גבולות הארץ - זיהוי המקומות הכתובים בתנ"ך

אאא

משתמש ותיק
בגבולות ארץ ישראל [בפרשת מסעי, וביהושע, וביחזקאל] כתובים שמות של מקומות רבים.

איזה ספרים יש על זיהוי המקומות?

כמו"כ אפשר לעסוק כאן בנושא. כגון איזה הר הוא "הור ההר" הצפוני, שהוא בפינה הצפונית מערבית של ארץ ישראל (גיטין ח.)?
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
היכן הוא "לבוא חמת", הכתוב כמה פעמים?
 

יצחק

משתמש ותיק
אין עיר שנקראת לבא חמת, חמת היא עיר שנמצאת אי שם בחו"ל ויש דרך שמוליכה לעיר הזו, בפסוק שהגבול מגיע על לבא חמת כלומר עד הדרך המובילה לעיר חמת.
מי היא חמת עצמה? מצד אחד יש שתי ערים בסוריה חומס וחמה ראיתי במפה שכל אחת מהן יכולה להיות חמת המקראית, מצד שני רש"י הרי אומר שחמת היא אנטוכיה וראיתי בויקי' שאנטוכיה היתה עיר גדולה מאד בטורקיה, אבל כתוב שם שהיו עוד ערים שקראו בשם הזה.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
התרגום הירושלמי לתורה וכן תרגום 'יונתן', ובעקבותיו רש"י הן בפירושו והן בציורו, מזהים את 'חמת' של הגבול עם אנטיוכיה המפורסמת. זו שוכנת בפיתחת ארץ חמת הסמוכה לארם צובה.
חומץ וחומס אינם 'חמת'. וגם אין להם קשר עניני גם תחילת גבול הצפון.

זיהוי המקומות זה מקצוע גדול.
כפתור ופרח - רבי אישתורי הפרחי
חוג הארץ - לרבי שלמה מחלמא, בעל מרכבת המשנה על הרמב"ם
תבואות הארץ - רבי יהוסף שווארץ
ארץ ישראל ושכנותיה - הורוביץ
ארץ קדומים -יעקב קפלן ממינסק מחקרי ארץ שלמה לוינזון מפראג
אדמת קודש - ר' יצחק גולדהוואר
וזה גבול הארץ - חיים קדיש בר-דרומא
(כל אלו נמצאים במאגרים הדיגטליים) וזה קצה ההתחלה של הספרות והמחקר בנושא
 

אברך כולל

משתמש רגיל
יש גם משנת יוסף על מס' שביעית לר' יוסף ליברמן שליט"א ר"י שומרי החומות
ואלה מסעי לר' דן שווארץ שליט"א
אבל ברור כי הרוב הם רק השערות וא"א לידע בבירור
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
יש גם ספר של הרב אריאל בוקוולד בנושא
ויש גם "מנחת איש" [לרב אי"ש שפירא שליט"א] על גבולות הארץ. המעלה שלו שהוא הגיע אחרי כולם.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
יש לציין שיש כיום בסוריה מחוז גדול שנקרא "חמת". ובירת המחוז זה עיר הנקראת חמת או חמה.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה רבה על רשימת הספרים.
איזה מתוך הספרים דלעיל נמצא בהיברובוקס או בפרויקט השו"ת או דיביעס?
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
יצחק אמר:
אין עיר שנקראת לבא חמת, חמת היא עיר שנמצאת אי שם בחו"ל ויש דרך שמוליכה לעיר הזו, בפסוק שהגבול מגיע על לבא חמת כלומר עד הדרך המובילה לעיר חמת.
מי היא חמת עצמה? מצד אחד יש שתי ערים בסוריה חומס וחמה ראיתי במפה שכל אחת מהן יכולה להיות חמת המקראית, מצד שני רש"י הרי אומר שחמת היא אנטוכיה וראיתי בויקי' שאנטוכיה היתה עיר גדולה מאד בטורקיה, אבל כתוב שם שהיו עוד ערים שקראו בשם הזה.
ראיתי בספר "הארץ לגבולותיה" כמה שיטות בזה.
ויש אומרים שיש שני "חמת" (עיין בספר "קצוי ארץ").
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
נושא 'חמת' מעניין. ארץ חמת (שבצפונה של סוריא), שתועי מלכהּ שלח לדוד מנחה - על כיבוש אויבו הדדעזר מלך צובה, בודאי שוכנת ליד ארם צובה. והעיר אנטיוכיה שוכנת בפיתחת ארץ חמת (במערבה). וחז"ל אמרו של'אנטוכיה' זו - כוונת הפסוק 'תתאו לבא חמת'. ומכאן שגם ההר ההר (נקודת צפמ"ע של א"י) - מזרחית לה!
מנגד, פעמים רבות ששמות מקומות השתמרו, ויש להתפלא איך הגיעו למרכז סוריה ערים בשם 'חומס' ו'חאמה'. לא זו בלבד אלא שכבר בימי רס"ג היא נקראת 'חאמה', ולכן הוא מזההּ כ'לבא חמת'. וכ"כ כו"פ (אם כי הראשונים כתבו שזיהויי רס"ג אינם בקבלה, ומוכח הכי בכ"ד).
ואף בימים קדמונים מאלו, 'חומס' נקראה אצל הרומים amisa, ואף אצל חז"ל נקראת 'חוֹמץ'.
מישהו רצה לומר לי פעם שארץ חמת הגיעה בתקופה מן התקופות עד מרכז סוריה, ולכן הערים קבלו שמות אלו, אך זו השערה משוללת בסיס ונעדרת כל סימוכין או היגיון, ואדרבא מהפסוקים משמע שממשלת 'ארם דמשק' התפשטה לצפון עד ממשלת 'ארם צובה' ('חצר עינן גבול דמשק'). ודוקא 'חמאה' (בניגוד ל'חומס' העתיקה מאוד) לא מוזכרת לא במפת פויטינגר, ולא במפת פטולימאוס', מה שאומר שבתקופת מאוד קדומות היא לא היתה עיר חשובה, או אולי כלל לא היתה קיימת, מה שמייתר את הקושיות בנושא, וחמאה איננה ממקור 'חמת' (בויק כתוב ש'חמאה' זה מבצר בערבית). ואעפ"כ ויק. לא מהווה מקור 'מדעי' רציני בנושא זיהויים...

להגיד 'שניים היו', זה מקרה קיצוני שעד שאין חובה מוחלטת לא אומרים כך, הגם שמצאנו כמה וכמה ערים כפולות במקרא כ"א בנחלת שבט אחר, כגון קדש, אפק ובית לחם. והגם שאף חז"ל משתמשים בתירוץ כזה.
(בדרך כלל חז"ל לא מתרצים שהיו שניים בשתי כנפות הארץ, אלא ניתן להסביר שהיו סמוכות ואעפ"כ נבדלות; כך בירושלים (ערכין לב:), וכך באשקלון ועזה (ירו' פ"א דשביעי'. וגם זה תי' שנדחה לפי הגר"א. והחזו"א שאומר ע"ז שהיתה אשקלון ועזה בסוריא, צע"ג)).

הספרים שציינתי לעיל חלקם באוצה"ח וחלקם גם בהיברובוקס. (חוג הארץ פרטי, של מכון הר'פרנק).
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה רבה על המידע החשוב, ויקר הערך, בענין חמת!!
תודה רבה!!

נ.ב. הבנתי שבזמנינו, המקום בסוריא שנקרא "חמת" זה מחוז גדול.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
לגבי דמשק [המוזכר פעמים רבות בתנ"ך]:
היכן זה דמשק? האם באותו מקום שנמצאת העיר דמשק של היום?
מה זה [highlight=yellow]"ארם-דמשק"[/highlight]? והיכן זה?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
האומה הארמית התפצלו לכמה ענפים. ומוזכרים ה' אומות 'ארם': ארם דמשק, ארם צובה, ארם בית רחוב, ארם מעכה וארם נהרים.
ארם דמשק אמנם בדרום סוריה, והבירה או עיקר השלטון היה בעיר דמשק הידועה עד היום, אבל הם שלטו ברוב סוריה עד ארם צובה (חאלב) שבצפון, שהרי כתוב ביחזקאל 'חצר עינן גבול דמשק', וחצר עינן קצה צפמ"ז של א"י.
ארם נהרים מעבר המזרחי של נהר פרת. וחרן קיימת עד היום.

בסוריה של היום אין מחוז 'חמת' אלא מחוז 'חומץ/חומס'. ומחוז קטן יותר 'חמאה'. ובמפה 'חרן' בצד ימין למעלה, אדרעי/דרעה בשמאל למטה ממזרח לכנרת.
סוריה מלפני מלחמת האזרחים....jpg
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
שהרי כתוב ביחזקאל 'חצר עינן גבול דמשק', וחצר עינן קצה צפמ"ז של א"י.

האם ידוע היכן זה חצר עינן? סמוך לפרת?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לא ידוע היכן חצר עינן. אך ברור שאיננה סמוכה לפרת. אלא מצפון לים אמפיה (הוא עמק על עב ממזרח ללקטיה וממערב לאידליב).
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
"חוורן", וכן "חצר-התיכון", היכן מקומם?
 

יצחק

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
לא ידוע היכן חצר עינן. אך ברור שאיננה סמוכה לפרת. אלא מצפון לים אמפיה (הוא עמק על עב ממזרח ללקטיה וממערב לאידליב).
מאד תמוה לפי השיטות שמרחיקים את חצר עינן איך יתכן שהשבטים אשר או נפתלי קבלו כ"כ הרבה שטח עד טורקיה או עומק סוריה ואר"י מתרחבת כ"כ הרבה לכיוון צפון, הסברא הפשוטה היא שחצר עינן קרובה הרבה יותר.
ראיתי שיש שמזהים את חצר עינן עם דער קינן שמצפון מערב לדמשק, דער בערבית חצר. אבל כעת לא הצלחתי למצא את העיר במפות השונות.
 
חלק עליון תַחתִית