הערות וחידושים בפרשת ויחי

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1472
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 673 פעמים
קיבל תודה: 485 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי אוריאל » 24 דצמבר 2017, 23:09

הקבצו ושמעו בני יעקב ושמעו אל ישראל אביכם

לכאורה יש כאן ייתור לשון, ולא היה לו לומר אלא הקבצו ושמעו בני יעקב אל אביכם, או אל יעקב אביכם, ומפני מה אמר פעמיים "ושמעו".
גם צריך להבין מפני מה פתח ביעקב וסיים בישראל [ובאמת לאורך כל הפרשה מצוי ששמות יעקב וישראל מתחלפים. האוה"ח הק' בתחילת הפרשה כותב מהלך נפלא בזה, אך כאן לכאו' הוא צ"ב במיוחד לפי שבאותו הפסוק עצמו ובאותו הנושא השמות מתחלפים].


סבא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 516 פעמים
קיבל תודה: 689 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי סבא » 24 דצמבר 2017, 23:23

המדרש [רבה דברים ואתחנן] שואל את הקושיה אבל את התירוץ לא הבנתי, מי שיכול שיסביר -
ד"א שמע ישראל מהיכן זכו ישראל לק"ש משעה שנטה יעקב למיתה קרא לכל השבטים ואמר להן שמא משאני נפטר מן העולם אתם משתחוים לאלוה אחר מנין שכך כתיב (בראשית מט) הקבצו ושמעו בני יעקב וגו' מהו ושמעו אל ישראל אביכם אמר להן אל ישראל אביכם הוא אמרו לו שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד והוא אומר בלחישה ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד אמר רבי לוי ומה ישראל אומרים עכשיו שמע אבינו ישראל אותו הדבר שצויתנו נוהג בנו ה' אלהינו ה' אחד. ע"כ


סבא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 516 פעמים
קיבל תודה: 689 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי סבא » 24 דצמבר 2017, 23:25

באלשיך שם: ויקרא יעקב אל בניו ויאמר האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים. הקבצו ושמעו בני יעקב ושמעו אל ישראל אביכם. (א - ב):
ראוי לשים לב אל כפל אסיפה וקבוץ ואל שנוי הלשון. וכשאומר האספו אינו מזכיר לא בני יעקב ולא בני ישראל, וכשאומר הקבצו אומר בני יעקב ובני ישראל. ואומרו זה פעמים שמעו, אחד בבני יעקב ואחד בבני ישראל. וכן אומרו אביכם הוא מיותר. ועוד מה המה האסיפה וקיבוץ, ואחר כך אינו מדבר כי אם עם כל אחד ואחד בפני עצמו. ועוד כי באסיפה אומר מה ידבר עליהם שהוא את אשר יקרא אותם, ובקבוץ אינו אומר מה ישמעו ממנו:


סבא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 516 פעמים
קיבל תודה: 689 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי סבא » 24 דצמבר 2017, 23:28

מקור אחרון: בחידושי הגרי"ז מפי השמועה כתב בזה"ל הקבצו ושמעו בני יעקב ושמעו אל ישראל אביכם. הטעם בכפל הלשון י"ל דהנה איתא ברש"י דברים (א', י"ג) דמשה לא הוכיח את ישראל אלא סמוך למיתה וממי למד מיעקב שלא הוכיח את בניו אלא סמוך למיתה, הרי דחוץ מהברכות אמר להם גם תוכחה, ולזה אמר פעמים ושמעו והיינו גם על התוכחה מלבד הברכות עכ"ל.
אגב בספרי החסידות יש דיונים רבים על השאלות הנ"ל.


יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1043
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 329 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי יצחק » 25 דצמבר 2017, 09:56

סבא כתב:המדרש [רבה דברים ואתחנן] שואל את הקושיה אבל את התירוץ לא הבנתי, מי שיכול שיסביר -
ד"א שמע ישראל מהיכן זכו ישראל לק"ש משעה שנטה יעקב למיתה קרא לכל השבטים ואמר להן שמא משאני נפטר מן העולם אתם משתחוים לאלוה אחר מנין שכך כתיב (בראשית מט) הקבצו ושמעו בני יעקב וגו' מהו ושמעו אל ישראל אביכם אמר להן אל ישראל אביכם הוא אמרו לו שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד והוא אומר בלחישה ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד אמר רבי לוי ומה ישראל אומרים עכשיו שמע אבינו ישראל אותו הדבר שצויתנו נוהג בנו ה' אלהינו ה' אחד. ע"כ
נראה לי שהמדש דורש את המילה אל ישראל אביכם, כאילו היא שם קודש של הקב"ה א-ל, וכך אמר יעקב לבניו - שמעו בני יעקב את אשר אני מודיע אתכם: אלוקי ישראל אביכם הוא, כלומר אתם האומה הקדושה שנקרא שמו עליה, ולכן אמרו שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד, כלומר שנקרא שמו עלינו שהוא אלקינו ואנו מקבלים מלכותו, ואמר להם יעקב ברוך שם וכו' להורות שקיום האומה כקיום הא-ל כמו שמפורש במלאכי ג, ו, אני ה' לא שניתי ואתם בני יעקב לא כליתם, כלומר יעקב בתגובה בעצם נתן להם ברכה.


הבוחן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי הבוחן » 27 דצמבר 2017, 21:16

התרגום אונקלוס מתרגם:
'אתכנשו ושמעו בני יעקב וקבילו אולפן מין ישראל אבוכון.'


משה נפתלי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 548
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 168 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי משה נפתלי » 03 ינואר 2020, 12:53

..


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1025
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי HaimL » 03 ינואר 2020, 13:11

משה נפתלי כתב:
03 ינואר 2020, 12:53
סבא כתב:
24 דצמבר 2017, 23:23
דברים רבה פרשת ואתחנן: מַהוּ 'וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם'? אָמַר לָהֶן: אֵל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם הוּא.
מלת הרמז 'הוא' כלפי הקב"ה תובן על פי דברי המדרש בבראשית רבה, שאחרי שאמר יעקב לבניו 'האספו ואגידה לכם', נגלה עליו הקב"ה. ז"ל המדרש (מובא ב'ילקוט שמעוני' ויחי אות כו):
יַעֲקֹב קָרָא לְבָנָיו לְגַלּוֹת לָהֶם הַקֵּץ, מִיָּד נִגְלָה עָלָיו הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וכו'. כֵּיוָן שֶׁרָאָה אוֹתוֹ יַעֲקֹב הִתְחִיל אוֹמֵר לָהֶם: בָּנַי, בְּבַקָּשָׁה מִכֶּם, כַּבְּדוּ אֶת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּמוֹ שֶׁכִּבַּדְתִּיו אֲנִי וַאֲבוֹתַי. שֶׁנֶּאֱמַר: 'הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו'. אָמְרוּ: יוֹדְעִין אָנוּ מַה בְּלִבֶּךָ, 'שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְיָ אֱלֹהֵינוּ יְיָ אֶחָד' – כְּשֵׁם שֶׁאֵין בְּלִבְּךָ אֶלָּא אֶחָד, כָּךְ אֵין בְּלִבֵּנוּ אֶלָּא אֶחָד.
איך שייכת המילה הוא למדרש ב"ר? כל כוונת המדרש בדברים רבה, הוא רק לומר שהפסוק ושמעו אל יעקב אביכם, צריך לקרוא אותו בניקוד ובפיסוק שונה (רק לפי הדרש). במקום
'וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם' (כלומר, שמעו למה שאגיד לכם אני, ישראל אביכם)
צריך לקרוא
וְשִׁמְעוּ, אֵל יִשְׂרָאֵל (הוא) אֲבִיכֶם (כלומר, שמעו והבינו, א-ל ישראל, הא-לקים שלי, הוא אביכם)
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • הערה בדברי רש"י בפרשת ויחי
    על ידי חילך לאורייתא » 05 ינואר 2020, 15:40 » ב ויחי
    4 תגובות
    62 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חילך לאורייתא
    05 ינואר 2020, 23:20
  • 2 הערות בפרשת קרח
    על ידי מלמד להועיל » 30 יוני 2019, 01:58 » ב קרח
    6 תגובות
    211 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חלק א׳ ממעל
    30 יוני 2019, 20:12
  • הערות בפרשת נח
    על ידי מלמד להועיל » 02 נובמבר 2019, 20:39 » ב נח
    7 תגובות
    103 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי עת לדבר
    03 נובמבר 2019, 00:00
  • הערות קצרות בפרשת המן.
    על ידי יפה מראה » 06 פברואר 2020, 14:28 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    12 תגובות
    128 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יפה מראה
    09 פברואר 2020, 09:24
  • הערות וביאורים בפרשת עבד עברי. [פרשת משפטים]
    על ידי יפה מראה » 18 פברואר 2020, 17:31 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    1 תגובות
    35 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יפה מראה
    אתמול, 19:29

חזור אל “ויחי”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים