כשרות פאה נכרית מעבודה זרה

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

יש מה לעשות

משתמש חדש
רב שמקבל כסף על ההכשר אינו נאמן על הכשרות כמו שנפסק בשמלה חדשה (ס' י"ח כא) אין לטבח ליטול שכר כי אם מכשרות וטריפות בשווה, כי אם נוטל מכשירות ולא מטריפות – הרי נוגע בדבר ולבו יטנו להכשיר בשביל שכרו ואפילו ידוע בעצמו שהוא חסיד ולא יטה – מכל מקום מידי חשדא לא נפיק... ומכל מקום נלמד מזה שהמורה אסור לו ליקח אפילו דבר מועט כעין כרכשא מהוראתו, רק טעימא בעלמא לברר הוראתו עכ"ל

ובתבואות שור על זה (אות לח) כל שאינו חשוב כל כך ואפשר לתלותו בלברר הוראתו שרי אבל כשנוטל ממון אפילו כל דהו או אפילו מגופה ואינו נראה כלברר הוראתו – אסור. עכ"ל
ובספר "כי השוחד יעור" באריכות, ולפי כל שיטת הפוסקים המבוארים בעניין שוחד סה"כ היוצא מזה כי הרבנים המכשירים שקיבלו כסף אפילו שיודעים וידעו לאלף אחוז שהכל בא מע"ז ג"כ יאמרו שהע"ז כשרה כי משוחדים, ודי בזה. וכן כל הרבנים המכשירים בלי שום ספק, כי לא נחשדו ישראל קדושים להתיר ח"ו ע"ז כזאת נגד כל גדולי ישראל, וחוץ מזה שאין בי"ד יכול לבטל דברי בי"ד חבירו אא"כ גדול ממנו בחכמה ובמנין.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יש מה לעשות אמר:
לפי כל שיטת הפוסקים המבוארים בעניין שוחד סה"כ היוצא מזה כי הרבנים המכשירים שקיבלו כסף אפילו שיודעים וידעו לאלף אחוז שהכל בא מע"ז ג"כ יאמרו שהע"ז כשרה כי משוחדים, ודי בזה.

ומה בדבר כשרות באוכל שהמשגיחים מקבלים כסף???

יש מה לעשות אמר:
וכן כל הרבנים המכשירים בלי שום ספק, כי לא נחשדו ישראל קדושים להתיר ח"ו ע"ז כזאת נגד כל גדולי ישראל.

אם כן בטלת כל דיון הלכתי, שהרי אם בא רב וטוען שאין זה כלל ע"ז או שטוען שהפאות בארץ לא מיוצרות מע"ז (כמו שאמר משווק פאות, מופיע באתר "יופי יהודי", שהשיער מהודו לא טוב ועל כן הם לא משתמשים בו) תטען לו שהוא מתיר ע"ז, ולא היא שהרי הוא סובר שאין בזה כלל איסור וכנ"ל.

יש מה לעשות אמר:
וחוץ מזה שאין בי"ד יכול לבטל דברי בי"ד חבירו אא"כ גדול ממנו בחכמה ובמנין.

מי קובע מי יותר גדול בחכמה? (ואם אתה רוצה לחוות דעתך אז לא בפורום הזה...) וגם במניין זה לא מדוייק כי זה לא שישבו בית דין ואסרו אלא רק הורו שצריך בירור גמור, והבי"ד השני סובר שיש בידם בירור גמור.
 

יוספזון

משתמש ותיק
לא חוזרים על טעות פעמיים!!! הסיבה שהפורום נסגר היה אך ורק בגלל נושא טעון זה, עדיף להמנע מלהעלות נושאים כאלו, ובפרט כרגע. אני מציע למע"כ לעצור בעד רגשותיו, ולא יתחיל שוב במה שגרם לסגירת הפורום הכה מכובד הזה.
בתקוה להבנה, ובתודה מראש.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
אברך אמר:
על ההתחלה ???????
מצטרף להנ"ל, התורה היא כל כך רחבה ולא חסר נושאים לדון בהם, ומשום מה הרבה נמשכים לדון דווקא בנושאים הקשורים לצניעות, הרי לכל אחד יש את רבותיו על פיהם הוא נוהג ולא מעניין אותו לא התגובות בפורום הזה ולא הפאשקעווילים ברחובות, כך שמה העניין לדון בזה דווקא כשהפורום התחיל מחדש סוף סוף (אגב, איני מזלזל בדיון סביב נושא זה, הערתי קשורה לפורום הנוכחי, וד"ל)
תודה למנהל הישן ולמנהל החדש, זכות הרבים תלוייה בכם.
 

אני הקטן

משתמש רגיל
לא צריך דיון על זה, רבותי!!!
האם צריך רבנים בשביל זה?
אכן, כיון שדעת בעלי בתים היפך דעת תורה [לטוב ולמוטב, לא כל קנאות היא דעת תורה] בשביל זה צריך רבנים, כדי להכריע בכל הספיקות, וכל אחד יעשה כרבו.
באשר לנחש, למה רק כשלוכד נחשים יגיד לך שהוא לא ארסי תאמין לו, אבל לרבנים א"א לשמוע, זוהי היפך דעת תורה, הפסוק 'לא תסור ימין ושמאל' נאמרה גם לקולא, ומהיכן תדע מהו ימין ומהו שמאל, רק הרבנים מוסמכים לומר מהי ימין ומהי שמאל.
חבל לקחת את הפורום למקום הזה של התלהמות גרידא, טיעונים הלכתיים עוד היו מתקבלים לכאן ולכאן, אבל התלהמות אין מקומו בפורומינו [ע"פ ההתרשמות שלי].
 

יש מה לעשות

משתמש חדש
פותח הנושא
אני מדבר הלכה גרידא, כן הלכות עבודה זרה! אחד מהרבנים הגאונים הגדולים שליט"א בארץ אמר לי את התבואות שור הזה לעניין הע"ז בפאות , ואמר לי שעל התבואות שור אי אפשר לחלוק, כל הרבנים הולכים לפי התבואות שור, אתם נגד התבואות שור, מה רבותיו זה לא התבואות שור?
 

אור זרוע

משתמש ותיק
יש מה לעשות אמר:
רב שמקבל כסף על ההכשר אינו נאמן על הכשרות כמו שנפסק בשמלה חדשה (ס' י"ח כא) אין לטבח ליטול שכר כי אם מכשרות וטריפות בשווה, כי אם נוטל מכשירות ולא מטריפות – הרי נוגע בדבר ולבו יטנו להכשיר בשביל שכרו ואפילו ידוע בעצמו שהוא חסיד ולא יטה – מכל מקום מידי חשדא לא נפיק... ומכל מקום נלמד מזה שהמורה אסור לו ליקח אפילו דבר מועט כעין כרכשא מהוראתו, רק טעימא בעלמא לברר הוראתו עכ"ל

ובתבואות שור על זה (אות לח) כל שאינו חשוב כל כך ואפשר לתלותו בלברר הוראתו שרי אבל כשנוטל ממון אפילו כל דהו או אפילו מגופה ואינו נראה כלברר הוראתו – אסור. עכ"ל
ובספר "כי השוחד יעור" באריכות, ולפי כל שיטת הפוסקים המבוארים בעניין שוחד סה"כ היוצא מזה כי הרבנים המכשירים שקיבלו כסף אפילו שיודעים וידעו לאלף אחוז שהכל בא מע"ז ג"כ יאמרו שהע"ז כשרה כי משוחדים, ודי בזה. וכן כל הרבנים המכשירים בלי שום ספק, כי לא נחשדו ישראל קדושים להתיר ח"ו ע"ז כזאת נגד כל גדולי ישראל, וחוץ מזה שאין בי"ד יכול לבטל דברי בי"ד חבירו אא"כ גדול ממנו בחכמה ובמנין.
עם איזה יין אתה משתמש לקידוש?
הידעת? "יין נסך" זו שאלה של "תקרובת"!
אתה מכיר ועד כשרות שעובד בחינם?
 

יש מה לעשות

משתמש חדש
פותח הנושא
הרב לנדא ובעלזא ואע"פ כן צריך להזהר. אם זה הלכה זה לא נפקא מינא, אם אני מכיר או לא, אתה לא יכול לעקור הלכה משולחן ערוך, זה י"ג עיקרים התורה לא תהיה מוחלפת
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
אם כבר אתה מתעקש... ואם כבר תבואות שור, אז עיין בתבואות שור (סימן ד אות יז) לגבי חשש תקרובת בזביחת בהמה דשרי, עיי"ש וכ"ש בגזיזת שיערות דיש להתיר דל"ה אלא כעין זביחה דלכמה ראשונים נקטינן דאינם בגדר תקרובת...
בקיצור אם התבואות שור הוא הרב שלך אז עד הסוף...
הרי המקילים בזמנו טענו להיתר מכח התבואות שור, והגר"ש וואזנר זצ"ל הסכים דאפשר לצרף להקל בזה, אלא דאמר דמצד פגם ע"ז מן הראוי לא לקנות ומי שקנה ישתדל להחליף (כך אמר לר' חיים יוסף דוד וייס שליט"א הובא בקובץ אור ישראל ל"ו)
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
בקיצור אם התבואות שור הוא הרב שלך אז עד הסוף...
כמובן שאין כוונתי לזלזל בתבואות שור, כתבתי כן רק כנגד @יש מה לעשות בתקווה שיש מה לעשות...
 

ועד ההצלה

משתמש חדש
מהיכי תיתי? התו"ש דיבר על בהמת חבירו ושלא היה ליבו לע"ז, הרמב"ם אומר שמעביר שערו לכמוש זוהי עבודתה!
ומיד בשמלה חדשה שם כותב על השוחט בהמה לעבודה זרה אם נתכויין לדבר ההוא הרי זה תקרובת ע"ז ואסורה בהנאה!!!
וכאן ברור שהספרים במקדש מתכוונים לעבודה זרה.
 

ועד ההצלה

משתמש חדש
אז איך רוצים להביא ראיה מהתבואות שור, ולפלא בעיני איך שהקובץ אור ישראל מלא בציטוטים מהתבואות שור הזה ולא הביאו את ההמשך שלו!
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
ועד ההצלה אמר:
כאן ברור שהספרים במקדש מתכוונים לעבודה זרה.
צרפתי את הפרק הקשור להבנת העניין מהספר "חן וכבוד" הרוצה להחכים יחכים.
 

קבצים מצורפים

  • חן וכבוד פרק יח.pdf
    409.6 KB · צפיות: 24

יוסף יצחק

משתמש ותיק
ועד ההצלה אמר:
מהיכי תיתי? התו"ש דיבר על בהמת חבירו ושלא היה ליבו לע"ז, הרמב"ם אומר שמעביר שערו לכמוש זוהי עבודתה!
ומיד בשמלה חדשה שם כותב על השוחט בהמה לעבודה זרה אם נתכויין לדבר ההוא הרי זה תקרובת ע"ז ואסורה בהנאה!!!
וכאן ברור שהספרים במקדש מתכוונים לעבודה זרה.
תעיין שם שוב, מדובר שם לגבי ספק בתקרובת ע"ז דס"ל לצרף מש"כ תוס' דהנאה מתקרובת הוי דרבנן ובזה"ז יש להקל.
ומה שכתבת שברור שהספרים מתכוונים לתקרובת לע"ז, האריך שם (צרפתי לעיל) שאין זה כזה ברור.
 

יש מה לעשות

משתמש חדש
פותח הנושא
עיין בשמלה חדשה בפנים שם ולא מהעתקות והשמטות ואל הרמבם דמעביר שיערו לכמוש לא התייחסת, ואף אחד לא התייחס באור ישראל, כמדומני
 

יש מה לעשות

משתמש חדש
פותח הנושא
יוסף יצחק אמר:
יש מה לעשות אמר:
עיין בשמלה חדשה בפנים שם ולא מהעתקות והשמטות
פה הסתכלתי:
עיין בדף ההוא בשמלה חדשה בסעיף יב והבן שמה שהביאו זה בכלל לא קשור, זה השוחט בהמתו של חבירו לע"ז שעושה לפנים אבל תראה מה כותב בסעיף יב השוחט להרים ולגבעות וכו' אסורה בהנאה
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יש מה לעשות אמר:
יוסף יצחק אמר:
יש מה לעשות אמר:
עיין בשמלה חדשה בפנים שם ולא מהעתקות והשמטות
פה הסתכלתי:
עיין בדף ההוא בשמלה חדשה בסעיף יב והבן שמה שהביאו זה בכלל לא קשור, זה השוחט בהמתו של חבירו לע"ז שעושה לפנים אבל תראה מה כותב בסעיף יב השוחט להרים ולגבעות וכו' אסורה בהנאה
לא הבנתי כוונתך, בהמשך מדבר לגבי תקרובת ע"ז ודאית, ואנו כאן דנים על ספק תקרובת ע"ז שהרי יש שאין מגלחים לע"ז ויש פאות שלא מגיעות מהודו ובספק כתב שם שדעתו להקל בהנאה.
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
כולנו זוכרים את סערת הפאות בשנת תשס"ד.

ראשית הסיפור עוד בשנת תש"נ, ע"פ עדותו של הרב יעקב אהרן שפירא, כאשר העיד בפני גדולי הרבנים בארץ ובחו"ל, ואז ע"פ דבריו התירו הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אויערבאך את הפאות מהודו (ועוד מגדולי הרבנים שלא נקב בשמם), ודבריו של הגרי"ש נדפסו בקובץ תשובות. מדברי הרב שפירא:

"ע"פ בקשת גדולי הרבנים באמריקה, ובראשם הרה"ג מוהר"ר שמעון שוואב זצ"ל, שלחתי את כל מה שעלה במצודתי, בענין הפאות המגיעות מבית הע"ז טירופאטי בארץ הודו, לפני הרבנים הגאונים הרה"ג מוהר"ר שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל, והרה"ג מוהר"ר יוסף שלום אלישיב שליט"א, ועוד כמה רבנים חשובים, באר היטב, כדי שידונו עליהם בנוגע לאיסור תקרובות ע"ז, ועל פי מה שסידרתי להם בענין מציאות הדברים מה שיגעתי ומצאתי, הן עדותם של כומרי ואנשי ההינדו, הן עדותם של מומחים בענין דת ההינדו, יחד כולם החליטו ואמרו שהפאות מותרות, זה אמר בכה וזה אמר בכה להתיר כל אחד כפי דרכו".

לאחר מכן בשנת תשס"ד התעורר שוב הויכוח על פאות הודו, ונשלח שליח אשר תיאר בצורה לא נכונה את המציאות בהודו, כמבואר בתשובות הרבנים המתירים את הפאות מהודו, שהרב דונר שמע מפי מתורגמן שלישי ורביעי, ואז הגרי"ש אלישיב חזר בו ואסר, בעקבות דברי העד. ראו את התיאור המובא בתשובת הגר"י בעלסקי זצ"ל, ראש ישיבת תורה ודעת בארה"ב:

"כל חכמי דתיהם אומרים דאינו כן אצלם, הכמרים והמומחים וספרי דתם וכל הבקיאים שבדקו וחקרו וירדו לסוף דעתם, כולם העידו דלא כן הוא ואף ביניהם נמנו כמה שומרי תורה ומצוות שהעידו על מה שראו משך שנים רבות בימי משובותם, ומה בכך שידידי הרב א"ד שמע שעה שעתיים מאחדים מפשוטי העם ע"י חבל תרגומים חלשים, שהרי כל המתגלחים והמגלחים לא דברו אלא שפת טמיל, וקבוצת הרב א"ד לא ידעו ולא הבינו מילה משפה זו עד שמצאו פועל אחד ששרת על פתח המלון ושדיבר בקושי שפת הינדי, נספח על שפת עריסתו שהיא טמילי, והלה תרגם להם דברי המתקדשים לשפת הינדי, ואח"כ בא מר א. מבומביי ששפת האם שלו היא 'מרטי' והנספח שלו הינדי כראשון, והוא תרגם מזה לבלילת אנגלית ועברית והשתדל להבינם להרב א"ד נ"י (זאת אומרת, תרגומו היה מהשפה הב' שלו לשפות ג' וד' שלו). ואף אם תרצה לומר שע"י כל הנ"ל יצאה לו להרב א"ד אמיתת כוונתם של אלו, הלא דרך עבודתה נקבע ע"י המומחים וספרי הדת שלהם, וכך הם דברי הרשב"א ע"ז נ"א ע"ב, ד"ה מתני' מצא, וזה לשונו: "שאינה נקראת תקרובת אלא דבר שאוחזין בחוקי הע"ז שלהן שהיא חפצה בכך", ע"ש ופשוט הוא".

ולמרות שהגרי"ש אלישיב אסר, שאר הרבנים לא הסכימו עמו, ולדוגמא, הגר"נ קרליץ והגר"ש וואזנר פרסמו "קול קורא" מאוד פושר ומינורי, בנוסח: "אף שיש צדדים בהלכה [להקל]... ישתדלו להחליפן..."

והגרב"צ וואזנר שליט"א (אב"ד מונסי וכעת רב בבית שמש) כתב תשובה ארוכה להתיר את הפאות מהודו, "לאור מה שנתפרסם בחוצות מכתבי א"א מו"ר עט"ר ונשיאנו הגאון הגדול פוסק הדור הגר"ש הלוי וואזנר שליט"א, ומה שזכיתי לדבר עמו בנד"ד כמה פעמים פה אל פה, ואחר שנתלבנו הדברים בעיון רב גם בבית מדרשינו בין ת"ח וחברים מקשיבים וברוב עם"... וכן הגאון הגדול רבי חיים יוסף דוד ווייס שליט"א, דיין ומו"צ סאטמר אנטוורפן, מח"ס ויען דוד, כתב גם הוא תשובה ארוכה להתיר, "והגאון הגדול מהר"ש וואזנר שליט"א בעל שבט הלוי הסכים עמי דמעיקר הדין יש צדדים להקל שאין השערות בכלל תקרובת".

נמצא שהגר"ש וואזנר והגר"נ קרליץ סברו להתיר, בפרט את הפאות המסופקות, ואף הגרי"ש אלישיב אסר בגלל נתונים שגויים שהובאו לפניו. כמו כן התפרסמו עוד כמה וכמה תשובות להתיר את הפאות מהודו, כמו הגר"י עבאדי, והגר"י רייטפארט, והגר"מ קליין גאב"ד אונגוואר, והגר"נ רוטנשטיין ראש ישיבת נזר התורה.

בהמשך אצרף את קובץ תשובות הגאונים המתירים את הפאות מהודו.
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
בתקופה האחרונה שוב התעורר הנושא, והפעם הוציאו לעז על אחד מגדולי ישראל, הגר"מ גרוס, ועל בית דינו שנתנו הכשר לפאות המאשר שאינן מגיעות ממקדשי הע"ז בהודו.

בתחילה נתלו מודעות עם מספר חתימות של מו"צים, ולאחר מכן כשהציבור לא התייחס כלל, והדבר גם לא פורסם בעיתונות, החלו למלא את בתי הכנסת ובתי המדרש בפשקווילים.

בתגובה, כתב ראש מערכת הכשרות, הרב אברהם שלזינגר, הבהרה שפורסמה:

"לשאלת הרבנים שליט"א אני מביא בקצרה את בסיס הדברים.

א. פאה שנקנתה ממקום ללא תעודת כשרות, אין לנו דרך לדעת מנין השיער שהיא עשויה הגיע. ועל כן היא בחשש שאינה כשרה. בשנתיים האחרונות הפסקנו לשים תוית כשרות על הפאות, לאחר שרבו הזיופים בזה על ידי מפעלים בחו״ל וגם על ידי פאניות, לכן חובה לדרוש תעודת כשרות ברת תוקף.

ב. הכשרות שלנו מבוססת על עבודה רבה, ובסיסה היתה לעיני הגרי״ש אלישיב זצוק״ל.

ג. לצערנו נאלצנו להוריד/להפסיק את הפיקוח על השיער מיצרנים שלא שיתפו במידע, או שהביאו שיער ממקומות שנאסרו על ידינו.

ד. אני מביא בזאת בקצרה את צורת הפיקוח שלנו על השיער. לא ניתן לפקח משעת גזיזה. כמו שלא ניתן לעשות מיצי פירות שמגיעים מכל העולם כאשר יהיה משגיח שיעמוד על כל תפוז בננה ותות.

איסוף השיער משתרע בכל קצות תבל. כדי לסבר את האוזן, כבר היום אנחנו נוסעים מספר פעמים בשנה לכל מדינה שמביאים משם שיער. זה כולל את סין במספר אזורים, בורמה, ויטנאם, קמבודיה, אירופה במספר מדינות, ארגנטינה, ברזיל, פראגרואי, מדינות הקוקז וכו׳.

כמו כן אנחנו מבקרים מספר פעמים בשנה אצל כל יצרני הפאות, וכן מבקרים פעמים רבות אצל סוחרי הפאות.

אין דרך ואין צורך לראות את הגזיזה, וזאת מאחר שאנחנו יודעים להבדיל במאה אחוז בין שיער הודי לשיער אחר כשהוא במצב גולמי. אבל מכיון שחלק מהשיער מגיע כשהוא מסודר ונקי, ולעיתים מדינות שיש לנו מידע עליהם או חשש שהם מקבלים שיער מהודו (והם מנקים אותו כדי שיראה לא הודי), אנחנו לא מאשרים להביא משם.

השיער נבדק על ידי הכשרות על פי הנחיות בית הדין, ולא מסתמכים על בעלי החברות.

הבדיקה נעשית בכמה וכמה נקודות: פעמים בשטח עצמו, פעמים אצל סוחרי השיער, פעמים אצל חברות הפאות, ופעמים אצל יצרני הפאות.

הביקורים שלנו נעשים פעמים רבות בהפתעה מוחלטת, ללא ידיעת המבוקר שאנחנו מגיעים. הבדיקות המקיפות הללו הם ערובה לכל הציבור שלא יכנס שיער בחשש תקרובת עבודה זרה.

ה. כל פאה ללא פיקוח היא בחשש עבודה זרה ממש.

כל השמועות על פאות זולות שהם ללא חשש. הם לא נכונות משתי סיבות: אין בעיה לייצר פאות במחיר זול משיער הודי (ואולי בעיקר משם, אבל גם ממקומות נוספים). וכן פעמים רבות יש ליבואני הפאות מלאי גדול (כולל מלאי ענק משיער שמקורו ודאי מבתי הע״ז) שרוצים להתפטר מהם. ואז עושים מכירת חיסול במחירים נמוכים.

השמועות על שער בהיר שהוא בסדר, לא נכונות. מאחר שהטכנולוגיה בת זמננו מאפשרת לצבוע שיער בצורה כזו שאפילו מומחים של ממש לא יודעים להבדיל.

אין דרך בעולם לבדוק בדיקת מעבדה על מקור השיער חוץ מבדיקת .A.N.D שזה כמובן לא מעשי.

ו. הכשרות היא רק על השיער, אין לנו כשרות על פאות.

בברכה ובתפילה שלא תצא תקלה תחת ידינו,
אברהם שלזינגר".

בירור הענין

בכל אופן, אמרנו לברר את הענין המציאותי, שאינו קשור לסוגיות ההלכה. בפשקווילים הם מפרסמים את ההנחה המוטעית שרוב השיער העולמי מגיע מהודו (98 אחוז), ורוב השיער בהודו מגיע מהמקדשים, וכו'. והמקור הוא דו"ח של איזה חברה אחת, לא נודע מה מדת מהימנותה, וגם לא זכינו לראות את הדו"ח כדי להבינו, ולא זכינו לראות על מה הם מסתמכים ומה מקורותיהם. ובכן נברר האם כצעקתה.

כתב הגרב"צ וואזנר שליט"א (קובץ אור ישראל ל"ו):

עדיין נותר לנו לברר, אם תמצא לומר שפאות המיובאות מהודו אסורות, מה דין שאר פאות שאין ידוע מקורם, וכן פאות בלונד, שיש ספק שמא נתערב בהם שיער הודו. ונראה פשוט להתירם, מטעם כל דפריש, וכמבואר לענין תשע חנויות (ריש סי' ק"י), והכא נמי כן, כל בסתמא תלינן ברוב שיער הבא משאר מדינות העולם.

ומה שחשש מאן דהוא משום שתושבי הודו הם רוב כנגד כל העולם, הנה מלבד שזה אינו מסתבר, וגם ראינו דו"ח ממאגר העולמי, שרוב שיער העולם בא מסין, ועכ"פ יחד עם שאר מדינות, פשיטא שהשיער ההודי בטל ברוב, אלא אפילו תימא שההודי הוא הרוב, אין זו טענה, לפי מש"כ הפתחי תשובה (סי' ק"י ס"ק ב') וכן הוא במהרש"ם (ח"א סי' ס"ח, ד"ה ועוד אני אומר) בשם ההפלאה (כתובות ט"ו) דדין ט' חנויות דאזלינן בתר רובא, די ברוב חנויות, אף שהחנות שמוכרת טריפה יש בה בשר יותר מכל ט' החנויות, ע"ש, והכי נמי כן, ואף שיש חולקים ע"ז, כבר נטה המהרש"ם ז"ל להקל בזה במקום דאי אפשר לברר, ע"ש, וק"ו בנדון דידן, דהדבר הוא ספק ונוטה יותר דרוב מדינות יחד בודאי יש בהם גם רוב שיער.

איברא דכל זה כתבנו רק לרווחא דמילתא, כי זה עתה הראוני דו"ח נוסף, שהודו עצמה מייצאת ס"ה 4500 טון שיער לשנה, ועיקרו ורובו בא משאר עיירות שברחבי המדינה, ממקומות שאין להן שום קשר ושייכות לע"ז, אלא ממרבית הציבור שהוא עני ביותר, המקבצים במשך כל ימות השנה כל שיער הנושר מראשיהן, בכדי למכרו עבור פת לחם, והחלק הבא מטירופאטי שהוא מקום הע"ז, אינו אלא 500 טון, שהוא מיעוט ברור מכלל השערות היוצא ממדינה זו, ומעתה לאור כל האמור, אפי' פאה הבאה ודאי מהודו, משורת הדין יש להתירה מטעם כל דפריש, וכ"ש שאר פאות שלא נודע מקורן, דאין לך כל דפריש גדול מזה, אחרי שיש כאן רוב כפול, רוב שיער, ורוב מדינות, מלבד כל הספיקות ושאר צירופים הנ"ל, וזה פשוט".

משרד הסחר: הודו מייצאת 1500 טון

ממה שבדקנו, נראה שמקורו של הדו"ח שהזכיר הרב הוא סוכנות ידיעות מרכזית בהודו ושמה uni (united news of india), והם כתבו כי הודו מייצאת 4500 טון וכו'. אמנם נראה שבמקור נפלה טעות דפוס, וצ"ל 1500 טון, וכך מתאימים הדברים למה שמסר השגריר הישראלי בהודו בשנת תשס"ד לרב יצחק מרדכי הכהן רובין ששאלו מטעם הגרי"ש אלישיב, למסור לו נתונים על ייצוא השיער מהודו.

והשגריר ענה לו בזה הלשון: "יש לנו את הנתונים לגבי כמות השיער המיוצא מהודו. הנתונים ע"פ משרד הסחר ההודי לשנת 2003 הם, שיער אדם לא מעובד - סה"כ 419 טון. שיער אדם מעובד (רחוץ וממויין לפי אורך ואיכות תואמת) סה"כ 1114 טון". ונמצא שסך כל השיער הוא כ-1500 טון לערך (השגריר הישראלי כתב במכתבו דברים נוספים, אולם לא דברים שנמסרו לו ע"י משרד הסחר ההודי אלא מפי 'מקורות' שונים, ופשוט שאין לזה נאמנות מיוחדת, וראה בדברי הגר"י בעלסקי שלעג לו. אבל לדברי משרד הסחר ההודי יש חשיבות, כי הם מרכזים אצלם את נתוני הייצוא).

נתוני האו"ם

בדקנו את הנתונים המתפרסמים ע"י האו"ם לשנת תשע"ח (המתייחס לשנת 2016 למניינם), והנה בדיווח שלהם יש שתי קטגוריות של שיער אדם: 0501 - שיער לא מעובד, 670420 - שיער מעובד (ההגדרות שלהם לשיער מעובד אינן דומות להגדרות של השגריר דלעיל; שיער רחוץ וממויין נכלל אצלם בשיער בלתי מעובד, ורק לפאות עשויות ומוכנות הם קוראים שיער מעובד).

ואחר החישוב והצירוף של כל הנתונים מכל מדינות העולם, נמצא שסך כל השיער הלא מעובד המיוצא ע"י כל המדינות הוא 3942 טון. מתוך זה, השיער הלא מעובד המיוצא מהודו הוא 1536 טון, והשיער הלא מעובד המיוצא משאר המדינות הוא 2388 טון. נמצא שהודו מייצאת 39 אחוז מתוך השיער הלא מעובד בכל העולם. והמספר הוא דומה למה שמסר השגריר דלעיל בשם משרד הסחר ההודי.

אולם סך כל השיער המעובד (פאות מוכנות, העשויות משיער אדם) המיוצא בעולם הוא 8561 טון. מתוך זה, השיער המעובד המיוצא מהודו הוא 34 טון בלבד, והשיער המעובד המיוצא משאר המדינות הוא 8527 טון, ומכל המדינות בולטת במיוחד סין, המייצאת 6418 טון. נמצא שהודו מייצאת 0.3 אחוז מהשיער העולמי המעובד, ואילו סין מייצאת 74 אחוז מכלל השיער העולמי.

והנה יש הטוענים שהודו מייצאת שיער לא מעובד לסין ולשאר המדינות, ושם מעבדים את השיער ומייצאים הלאה, וזה נכלל בנתוני הייצוא שלהם. אולם גם אם נאמר כדבריהם, הרי כל השיער המיוצא מהודו (מעובד ולא מעובד) הוא 1570 טון, וזהו בקושי 18 אחוזים מתוך 8527 טון שיער מעובד המיוצא משאר המדינות, ונמצא שצדק הרב שליט"א באמרו שרוב השיער העולמי מגיע ממדינת סין, והשיער מהודו אינו אלא מיעוט דמיעוט.

אולם עד כה דיברנו בשיער הכללי המיוצא מהודו, וכבר כתב הרב לעיל שלא כל השיער מגיע מעבודה זרה אלא רובו מגיע מנשים עניות ברחבי הודו, המוכרות את שערותיהן תמורת כסף (וראה לקמן). וממילא, אם השיער ההודי כולו הוא 18 אחוז מהתוצרת העולמית, הרי השיער המגיע ממקדשי הע"ז הוא מחצית או שליש מזה.

עדות שר המסחר ההודי

ומה שיש הטוענים שהשיער המגיע ממקדשי הע"ז הוא שיער איכותי במיוחד, ומתוך כל השיער האיכותי בעולם הוא תופס נפח גדול. ומלבד שאינו כן, וראינו שגם שיער העניות המתגלחות הוא איכותי מאוד (ראה לקמן), הרי דבר זה הוכחש ע"י שר המסחר ההודי בעצמו, כפי שפורסם בעיתון "הגרדיאן", שהשיער ממקדשי הע"ז אינו אלא עשרים אחוז מהתוצרת העולמית. וזה לשון הכתבה (בתרגום חופשי): "המקדש בטירופאטי וכל המקדשים ההודים יחד, תורמים רק עשרים אחוזים מתוך השיער האיכותי הנמכר בחו"ל", טוען שר המסחר בטאמיל נאדו (אחת מעשרים ותשעה המדינות בהודו), שבה נמצא רוב השיער המיוצא מהודו. "מאין כל השאר, אין לנו מושג. במקרים רבים אנו חוששים מניצול של נשים"

כתב הגר"י בעלסקי זצ"ל (שו"ת שולחן הלוי סי' כ"ח):


"והנה בשלב הראשון של מסחר השיער, אוספים מכל מדינות הודו מהודו ועד הודו, רובם ממה שמוכרות העניות (ולדוגמא אביא מה שראיתי מחברה אחת מתוך המון חברות מסוג זה, שאצלם עובדים אלפיים פועלים מיוחדים, שתפקידם להסתובב בכפרים ובעיירות ולקנות שיער מן העניות. עוד ביררתי שרוב השיער הכי מעולה היוצא מן המקדשים הנקרא 'רמי', מיוחד דוקא לראשי השחורים ולא לפאות כלל!) ומצרפים הכל יחד ומחלקים אותם כפי האורך והצבע והאיכות, ואח"כ - אחר שכל מה שבידם התערב היטב וכבר אזדא לה היכולת לחלק ביניהם - אז באים סוחרי העולם וקונים כפי צרכם, ואין להם חילוק כלל מאיפה מקור השיער".

בהמשך כתב עוד:

"והנה במשך הזמן, ניסו כמה אנשים לחדור אל תוך מקומות הייצור לשיער נשים שבמדינת הודו, וב"ה שהצליחו לברר אמיתת הענין במו עיניהם, כי ביקרו בהרבה בתי חרושת ומעבדות המכינות שיער לפאות, ושם ראו מאות נשים עובדות שעות ארוכות ללקט שיער מתוך שיער מאותם שנתקבלו על ידי מברשות מראשי העניות שברחבי מדינת הודו. וראו שכל השיער ההולך אל תוצרות הפאות שבמדינת סין וקוריאה הוא בדוקא ממקור זה ולא מהמקדשות שלהם. ואחרי שביקרו באחד עשרה בתי חרושת כאלו, שאלום המייצרים אם רוצים לראות עוד מזה, והשיבו ששוב אינם צריכים לזה, כי כבר השתכנעו שהשיער הוא ממקור המתקבל לכשר.

והשתא הוכח מה שכבר קבענו מקודם, שאין רוב השיער המגיע מהודו מקורו מהמקדשים שלהם, אלא משיער העניות, וחל על זה הדין דכל דפריש מרובא פריש, וגם השיער המגיע מהודו אין בו איסור עבודה זרה (מלבד מה שכבר הסקנו, שגם השיער המגיע מהמקדשים שלהם אין בו דין תקרובת ע"ז).

שוב שמעתי שאחרי שהודיעו כל זה ל"חבורת האוסרים" הפאות, הגיבו שברור להם ויודעים שבתי החרושת הללו שכרו מאות שחקניות מקצועיות והציגו לפני המבקרים כעין מחזה כדי לרמותם ולהראות בעיניהם כאילו השיער הבא מהמברשות במקום שבא באמת מהמקדשות.

ואין לנו ללמוד מתשובת הבל זו, אלא זו בלבד שהמשיבים אין האמת לנגד עיניהם, רק אל האיסור מגמתם, יהיה מה שיהיה. ושוב אין להתחשב בדעתם כלל, וכל העסק עמהם אינו אלא לשוא".

כתבות בעיתונות העולמית

המעיין בכתבות בעיתונות העולמית (הגרדיאן, האובזרוור, ניו יורק טיימס ועוד) יראה שצדקו דברי הרב, ואחד ממקורות השיער העיקריים הוא סוכנים המסתובבים בכפרים ובשכונות העוני וקונים מן הנשים העניות את שערותיהן, יש מהן המוכרות את כל שערותיהן ויש מהן המוכרות את השיער הנושר ומתאסף במסרקים. ולהלן מבחר ציטוטים מתוך העיתונות בתרגום חופשי:

"חלק ניכר מהשיער מגיע מסוכנים המטיילים בכפרים בהודו, סין ומזרח אירופה, ומציעים לנשים עניות סכום קטן כדי להיפרד משיערם".

"איסוף השיער הוא מפעל גדול המעסיק עשרות אלפי אנשים בהודו לבדה... סוחרי שיער מבקרים בכפרים ובשכונת עוני, פעמון מכריז על בואם של הסוחרים הקונים שיער תמורת כסף מזומן או תכשיטים".

"בכל רחבי אסיה, נשים ארוכות שיער שומרות את השיער שיוצא כאשר הן מסרקות או שוטפות אותו, ומוכרות אותו לסוחרים שעוברים מסביב לשכונות האלה".

"מקור עיקרי נוסף של שיער האדם בהודו הוא ממסרקי השיער. נשים סוחרות בשיער עם רוכלים, תמורת מכשירי חשמל לבית. השערות הללו מעובדות בסדנאות בהודו המזרחית, בנגלדש ומיאנמר".

"כל השיער הזה מתקבל ונצבר, ועובר מסוחר לסוחר, עד שהוא מגיע לסדנאות לשיער הנמצאות בבנגלדש, הודו, ומיאנמר, מדינות בהן השכר נמוך ואנשים זקוקים לעבודה. בסדנאות עובדות עשרות נשים היושבות על הרצפה וממיינות את השיער לפי אורכו".

"יצואנים מעסיקים סוכנים המחפשים נשים כפריות ברחבי הודו, בעלות שיער ארוך... צלצול הפעמון מביא עשרות נשים, צעירות וזקנות, מבתי-הפחם הכחולים אל חצר מאובקת. הגעתו של סוכן השיער היא האטרקציה השבועית... השיער נלקח למפעל, מעובד ונקשר בצרורות ומועבר ליצואנים הגדולים".

"בהודו יש בעלים המוכרים את שערות נשותיהם, ילדות עניות מתגלחות תמורת צעצועים, ויש גם מקרים של כנופיות השודדות שיער מנשים".

"הספקים העיקריים הם הודו ורוסיה... השיער במדינות אלה מגיע בעיקר מנשים עניות ביותר שמוכרות את השיער שלהם עבור רווח קטן. נשים חסרות בית ברוסיה לעתים קרובות מוכרות את שערן ומשתמשות בו כמקור הכנסה. הן בהודו והן ברוסיה, סוחרי השיער קונים אותו ישירות מנשים נואשות במחירים נמוכים ואז מוכרים אותו בשוק העולמי. סוהרים רוסיים מגלחים את ראשי האסירים ומוכרים את השיער".

"כיוון שהנשים העירוניות צובעות את השיער שלהן, שיער הנשים הכפריות הוא השיער המועדף, והוא מכונה "שיער בתול". אי לכך, סוחרי השיער עושים את דרכם אל כפרי הודו. נשים ונערות צעירות מגלחות את ראשיהן בקביעות ומוכרות אותו לסוחרים תמורת תשלום סמלי".

"צ'אנג שאויון הוא אחד מכעשרים אלף סוכנים שמתפרנסים מסחר השיער בכפרים של סין" (בכתבה יש תיאור מפורט של הכתב, שראה במו עיניו כיצד הסוחר משלם כסף לנערה כפרית המגלחת את שערותיה הארוכות תמורת תשלום).

מצ"ב מקורות לכל הנ"ל.
 

קבצים מצורפים

  • נתוני האום על שיער לא מעובד 1.jpg
    נתוני האום על שיער לא מעובד 1.jpg
    249.2 KB · צפיות: 588
  • נתוני האום על שיער לא מעובד 2.jpg
    נתוני האום על שיער לא מעובד 2.jpg
    668.4 KB · צפיות: 588
  • נתוני האום על שיער מעובד 1.jpg
    נתוני האום על שיער מעובד 1.jpg
    263.3 KB · צפיות: 588
  • נתוני האום על שיער מעובד 2.jpg
    נתוני האום על שיער מעובד 2.jpg
    1.1 MB · צפיות: 588
  • שר המסחר ההודי בראיון לעיתון הגרדיאן.jpg
    שר המסחר ההודי בראיון לעיתון הגרדיאן.jpg
    700.8 KB · צפיות: 588

משיב כהלכה

משתמש ותיק
מצ"ב מקורות נוספים להנ"ל, וכן קובץ מסכם.
 

קבצים מצורפים

  • אחת הכתבות בעיתון הגרדיאן.jpg
    אחת הכתבות בעיתון הגרדיאן.jpg
    324.1 KB · צפיות: 587
  • אתר אינטרנט המביא את סוכנות הידיעות בהודו.jpg
    אתר אינטרנט המביא את סוכנות הידיעות בהודו.jpg
    711.8 KB · צפיות: 587
  • השגריר הישראלי בהודו.png
    השגריר הישראלי בהודו.png
    567.4 KB · צפיות: 587
  • מיספור המקורות באתר האינטרנט.jpg
    מיספור המקורות באתר האינטרנט.jpg
    442.4 KB · צפיות: 587
  • רוב השיער העולמי אינו מהודו.pdf
    1.9 MB · צפיות: 15

מנהל ב'

מנהל כללי
חבר צוות
מנהל תוכן
אני מעלה כאן הרבה חומר בנושא, את רובו העלו באשכול הקודם שנפתח בנושא הזה (וכאן המקום לבקש - אנא, אפשרו לנו להנות ולהפרות את הפורום, ולא להסיט את האשכול לנושאים אחרים).
 

קבצים מצורפים

  • Scan (2).jpg
    Scan (2).jpg
    1 MB · צפיות: 577
  • Scan (3).jpg
    Scan (3).jpg
    778 KB · צפיות: 577
  • Scan.jpg
    Scan.jpg
    389.8 KB · צפיות: 579
  • העבודה-שאגלחך-לשמים-למייל.pdf
    2.2 MB · צפיות: 10
  • הרב שטרנבוך על ההכשר.PDF
    3.1 MB · צפיות: 8
  • התחקיר.jpg
    התחקיר.jpg
    2.9 MB · צפיות: 577
  • יצרני פאות בארץ ללא חשש ע''ז - הכשר הרב גרוס.pdf
    183.3 KB · צפיות: 12
  • כריכה-לשמור-על-קדושת-המחנה.jpg
    כריכה-לשמור-על-קדושת-המחנה.jpg
    465 KB · צפיות: 577
  • לשמור-על-קדושת-המחנה.pdf
    3.6 MB · צפיות: 8
  • מכתב הבהרה מהגר''ש רוזנברג והגר''י סילמן - כג חשון עח.jpg
    מכתב הבהרה מהגר''ש רוזנברג והגר''י סילמן - כג חשון עח.jpg
    356.8 KB · צפיות: 577
  • מכתב הגר''מ שטרנבוך אודות המכשולים המצויים בפאות נכריות.jpg
    מכתב הגר''מ שטרנבוך אודות המכשולים המצויים בפאות נכריות.jpg
    382.7 KB · צפיות: 576
  • מכתב עוז מרבי שמואל אוירבאך נגד ההכשר %281%29.pdf
    285.2 KB · צפיות: 7
  • מצא את ההבדלים.gif
    מצא את ההבדלים.gif
    57.7 KB · צפיות: 576
  • עבודה-זרה-בפאות.docx
    1.5 MB · צפיות: 9
  • עלון מסמר שיער 2.pdf
    3 MB · צפיות: 6
  • עלון עיקרי_עמוד_2.jpg
    עלון עיקרי_עמוד_2.jpg
    1.8 MB · צפיות: 576
  • עלון עיקרי_עמוד_3.jpg
    עלון עיקרי_עמוד_3.jpg
    437.4 KB · צפיות: 575
  • עשר טענות על פיאות נכרית.jpg
    עשר טענות על פיאות נכרית.jpg
    548 KB · צפיות: 575
  • קול קורא ע''ז בפיאה נכרית קיץ תשע''ז.JPG
    קול קורא ע''ז בפיאה נכרית קיץ תשע''ז.JPG
    119.6 KB · צפיות: 575
  • ‏‏תקרובת-עז - נקי.jpg
    ‏‏תקרובת-עז - נקי.jpg
    1.8 MB · צפיות: 575
  • תשובות הגאונים בענין פאה נכרית מהודו וחשש עבודה זרה - מספר חן וכבוד.pdf
    409.6 KB · צפיות: 10
  • תשובות הגאונים בענין פאה נכרית מהודו וחשש עבודה זרה.pdf
    374 KB · צפיות: 15
  • תשובות והנהגות ח''ה סימנים רס רסא.PDF
    910.8 KB · צפיות: 11
  • תשובת הגאון רבי יעקב אהרן שפירא.pdf
    358 KB · צפיות: 14

משיב כהלכה

משתמש ותיק
הם יכולים לכתוב מה שהם רוצים, הנתונים שהבאתי כאן מדברים בעד עצמם, ולהם אין אפילו מקור אחד.

ראיתי שם הודעה שגרמה לי לגיחוך גדול: "התבקשנו ע"י הרבנים והדיינים הדנים בנושא שלא לפרסם לציבור לעת עתה מסמכים ללא רשותם, זה מגיע לידיים של אינשי דלא מעלי ובעלי אינטרס, המזייפים את המסמכים או מטרידים את הרבנים (עד כדי סכנת חייהם של רבנים בחו"ל) ואת האנשים הקשורים למסמכים האלו ומקשים על הרבנים להגיע לחקר האמת..."

למעשה הם רוצים לשחזר את ה"הצלחה" שהיתה בשנת תשס"ד (לשבוע שבועיים), ואף אחד לא מתייחס אליהם, ורוב הרבנים בארץ בכלל לא שמעו על זה, והם הולכים בעצמם ומטרידים את כולם, ורוב הרבנים אין להם מושג בנושא ולא מבינים מה רוצים מהם. וגם הבי"ד של הרב קרליץ שחלק מהם חתמו על פשקוויל (שהוא החל את הסערה הנ"ל), חזרו בהם וכתבו הבהרה...

להלן קטעים מתוך ההבהרה:

"בדבר כיסוי הראש לנשים בפאה נכרית ידוע דמרן החזו"א זללה"ה התיר לכתחילה שנשים יכסו הראש בפאה נכרית ונהרא נהרא ופשטיה אך חייבים שיהא בגדרי הצניעות כיאה לבנות ישראל...

פנינו למומחים לדבר והם עמלים לסדר מעבדה בה יהא ניתן למסור פאות שכבר נקנו, לבדיקה האם בדיעבד יש על מה שיסמכו להמשיך ללובשם, או עכ"פ במקום הפסד מרובה.

"אמנם, בפאות המיוצרות משיער טבעי שמחירן זול, ניתן להניח ולסמוך על רוב שאין מקורו של השיער מבתי ע"ז שבהודו [לפי הערכת בקיאים כל פאה שמחירה עד 3000 ₪ אינה עשויה משיער הבא מבתי ע"ז שבהודו].

"אבל בפאות היקרות יותר חייבים להתייעץ עם מורה הוראה מובהק המבין בדברים אלו ואכן יתכנו מקרים שאפשר להתיר [כגון בפאות בצבעים בהירים יותר העשויות משיער לא מעובד או צבוע, מצויות פאות המותרות]".

זאת אומרת, הבי"ד של הגרנ"ק נתנו הכשר למפרע ולעתיד לבוא, לכל הפאות שמחירן פחות מ-3000....

ולגבי ההבהרה של האתר הנ"ל, האמת היא הפוכה. הם פרסמו נתונים ומסמכים שהם לרעתם, וכשנוכחו בכך הסירו את זה לבושתם וחרפתם.
 

מנהל ב'

מנהל כללי
חבר צוות
מנהל תוכן
ביקשוני להעלות קישור לספר בן 2 כרכים, עם חומר חדש בנושא, האחד עיקרי הדברים והשני מקורות.
http://www.hyehudi.org/%d7%94%d7%99%d7%a9%d7%9b%d7%9d-%d7%90%d7%95%d7%94%d7%91%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%aa-%d7%94-%d7%91-%d7%97%d7%9c%d7%a7%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%a2%d7%a0%d7%99%d7%9f-%d7%a4%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%a2%d7%91/

קישור ישיר להורדה:
חלק א
חלק ב
 

מנהל ב'

מנהל כללי
חבר צוות
מנהל תוכן
ביקשוני להעלות. אין לי כל קשר לדברים, ולא מידע בנושא.

קישורים להקלטת אסיפת הרבנים בארה"ב עם הרב דונר בשנת תשס"ד. זה באידיש ואנגלית, וזה חשוב מאד למי שרוצה להתעניין בהשאלה באופן רציני.
צד ראשון
צד שני
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית