עדשות מגע

נושאים שונים

פותח הנושא
הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 663
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 214 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עדשות מגע

שליחה על ידי הכהן » 16 ינואר 2018, 18:52

ראיתי נדון לגבי בתי עיניים אי הוי יתור בגדים (באילת השחר זבחים יט.), ומסתפקנא מה דין עדשות מגע.
ואדאיירינן בהו, האם יוצאין בהן בשבת (האם יש בהם 'דילמא נפלה ליה ואתי לאתויי').


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדשות מגע

שליחה על ידי יצחק » 16 ינואר 2018, 19:58

הכהן כתב:ראיתי נדון לגבי בתי עיניים אי הוי יתור בגדים (באילת השחר זבחים יט.)
לא ראיתי את האיה"ש אבל אני רוצה לכתוב דבר מענין שבירושלמי שבת פ"ו ה"ב מבואר שלא היו להם שני זוגות נעלים אחד לשבת ואחד לימי החול, והטעם נראה לומר משום דמנעל במהותו אינו בגדר בגד אלא הוא כמו כלי להגנה, משא"כ בגדים במהותם באים לכבוד לכסות את הבשר ולקישוט, אפילו בגדים שבאים רק בשביל לחמם כמו מעיל עליון וכו' דרך הלבישה שלהם היא בדרך של כבוד לכן עושים בגד מיוחד לשבת, אבל מנעלים במהותם באים להגנה ורק עושים אותם יפים כמו כל כלי יפה לא בתורת מלבוש יפה. כמו כן מנהג ישראל תורה שלא עושים משקפים מיוחדים לשבת משום שאינם בגדר בגד. עכ"פ באתי רק להעיר שאולי אין דין יתור בגדים במשקפים משום שהם לא בגדר בגד. לפי הרעיון הזה בעדשות מגע ודאי אין יתור בגדים.


פותח הנושא
הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 663
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 214 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדשות מגע

שליחה על ידי הכהן » 16 ינואר 2018, 20:25

בסברא יש לומר יותר, דמשקפיים אינם בגד, אלא כלי לראיה, שמחמת נוחות 'קושרים' אותו לאזניים, וה"ה שעון יד שהוא כלי לידע הזמנים ומחמת נוחות קושרים אותו ליד.
אלא שלפ"ז יהיה אסור בהוצאה וצ"ע.


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 871
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 166 פעמים
קיבל תודה: 234 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדשות מגע

שליחה על ידי יאיר » 16 ינואר 2018, 20:44

משקפיים משמשים את הגוף משא"כ שעון שאינו משמש את הגוף. ודו"ק.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדשות מגע

שליחה על ידי סבא » 16 ינואר 2018, 22:45

בשו"ת משנה הלכות י"א רמ"ח-
ובדבר שאלתו בנושאי לענדזי"ס (שהוא במקום משקפיים בריללע"ן בלע"ז) ושמע בשמי שאני מפקפק ביציאתם בשבת לרה"ר.
הנה כנראה שנכון שמע והגם כי לא ביררתי הדבר עוד לחוסר הזמן כעת ואני מקוה שמי שהוא אחר יברר הענין מ"מ לפום ריהטא נראה דאסור לצאת בהם וכ"ש הוא מסתם בתי עינים שפלפלו בזה האחרונים ועיין מג"א וט"ז סי' ש"ג ס"ט ועיין רמ"א סי' ש"א סי"א ועיין ח"א כלל נ"ו דין ג' דאסור לשאת הבריל על החוטם במקום שאין שם עירוב דילמא נפל ואתי לאתויי ד"א והאחרונים כתבו דאם קשור היטב לאחוריו להגן בפני הרוח י"ל דבכל גווני שרי וקצתם הניחו בצ"ע עיין בנין ציון החדשות סי' ל"ז שפקפק בהיתר נשיאת הבריל"ן וגם בשו"ת אב"צ א"ח סי' כ"ט החמיר בזה, ועכ"פ אפילו לפי מנהג העולם להתיר עכ"פ במשקפיים שיש להם מוטות עקומים לאחוז תחת האוזן מאוזן לאוזן שלא יפלו אבל אם אין לו כן אסור להוציא והו"ל כמו (הצוויקער בריללען בלע"ז) וממילא הכ"נ בהני לענדזעס כיון שאין להם שום כלי או תיקון אחוזה ורק הם מונחים שם תחת לפלוף העין ויש לפעמים שנופל ולפעמים הרי זה מגרד את העין ועוד כמה אופנים.
שוב אמרו לי שהני לענדזעס אם יפלו מן העין א"א להחזירם כך שצריך קודם לכבסם במים מוכנים לזה גם שמעתי שאם יש רוח גדול אפשר שע"י הרוח ינפח אותם ויפלו מהעינים או שיסתכל בצד עקום הרבה ג"כ אפשר שיפלו וכיוצא בו עכ"פ כ"ז שלא יתברר ההיתר אני מן הנמנעים להתיר.
ידידו דושה"ט בלב ונפש, מנשה הקטן
ובחלק ט"ו סימן ק"ג -
מה שהעיר באות ב' בענין מש"כ בשו"ת משנה הלכות מהד"ת סי' רמ"ח שאין לצאת בשבת בעדשות (לענדזיס) במקום דליכא עירוב שמא יפלו ואמר שהנו הולך בלענדזיס כמה שנים ולא נפלו לו מן העין.
הנה בדברים כאלו אמרינן יאמרו כל הסריקין אסורין וסריקי בייתוס מותרין (פסחים ל"ז). ולפענ"ד דברתי עם כמה ומצוי הוא או שיפול או שיטלנו ויורידו לסיבה שכואב לו או כיוצא בו, ואין להאריך בדבר.
החותם בברכת גמח"ט המעתיר בעדו לטובה בלב ונפש, מנשה הקטן


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדשות מגע

שליחה על ידי יצחק » 16 ינואר 2018, 22:57

הכהן כתב:בסברא יש לומר יותר, דמשקפיים אינם בגד, אלא כלי לראיה, שמחמת נוחות 'קושרים' אותו לאזניים, וה"ה שעון יד שהוא כלי לידע הזמנים ומחמת נוחות קושרים אותו ליד.
אלא שלפ"ז יהיה אסור בהוצאה וצ"ע.
אין קשר, עצם הדבר שהמשקפים משמשים את האדם בצמידות זה סיבה שיהיה בטל כמו למשל אפסר של בהמה אפילו שהאפסר מיועד בכלל לשמש את האדם שמושך את הבהמה (ויתכן שאין בכלל גדר של "בגדים" לבהמה ע' חולין דף עא: ובהגהות מהרש"ם על התוס' שם). @הכהן דן לאסור מטעם אחר שמא יפול וכו'.
חוץ מזה דע לך שבאמת רוב הפוסקים התירו שעון יד! השואל ומשיב המהרש"ם האגרות משה וכמדומני שגם החלקת יעקב (ברייש) מודה שכ"ה עיקר הדין דלא כביאור הלכה שהחמיר בזה ומקורם טהור מהגמ' בשבת דף נט: לגבי טבעת שיש עליה חותם שאפילו שודאי שעיקרה מיועד לחתימה ולא לקישוט בכ"ז מותרת בהוצאה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 6 אורחים