אמונה

נושאים שונים

פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

אמונה

שליחה על ידי אברהם העיברי » 03 ינואר 2018, 18:41

אני מאוד רוצה לקיים מצוות 'אמונה'.
1 מהי אמונה? 2 מה אני אמור לעשות?

אני מאמין ששאלתי מעלה גיחוך על פניכם.
אך אני מתכוון בשיא הרצינות.
ואם יש לאי מי תגובות לא ענייניות, שבבקשה לא יעלה אותן.

סמל אישי של משתמש

מנהל ראשי
מנהל האתר
הודעות: 363
הצטרף: 20 ספטמבר 2015, 13:12
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 270 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי מנהל ראשי » 03 ינואר 2018, 20:28

היכן נאמרה מצווה זו?


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי אברהם העיברי » 03 ינואר 2018, 20:52

מנהל ראשי כתב:היכן נאמרה מצווה זו?
הדיברה הראשונה בעשרת הדיברות.


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי אברהם העיברי » 03 ינואר 2018, 21:10

ארחיב קצת את שאלתי,
האם זוהי אמונה של פתי, שלהאמין במה שמספרים לי?
האם זוהי ידיעה?
האם זוהי תחושה?

אני אסביר גם את עצמי, כיון שאני בונה הרצאה על אמונה, ברצוני להתחדד ע"י ת"ח שלמדו ומונחים בנושא.


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 310
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי חכם באשי » 03 ינואר 2018, 21:20

אתה נכנס לנושא טעון.
האמונה הפשוטה (כן, זו הפשוטה במלא מובן המילה), היא האמונה שחונכנו ועליה גדלנו.
ראה בהקמת בעל החינוך, שמסביר שהאמונה החזקה היא המסורת, שאם כל אבותיי מאמינים, אני לא יותר חכם מהם. אולי זה היה בעמוד 46 במהדורת מכון ירושלים. כעת אינו תח"י.
ידוע מ"ש החסיד יעבץ שנוכח לראות שאלו שהגיע לאמונה ע"י חקר - בשעץ הגזרות לא מסו"נ. משא"כ אלו שהאמינו באמונה פשוטה. מובא כמדומה בבני יששכר.

כל זה בנוגע לעצם הנידון.

מי שיש לו שאלות, שישב וילמד. כך ראיתי בשם מרנא הסטייפלער זצ"ל.
לא עוזר, שיפנה לרבו שידריכנו. ויש הרבה כאלה שידריכהו בדרך הנכונה.


ממה שאני ראיתי בחיי, שאלו שהתעסקו בזה רק יצאו מבולבלים. על כל פנים הצעירים.

כך שלענ"ד, אשכול זה מיותר כאן.


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי אברהם העיברי » 03 ינואר 2018, 21:25

חכם באשי כתב:אתה נכנס לנושא טעון.
האמונה הפשוטה (כן, זו הפשוטה במלא מובן המילה), היא האמונה שחונכנו ועליה גדלנו.
ראה בהקמת בעל החינוך, שמסביר שהאמונה החזקה היא המסורת, שאם כל אבותיי מאמינים, אני לא יותר חכם מהם. אולי זה היה בעמוד 46 במהדורת מכון ירושלים. כעת אינו תח"י.
ידוע מ"ש החסיד יעבץ שנוכח לראות שאלו שהגיע לאמונה ע"י חקר - בשעץ הגזרות לא מסו"נ. משא"כ אלו שהאמינו באמונה פשוטה. מובא כמדומה בבני יששכר.
אמונה פשוטה במה שסיפרו לנו?
תוכל להגדיר לי? שהרי ודאי סיפרו לנו הרבה דברים. ולא על כל מה שסיפרו ישנה חובת אמונה.
ושוב, זה אמור להיות בחלק ההרגשה? בידיעה?


שלום עולם
משתמש ותיק
הודעות: 303
הצטרף: 06 יולי 2017, 17:00
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי שלום עולם » 03 ינואר 2018, 21:29

כולנו בני אברהם יצחק יעקב
ואברהם אבינו ע"ה הוא ראש למאמינים על אף שהיה בית מדרשו של שם ועבר אך אאע"ה נקרא כך הוא נקרא גם ראשון למאמינים הוא ניתץ את האמונות כוזביות של נמרוד
וחיפש וחקר עד שנגלה אליו השי"ת ואמר לו 'אני בעל הבירה'
אז דבר ראשון הכל מתחיל מכאן! אח"כ הנחיל לבניו ובני בניו עד היום הזה
ומי שרוצה יכול להצטרף לנמרוד... :lol:

סמל אישי של משתמש

מנהל ראשי
מנהל האתר
הודעות: 363
הצטרף: 20 ספטמבר 2015, 13:12
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 270 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי מנהל ראשי » 03 ינואר 2018, 21:31

אברהם העיברי כתב:
מנהל ראשי כתב:היכן נאמרה מצווה זו?
הדיברה הראשונה בעשרת הדיברות.
אם לזה נתכוונת אזי הרי מפורש שם בכתוב מהו המצווה


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי אברהם העיברי » 03 ינואר 2018, 21:33

שלום עולם כתב:כולנו בני אברהם יצחק יעקב
ואברהם אבינו ע"ה הוא ראש למאמינים על אף שהיה בית מדרשו של שם ועבר אך אאע"ה נקרא כך הוא נקרא גם ראשון למאמינים הוא ניתץ את האמונות כוזביות של נמרוד
וחיפש וחקר עד שנגלה אליו השי"ת ואמר לו 'אני בעל הבירה'
אז דבר ראשון הכל מתחיל מכאן! אח"כ הנחיל לבניו ובני בניו עד היום הזה
ומי שרוצה יכול להצטרף לנמרוד... :lol:
אסכם את דבריך,
האמונה היא ידיעה שאני בנו של אברהם. והוא ראשון שהאמין.
ולא אשאל במה הוא האמין, כיון שאולי כבר ענית על כך, שיש בעל בית לבירה. שכלול בזה, מציאותו, והשגחתו.
האם הבנתי נכון?


שואל ומשיב
הודעות: 192
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:34
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי שואל ומשיב » 03 ינואר 2018, 21:34

מה שהובא לעיל בשם היעב''ץ הם גם דברי ר' חיסדאי קרשקש.
ובחוה''ל עם פירוש לב טוב בהקדמה לשער היחוד הביא דברי המתירים ודברי האוסרים.
ועצה טובה קמ''ל ללמוד דברים אלו עם אדם גדול ואם לא אז בחברותא כיוון שלבד יותר קל לסלף ולטעות.


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי אברהם העיברי » 03 ינואר 2018, 21:37

מנהל ראשי כתב:
אברהם העיברי כתב:
מנהל ראשי כתב:היכן נאמרה מצווה זו?
הדיברה הראשונה בעשרת הדיברות.
אם לזה נתכוונת אזי הרי מפורש שם בכתוב מהו המצווה
היכן כתוב מפורש?

סמל אישי של משתמש

מנהל ראשי
מנהל האתר
הודעות: 363
הצטרף: 20 ספטמבר 2015, 13:12
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 270 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי מנהל ראשי » 03 ינואר 2018, 21:39

אנכי ה' אלקיך אשר הוצאתיך וכו' לא יהיה לך אלהים אחרים על פני לא תעשה לך פסל וכו' לא תשתחוה להם ולא תעבדם וכו'
יש כאן משהו שלא מספיק מובן?


שלום עולם
משתמש ותיק
הודעות: 303
הצטרף: 06 יולי 2017, 17:00
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי שלום עולם » 03 ינואר 2018, 21:42

אברהם העיברי כתב:
שלום עולם כתב:כולנו בני אברהם יצחק יעקב
ואברהם אבינו ע"ה הוא ראש למאמינים על אף שהיה בית מדרשו של שם ועבר אך אאע"ה נקרא כך הוא נקרא גם ראשון למאמינים הוא ניתץ את האמונות כוזביות של נמרוד
וחיפש וחקר עד שנגלה אליו השי"ת ואמר לו 'אני בעל הבירה'
אז דבר ראשון הכל מתחיל מכאן! אח"כ הנחיל לבניו ובני בניו עד היום הזה
ומי שרוצה יכול להצטרף לנמרוד... :lol:
אסכם את דבריך,
האמונה היא ידיעה שאני בנו של אברהם. והוא ראשון שהאמין.
ולא אשאל במה הוא האמין, כיון שאולי כבר ענית על כך, שיש בעל בית לבירה. שכלול בזה, מציאותו, והשגחתו.
האם הבנתי נכון?
לא! האמונה אינה שאאע"ה הוא אבותי -זה מציאות, הוא גילה את האמונה ובמה להאמין השאר הבנת נכון


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי אברהם העיברי » 03 ינואר 2018, 21:45

מנהל ראשי כתב:אנכי ה' אלקיך אשר הוצאתיך וכו' לא יהיה לך אלהים אחרים על פני לא תעשה לך פסל וכו' לא תשתחוה להם ולא תעבדם וכו'
יש כאן משהו שלא מספיק מובן?
אני אעתיק במחילת כבוד תורתו, את שאלתי שוב
אני מאוד רוצה לקיים מצוות 'אמונה'.
1 מהי אמונה? 2 מה אני אמור לעשות?

ארחיב קצת את שאלתי,
האם זוהי אמונה של פתי, שלהאמין במה שמספרים לי?
האם זוהי ידיעה?
האם זוהי תחושה?

אני אסביר גם את עצמי, כיון שאני בונה הרצאה על אמונה, ברצוני להתחדד ע"י ת"ח שלמדו ומונחים בנושא.


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי אברהם העיברי » 03 ינואר 2018, 21:48

שלום עולם כתב:
אברהם העיברי כתב:
שלום עולם כתב:כולנו בני אברהם יצחק יעקב
ואברהם אבינו ע"ה הוא ראש למאמינים על אף שהיה בית מדרשו של שם ועבר אך אאע"ה נקרא כך הוא נקרא גם ראשון למאמינים הוא ניתץ את האמונות כוזביות של נמרוד
וחיפש וחקר עד שנגלה אליו השי"ת ואמר לו 'אני בעל הבירה'
אז דבר ראשון הכל מתחיל מכאן! אח"כ הנחיל לבניו ובני בניו עד היום הזה
ומי שרוצה יכול להצטרף לנמרוד... :lol:
אסכם את דבריך,
האמונה היא ידיעה שאני בנו של אברהם. והוא ראשון שהאמין.
ולא אשאל במה הוא האמין, כיון שאולי כבר ענית על כך, שיש בעל בית לבירה. שכלול בזה, מציאותו, והשגחתו.
האם הבנתי נכון?
לא! האמונה אינה שאאע"ה הוא אבותי -זה מציאות, הוא גילה את האמונה ובמה להאמין השאר הבנת נכון
כתבתי: האמונה היא ידיעה (מציאות) שאני בנו של אברהם אבינו וכו',
ולתגובתך, מדבריך משמע שאמונה היא לא ידיעה. אברהם אבינו כשהציץ עליו בעל הבירה, זוהי אמונה של אברהם אבינו, או ידיעה?


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי אברהם העיברי » 03 ינואר 2018, 21:56

שואל ומשיב כתב:מה שהובא לעיל בשם היעב''ץ הם גם דברי ר' חיסדאי קרשקש.
ובחוה''ל עם פירוש לב טוב בהקדמה לשער היחוד הביא דברי המתירים ודברי האוסרים.
ועצה טובה קמ''ל ללמוד דברים אלו עם אדם גדול ואם לא אז בחברותא כיוון שלבד יותר קל לסלף ולטעות.
אכן, כתבתי שאשמח אם יגיבו אלו שלמדו ומונחים בנושא.
ולא רק כיון שהנושא מורכב. אלא מצד האמת, מה יש למי שלא למד בחברותא, או מפי רבו על ענייני אמונה, להגיב?


שלום עולם
משתמש ותיק
הודעות: 303
הצטרף: 06 יולי 2017, 17:00
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי שלום עולם » 03 ינואר 2018, 22:08

הענין פשוט מאין כמוהו
למשל כל הנבואות של הנביאים אתה יודע אותם? ברור שלא!
אלא אתה מאמין שמה שאמרו זה נכון גם אם אינך 'יודע' וזה אמונה
אתה יודע מה שמרע"ה ראה למעלה לפני שהוריד את התורה? לא!
אתה יודע מה שאח"כ הוא הוריד לנו,
לכן "ויאמינו בה' ובמשה עבדו"
הוא מצוה אחת להאמין שיש מציאות ה' שזה גילה וחקר אאע"ה
וכן תורת ה' שזה גילה והוריד לנו מרע"ה
לכן אמונה כוללת אמונה באאע"ה ומער"ה וכן הלאה


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי אברהם העיברי » 03 ינואר 2018, 22:18

שלום עולם כתב:הענין פשוט מאין כמוהו
למשל כל הנבואות של הנביאים אתה יודע אותם? ברור שלא!
אלא אתה מאמין שמה שאמרו זה נכון גם אם אינך 'יודע' וזה אמונה
אתה יודע מה שמרע"ה ראה למעלה לפני שהוריד את התורה? לא!
אתה יודע מה שאח"כ הוא הוריד לנו,
לכן "ויאמינו בה' ובמשה עבדו"
הוא מצוה אחת להאמין שיש מציאות ה' שזה גילה וחקר אאע"ה
וכן תורת ה' שזה גילה והוריד לנו מרע"ה
לכן אמונה כוללת אמונה באאע"ה ומער"ה וכן הלאה
אם איני טועה זה מה שכתבת לי כבר.
לגבי האמונה במציאות ד'. ובהשגחתו (הציץ עליו בעל הבירה).
ובתגובה זו הוספת, את האמונה בתורה שהיא משמים, ומשה הורידה.

אני רק הוספתי שאלה, שבעצם אברהם אבינו לא 'האמין' אלא 'ידע' שהרי הציץ עליו בעל הבירה.


שלום עולם
משתמש ותיק
הודעות: 303
הצטרף: 06 יולי 2017, 17:00
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי שלום עולם » 03 ינואר 2018, 22:26

אברהם העיברי כתב:
שלום עולם כתב:הענין פשוט מאין כמוהו
למשל כל הנבואות של הנביאים אתה יודע אותם? ברור שלא!
אלא אתה מאמין שמה שאמרו זה נכון גם אם אינך 'יודע' וזה אמונה
אתה יודע מה שמרע"ה ראה למעלה לפני שהוריד את התורה? לא!
אתה יודע מה שאח"כ הוא הוריד לנו,
לכן "ויאמינו בה' ובמשה עבדו"
הוא מצוה אחת להאמין שיש מציאות ה' שזה גילה וחקר אאע"ה
וכן תורת ה' שזה גילה והוריד לנו מרע"ה
לכן אמונה כוללת אמונה באאע"ה ומער"ה וכן הלאה
ודאי, אתה צודק.
אם איני טועה זה מה שכתבת לי כבר.
האמונה במציאות ד'. ובהשגחתו (הציץ עליו בעל הבירה).
ובתגובה זו הוספת, האמונה בתורה שהיא משמים, ומשה הורידה.

אני רק הוספתי שאלה, שבעצם אברהם אבינו לא 'האמין' אלא 'ידע' שהרי הציץ עליו בעל הבירה.
יתכן שאברהם אבינו ידע אבל אנו לא בדרגת אא"עה כמו גם לא של מרע"ה ואנו מאמינים להם
אם אם ידעו או האמינו? איני יודע מה שברור שעל השי"ת אי אפשר לעולם לומר יודעים מהו או מיהו, אדרבה זו פגיעה או אפי' כפי' לומ' כן,
ההמשך תלמד לבד, כרגע אני לא עוסק בזה ואין לי כח לזה עכשיו,
מקווה שעזרתי לך משהו או יותר,
אם זה עזר או קידם אותך אנא כתוב לי (או פרטי) אשמח לשמוע תגובתך לענין


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי אברהם העיברי » 03 ינואר 2018, 22:30

שלום עולם כתב: יתכן שאברהם אבינו ידע אבל אנו לא בדרגת אא"עה כמו גם לא של מרע"ה ואנו מאמינים להם
אם אם ידעו או האמינו? איני יודע מה שברור שעל השי"ת אי אפשר לעולם לומר יודעים מהו או מיהו, אדרבה זו פגיעה או אפי' כפי' לומ' כן,
ההמשך תלמד לבד, כרגע אני לא עוסק בזה ואין לי כח לזה עכשיו,
מקווה שעזרתי לך משהו או יותר,
אם זה עזר או קידם אותך אנא כתוב לי (או פרטי) אשמח לשמוע תגובתך לענין
אברהם הוא איש האמונה. והוא מנחיל לנו את האמונה.
האם נאמר עליו שהוא ידע ולא היה צריך להאמין? לשם מה עשרת הנסיונות?

בהחלט מועיל לי.


שלום עולם
משתמש ותיק
הודעות: 303
הצטרף: 06 יולי 2017, 17:00
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי שלום עולם » 03 ינואר 2018, 22:37

יש כתוב את כל הסיפורים איך גילה האמונה,
אם יש צורך בל"נ אוכל לעשות לקישור


שלום עולם
משתמש ותיק
הודעות: 303
הצטרף: 06 יולי 2017, 17:00
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי שלום עולם » 03 ינואר 2018, 22:53

אברהם העיברי כתב:
שלום עולם כתב: יתכן שאברהם אבינו ידע אבל אנו לא בדרגת אא"עה כמו גם לא של מרע"ה ואנו מאמינים להם
אם אם ידעו או האמינו? איני יודע מה שברור שעל השי"ת אי אפשר לעולם לומר יודעים מהו או מיהו, אדרבה זו פגיעה או אפי' כפי' לומ' כן,
ההמשך תלמד לבד, כרגע אני לא עוסק בזה ואין לי כח לזה עכשיו,
מקווה שעזרתי לך משהו או יותר,
אם זה עזר או קידם אותך אנא כתוב לי (או פרטי) אשמח לשמוע תגובתך לענין
אברהם הוא איש האמונה. והוא מנחיל לנו את האמונה.
האם נאמר עליו שהוא ידע ולא היה צריך להאמין? לשם מה עשרת הנסיונות?

בהחלט מועיל לי.
יתכן (אני כותב מכאן רק אולי כיון שאני לא עוסק בזה כרגע ודאי לא ומכאן הוא סתם מחשבה אם אתה רוצה לדעת מדויק תלמד מבפנים ולכן כתבתי שאת ההמשך תלמד)
אולי יתכן ש'הציץ' עליו בעל הבירה שלא נגלה לגמרי רק 'הציץ' אבל מספיק שיבין שזה הנכון וז האמת!
וכיון שרק הציץ יתכן שהיה צריך להאמין בכל מה שאמר לו

עכשיו הוברר לי יותר!
אכן כתוב שאחרי כן אחרי שהציץ עליו בעל הבירה ה' ציוה עליו ללכת להלחם בנמרוד!
שזה כמו היום שמישהוא בודד ילחם באירן והרבה יותר כיון שמלך על כל העולם וכולם היו שקועים ב'דמיונות' שהוא ברא העולם וכו' והענין באריכות בקישור שאוכל להיא לך אם אין לך עדין
לפי זה לכאורה הכל מתאים שאחר זהציץ בעל הבירה וזה היה מספיר לו בשביל לדעת שיש בורא עולם ויש מנהיג לבירה ומעכשיו צריך לשמוע לו לכל מה שאומר
אפילו להילחם בנמרוד לבד! בקיצר תעיין שם ויובהר לך כמה אברהם פיחד והיה צריך להאמין בה'! נגד כל העולם "אברהם העברי! כשמך...
למה נקרא עברי שכל העולם מעבר אחד! והוא מעבר אחד!
ולכן היה צריך להאמין אבל ידע במי צריך להאמין

מכאן ואיך ישנה 'דרגות' באמונה אבל לא זה הנושא אלא האמונה הפשוטה והמינימלית


שלום עולם
משתמש ותיק
הודעות: 303
הצטרף: 06 יולי 2017, 17:00
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי שלום עולם » 03 ינואר 2018, 23:02

עכשיו גם מובן,
מה שכתבת לי בפרטי שהיום מאמינים אבל לא חשים אותה

לא יהיה קשה לך מידי
כיון שיש לנו על מי לסמוך אבותינו שהיו גדולי עולם
אנחנו יכולים לחזור אחריהם כקוף וזה יהיה נכון בדיוק כמו שהם אמרו וכל זה בתנאי שלא נשנה כלום ממה שהם אמרו!!!...

(מי שאינו שומר תומ"צ יתכן שכתו הקהה את שיניו
תוכל לומר למשל להבדיל אלפי הבדלות מישהו ממנהיגיהם... אף אחד לא יודע מה מדברים עם הראשי ממשלות וכו' רק מה 'מאמינים' להם
כי הם חושבים שצריך להאמין להם...
ק"ו ובן בנו של ק"ו ונכדו של ק"ו שאנו מאמינים באברהם יצחק יעקב כו'
שאנו יודעים שצריך להמין להם.., שוב כ"ז רק להם.. אנו לא צריכינן בכגון דא..)


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1000
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 387 פעמים
קיבל תודה: 372 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי יעבץ » 03 ינואר 2018, 23:11

אברהם העיברי כתב:אני מאוד רוצה לקיים מצוות 'אמונה'.
1 מהי אמונה? 2 מה אני אמור לעשות?

אני מאמין ששאלתי מעלה גיחוך על פניכם.
אך אני מתכוון בשיא הרצינות.
ואם יש לאי מי תגובות לא ענייניות, שבבקשה לא יעלה אותן.
חלילה חלילה ששאלתך תביא לידי גיחוך ח"ו. אין לך שאלה חשובה מזו שכל בעל דעת אמור להשיב לעצמו דברים ברורים, ועל זה התלונן רבינו בחיי בראש ספרו הגדול, על מי שעוסק בדיני התורה אבל לא יודע את חובותיו הבסיסיות ביותר:
"אתה האיש השואל על מה שלא יזיקנו אם לא ידענו -הידעת כל מה שאתה חייב לדעתו מן המצוות אשר אינך רשאי להתעלם מהן ואין ראוי לך לפשוע בהן עד שנפנית לחשוב בשאלות נכריות אשר לא תקנה בהן מעלה יתרה בתורתך ובאמונתך ולא תתקן בהן מעוות במדות נפשך".
ועל כן ראוי להקדים תשובה זו ראש לכל העניינים, כמו שכתב הרמב"ם:
"כי יקר בעיני ללמד עיקר מעיקרי הדת והאמונה יותר מכל אשר אלמדהו".‏
בראשונה שאלת: מהי אמונה?!
מצוות האמונה היא לקבל ולהחזיק באמיתות אשר הנחילו לנו אבותינו, הלוא הם מפורטים יפה יפה בהלכות יסודי התורה לרמב"ם, ובהקדמה לפרק חלק.
אפשר להכנס לנושא למה זה אמונה ולא ידיעה אך איני רואה בכך צורך כ"כ. בפשטות אפשר לומר שדברים שאינם מורגשים בחוש אע"פ שמוכרחים באופן שכלי נקראים 'אמונה'.
שאלה נוספת שאלת, והרחבת בה אח"כ, כיצד מגיעים למצווה זו, האם בהכרה שכלית בתחושה נפשית או בקבלה בפה שכינית אותה 'אמונת הפתאים'.
תשובה לזה רחבה מיני ים. בקצה קצהו אומר שגם זה וגם זה וגם זה. ונחלקו לאורך הדורות איזה חלק להעדיף ולהגביר על חשבון רעהו. מה שקראת אמונת הפתאים אינו כך ח"ו, הגדרה לפתי הוא שמאמין לכל דבר, אבל מי שמאמין מחמת הסמכות או היושר הבסיסי אע"פ שלא נכנס לעיין הדבר אלא מקבל הדברים כפי שהם אינו פתי. העמקה ביסודות האמונה באופן מחשבתי עיוני היא דרך הרמב"ם, וסכנה יש בדבר כפי שכבר הוזכר.
הדיון הרחב בכל מה שהזכרתי כעת, ומה שעוד יש לדבר בזה אין מקומו מעל גבי פורום ברשת לדעתי, ולא רק בזה שלנו. והטעם מפני שאלו עניינים דקים ועמוקים ותלוי ברוחו ודעתו של כל אחד ואחד ולכן נלמד מרב לתלמיד, מה עוד שהכותבים כן אינם מזדהים בשמם, ולא יתכן זה בנושא כ"כ עקרוני. מה עוד שעם כל יקרת האמונה וחשיבותה יש גם שיבושים באמונה לצערינו, ומי ערב לנו וכו'.
מכל הטעמים הנ"ל נראה לי נכון להסתפק ביסודות שהוזכרו כאן. תורה שלמה היא ואידך זיל גמור.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 511 פעמים
קיבל תודה: 688 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי סבא » 03 ינואר 2018, 23:33

איך אפשר בלי להזכיר שאלת הרב שך בהלכות תשובה עמוד מ"א-
והנה מאז ומתמיד הייתי מתפלא למה מכנים למצווה זו אמונה, הרי בפשוטו, זהו מהמושכלות הראשונות, שאי אפשר לעולם בלא מנהיג. וגם מבשרי אחזה אלוקי, והחכמה הנפלאה שבכל יצור קטן, אין להעריך, ומכל שכן החכמה ביצירת האדם, ואיך אפשר שכל זה הוא בלא מנהיג? והרי הרמב"ם כתב שיש מצווה: 'לידע את ה'' – הרי שזו ידיעה – ובכתוב נאמר: 'וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים', ולמה זה נקרא אמונה? אמונה ובספר המצות במצוה א' כתב היא הציווי אשר צונו בהאמנת האלהות ושאלתי את זאת למרן הגאון הגדול רבי יצחק זאב סאלאווציק זצק"ל, ואמר לי שגם הוא עמד ע"ז ושאל זאת לאב הגר"ח זצק"ל ואמר לו שודאי עד כמה ששכל האדם מגעת הוא מושכל ואין זו אמונה, והיא ידיעה, אבל חוב האמונה מתחיל ממקום שכלה שכל האדם, והסביר לעצמו הענין ששכל האדם הלא מוגבל הוא בזמן ובמקום, ומה שהוא למעלה מן הזמן והמקום כבר אין לו מושג, ועצמותו של הקב"ה הוא למעלה מן הזמן והמקום, שאין שם מקום לשכל האדם אז חלה עליו חובת האמונה עכ"ל.


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 947
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי יצחק » 04 ינואר 2018, 00:18

מי שרוצה לברר מצות אמונה הצעד הראשון הוא לקרא הקדמת הר"מ לפרק חלק (לא בתרגום הישן!) פעם ועוד פעם ועוד פעם. יש גם ספר של הרב יצחק שילת שמפרש את ההקדמה ומאד מתאים למתחילים. לא מדובר על פילוסופיה ברמה גבוהה שבאה להוכיח את הרעיונות, הרמב"ם לא כתב פיה"מ רק לחכמים אלא גם ובעיקר להמון העם, מדובר על הרעיונות הבסיסיים ביותר שצריך לדעת אותם בשכל ולא לדבר אותם בפה. חייבים להתרגל לכך שהמילים שכולם שחוזרים עליהם צריכות לשקף איזשהו רעיון, ולנסות לקלוט את הרעיון ולא להשאר עם המילים. זה הצורך הכי בסיסי של יהודי שמחזיק בדת אברהם ובתורת משה. כל אחד מאיתנו יודע להבין דברים עמוקים בהרבה בסוגיות עמוקות וסברות דקות. אומץ! לא לפחד!
באמונה יש כמה חלקים, א, להחזיק בדעה שקיימת ישות שזה תיאורה: א, תמיד היא היתה קיימת, ב, היא לא תלויה בשום דבר אחר ולא נצרכת לשום דבר אחר, ג, שכל דבר אחר שקיים במציאות תלוי בה ובלעדיה לא היה יכול להיות שום דבר, ד, כל דבר אחר שקיים במציאות הוא לא קדמון אלא נברא ע"י אותה הישות (שזה נקודה נפרדת מאות ג' וההבדל ביניהם קצת עמוק אבל פחות עמוק מקטע ממוצע באבני נזר או חידושי הגר"ח הלוי, וכל אחד מאיתנו יכול להבין אותו), ה, שקיימת רק ישות אחת כזו, ו. שהישות הזו איננה חמרית.
מי שלא יודע את כל זה הוא אומלל
יש עוד ענין שלפי כל הראשונים (לא ידוע לי על חולקים, דגש על ראשונים) הוא עיקרי אבל הוא לא בשביל כל אדם וגם לא בשביל רוב בני האדם, והוא - לברר ולהוכיח הגיונית את כל הנ"ל. פשוט שהמושכל ראשון של כל אחד צריך להיות שהוא לא ראוי לזה עד שיסתבר לו אחרת...


עברי
הודעות: 160
הצטרף: 28 דצמבר 2017, 00:17
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי עברי » 04 ינואר 2018, 00:56

יצחק כתב: יש עוד ענין שלפי כל הראשונים (לא ידוע לי על חולקים, דגש על ראשונים) הוא עיקרי אבל הוא לא בשביל כל אדם וגם לא בשביל רוב בני האדם, והוא - לברר ולהוכיח הגיונית את כל הנ"ל. פשוט שהמושכל ראשון של כל אחד צריך להיות שהוא לא ראוי לזה עד שיסתבר לו אחרת...
כמה זר הדבר לומר שמצווה כ"כ יסודית צורתה העיקרית לא שייכא ברוב בני אדם.


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 947
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי יצחק » 04 ינואר 2018, 01:26

אני לכשעצמי לא התכוונתי שזה ענין עיקרי אלא ענין חשוב ונעלה, התיחסתי לזה מפני שהיה נראה שזה הטריד את @אברהם העיברי.
בר מן דין יתכן שהחיוב להוכיח את האמונה נובע ממצוה נפרדת והיא מצות אהבת ה' ולא ממצות אמונה ועיין בסה"מ להרמב"ם מצוה ג' ובהלכות יסודי התורה שהמון העם מקיימים את המצוה הזו בעיקר ע"י לימוד התורה. א"כ בלא"ה זה לא נוגע למצות אמונה עצמה.
בר מן דין אני רוצה לחלוק על הטענה שלך. ההוכחה ההגיונית לאמונה היא אמנם לא עיקר המצווה אבל היא בהחלט עיקר במצוה, כלומר, הצורך להוכיח את האמונה הוא דבר עקרוני במצוה. שים לב: עצם המצוה היא להחזיק בדעה (שזה התרגום של "להאמין"), אבל כאשר אדם מצליח להוכיח לעצמו את הענין הוא מחזיק באותה דעה בעוצמה רבה יותר ובדרגה גבוהה יותר ובאמת כל אחד צריך להתקדם בהתאם לרמה שלו ואין גבול מסוים ששם נעצרים.


עברי
הודעות: 160
הצטרף: 28 דצמבר 2017, 00:17
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי עברי » 04 ינואר 2018, 01:58

יצחק כתב: הצורך להוכיח את האמונה הוא דבר עקרוני במצוה. שים לב: עצם המצוה היא להחזיק בדעה (שזה התרגום של "להאמין"), אבל כאשר אדם מצליח להוכיח לעצמו את הענין הוא מחזיק באותה דעה בעוצמה רבה יותר ובדרגה גבוהה יותר ובאמת כל אחד צריך להתקדם בהתאם לרמה שלו ואין גבול מסוים ששם נעצרים.
לאחר מסירת מודעה כי אין מסגרת זו ראוייה לדון בדברים רמים אלו כיאה להם, אומר:
מתוך דבריך משמע שגם אתה מודה שההוכחות השכליות לאמונה הרי הם אמצעי הגון לקיום המצווה.
אלא שלא לימדת אותנו ההבנה במצווה עצמה, האם היא התפישה השכלית (ובזה ההוכחות השכליות אמצעיות לתכלית) או שמא השבת הלב והרגשת היישות הנמצאית כנוכחת, (ובזה ההוכחות השכליות אמצעיות לתכלית).
וככל ונתפוש כצד הב', יש בזה ב' דברים א. פשוט וברור שההוכחות השכליות עלולות שלא להביא כל תכלית, שכבר חזינן העוסקים בהוכחות פילוסופיות באמונה שאין זה מחייב שיבואו דבריהם כקשורים אליהם באישיותם. (ואף בעיסוק בקבלה עמא דבר שיש בזה ספורט אתגרי לשמוע מושגים מעניינים עמוקים למחצה לשליש ולרביע, והמבחן בהשגת התכלית יהא האם זה שלמד הוכחות אלו וסגר ספר הפילוסופיה נתחדשה בקרבו רוח עבודת ה' או לא...) ב. שיש עוד הרבה אמצעיים ראויים להשגת התכלית זולת לימוד מדע ופילוספיה כלימוד השגחת ה' על הברואים מספרי הנביא, שאף שחלק ההוכחות בזה מועט אבל חלק המורגש בזה גדול.
והבאת בדבריך צד (לא בדקתי אמיתות דבריך) שלימוד ההוכחות אפשר תמורתו בלימוד תורה, ואיך יבוא לימוד תורה תחת עיסוק בהוכחות על האמונה? רק אם תתפוס כהצד הב' אפשר לקיים דבריך.


שלום עולם
משתמש ותיק
הודעות: 303
הצטרף: 06 יולי 2017, 17:00
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמונה

שליחה על ידי שלום עולם » 04 ינואר 2018, 13:34


שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: סופר המלך | 5 אורחים