טהור ישועתנו קרבה- נע או נח


פותח הנושא
גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 359
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 619 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

טהור ישועתנו קרבה- נע או נח

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 24 ינואר 2018, 23:03

בכמה סידורים חדשים יש ציון מיחוד לשווא נע
וראיתי שבכמה סידורים על המילים "טהור ישעתינו קרבה" שאומרים ב"והוא רחום" ציינו על הר' שבתיבת קרבה ציון שווא נע.
ולענ"ד טעות הוא, שכן קרבה הוא לשון ציווי, כמו "נקבה שכרך עלי ואתנה", וכמו "שמרה זאת לעולם", וא"כ הק' בקמץ קטן ואחריו שווא נח.
מסכימים?


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1871
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 283 פעמים
קיבל תודה: 538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טהור ישועתנו קרבה- נע או נח

שליחה על ידי שאר לעמו » 24 ינואר 2018, 23:11

צודק.
קָרְבָה - תקרב לנו. בשוו"א נח.
רק שזה לא לשון ציווי אלא בקשה


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טהור ישועתנו קרבה- נע או נח

שליחה על ידי סבא » 24 ינואר 2018, 23:23

אם "קרבה" הוא במקום "קרב אותה" למה אין בה מפיק הא?
וכדאי לראות מה שכתב המדקדק הגדול הרב מזוז בקובץ הרצו"ב
מהרב מזוז.PDF
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טהור ישועתנו קרבה- נע או נח

שליחה על ידי סבא » 24 ינואר 2018, 23:24

ומה עם ""קרבה אל נפשי גאלה"?


איש ירושלים
הודעות: 63
הצטרף: 28 מרץ 2016, 20:30
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טהור ישועתנו קרבה- נע או נח

שליחה על ידי איש ירושלים » 24 ינואר 2018, 23:55

גבריאל פולארד כתב:בכמה סידורים חדשים יש ציון מיחוד לשווא נע
וראיתי שבכמה סידורים על המילים "טהור ישעתינו קרבה" שאומרים ב"והוא רחום" ציינו על הר' שבתיבת קרבה ציון שווא נע.
ולענ"ד טעות הוא, שכן קרבה הוא לשון ציווי, כמו "נקבה שכרך עלי ואתנה", וכמו "שמרה זאת לעולם", וא"כ הק' בקמץ קטן ואחריו שווא נח.
מסכימים?
ודאי, וכאן המקום לעורר על טעות נפוצה וחמורה לכיוון השני במוסף לשבת ר"ח "ולפי שחטאנו לפניך ... חרבה עירנו" שהרבה טועים ולא מניעים את הר' ובמקום סיפור דברים אומרים זה בלשון ציווי רח"ל.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 287 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טהור ישועתנו קרבה- נע או נח

שליחה על ידי אברך » 25 ינואר 2018, 00:49

סבא כתב:אם "קרבה" הוא במקום "קרב אותה" למה אין בה מפיק הא?
לק"מ, דגם ב'נקבה שכרך עלי ואתנה' (שהזכיר הרב @גבריאל פולארד ) אין מפיק הא, וההסבר פשוט, כי אין הכוונה כאן 'קרבה' במקום 'קרב אותה', אלא 'קרבה' במקום 'קרב', וכמו ש'נקבה' במקום 'נקוב'.


מעט דבש
הודעות: 133
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 22:54
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טהור ישועתנו קרבה- נע או נח

שליחה על ידי מעט דבש » 25 ינואר 2018, 13:10

מדברי הרב מאזוז עולה, שאין הכונה כאן 'קרבה' - תִּקְרַב (ואז היה בקמ"ץ קטן ושו"א נח), אלא הכונה 'קָרֵב' (לא 'קָרֵב אותה' - אלא 'קָרֵב' סתם), ואפשר לומר גם בצורה כזו 'קרבה', וכמו 'סַפְּרָה', 'קַדְּמָה', כן אומרים 'קָרְבָה'. אלא שכאן אין מנקדים הקו"ף בפת"ח, אלא בקמ"ץ, והוא משום הרי"ש שאחריו שאין מקבלת דגש, ובמקומה בא הקמ"ץ.

וממילא הקוף בקמ"ץ גדול, והשו"א נע.

והאריך בזה גם הגר"ד יצחקי ב'לוח ארש' עמ' רסז, והביא כן גם בשם 'שפה לנאמנים' (דבור שלישי אות ח').

לגבי 'קרבה אל נפשי גאלה' עיין אב"ע תהלים סט, יט שני פירושים, אם הוא פועל יוצא (לקרב אחר), או פועל עומד (שהקב"ה יקרב).


פותח הנושא
גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 359
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 619 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טהור ישועתנו קרבה- נע או נח

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 25 ינואר 2018, 21:51

אם הבנתי נכון יוצא כך:
ציווי [ובכלל זה בקשה, כי מבחינת דקדוק זה היינו הך, בתגובה ל @שאר לעמו ] בבנין פָעַל (קל) לזכר יחיד בדר"כ הוא בב' צורות פְעל, כמו סלח מחל, או פעול כמו גְזור ושְמור.
בכתבי הקודש [מה שלא נפוץ היום כלל] שיש גם צורות עם ה' בסוף, מההמין הראשון (פְעל) זה סְלחה שְמעה, והמין השני (פְעול) זה "נָקְבה שכרך" "אָכלה מצידי" "שמרה זאת לעולם", ובאופן זה פ' הפועל בקמץ קטן וממילא ע' הפועל בשווא נח.
אמנם בבנין פִעֵל (הכבד) הציווי הוא פַעֵל, כמו דַבֵּר שַבֵּר, וגם בזה מצינו גם תוספת ה' כמו סַפְּרה, קַדּמה. ובשני אופנים אלו פ' הפועל בפתח. אמנם אם האות שאחריו אינה מקבלת דגש מחליף קמץ רחב (רגיל) את הפתח, ואז האות שאחריו דגושה.
ומכיון ש"טהור ישועתנו קרבה", אין הכוונה משורש קָרַב, אלא משורש קִרֵב, ממילא אין זה שייך כלל לנקבה ושמרה שהבאתי. ואני קרבתי את הרחוקים ולא קרב זה אל זה
ואם כן צודקים הסידורים, וצדקתי במה שכתבתי "לענ"ד", דאכן דעתי הייתה ענייה בענין זה...


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טהור ישועתנו קרבה- נע או נח

שליחה על ידי סבא » 25 ינואר 2018, 22:10

אגב מה זאת צורת המקור שמדברים עליה הרבה קדמונים, ועיין לדוגמא בנימוקי הגרי"ב ב"ב ב. שכתב וז"ל לזה דקדק רש״י בפעם ראשון בתיבת גדור כלשון צווי באלו נקוד גדור דהיינו התראה שלא יאסרו הגפנים את תבואת השדה כמ״ש רש״י ד״ה אומר לו, וכאן כתב רש״י לגדור להורות נתן כי בכאן תיבת גדור מנוקד גדור והיינו מקור וחסר למ״ד השימוש כנודע לבעלי הדקדוק, והכונה שאינו אומר לו שום טעם רק שמזכירו כי עת לגדור, ואינו צריך להתרותו בכל פעם אף בפעם הב׳. וזה השמיענו
הברייתא עכ"ל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים