שאלה מעניינת בקריאת התורה


פותח הנושא
בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 134 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שאלה מעניינת בקריאת התורה

שליחה על ידי בן ישיבה » 19 ינואר 2018, 00:35

חבר שלי שהיה בשבת קודש פרשת ויחי באת"ק מירון, סיפר לי כי במנין שלהם קם אחד ומכר את העליות, ואחד מהמתפללים קנה שביעי כי רצה את לעלות ל'חזק', אך באמצע העליה הגבאי הורה לבעל קורא להפסיק את העליה ורצה לעשות הוספות, ואילו זה שקנה שביעי התעקש כי הוא קנה את כל העליה עם חזק, זה שקנה שביעי לא רצה לברך אשר נתן, בראות הגבאי כי העולה אינו מברך אשר נתן, התעלם ממנו וקרא לאחר לעוד עליה הנ"ל בירך אשר בחר והבעל קורא התחיל שוב מתחילת שביעי כדין מי שנשתתק באמצע הקריאה, אך זה שקנה שביעי נשאר לעמוד שם וקרא מתוך הס"ת את ההמשך עד הסוף כשהגיעו לסוף החומש באמירת חזק מיד הוא בירך בקול אשר נתן, עד כאן המעשה,
חבר שלי סיפר לי את זה בפשטות על הפיקחות של זה שקנה שביעי כי למעשה מתברר למפרע שלא השתתק כלל ולכן העולים האחרים בירכו לבטלה ואילו העליה נשאר של זה שקנה שביעי,
אך לענ"ד אני מסופק מאד בדין זה דהמעיין בשו"ע דאין לו לאדם לעלות ללא שיקראוהו ולגבי החזן אם יכול לעלות ללא שיקראוהו הרי לדעת המחבר יכול לעלות כי זה נכלל במה שמינו אותו לחזן ולדעת הרמ"א אין לו לעלות ללא שיקראוהו, ואם כן משמע דאין אדם יכול לעלות לבד והגבאי הוא מחליט מי שיעלה, ואם כן לכאורה בזה דהגבאי החליט כי העליה נגמר באמצע אם כן שוב אינו יכול לעלות, דהרי הוא כעולה לבד,
אלא דיש לדון בכל זה הוא בבית כנסת מסודר שיש קהל והקהל ממנה גבאי הרי שהגבאי הוא שלוחם של הציבור ומכוחם הוא מחליט, משא"כ במקום שהגבאי מינה את עצמו כדוגמא במירון או בשטיבלאך וכד' אין לו כח של הציבור,
ואפילו בבית המדרש מסודר יש לדון לכאו' בגדר דין זה שאין לו לעלות ללא שיקראוהו האם זה מעכב או רק לכתחילה, הסברא הפשוטה שזה מעכב כיון דקריאת התורה הוא דין של ציבור ועל הציבור לקרוא לו והגבאי הוא מכח הציבור אך יל"ד בזה


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה מעניינת בקריאת התורה

שליחה על ידי אחד התלמידים » 19 ינואר 2018, 09:32

בן ישיבה כתב:אך לענ"ד אני מסופק מאד בדין זה דהמעיין בשו"ע דאין לו לאדם לעלות ללא שיקראוהו ולגבי החזן אם יכול לעלות ללא שיקראוהו הרי לדעת המחבר יכול לעלות כי זה נכלל במה שמינו אותו לחזן ולדעת הרמ"א אין לו לעלות ללא שיקראוהו, ואם כן משמע דאין אדם יכול לעלות לבד והגבאי הוא מחליט מי שיעלה, ואם כן לכאורה בזה דהגבאי החליט כי העליה נגמר באמצע אם כן שוב אינו יכול לעלות, דהרי הוא כעולה לבד,
מאחר שמכרו כל העליות ולא אמרו שיהיה הוספה, נמצא שכשקרוהו לשביעי הרי נקרא לסיים הפרשה. בפרט שהוא קנה העלייה, וא"א לקחת אותה ממנו אח"כ.


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה מעניינת בקריאת התורה

שליחה על ידי כרם » 19 ינואר 2018, 11:36

צריך לימוד מה המעמד של "מכירת העליות"?
לכאורה אין כאן שום קנין ושם מקח וממכר, רק פסיקת צדקה. ואין שום בעלות על העליה למי שקנה אותה.
הנידון יכול להיות רק אם הוא צריך לשלם את כל מה שנדר עבור העליה או לא, ז.א. השאלה על הכסף. אבל ודאי אין ל"קונה" שום בעלות על העליה.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה מעניינת בקריאת התורה

שליחה על ידי אחד התלמידים » 19 ינואר 2018, 12:06

כרם כתב:צריך לימוד מה המעמד של "מכירת העליות"?
לכאורה אין כאן שום קנין ושם מקח וממכר, רק פסיקת צדקה. ואין שום בעלות על העליה למי שקנה אותה.
הנידון יכול להיות רק אם הוא צריך לשלם את כל מה שנדר עבור העליה או לא, ז.א. השאלה על הכסף. אבל ודאי אין ל"קונה" שום בעלות על העליה.
למה זה גרע מסיטומתא?


טוב לי
הודעות: 7
הצטרף: 17 ינואר 2018, 15:31
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה מעניינת בקריאת התורה

שליחה על ידי טוב לי » 19 ינואר 2018, 12:32

בן ישיבה כתב:חבר שלי סיפר לי את זה בפשטות על הפיקחות של זה שקנה שביעי כי למעשה מתברר למפרע שלא השתתק כלל ולכן העולים האחרים בירכו לבטלה ואילו העליה נשאר של זה שקנה שביעי
ברכה לבטלה נראה שאין כאן, בא נשאל כך: שני עולים שעלו לתורה וברכו ביחדי אשר בחר, ובסיום אשר נתן, האם אחד ברך ברכה לבטלה.
אני הייתי במנין ספרדי בר"ה, הם רוצים לכבד הרבה עולים, מה הם עושים הם בחרו איזה קטע, וקראו אותו כמה פעמים, וכל פעם העלו משהו אחר. [גם אותי כבדו]. וממילא לא נראה שיש כאן ברכה לבטלה לאף אחד. למעשה שניהם ברכו על התורה.


חמוץ בגדים
הודעות: 39
הצטרף: 13 דצמבר 2017, 21:21
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה מעניינת בקריאת התורה

שליחה על ידי חמוץ בגדים » 19 ינואר 2018, 13:53

יש שאלה באחד השו"תים על מקומות בבית כנסת שאחד קנה את המקום הסמוך לארון קודש וכעת כשמרחיבים מוסיפים מקומות בינו לבין ארון הקודש האם יכול לתבוע דווקא את המקום הסמוך לארון הקדש או שיש לו את מקומו.
מי יוכל להזכירני איה נידון זה?


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 698 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה מעניינת בקריאת התורה

שליחה על ידי סבא » 19 ינואר 2018, 14:17

רמ"א מפורש חו"מ קע"א א
וכן רבים היושבים על ספסל אחד בבית הכנסת, והיושב בראש רוצה להוסיף עוד מקום אחד אצל מקומו, והיושב אצלו רוצה למחות באמרו שעכשיו הוא שני אצל הראש ואם יוסיף יהיה שלישי, הדין עמו ויכול למחות.


איש מפי איש
משתמש ותיק
הודעות: 218
הצטרף: 06 מרץ 2016, 23:01
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה מעניינת בקריאת התורה

שליחה על ידי איש מפי איש » 19 ינואר 2018, 14:20

ועי' קובץ דרך כוכב מיעקב ראיה לזה שהביא בעל הכוכב מיעקב מתוס' בעירובין.


פותח הנושא
בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 134 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה מעניינת בקריאת התורה

שליחה על ידי בן ישיבה » 20 ינואר 2018, 22:25

אני רוצה בזה שוב להתייחס לשאלה זו,
כאשר כל החברים התייחסו בזה לגבי חושן משפט אם יש רשות לגבאי לבטל וכד', אך עיקר שאלתי שהיתה בזה לא היה מדין חושן משפט כי אם מדין אורח חיים אפילו אם נומר כי מדין חושן משפט הגבאי צודק, השאלה שנתעורר לי בזה אם לגבי אורח חיים למי היתה העליה האמיתי


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 698 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה מעניינת בקריאת התורה

שליחה על ידי סבא » 20 ינואר 2018, 22:34

בן ישיבה כתב:אני רוצה בזה שוב להתייחס לשאלה זו,
כאשר כל החברים התייחסו בזה לגבי חושן משפט אם יש רשות לגבאי לבטל וכד', אך עיקר שאלתי שהיתה בזה לא היה מדין חושן משפט כי אם מדין אורח חיים אפילו אם נומר כי מדין חושן משפט הגבאי צודק, השאלה שנתעורר לי בזה אם לגבי אורח חיים למי היתה העליה האמיתי
אם כך חסר פרט חשוב, האם גם זה שהגבאי נתן לו אחרון בירך ברכה אחרונה [ונמצא ששניים בירכו ברכה אחרונה יחד]?


פותח הנושא
בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 134 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה מעניינת בקריאת התורה

שליחה על ידי בן ישיבה » 20 ינואר 2018, 22:37

אכן כן, אלא שהראשון בירך מיד והאחרון התחיל את ברכתו באמצע ברכתו של הראשון


טוב לי
הודעות: 7
הצטרף: 17 ינואר 2018, 15:31
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה מעניינת בקריאת התורה

שליחה על ידי טוב לי » 21 ינואר 2018, 15:34

למעשה שניהם קבלו חזק, כיון שהשביעי לא ברך ברכה אחרונה רק בסוף, קריאתו לא נגמרה עד סוף הפרשה, וגם הוא קבל חזק. ומה שאחד ברך באמצע ברכה לא עושה הפסק, דלא גרע אם שניהם היו מברכים בתחילה אשר בחר ושניהם מברכים בסוף אשר נתן כמו שנוהגים בשמחת תורה בכל הנערים, שכל הנערים מברכים בסוף, בעצמם או ע"י שהעולה הגדול מוציא אותם, ונחשב שכולם עלו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים