השבת אבידה על סיגריות


פותח הנושא
תתצ
הודעות: 43
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 02:25
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי תתצ » 07 ינואר 2018, 09:25

היום בבוקר ראיתי בבית הכנסת מודעה "השבת אבידה מצאתי פאקט סיגריות המאבד יש להתקשר וכו'"

אחד מהמתפללים טעון שאין חיוב השבה על זה ואדרבא יש בזה משום לפני עיוור ומה עוד לדעתו יש להוריד המודעה.

האם לחברים ראיות לכאן או לכאן.

(סברה אחת להתיר דגם אם יאמר שאסור לעשן באופן כללי, אבל יתכן שעל כל סיגריה אין איסור שאין אחד מזיק ורק הצטברות של הרבה שנים ולכן אין בזה משום לפני עיור וכו').

ערכים:


אלכס
משתמש ותיק
הודעות: 333
הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי אלכס » 07 ינואר 2018, 13:05

תלוי לכאורה באמור כאן
viewtopic.php?f=24&t=1741
ועיין באגרות משה שהעליתי שם שאין לפני עוור בהגשת גפרורים למעשן

בכל מקרה ברגע שיש פוסקים שסוברים שאין איסור לעשן
אין ביכולתו של המוצא להחמיר על חשבון ממון המאבד וחייב להשיב


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי הבוחן » 08 ינואר 2018, 00:00

ואוסיף שלכאורה אותו אחד יכול למוכרו לגוי, וא"כ חייב להשיב לו.
ובכל מקרה יכול להנות מזה בצורה שאינה מזיקה לו, (לבנות עם זה מגדל...) ומהיכא תיתי לא להזיר לו?


אלכס
משתמש ותיק
הודעות: 333
הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי אלכס » 08 ינואר 2018, 01:12

הבוחן כתב:ואוסיף שלכאורה אותו אחד יכול למוכרו לגוי, וא"כ חייב להשיב לו.
ובכל מקרה יכול להנות מזה בצורה שאינה מזיקה לו, (לבנות עם זה מגדל...) ומהיכא תיתי לא להזיר לו?
אני לא בטוח שזה נכון
היכן שברור לך מה השימוש שיעשה
עיין ערך
פסק הרבנים שאין השבת אבידה על סמארטפון פרוץ
ומאידך אין איסור למכור מחשבים...
כלומר לפי הבנתי זה תלוי במידת הבהירות
אי אפשר לטמון ראש בחול ולומר שאדם קונה אקדח בשביל לפתוח את הסתימה בביוב....


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1183
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי יהושע » 08 ינואר 2018, 14:32

שמעתי שהרב אלישיב פסק לגבי לחלק סגריות לחתנים, שכיון שסיגריה בודדת לא מזיקה אז מותר, וכן יש לומר שהקופסה אחת לא מזיקה.


שואל ומשיב
הודעות: 192
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:34
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי שואל ומשיב » 08 ינואר 2018, 14:44

לגבי סמארטפון האם תוכל להביא מקור?
זכורני שבמאסף תורני ''ויען שמואל'' כרך י''ח (כמדומני) הביא מהרבה פוסקים לא כך.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי סבא » 08 ינואר 2018, 14:46

שואל ומשיב כתב:לגבי סמארטפון האם תוכל להביא מקור?
זכורני שבמאסף תורני ''ויען שמואל'' כרך י''ח (כמדומני) הביא מהרבה פוסקים לא כך.
שמעתי פעם בשיעור תורני בבית כנסת, עדות ממי ששאל את הגר"נ קופשיץ שליט"א, ופסק לו לשבור את הסמארטפון.


תנחום
הודעות: 1
הצטרף: 08 ינואר 2018, 14:45
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי תנחום » 08 ינואר 2018, 14:48

סבא כתב:
שואל ומשיב כתב:לגבי סמארטפון האם תוכל להביא מקור?
זכורני שבמאסף תורני ''ויען שמואל'' כרך י''ח (כמדומני) הביא מהרבה פוסקים לא כך.
שמעתי פעם בשיעור תורני בבית כנסת, עדות ממי ששאל את הגר"נ קופשיץ שיט"א, ופסק לו לשבור את הסמארטפון.
התקשרנו לשאול את הגר"מ סירוטה שליט"א, והורה להשיב.


פותח הנושא
תתצ
הודעות: 43
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 02:25
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי תתצ » 08 ינואר 2018, 14:56

לגבי סמרטפון ראיתי הוראה בשם הרב זילברשטיין שיש להתקשר ולשאול אותם אם יש להם הוראת היתר מרב להחזיק אותו. תבקש שם של רב ולברר. אם יש היתר אז יש להחזיר ואם לאו אין להחזיר.


ר' יונה
הודעות: 71
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי ר' יונה » 08 ינואר 2018, 20:24

אלכס כתב: בכל מקרה ברגע שיש פוסקים שסוברים שאין איסור לעשן
אין ביכולתו של המוצא להחמיר על חשבון ממון המאבד וחייב להשיב
אם היה גונב את הסיגריות או סתם מזיקם, יכל לטעון 'קים לי כאוסרים' ולהיפטר מתשלום, ולפי"ז לכאו' גם בהשבת אבידה, יכול לטעון קים לי ולא להתחייב בהשבה, שהרי הכל מתחיל מדיני ממונות.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי הבוחן » 08 ינואר 2018, 20:25

זה שהוא לא התחייב זה מצד המוציא מחברו עליו הראיה, אבל לכאורה בדיני שמיים יתחייב.
מלבד זאת טענה שהובאה כבר לעיל לא שמענו שממתקים לא צריך להחזיר ומותר להזיקם לפי כל הרופאים השמנה היא גורם שממית אנשים יותר מסיגריות.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2512
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 461 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי יהודי » 08 ינואר 2018, 20:29

מאוד קשה להכריע לא להשיב.
אני גם לא כ"כ מבין מי אמר שבן אדם שהסיגריות מועילות לו נפשית אסור לו לעשן.


ר' יונה
הודעות: 71
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי ר' יונה » 08 ינואר 2018, 20:54

הבוחן כתב:זה שהוא לא התחייב זה מצד המוציא מחברו עליו הראיה, אבל לכאורה בדיני שמיים יתחייב..
דיני השבת אבידה כפופים לדיני ממונות, וכל דבר שמותר לי לגנוב או להזיק, אין בו חיוב השבת אבידה. (ובמיוחד לפי הדעות שהאיסור להזיק הוא מדין השבת אבידה.
הבוחן כתב: מלבד זאת טענה שהובאה כבר לעיל לא שמענו שממתקים לא צריך להחזיר ומותר להזיקם לפי כל הרופאים השמנה היא גורם שממית אנשים יותר מסיגריות.
לכאו' ה"ה בעגבניות, בשבוע שעבר אכלתי הרבה מהם, וזה גרם לי לשלשול. (ב"ה כבר הבראתי).


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1183
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי יהושע » 08 ינואר 2018, 20:55

אלכס כתב:תלוי לכאורה באמור כאן
viewtopic.php?f=24&t=1741
ועיין באגרות משה שהעליתי שם שאין לפני עוור בהגשת גפרורים למעשן

בכל מקרה ברגע שיש פוסקים שסוברים שאין איסור לעשן
אין ביכולתו של המוצא להחמיר על חשבון ממון המאבד וחייב להשיב
מי הם הפוסקים שמתירים לעשן, הרב אלישיב והאגרות משה חזרו בהם מההיתר.


ר' יונה
הודעות: 71
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי ר' יונה » 08 ינואר 2018, 21:01

יהושע כתב:
אלכס כתב:תלוי לכאורה באמור כאן
viewtopic.php?f=24&t=1741
ועיין באגרות משה שהעליתי שם שאין לפני עוור בהגשת גפרורים למעשן

בכל מקרה ברגע שיש פוסקים שסוברים שאין איסור לעשן
אין ביכולתו של המוצא להחמיר על חשבון ממון המאבד וחייב להשיב
מי הם הפוסקים שמתירים לעשן, הרב אלישיב והאגרות משה חזרו בהם מההיתר.
ר' נתן קופשיץ מבית שמש, וכן הרב וינגרטן רב במודיעין עילית. וכמדומה לי שגם ר' מאיר סירוטה מהעדה מעשן.
אגב, הנ"ל מתירים גם לעשן ביו"ט.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי הבוחן » 08 ינואר 2018, 21:50

ר' יונה כתב:
הבוחן כתב:זה שהוא לא התחייב זה מצד המוציא מחברו עליו הראיה, אבל לכאורה בדיני שמיים יתחייב..
דיני השבת אבידה כפופים לדיני ממונות, וכל דבר שמותר לי לגנוב או להזיק, אין בו חיוב השבת אבידה. (ובמיוחד לפי הדעות שהאיסור להזיק הוא מדין השבת אבידה.
הבוחן כתב: מלבד זאת טענה שהובאה כבר לעיל לא שמענו שממתקים לא צריך להחזיר ומותר להזיקם לפי כל הרופאים השמנה היא גורם שממית אנשים יותר מסיגריות.
לכאו' ה"ה בעגבניות, בשבוע שעבר אכלתי הרבה מהם, וזה גרם לי לשלשול. (ב"ה כבר הבראתי).
לא הבנתי את דבריך.
מה שטענתי הוא פשוט שאם אכן הדין הוא שחייב להחזיר אז גם אם בדיני אדם אי אפשר לחייבו לשלם על הנזק/להחזיר את האבידה (כי המוציא מחברו עליו הראיה וכיון שאי אפשר להוכיח כמו מי ההלכה ויכו לטעון קים לי וכו') בדיני שמיים הוא התחייב.
מה שטענת על העגבניה אני מקוה שכתבת בצחוק, כי אם לא טענתך מגוחכת.
כל מה שאומרים שסיגריות מזיקות וכו' הם ע"פ מחקרי הרופאים ואותם רופאים אומרים שהשמנה מזיקה הרבה יותר והשמנה כידוע נהיית ממוצרים משמינים כמו לדוגמא ממתקים [ולא מעגבניה שהיא דבר בריא]. אלא א"כ תבוא ותטען ששקית ביסלי בודדת אינה מזיקה כ"כ, וא"כ גם סיגריה בודדת אינה מזיקה כ"כ (בכל אופן לא ברמה של מות מידי), וחזר הדין מה שתאמר בממתק אפשר לומר בסיגריה וכו' וכו'. חשבתי שהדברים יובנו בקיצור מסתבר שטעיתי.


אלכס
משתמש ותיק
הודעות: 333
הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי אלכס » 08 ינואר 2018, 23:17

יהושע כתב:
אלכס כתב:תלוי לכאורה באמור כאן
viewtopic.php?f=24&t=1741
ועיין באגרות משה שהעליתי שם שאין לפני עוור בהגשת גפרורים למעשן

בכל מקרה ברגע שיש פוסקים שסוברים שאין איסור לעשן
אין ביכולתו של המוצא להחמיר על חשבון ממון המאבד וחייב להשיב
מי הם הפוסקים שמתירים לעשן, הרב אלישיב והאגרות משה חזרו בהם מההיתר.
מניין שרבי משה פיינשטיין חזר בו?
ואגב עיין באשכול שהבאתי שגם לדעת הגרשז"א אין איסור


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1183
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי יהושע » 11 ינואר 2018, 18:25

ר' יונה כתב:
יהושע כתב:
אלכס כתב:תלוי לכאורה באמור כאן
viewtopic.php?f=24&t=1741
ועיין באגרות משה שהעליתי שם שאין לפני עוור בהגשת גפרורים למעשן

בכל מקרה ברגע שיש פוסקים שסוברים שאין איסור לעשן
אין ביכולתו של המוצא להחמיר על חשבון ממון המאבד וחייב להשיב
מי הם הפוסקים שמתירים לעשן, הרב אלישיב והאגרות משה חזרו בהם מההיתר.
ר' נתן קופשיץ מבית שמש, וכן הרב וינגרטן רב במודיעין עילית. וכמדומה לי שגם ר' מאיר סירוטה מהעדה מעשן.
אגב, הנ"ל מתירים גם לעשן ביו"ט.
מי שבעצמו מכור לעישון אין להביא ראיה ממנו להיתר, כמו שלא נביא ראיה ממנו אם יפסוק בדיני ממונות במקום שנוגע לו להפסד מרובה.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 357 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי אלימלך » 11 ינואר 2018, 18:40

החזו"א מבאר [באמונה ובטחון סוף פ"ג] שחכם יכול לפסוק גם בדבר הנוגע אליו


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי סבא » 11 ינואר 2018, 18:46

אלימלך כתב:החזו"א מבאר [באמונה ובטחון סוף פ"ג] שחכם יכול לפסוק גם בדבר הנוגע אליו
שמעתי פעם מתלמיד של הגאון ר' נתן שולמן זצ"ל שאמר, שאצלו הפרק הזה בחזו"א הוא בגדר "פרוזה",
כי הלא אצל החזו"א עצמו דברו כל הזמן בשפה אחרת [איני רוצה לפרט את הדוגמאות שאמר, כי זה לא מתאים לפורום ציבורי עם הרבה דעות].
וכמובן אין ללמוד מהדברים האלו למעשה, אך דברים שיצאו מפיו של אותו צדיק ראויים להישמע.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי הבוחן » 11 ינואר 2018, 20:37

יהושע כתב:
יהושע כתב:
אלכס כתב:
מי הם הפוסקים שמתירים לעשן, הרב אלישיב והאגרות משה חזרו בהם מההיתר.
ר' נתן קופשיץ מבית שמש, וכן הרב וינגרטן רב במודיעין עילית. וכמדומה לי שגם ר' מאיר סירוטה מהעדה מעשן.
אגב, הנ"ל מתירים גם לעשן ביו"ט.
מי שבעצמו מכור לעישון אין להביא ראיה ממנו להיתר, כמו שלא נביא ראיה ממנו אם יפסוק בדיני ממונות במקום שנוגע לו להפסד מרובה.
לענ"ד הדמיון לא נכון. מנין לך שהוא עישן ולאחמ"כ החליט שמותר אולי הפוך קודם בדק את הדין ולאחמ"כ החליט שרוצה לעשן?
וחוץ מזה שאין הדבר גורם לו להפסד, אם כבר הפוך זה שהוא מעשן גורם לו להפסד :lol:


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2750
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 31 מרץ 2018, 23:16

לגבי סמרטפון, ידוע דעת מרן הגרח"ק שאין בזה דין השבת אבידה, שכן אסור הוא לכל, אף לנכרי המצווה על שבע מצות וה"ז בכלל עריות וכו' ראיתי בספר כרם יוסף לפני כמה שנים מביא זאת בשמו. וא"כ אין האמור שווה לענין סיגריות שאין איסור למוכרם לגוי..(גוי מצווה בלא תרצח אבל בנידו"ז ענינו נוגע לדין ונשמרתם, ובזה ספק אם גוי מצווה, אין אזהרה על נפש גוי..בשונה מנפש היהודי..וזכורני לפני למעלה מעשור שאל ידידי הר' י"ר את מרן הגרח"ק אם מותר למכור מכונת גילוח לאחד שמתיר (כמובן בלא הסכינים הכפולים) והורה לאיסור.


איש מפי איש
משתמש ותיק
הודעות: 218
הצטרף: 06 מרץ 2016, 23:01
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי איש מפי איש » 01 אפריל 2018, 21:27

צבע מאכל חייבים להחזיר?
סוכר לבן חייבים להחזיר?
פחית קולה עם 8 כפיות סוכר חייבים להחזיר?
רכב מזהם חייבים להחזיר?
מיקרוגל פולט קרינה חייבים להחזיר?
כלים מפלסטיק חייבים להחזיר?
מה הקשקוש של הנידון הזה??? חוץ מפופוגנדות.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי מאן דהו » 23 מאי 2019, 23:59

מה הדין להשיב אבידת סגריות ביום טוב?
[המוצא סובר שאסור לעשן אבל מותר לטלטל]

viewtopic.php?f=8&t=5510


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1661
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 155 פעמים
קיבל תודה: 537 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי מבקש אמת » 24 מאי 2019, 00:27

סבא כתב:
08 ינואר 2018, 14:46
שואל ומשיב כתב:  
שמעתי פעם בשיעור תורני בבית כנסת, עדות ממי ששאל את הגר"נ קופשיץ שליט"א, ופסק לו לשבור את הסמארטפון.
 
ר' יונה כתב:
08 ינואר 2018, 21:01
ר' נתן קופשיץ מבית שמש, וכן הרב וינגרטן רב במודיעין עילית. וכמדומה לי שגם ר' מאיר סירוטה מהעדה מעשן.
אגב, הנ"ל מתירים גם לעשן ביו"ט.

המעיין היטב יראה שיש קשר מסויים בין היתר העישון לבין הפסק לשבור את הסמארטפון. לא קשר מוכרח (כפי שמוכח מהגר"מ סירוטה), אבל יש קשר.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1661
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 155 פעמים
קיבל תודה: 537 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי מבקש אמת » 24 מאי 2019, 00:30

תתצ כתב:
08 ינואר 2018, 14:56
לגבי סמרטפון ראיתי הוראה בשם הרב זילברשטיין שיש להתקשר ולשאול אותם אם יש להם הוראת היתר מרב להחזיק אותו. תבקש שם של רב ולברר. אם יש היתר אז יש להחזיר ואם לאו אין להחזיר.

הפסק הזה לא מובן לי, מאחר וממנ"פ אם הוא מסונן הרי א"צ הוראת היתר, שהרי אין כאן כל איסור (אולי רצוי להתייעץ עם דעת תורה בענין אבל על פי הלכה אין שום חובה לקבל היתר*). ואם הוא לא מסונן - מי יתיר כזה דבר?


* האמת היא שבהלכה אין כזה מושג "לקבל היתר". אם הדבר מותר הוא מותר, ואם לא הוא אסור. הרב רק אומר מה כתוב בהלכה. מה שכן, זה שאם מדובר בספק דאורייתא שצריך לילך בו לחומרא, והרב של האדם מתיר, יכול לילך אחר רבו כמבואר בחזו"א, אבל זה לא מדין "לקבל היתר" אלא היות וההלכה היא לנהוג כדעת רבו.
כמובן שיש ענין של התייעצות בדעת תורה, אבל זה לא "קבלת היתר" אלא בגדר "שומע לעצה חכם".


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי מאן דהו » 24 מאי 2019, 00:44

הפקדתי שומרים כתב:
31 מרץ 2018, 23:16
לגבי סמרטפון, ידוע דעת מרן הגרח"ק שאין בזה דין השבת אבידה, שכן אסור הוא לכל, אף לנכרי המצווה על שבע מצות וה"ז בכלל עריות וכו' ראיתי בספר כרם יוסף לפני כמה שנים מביא זאת בשמו. וא"כ אין האמור שווה לענין סיגריות שאין איסור למוכרם לגוי..(גוי מצווה בלא תרצח אבל בנידו"ז ענינו נוגע לדין ונשמרתם, ובזה ספק אם גוי מצווה, אין אזהרה על נפש גוי..בשונה מנפש היהודי..וזכורני לפני למעלה מעשור שאל ידידי הר' י"ר את מרן הגרח"ק אם מותר למכור מכונת גילוח לאחד שמתיר (כמובן בלא הסכינים הכפולים) והורה לאיסור.

אבל ברור שהמאבד יעשן בעצמו ולא ימכור לגוי אז מה ההבדל?


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי מאן דהו » 24 מאי 2019, 00:45

מבקש אמת כתב:
24 מאי 2019, 00:27
סבא כתב:
08 ינואר 2018, 14:46
שואל ומשיב כתב:  
שמעתי פעם בשיעור תורני בבית כנסת, עדות ממי ששאל את הגר"נ קופשיץ שליט"א, ופסק לו לשבור את הסמארטפון.
 
ר' יונה כתב:
08 ינואר 2018, 21:01
ר' נתן קופשיץ מבית שמש, וכן הרב וינגרטן רב במודיעין עילית. וכמדומה לי שגם ר' מאיר סירוטה מהעדה מעשן.
אגב, הנ"ל מתירים גם לעשן ביו"ט.

המעיין היטב יראה שיש קשר מסויים בין היתר העישון לבין הפסק לשבור את הסמארטפון. לא קשר מוכרח (כפי שמוכח מהגר"מ סירוטה), אבל יש קשר.
מה ההקשר. שמי שלא חס על ממון לא חס על גופו...
רבי חיים כפי שהביאו גם אסר להשיב אייפון אלא לשברו ולא שמעתי שאי פעם היה מעשן


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1661
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 155 פעמים
קיבל תודה: 537 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי מבקש אמת » 24 מאי 2019, 02:00

הפקדתי שומרים כתב:
31 מרץ 2018, 23:16
לגבי סמרטפון, ידוע דעת מרן הגרח"ק שאין בזה דין השבת אבידה, שכן אסור הוא לכל, אף לנכרי המצווה על שבע מצות וה"ז בכלל עריות וכו' ראיתי בספר כרם יוסף לפני כמה שנים מביא זאת בשמו. וא"כ אין האמור שווה לענין סיגריות שאין איסור למוכרם לגוי..(גוי מצווה בלא תרצח אבל בנידו"ז ענינו נוגע לדין ונשמרתם, ובזה ספק אם גוי מצווה, אין אזהרה על נפש גוי..בשונה מנפש היהודי..וזכורני לפני למעלה מעשור שאל ידידי הר' י"ר את מרן הגרח"ק אם מותר למכור מכונת גילוח לאחד שמתיר (כמובן בלא הסכינים הכפולים) והורה לאיסור.

מה בדיוק האיסור לגוי להסתכל במראות אסורות? שמא יש מצוה חדשה על השבע מצוות שלא שמעתי עליה?

למיטב ידיעתי גילוי עריות בגוי כולל רק ביאה ממש ורק על כמה עריות בודדות כאשת איש, זכור וכמה קרובות, ואין צד לאסור לו הסתכלות בנשים. האיסור של אביזרייהו לא שייך כאן, ולא מיבעיא לדעת הרמב"ן שאיסורי קורבה הם רק מדרבנן, אלא אף להרמב"ם דהוא דאורייתא, אינו שייך מכמה טעמים:

ראשית, משום שאביזרייהו בבן נח אינו אותו גדר של אביזרייהו בישראל, שהרי דעת התוס' (כמובא ברמ"א או"ח קנו וש"ך יו"ד קנא,ז) שאין בן נח מוזהר על השיתוף, ודעת הרמ"ה (ב"ב טז,א) והמנ"ח (רכד,ה) שאין ב"נ מוזהר לגנוב על מנת להחזיר, ולמה אינו אסור מדין אביזרייהו? גם הרמב"ם לא הזכיר בשום מקום בהלכותיו שיש איסור אביזרייהו בבן נח, ולא כתב לאסור אלא ביאה בלבד. וע"כ שאף הצד בגמ' שמוזהרים באביזרייהו היינו דווקא כעין קדושת השם שהוא ממש איסור ע"ז אלא שיש בזה פרט שונה בכך שהוא אנוס, וע"ז הדרך כל סוגי גזל ועריות ככובש שכר שכיר ואונאה וביאה שלא כדרכה אף שאינם עיקר האיסור מ"מ הוו בכלל אביזרייהו (וכפי שבאמת מבואר ברמב"ם), אבל דבר שאינו בכלל האיסור אלא רק קשור אליו אינו אסור בבן נח, וע"כ לא הזכיר הרמב"ם שאסור בקורבה אלא בביאה בלבד. ומטעם זה פשוט שאין גוי מוזהר שלא להלבין פני חבירו ברבים.
שנית, משום שאיסור הסתכלות בעריות לשם הנאה בלבד אינו בכלל קירבה לעריות אלא נאסר מ"ולא תתורו" וכן מ"ונשמרת מכל דבר רע", וכל מה שנאסר מלא תקרבו הוא דווקא בדרך חיבת ביאה, כמ"ש הש"ך קנז,י.
שלישית, משום שבנידון דידן אינו מסתכל באשה עצמה אלא בתמונתה, ובזה אין כלל קורבה.

הדברים פשוטים למתבונן, וכי תעלה על הדעת שנכרי מוזהר על שמירת עיניים?

ומלבד כל זה לא שייך כאן לפני עוור כלל, משום שהוא כלי שעיקר שימושו להיתר, וכי אסור למכור משקפיים לבן נח (או אפילו לישראל)?  ואפילו אם היה עיקר שימושו לאיסור הרי פסק הרמ"א שם שמדינא אין איסור אם יכול לקנות במקום אחר. ובר מן דין שמן הסתם רוב הערוה שיראה אינו ערוה האסורה לו, וכמו כן לפי המחקרים רוב הציבור אינו משתמש בזה למטרות אלו, אם כי יש מיעוט ניכר שכן (וכמובן יקפצו כאן קטני הדעת ויטענו שכולם מוחזקים כרשעים וכו', אך הנ"ל אמור למי שנותן אמון מסויים במחקרים, וסומך על פיהם לילך לרופא וכו').

ומטעמים אלו איני מאמין כלל לבוקי סריקי שתולים בהגרח"ק שליט"א, וכידוע מפיצים הרבה הבלים אחרים בשמו, והכל דברים בטלים ומבוטלים שנפתים אחריהם הסכלים ועמי הארץ (וידידי סיפר לי ששמע באזניו היאך מישהו תיאר להגרח"ק אופן פעולתו של המכשיר, ותיארו באופן מעוות לחלוטין ושונה לגמרי מהמציאות, וד"ל).


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השבת אבידה על סיגריות

שליחה על ידי נדיב לב » 24 מאי 2019, 16:13

מבקש אמת כתב:
24 מאי 2019, 02:00
הפקדתי שומרים כתב:
31 מרץ 2018, 23:16
לגבי סמרטפון, ידוע דעת מרן הגרח"ק שאין בזה דין השבת אבידה, שכן אסור הוא לכל, אף לנכרי המצווה על שבע מצות וה"ז בכלל עריות וכו' ראיתי בספר כרם יוסף לפני כמה שנים מביא זאת בשמו. וא"כ אין האמור שווה לענין סיגריות שאין איסור למוכרם לגוי..(גוי מצווה בלא תרצח אבל בנידו"ז ענינו נוגע לדין ונשמרתם, ובזה ספק אם גוי מצווה, אין אזהרה על נפש גוי..בשונה מנפש היהודי..וזכורני לפני למעלה מעשור שאל ידידי הר' י"ר את מרן הגרח"ק אם מותר למכור מכונת גילוח לאחד שמתיר (כמובן בלא הסכינים הכפולים) והורה לאיסור.

מה בדיוק האיסור לגוי להסתכל במראות אסורות? שמא יש מצוה חדשה על השבע מצוות שלא שמעתי עליה?

למיטב ידיעתי גילוי עריות בגוי כולל רק ביאה ממש ורק על כמה עריות בודדות כאשת איש, זכור וכמה קרובות, ואין צד לאסור לו הסתכלות בנשים.
אביזרייהו של ז מצוות נוהג אצל בן נח

ושל נעליך לפני שאתה מקנטר את מרן רבי חיים בלשון הזו: שמא יש מצוה חדשה על השבע מצוות שלא שמעתי עליה?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: Bing [Bot] | 1 אורח