הערות וחידושים בפרשת ויחי

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1148
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 562 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי אוריאל » 24 דצמבר 2017, 23:09

הקבצו ושמעו בני יעקב ושמעו אל ישראל אביכם

לכאורה יש כאן ייתור לשון, ולא היה לו לומר אלא הקבצו ושמעו בני יעקב אל אביכם, או אל יעקב אביכם, ומפני מה אמר פעמיים "ושמעו".
גם צריך להבין מפני מה פתח ביעקב וסיים בישראל [ובאמת לאורך כל הפרשה מצוי ששמות יעקב וישראל מתחלפים. האוה"ח הק' בתחילת הפרשה כותב מהלך נפלא בזה, אך כאן לכאו' הוא צ"ב במיוחד לפי שבאותו הפסוק עצמו ובאותו הנושא השמות מתחלפים].


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 511 פעמים
קיבל תודה: 688 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי סבא » 24 דצמבר 2017, 23:23

המדרש [רבה דברים ואתחנן] שואל את הקושיה אבל את התירוץ לא הבנתי, מי שיכול שיסביר -
ד"א שמע ישראל מהיכן זכו ישראל לק"ש משעה שנטה יעקב למיתה קרא לכל השבטים ואמר להן שמא משאני נפטר מן העולם אתם משתחוים לאלוה אחר מנין שכך כתיב (בראשית מט) הקבצו ושמעו בני יעקב וגו' מהו ושמעו אל ישראל אביכם אמר להן אל ישראל אביכם הוא אמרו לו שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד והוא אומר בלחישה ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד אמר רבי לוי ומה ישראל אומרים עכשיו שמע אבינו ישראל אותו הדבר שצויתנו נוהג בנו ה' אלהינו ה' אחד. ע"כ


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 511 פעמים
קיבל תודה: 688 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי סבא » 24 דצמבר 2017, 23:25

באלשיך שם: ויקרא יעקב אל בניו ויאמר האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים. הקבצו ושמעו בני יעקב ושמעו אל ישראל אביכם. (א - ב):
ראוי לשים לב אל כפל אסיפה וקבוץ ואל שנוי הלשון. וכשאומר האספו אינו מזכיר לא בני יעקב ולא בני ישראל, וכשאומר הקבצו אומר בני יעקב ובני ישראל. ואומרו זה פעמים שמעו, אחד בבני יעקב ואחד בבני ישראל. וכן אומרו אביכם הוא מיותר. ועוד מה המה האסיפה וקיבוץ, ואחר כך אינו מדבר כי אם עם כל אחד ואחד בפני עצמו. ועוד כי באסיפה אומר מה ידבר עליהם שהוא את אשר יקרא אותם, ובקבוץ אינו אומר מה ישמעו ממנו:


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 511 פעמים
קיבל תודה: 688 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי סבא » 24 דצמבר 2017, 23:28

מקור אחרון: בחידושי הגרי"ז מפי השמועה כתב בזה"ל הקבצו ושמעו בני יעקב ושמעו אל ישראל אביכם. הטעם בכפל הלשון י"ל דהנה איתא ברש"י דברים (א', י"ג) דמשה לא הוכיח את ישראל אלא סמוך למיתה וממי למד מיעקב שלא הוכיח את בניו אלא סמוך למיתה, הרי דחוץ מהברכות אמר להם גם תוכחה, ולזה אמר פעמים ושמעו והיינו גם על התוכחה מלבד הברכות עכ"ל.
אגב בספרי החסידות יש דיונים רבים על השאלות הנ"ל.


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 947
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי יצחק » 25 דצמבר 2017, 09:56

סבא כתב:המדרש [רבה דברים ואתחנן] שואל את הקושיה אבל את התירוץ לא הבנתי, מי שיכול שיסביר -
ד"א שמע ישראל מהיכן זכו ישראל לק"ש משעה שנטה יעקב למיתה קרא לכל השבטים ואמר להן שמא משאני נפטר מן העולם אתם משתחוים לאלוה אחר מנין שכך כתיב (בראשית מט) הקבצו ושמעו בני יעקב וגו' מהו ושמעו אל ישראל אביכם אמר להן אל ישראל אביכם הוא אמרו לו שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד והוא אומר בלחישה ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד אמר רבי לוי ומה ישראל אומרים עכשיו שמע אבינו ישראל אותו הדבר שצויתנו נוהג בנו ה' אלהינו ה' אחד. ע"כ
נראה לי שהמדש דורש את המילה אל ישראל אביכם, כאילו היא שם קודש של הקב"ה א-ל, וכך אמר יעקב לבניו - שמעו בני יעקב את אשר אני מודיע אתכם: אלוקי ישראל אביכם הוא, כלומר אתם האומה הקדושה שנקרא שמו עליה, ולכן אמרו שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד, כלומר שנקרא שמו עלינו שהוא אלקינו ואנו מקבלים מלכותו, ואמר להם יעקב ברוך שם וכו' להורות שקיום האומה כקיום הא-ל כמו שמפורש במלאכי ג, ו, אני ה' לא שניתי ואתם בני יעקב לא כליתם, כלומר יעקב בתגובה בעצם נתן להם ברכה.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות וחידושים בפרשת ויחי

שליחה על ידי הבוחן » 27 דצמבר 2017, 21:16

התרגום אונקלוס מתרגם:
'אתכנשו ושמעו בני יעקב וקבילו אולפן מין ישראל אבוכון.'

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • כמה הערות בפרשת מקץ
    על ידי אוריאל » 08 דצמבר 2018, 18:19 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    3 תגובות
    79 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יחי
    09 דצמבר 2018, 13:20
  • פרשת וישלח - ויחי | מתי נפטרה לאה אמנו?
    על ידי גרפיקנער » 25 נובמבר 2018, 12:34 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    2 תגובות
    138 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי ים סוף
    30 נובמבר 2018, 14:25

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים