פרשת תצוה - מבטלין ת"ת לקריאת המגילה

מיזם הערות והארות לעידוד עיון והעמקה בפרשת השבוע
בין המשתתפים יוגרל מידי שבוע "כרטיספר" סמלי
כללי הפורום
  • מידי שבוע בשבוע, תעלינה בפורום מספר שאלות על פרשת השבוע, בין משתתפי התוכנית יוגרל "כרטיס ספר" לרכישת ספרים, ע"ס 50 ש"ח.
  • כל תשובה ראויה תזכה את שולחה בכרטיס הגרלה, כאשר כל תשובה נוספת שתכתב תהווה זכות נוספת בהגרלה.
  • גם תגובות שאינם תשובות ישירות לשאלה, אך הם מלבנים ומוסיפים טעם בתשובות הנכתבות, יזכו את שולחם בזכות להגרלה.
  • התשובות והתגובות שיכנסו להגרלה הם רק התגובות שיכתבו עד יום שני [שלאחר אותה פרשה] בשעה עשר בערב
  • הנהלת הפורום לבדה תהיה רשאית לקבוע מהי תשובה/תגובה ראויה, המזכה את שולחה בכרטיס הגרלה.
  • ההשתתפות בהגרלה הינה על דעת הנהלת הפורום, ומשתתפי התוכנית בעצם השתתפותם מסכימים לכל תנאיה, ומודעים לכך שהתוכנית היא בגדר השתדלות ההנהלה בלבד, באופן שלא יוכלו לבוא בטענות שונות על ההגרלה על כל חלקיה ופרטיה.
  • אם ברשותכם שאילה ראויה, נשמח שתשתפו אותה עם פשר פרשה, שידאג להעלותה לפורום
לפרטים נוספים ודיון על המיזם היכנסו לכאן

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
פשר פרשה
מנהל תוכן
הודעות: 35
הצטרף: 15 ינואר 2018, 23:16
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת תצוה - מבטלין ת"ת לקריאת המגילה

שליחה על ידי פשר פרשה » 22 פברואר 2018, 17:02

ביטול ת"ת לקריאת המגילה

שאלה שנשלחה ע"י אחד מהת"ח חברי הפורום שליט"א:

והיה על אהרן לשרת ונשמע קולו בבואו אל הקודש לפני ה' (שמות כח, לה).

ובבעל הטורים שם: "ג' במסורה. דין, ואידך 'כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע', 'ונשמע פתגם המלך'. והיינו דאמרי' במגילה (ג.) אמר רבה מקרא מגילה ות"ת מקרא מגילה עדיף".
ושם בגמרא אמרו עוד "מכאן סמכו של בית רבי שמבטלין תלמוד תורה ובאין לשמוע מקרא מגילה".

וצריך ביאור, מאי קמ"ל בהא דמקרא מגילה עדיף, הא כל המצוות עדיפין מתלמוד תורה לענין זה שאין ת"ת דוחה אותם, וידוע כמו כן דכללא דעוסק במצוה פטור מן המצוה לא נאמר על העוסק בתורה, והיינו משום דעיקר מצות ת"ת היא לשמור לקיים ולעשות, וא"כ למה הוזקקו בבית רבי לסמך זה.

ויותר צ"ע לשון הרמב"ם, שכתב בתחילת הל' מגילה "וכן מבטלים ת"ת לשמוע מקרא מגילה, ק"ו לשאר מצוות של תורה, שכולן נדחין מפני מקרא מגילה", הרי דהרמב"ם לומד לשאר המצוות שנדחין מפני קריאת המגילה ממצות תלמוד תורה, ולכאורה הא איפכא הוא, דיותר פשוט על ת"ת שידחה מפני קריאת המגילה, משאר המצוות, וכנ"ל.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תצוה - מבטלין ת"ת לקריאת המגילה

שליחה על ידי סבא » 22 פברואר 2018, 17:43

קושיה זו הקשה הגרא"ז באבן האזל שם וז"ל
וכן מבטלין תלמוד תורה לשמוע מקרא מגילה קל וחומר לשאר מצות של תורה שכולן נדחין מפני מקרא מגילה.
קל וחומר לשאר מצות, נ. ב. קשה דהא ת"ת נדחה מפני מצוה ועי' תוס' מו"ק דף ט' ע"ב, וצ"ל דהרמב"ם סובר דמקרא מגילה דאיכא פרסומא ניסא הוי ג"כ מצוה ואינו כמו ת"ת דאמר בירושלמי שהביאו שם בתוס' זה שינון וזה שינון, ולענין חשיבות פשוט להרמב"ם דת"ת גדול משאר מצות, אלא דלפ"ז קשה יותר דא"כ אין ראיה דמקרא מגילה עדיף מת"ת, דהא ע"כ דוחה ת"ת משום דהוי כמו קיום מצוה והלמד ע"מ לעשות כמו שהקשה הירוש' שהביאו התוס' הנ"ל עכ"ל.


יחי
הודעות: 98
הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תצוה - מבטלין ת"ת לקריאת המגילה

שליחה על ידי יחי » 22 פברואר 2018, 19:49

אפ"ל כהתו' שם דהב"ע שאפשר לקיים שניהם ולקרות שלא בציבור ומ"מ דחו עבודה מפני קריאה בציבור דווקא. ולזה ודאי בעי קרא מיוחד. וא"ש אף הר"מ.


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 518
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 166 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת תצוה - מבטלין ת"ת לקריאת המגילה

שליחה על ידי מלמד להועיל » 10 פברואר 2019, 00:49

הריטב"א שם במגילה מסביר שבאמת זה שצריך להפסיק ללמוד כדי לקרוא מגילה זה דבר פשוט, אלא ששם מדובר שיכול לקרוא לבד בזמן מועט ולחזור ללימוד, ואפילו הכי הוא צריך לבטל מלימודו כדי לקרוא את המגילה בציבור

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים