וירא - כוס של ברכה

משה

משתמש רגיל
ויאמרו אליו איה שרה אשתך.(יח ט).
וכתב רש"י כדי לשגר לה כוס של ברכה.
וקשה, דהא כתב רש"י לעיל ח דלחם לא הביא לפי שפירסה שרה נדה. וא"כ על מה היה הזימון.
 

דוד

משתמש חדש
דשו בקושיא זו רבים וטובים, ורבו התירוצים -
חלקם על דרך שהביא להם אברהם לחם ממה שהיה לו בבית, ומה שרצה בתחילה ששרה תאפה היה למובחר.
חלקם על דרך שעשו קביעות סעודה שלא ע"י לחם ונתחייבו עי"כ בזימון עכ"פ לפי שיטות שאף שאינם להלכה יתכן שמדרש זה סבר כמוהם.
וכיוצא באלו.
הא לך העתק של מקצת מן המקצת שליקטו דברים בזה:
 

קבצים מצורפים

  • דבר תורה - בראשית- אבראהאם, חיים שלמה (3){278}.jpg
    דבר תורה - בראשית- אבראהאם, חיים שלמה (3){278}.jpg
    502.7 KB · צפיות: 98
  • דרך שיחה.jpg
    דרך שיחה.jpg
    59.6 KB · צפיות: 99
  • צהר - טו- דבורקס, אליקום בן ישעיהו אריה ליב (עורך) (2){105}.jpg
    צהר - טו- דבורקס, אליקום בן ישעיהו אריה ליב (עורך) (2){105}.jpg
    768.8 KB · צפיות: 98
  • דן ידין - ברכות, שביעית- דיין, נסים בן שלמה (3){152}.jpg
    דן ידין - ברכות, שביעית- דיין, נסים בן שלמה (3){152}.jpg
    419.5 KB · צפיות: 98

עפר ואפר

משתמש ותיק
לדעתי יש גם תירוץ נוסף בהערות הגרי"ש אלישיב זצ"ל בבבא מציעא ואיני זוכר כעת
 

אזכרה

משתמש רשום
אמרתי פעם, בהוספה על התירוץ הנ"ל שהיו סבורים שצריך כוס של ברכה גם על שבעת המינים
דבאמת הרי נפסק להלכה שאין מברכים כוס של ברכה על שבעת המינים, והנה התוספות בברכות כתבו הטעם מפני שאם כן אף פעם לא יגמרו שהרי כשישתו את היין של הכוס של ברכה יצטרכו לחזור ולברך עליו ברכת המזון וחוזר חלילה ואין לדבר סוף
אמנם במלאכים שרק נראין היו כאוכלים לפי שעה, ולאחר זמן יחזרו לשמים להיות כמלאכים שאינם אוכלים, הנה לדידהו שפיר יכולים לפסוק כשיטה שצריך לברך ברכת המזון גם על שבעת המינים
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
אזכרה אמר:
אמרתי פעם, בהוספה על התירוץ הנ"ל שהיו סבורים שצריך כוס של ברכה גם על שבעת המינים
דבאמת הרי נפסק להלכה שאין מברכים כוס של ברכה על שבעת המינים, והנה התוספות בברכות כתבו הטעם מפני שאם כן אף פעם לא יגמרו שהרי כשישתו את היין של הכוס של ברכה יצטרכו לחזור ולברך עליו ברכת המזון וחוזר חלילה ואין לדבר סוף
אמנם במלאכים שרק נראין היו כאוכלים לפי שעה, ולאחר זמן יחזרו לשמים להיות כמלאכים שאינם אוכלים, הנה לדידהו שפיר יכולים לפסוק כשיטה שצריך לברך ברכת המזון גם על שבעת המינים
חידוד יפה מאוד, הבעיה שסו"ס הם אכלו משום דר"א כדי לנהוג כמנהג בני אדם, אם כן גם בזה הם יתחייבו לנהוג כבנ"א משום דר"א...
 
חלק עליון תַחתִית