גימטריאות וראשי תיבות

נושאים שונים

ירושלמי
הודעות: 35
הצטרף: 13 פברואר 2018, 12:38
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי ירושלמי » 22 מאי 2018, 19:51

אין לי כח וזמן לדון באריכות על כל פרט, לכן אכתוב כאן התנצלות גדולה וכנה מכל מי שחושב או מרגיש שכתבתי דברים לא מכובדים או לא מכבדים, למרות שמבחינתי כן השתדלתי לכתוב התנצלות לפני ואחרי ורק להניח דוגמאות אבסורדיות.

ועדיין, מי שרוצה ללמוד משהו מהדוגמאות האבסורדיות הקיצוניות שכתבתי, כנראה שיש מה ללמוד (ואני לא אומר שהמסקנות דווקא שוללות לחלוטין, ממש לא, וגם לא כתבתי את זה).

ערכים:


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי תיובתא » 22 מאי 2018, 23:01

ירושלמי כתב:סליחה על הפרובוקציה, אבל פשוט כל העניין הזה מדי מעצבן אותי, אז:

"בנימין זאב הרצל" בגימטריה "משיעבוד לגאולה" וגם "עליו השלום" "עידן המשיח" "חמור גרם".
"אדולף היטלר" בגימטריה "אוצר בלום" וגם "הקיסר" "כפרעה"
"דונלד טראמפ" בגימטריה "ויזתא" "משיח בן דוד" "מוחזק באירן" "צדיק טהור" "המשוגע"

(כמובן על הכל אני כותב חס וחלילה, ה' ירחם, עפ"ל של מי שיגיד את זה ברצינות וכו')

מה זה אומר? שכל אחד יחליט לבד.
כבר קדמוך ראשונים.

מתוך הקדמת האבן עזרא על התורה:
כדרש שהעולם נברא בבי"ת בעבור 'ברכה', ואם הדבר ככה - "הנה ה' בוקק הארץ ובולקה", "ואשיתהו בתה", "ובטלו הטוחנות", "בל ידעום", "משחת בלי", "בלו שמלותיכם", "בלע ה'", "בלל ה'", "ובתקוך", "וברא אתהן", "בין בתריו", "בזיון וקצף", "ילדו לבהלה", "בלהות אתנך", "איש בליעל", "בעל פעור", "כרע בל", "כהני במות".
ואם הרי"ש - "ראשה די דהב", "הנה איש רע ובליעל".

אשר מעט השכל בלבו, ואף כי אשר חכמת א-להים בקרבו, יוכל להוציא מדרשים, וכולם כנגד הגוף הפשוט הם כמלבושים, וקדמונינו זכרם לברכה אמרו על ככה: "אין מקרא יוצא מידי פשוטו"
זכויות יוצרים מכאן
https://he.wikisource.org/wiki/%D7%90%D ... 7%9E%D7%94


פיני
הודעות: 5
הצטרף: 07 מאי 2018, 00:21
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי פיני » 22 מאי 2018, 23:42

הפקדתי שומרים כתב:
ירושלמי כתב:סליחה על הפרובוקציה, אבל פשוט כל העניין הזה מדי מעצבן אותי, אז:
מה זה אומר? שכל אחד יחליט לבד.
ר' ירושלמי שמעת פעם
....
חידוש הלכה שכתב אברך מתחיל זה לא מעצבן, וגימטריה שאין לה זיקה להלכה זה כן מעצבן?
על דרך כלל אלה ששוללים את הגימטריה או מזלזלים, הם גם אותם אלה שמזלזלים בעוד דברים ולא זו כאן המקום.
ד"א. לא ראוי כך לתקוף קודם שקראת את ד' האחרונים שהובאו באשכול, על ענין הגימיטריות. וסבורני שגם לא זו הדרך להשים דברים ללעג וקלס, לא מכובד ולא מכבד.
וביותר, ראוי לך להביא מקור לדבריך אחר שהובאו מקורות מהימנים לענין הגימטריות.
בתור ירושלמי ארשה לעצמי לבאר כוונת הירושלמי שקיצר במקום שאמרו להאריך.
הנה אין ספק שלגימטריא יש מעמד מכובד בפרפראות לתורה, אך טעמה הטוב נשמר כל עוד היחס אליה רק כפרפרת צדדית, אך כשהגימטריות מתחילות לככב בכל החלטה גורלית ובכל מהלך כאילו זו הדרך היחידה והבלעדית שקיימת, בודאי שדרך זו יכולה להוציא גם בני ברקי מהכלים...


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 23 מאי 2018, 01:01

תיובתא כתב:
ירושלמי כתב:סליחה על הפרובוקציה, אבל פשוט כל העניין הזה מדי מעצבן אותי, אז:

"בנימין זאב הרצל" בגימטריה "משיעבוד לגאולה" וגם "עליו השלום" "עידן המשיח" "חמור גרם".
"אדולף היטלר" בגימטריה "אוצר בלום" וגם "הקיסר" "כפרעה"
"דונלד טראמפ" בגימטריה "ויזתא" "משיח בן דוד" "מוחזק באירן" "צדיק טהור" "המשוגע"

(כמובן על הכל אני כותב חס וחלילה, ה' ירחם, עפ"ל של מי שיגיד את זה ברצינות וכו')

מה זה אומר? שכל אחד יחליט לבד.
כבר קדמוך ראשונים.

מתוך הקדמת האבן עזרא על התורה:
כדרש שהעולם נברא בבי"ת בעבור 'ברכה', ואם הדבר ככה - "הנה ה' בוקק הארץ ובולקה", "ואשיתהו בתה", "ובטלו הטוחנות", "בל ידעום", "משחת בלי", "בלו שמלותיכם", "בלע ה'", "בלל ה'", "ובתקוך", "וברא אתהן", "בין בתריו", "בזיון וקצף", "ילדו לבהלה", "בלהות אתנך", "איש בליעל", "בעל פעור", "כרע בל", "כהני במות".
ואם הרי"ש - "ראשה די דהב", "הנה איש רע ובליעל".

אשר מעט השכל בלבו, ואף כי אשר חכמת א-להים בקרבו, יוכל להוציא מדרשים, וכולם כנגד הגוף הפשוט הם כמלבושים, וקדמונינו זכרם לברכה אמרו על ככה: "אין מקרא יוצא מידי פשוטו"
יש לך מושג מה טענו כנגד האבן עזרא..שאתה מוסיף בשמחה לעלות את הדברים...
תברר את הנושא מומלץ...

נ.ב קראת את מה שהעלת, ראית לדוגמא מה כתב נגד ר' סעדיה גאון, ראית מה שלל רבינו האבן עזרא את רוב ככל שיטות רבותינו הפרשנים עה"ת עד לזמנו?


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 23 מאי 2018, 01:02

פיני כתב:
הפקדתי שומרים כתב:
ירושלמי כתב:סליחה על הפרובוקציה, אבל פשוט כל העניין הזה מדי מעצבן אותי, אז:
מה זה אומר? שכל אחד יחליט לבד.
ר' ירושלמי שמעת פעם
....
חידוש הלכה שכתב אברך מתחיל זה לא מעצבן, וגימטריה שאין לה זיקה להלכה זה כן מעצבן?
על דרך כלל אלה ששוללים את הגימטריה או מזלזלים, הם גם אותם אלה שמזלזלים בעוד דברים ולא זו כאן המקום.
ד"א. לא ראוי כך לתקוף קודם שקראת את ד' האחרונים שהובאו באשכול, על ענין הגימיטריות. וסבורני שגם לא זו הדרך להשים דברים ללעג וקלס, לא מכובד ולא מכבד.
וביותר, ראוי לך להביא מקור לדבריך אחר שהובאו מקורות מהימנים לענין הגימטריות.
בתור ירושלמי ארשה לעצמי לבאר כוונת הירושלמי שקיצר במקום שאמרו להאריך.
הנה אין ספק שלגימטריא יש מעמד מכובד בפרפראות לתורה, אך טעמה הטוב נשמר כל עוד היחס אליה רק כפרפרת צדדית, אך כשהגימטריות מתחילות לככב בכל החלטה גורלית ובכל מהלך כאילו זו הדרך היחידה והבלעדית שקיימת, בודאי שדרך זו יכולה להוציא גם בני ברקי מהכלים...
גישה כזו מקובלת על כולם.
וזה שאמרנו כל עוד הגימטריה משמשת כפרפראה, לא קובעת הלכה ולא חורצת גורלות הרי שהדברים נכונים, ולזה אני מצטרף. ישר כח.


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי תיובתא » 23 מאי 2018, 01:07

הפקדתי שומרים כתב:
תיובתא כתב:
ירושלמי כתב:סליחה על הפרובוקציה, אבל פשוט כל העניין הזה מדי מעצבן אותי, אז:

"בנימין זאב הרצל" בגימטריה "משיעבוד לגאולה" וגם "עליו השלום" "עידן המשיח" "חמור גרם".
"אדולף היטלר" בגימטריה "אוצר בלום" וגם "הקיסר" "כפרעה"
"דונלד טראמפ" בגימטריה "ויזתא" "משיח בן דוד" "מוחזק באירן" "צדיק טהור" "המשוגע"

(כמובן על הכל אני כותב חס וחלילה, ה' ירחם, עפ"ל של מי שיגיד את זה ברצינות וכו')

מה זה אומר? שכל אחד יחליט לבד.
כבר קדמוך ראשונים.

מתוך הקדמת האבן עזרא על התורה:
כדרש שהעולם נברא בבי"ת בעבור 'ברכה', ואם הדבר ככה - "הנה ה' בוקק הארץ ובולקה", "ואשיתהו בתה", "ובטלו הטוחנות", "בל ידעום", "משחת בלי", "בלו שמלותיכם", "בלע ה'", "בלל ה'", "ובתקוך", "וברא אתהן", "בין בתריו", "בזיון וקצף", "ילדו לבהלה", "בלהות אתנך", "איש בליעל", "בעל פעור", "כרע בל", "כהני במות".
ואם הרי"ש - "ראשה די דהב", "הנה איש רע ובליעל".

אשר מעט השכל בלבו, ואף כי אשר חכמת א-להים בקרבו, יוכל להוציא מדרשים, וכולם כנגד הגוף הפשוט הם כמלבושים, וקדמונינו זכרם לברכה אמרו על ככה: "אין מקרא יוצא מידי פשוטו"
זכויות יוצרים מכאן
https://he.wikisource.org/wiki/%D7%90%D ... 7%9E%D7%94
יש לך מושג מה טענו כנגד האבן עזרא..שאתה מוסיף בשמחה לעלות את הדברים...
תברר את נושא מומלץ...
ורק כדי להבין אתה מכריע שהטוענים צדקו בטענותיהם נגד האבן עזרא?...


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 23 מאי 2018, 01:07

ירושלמי כתב:אין לי כח וזמן לדון באריכות על כל פרט, לכן אכתוב כאן התנצלות גדולה וכנה מכל מי שחושב או מרגיש שכתבתי דברים לא מכובדים או לא מכבדים, למרות שמבחינתי כן השתדלתי לכתוב התנצלות לפני ואחרי ורק להניח דוגמאות אבסורדיות.

ועדיין, מי שרוצה ללמוד משהו מהדוגמאות האבסורדיות הקיצוניות שכתבתי, כנראה שיש מה ללמוד (ואני לא אומר שהמסקנות דווקא שוללות לחלוטין, ממש לא, וגם לא כתבתי את זה).
הדברים לא מכובדים, כנגד משנה באבות, כנגד רבותינו הגדולים מכל המגזרים כאחד ששלחו ידיהם בגימטיריות ושאר פרפראות.
המשכילים עשו צחוק מתורת הגימט', בזה הם פתחו, ובסוף הם סיימו בעקירת כל התורה כולה.
הרי מה אתה חושב, שלימוד של ר"ש שקאפ או יסוד של הגר"ח מבריסק, שכולנו שותים בצמא את דבריהם, לא עשו צחוק, באותם משקפים שאתה מסתכל על הגימט' הם מסתכלים על כלל התורה, גם מה שלדידיך היא חריפה "ואנטלגנטית"....לדידם אי הדיוק צורם ועוד שלל טענות, וכי זלזולם מוריד קימעא מתורתן של רבותינו, ודאי שלא. מכאן תסיק. לכל המזלזלים (לא אתה) בענף חשוב בתורת האלוקים.

ראיתי מאן דהו מביא את ד' האבן עזרא, אם היה יודע שהמשכילים בזמנו עשו שמוש בדבר, מסתמא היה נמנע לעלות את הדברים שכמו בהרבה דברים באבן עזרא רבותינו לא קבלו את דבריו. ויש שנקטו לשון חריפה על חלק מהדברים שמפני כבוד ראשון נמנע להעתיק את ד' הראשונים בזה.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 23 מאי 2018, 01:09

תיובתא כתב: ורק כדי להבין אתה מכריע שהטוענים צדקו בטענותיהם נגד האבן עזרא?...
מר תיובתא חז"ל לא מספיק צודקים בדבריהם. מי שמסתמך אך על האבן עזרא במקום שרוב רבותינו הסתייגו. אין על מה להתווכח.
נ.ב לא הגון ולא נכבד באשכול העוסק בתורת הגימטריות לעלות דברי זלזול באיצטלא של מי שלא יהיה. הרי ברור לך במה האשכול עוסק, רוצה כנס, לא רוצה אל תעיף מבט. לזלזל לא מכובד.


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי תיובתא » 23 מאי 2018, 01:13

הפקדתי שומרים כתב:מר תיובתא חז"ל הם מספיקים צודקים בדבריהם. מי שמסתמך על אבן עזרא במקום שרוב רבותינו הסתייגו. אין על מה להתווכח.
נ.ב לא הגון ולא נכבד באשכול העוסק בתורת הגימטריות לעלות דברי זלזול באיצטלא של מי שלא יהיה. הרי ברור לך במה האשכול עוסק, רוצה כנס, לא רוצה אל תעיף מבט. לזלזל לא מכובד.
האבן עזרא גם הסתמך על דברי רבותינו אלא שהוא חשב קצת אחרת ממך. הוא לא מחק את הנושא אלא רק מיקד אותו. אני לא רואה כל זלזול בכך אלא העמדת הדברים על דיוקם, וביותר טענתך על זלזול מופנית כלפי האבן עזרא? כמו כמעט בכל נושא ועניין יש מחלוקות ודעות (למרות שכאן כלל אינני רואה מחלוקת). ובעניין המשכילים כבר נאמר דרכי ה' ישרים הם וכו'.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 23 מאי 2018, 01:17

תיובתא כתב: האבן עזרא גם הסתמך על דברי רבותינו אלא שהוא חשב קצת אחרת ממך. הוא לא מחק את הנושא אלא רק מיקד אותו. אני לא רואה כל זלזול בכך אלא העמדת הדברים על דיוקם, וביותר טענתך על זלזול מופנית כלפי האבן עזרא? כמו כמעט בכל נושא ועניין יש מחלוקות ודעות (למרות שכאן כלל אינני רואה מחלוקת). ובעניין המשכילים כבר נאמר דרכי ה' ישרים הם וכו'.
אם נניח, ועברת בצורה חצי מקיפה, על ענין הגימטריות מה דברו בזה רבותינו, מכל קצוות הקשת, הייתי שותק. אבל כאשר מציגים אך ורק את ד' האבן עזרא, יש כאן הרגשה לא טובה. היכן נדחקו שאר רבותינו הראשונים? היכן נדחקו כל מאות ואלפים גדולים שחברו ספרים? אפילו מרן הסטייפלער, בליל שבת כשהאור כבה העסיק את עצמו בגימט'. לזלזל ולעלות אבן עזרא שמציג חד משמעי שכל ענין הגימט' הוא שטות, כך התחילו המשכילים, רק שהם בנוסף אליך, יותר נכון בשונה ממך, הגיעו משם הלאה.

האבן עזרא אחז בשיטה, מנוגדת כידוע לכל בר בי רב שהקיף מעט אודות הגימטריות בתורה ובד' חז"ל. רש"י בתורה מזכיר גימט' רבות, בעל הטורים מאות גימט', כל הקבלה מבוססת על גימט' כך שלתפוס את האבן עזרא שחלק בכמה דברים עקרוניים שרבותינו הראשונים שללו את דבריו מכל וכל, ולהציג כדבר מוסכם על הכל, זה לא כ"כ מוצלח לענ"ד.

כדאי לאמץ כלל פשוט -מי שעושה גימטריה הוא לא טיפש, כשם שמי שבקיא בלומדות הוא לא בהכרח גאון.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 23 מאי 2018, 02:55

הפקדתי שומרים כתב:
ממולאים בתרשיש כתב:ואם כבר כולל, מה המקור מהתורה שאפשר לעשות גימטריה גם אם חסר אחד?
בפרשת ויחי: 'אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי'. אפרים ומנשה = 726, ראובן ושמעון= 725, מכאן להוספת כולל בגימטריה מן התורה [בני יששכר חנוכה].
יפה מאד.
אבל יותר פשוט להשתמש עם כף הדמיון "אפרים ומנשה כראובן ושמעון"
זאת אומרת שאפרים ומנשה יהיו כמעט..כראובן ושמעון, "הכמעט" הזה מוריד לפחות אחד, יוצא מספר שוה בין שניהם.
מכאן להפחתת כף הדמיון בגימטריה מן התורה..
בענין הוספת "הכולל" ראה מה שכתב בהקדמת ספר לקט יושר (עמ' ג ענין ב) בשם רבו בעל תרומת הדשן:
"...זכורני שאמר מה שאומר העולם שאין להקפיד אם חסר אחד במניין בגמטריה, ראייתם [הוא] ממה שפירש רש"י בפרשת ואתחנן (דברים ד, כה) על "ונושנתם"... מדצריך להקדים ב' שנים, שמע מיניה שאינו די בשנה אחת. ולמה? אלא על כורחך ש"מ שאין להקפיד אם חסר אחת בגימטריה".


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי תיובתא » 23 מאי 2018, 08:38

הפקדתי שומרים כתב:
תיובתא כתב: האבן עזרא גם הסתמך על דברי רבותינו אלא שהוא חשב קצת אחרת ממך. הוא לא מחק את הנושא אלא רק מיקד אותו. אני לא רואה כל זלזול בכך אלא העמדת הדברים על דיוקם, וביותר טענתך על זלזול מופנית כלפי האבן עזרא? כמו כמעט בכל נושא ועניין יש מחלוקות ודעות (למרות שכאן כלל אינני רואה מחלוקת). ובעניין המשכילים כבר נאמר דרכי ה' ישרים הם וכו'.
אם נניח, ועברת בצורה חצי מקיפה, על ענין הגימטריות מה דברו בזה רבותינו, מכל קצוות הקשת, הייתי שותק. אבל כאשר מציגים אך ורק את ד' האבן עזרא, יש כאן הרגשה לא טובה. היכן נדחקו שאר רבותינו הראשונים? היכן נדחקו כל מאות ואלפים גדולים שחברו ספרים? אפילו מרן הסטייפלער, בליל שבת כשהאור כבה העסיק את עצמו בגימט'. לזלזל ולעלות אבן עזרא שמציג חד משמעי שכל ענין הגימט' הוא שטות, כך התחילו המשכילים, רק שהם בנוסף אליך, יותר נכון בשונה ממך, הגיעו משם הלאה.

האבן עזרא אחז בשיטה, מנוגדת כידוע לכל בר בי רב שהקיף מעט אודות הגימטריות בתורה ובד' חז"ל. רש"י בתורה מזכיר גימט' רבות, בעל הטורים מאות גימט', כל הקבלה מבוססת על גימט' כך שלתפוס את האבן עזרא שחלק בכמה דברים עקרוניים שרבותינו הראשונים שללו את דבריו מכל וכל, ולהציג כדבר מוסכם על הכל, זה לא כ"כ מוצלח לענ"ד.

כדאי לאמץ כלל פשוט -מי שעושה גימטריה הוא לא טיפש, כשם שמי שבקיא בלומדות הוא לא בהכרח גאון.
רבותינו הראשונים לא נדחקו לשום מקום ודבריהם חיים וקיימים. אם אתה כותב שראשון פלוני נחלק חד משמעית (כדבריך) על ראשון אלמוני, אין בכך כל זלזול (גם אם הוא שיטת יחידאה) באותו ראשון וכך היא זה דרכה של תורה, זה אומר כך וזה אומר כך. אם היה מדובר בקונטרס משכילי בוודאי יכולתי לשמוע את דבריך, אך אנו כבני תורה יודעים שלא חסרות מחלוקות שבהם שיטות יחידאיות וכבודם במקומם מונח. ולכן אם עולה יהודי ואומר שהוא לא מבין את העניין של הגימטריאות באופן רגיל, מותר לומר לו כבר קדמוך ראשונים. אלא שכמובן יש עוד שיטות וצדדים למטבע. מכ"מ האבן עזרא כמו שכתבתי כבר, לא דחה לגמרי את נושא הגימטריות אלא כתב שהוא כלבוש לגוף ולכן לק"מ מכל אותם דוגמאות שהבאת.
נ.ב. אם אתה מבקש באופן כללי כפותח האשכול לא להעלות אליו טענות מהסוג הנ"ל אכבד את רצונך, אך לא משורת הדין.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 23 מאי 2018, 18:54

ר' תיובתא יישר כח על דבריך.
נסכם את הויכוח בכך, שמול גישת רבינו האבן עזרא, עומדת גישת רבותינו -רש"י -מהר"ם מרוטנבורג, בעל הטורים, תרומת הדשן, לקט יושר, רבינו עובדיה מברטנורא, הש"ך עה"ת ועוד עשרות ומאות רבותינו שכתבו גימט' כפרפראה של תורה. גישתו של האבן עזרא, היא עד כדי שוללת לענין הגימט' מלבד הדברים שעברו במסורה. משא"כ שאר השי' בענין.
נ.ב ושוב נדגיש גימט' היא סה"כ פרפראה וחידוש נעים לאוזן, כל עוד איננה מכריע בדברים מהותיים. הרי זה עוד דרך של פרשנות בדומה לדרשנות.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות-קישורים לתוכנה ומחשבון גימטריות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 23 מאי 2018, 19:13

מחשבון גימטריה בקישורים המוצ"ב. (חלק מהקישורים למטה חסומים בחלקם, כך אצלי וכך מן הסתם אצל חלק גדול מחהפו"ר.)
https://ashoova.co.il/gimatria/
http://sodtorah.co.il/search_gimatria/% ... 7%99%D7%94
https://sites.google.com/site/rderazim/
http://sod1820.co.il/%D7%AA%D7%95%D7%9B ... %9C%D7%9D/
http://www.hidabroot-varnish1.vod.linno ... l/Calc.zip
https://play.google.com/store/apps/deta ... calculator
https://www.gimatria.co.il/
תוכנת תורת אמת להורדה עם תוכנת גימ'.
http://www.toratemetfreeware.com/Downloads.htm


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 23 מאי 2018, 20:55

ר' ראובן קרלנשטיין זצ"ל מביא ווארט נפלא ומתוק בשם יהודי אלמוני..

נגש אלי יהודי ואמר לי געוואלדיגער ווארט:
במעמד קבלת התורה נאמר: "הגבל את ההר וקדשתו" שמות יט, כג, אם אדם חפץ להיות "קדוש" עליו "להגביל את ההר", לשים להר גבולות! מי הוא אותו הר שיש להגביל אותו כדי להיות קדוש? חז"ל אומרים כי יצר הרע נדמה לצדיקים כמו הר: "לעתיד לבא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו, בפני הצדיקים ובפני הרשעים. צדיקים נדמה להם כהר הגבוה ורשעים נדמה להם כחוט השערה: (סוכה נב.) על ידי שמציבים גבולות להר, ליצר הרע, ולא נוהים אחר תאוותיו זוכים להיות קדושים.
הוסיף אותו יהודי ואמר: במלה 'הר' ישנן שתי אותיות -אות ה ואות ר. הבה ונבדק את ה"גבולות" של שתי אותיות אלו, כלומר את האותיות שלפניהן ושלאחריהן: ה"גבולות" של האות ה -אות ד לפניה ואות ו לאחריה. ה"גבולות" של האות ר -אות ק לפניה ואות ש לאחריה. אם נצרף את ארבע האותיות, שמהוות את גבולות ה"הר" -תתקבל המלה קדוש! -ומסיים ר' ראובן -פלאי פלאים ממש געוואלדיג ממש.

האם ידוע לחו"ר הפורום, מיהו אותו היהודי, ואם כעין דבריו חקוקים עלי ספר. אשמח לדעת


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 23 מאי 2018, 21:17

נקודה נוספת בד' ר' רא"ק ראה כאן.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=6&t=2308


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי תיובתא » 23 מאי 2018, 23:47

הפקדתי שומרים כתב:ר' תיובתא יישר כח על דבריך.
נסכם את הויכוח בכך, שמול גישת רבינו האבן עזרא, עומדת גישת רבותינו -רש"י -מהר"ם מרוטנבורג, בעל הטורים, תרומת הדשן, לקט יושר, רבינו עובדיה מברטנורא, הש"ך עה"ת ועוד עשרות ומאות רבותינו שכתבו גימט' כפרפראה של תורה. גישתו של האבן עזרא, היא עד כדי שוללת לענין הגימט' מלבד הדברים שעברו במסורה. משא"כ שאר השי' בענין.
נ.ב ושוב נדגיש גימט' היא סה"כ פרפראה וחידוש נעים לאוזן, כל עוד איננה מכריע בדברים מהותיים. הרי זה עוד דרך של פרשנות בדומה לדרשנות.
הסיכום שלי - האבן עזרא הולך יחד עם כל רבותינו, ולא מצאתי חילוק משמעותי בינו לבין כולם, ולפי הסיום שלך נראה שבאמת הגענו לעמך השווה:
גימט' היא סה"כ פרפראה וחידוש נעים לאוזן, כל עוד איננה מכריע בדברים מהותיים
או בדברי האבן עזרא
וכולם כנגד הגוף הפשוט הם כמלבושים


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 23 מאי 2018, 23:50

בבקשה ממך, כל מהות האשכול אך בכדי להציג גימטריאות לא עליכם רחמ"ל..נחמדות ויפות, כל הפולמוס והזלזול הבוטה מסביב, לא נוגע, אפשר להמשיך את הדיון אם גימט' היא פסבדו של תורה או לא דרך הפרטי, או יותר מומלץ לפתוח אשכול הדן בדברים בצורה רצינית לא חובבני ובלתי מקיף, אני זורק לך הצעה מאתגרת, אבל כאן לא זו מהות האשכול. בבקשה לכבד אני מקווה שבזה סימנו, אין צורך להגיב על הדברים. יפה סיכמת שדעתך שונה בכל הנוגע ישר כח וכו'. אבל יותר מזה זה מוגזם.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 24 מאי 2018, 00:00

נגש אלי יהודי ואמר לי געוואלדיגער ווארט:
במעמד קבלת התורה נאמר: "הגבל את ההר וקדשתו" שמות יט, כג, אם אדם חפץ להיות "קדוש" עליו "להגביל את ההר", לשים להר גבולות! מי הוא אותו הר שיש להגביל אותו כדי להיות קדוש? חז"ל אומרים כי יצר הרע נדמה לצדיקים כמו הר: "לעתיד לבא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו, בפני הצדיקים ובפני הרשעים. צדיקים נדמה להם כהר הגבוה ורשעים נדמה להם כחוט השערה: (סוכה נב.) על ידי שמציבים גבולות להר, ליצר הרע, ולא נוהים אחר תאוותיו זוכים להיות קדושים.
הוסיף אותו יהודי ואמר: במלה 'הר' ישנן שתי אותיות -אות ה ואות ר. הבה ונבדק את ה"גבולות" של שתי אותיות אלו, כלומר את האותיות שלפניהן ושלאחריהן: ה"גבולות" של האות ה -אות ד לפניה ואות ו לאחריה. ה"גבולות" של האות ר -אות ק לפניה ואות ש לאחריה. אם נצרף את ארבע האותיות, שמהוות את גבולות ה"הר" -תתקבל המלה קדוש! -ומסיים ר' ראובן -פלאי פלאים ממש געוואלדיג ממש.
ושוב בכדי לא לסטות ממהות האשכול נעלה שוב את ד' ראובן קרלנשטיין המתוקים.
אשמח לשמוע אם מישהו מכיר את היהודי בעל הווארט. אם הווארט מופיע בספרים חוברות וכדומה.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 28 מאי 2018, 13:41

מי זאת האישה הכשית המובאת בפרשת השבוע. בהעלותך.

במדבר פרק יב ותדבר מרים ואהרן במשה על אדות האשה הכשית אשר לקח כי אשה כשית לקח:

רש"י שם
האשה הכשית - (שם) מגיד שהכל מודים ביפיה כשם שהכל מודים בשחרותו של כושי:
כושית - בגימ' יפת מראה:

המשכילים והמלעיזים על תורת הגימטריאות, כתבו להתלוצץ על דברי רש"י. שהמילה כושית=736 עולה בגימטריה "מכוערת"=736
אלה שאם נעיין על מה התבססו ד' רש"י, ניווכח לראות שכל דבריו באו רק אחרי שהביא שם את ד' המדרש "שהכל מודים ביפיה". ושוב מוסיף רש"י שכך עולה גם בגימטריה, כך שכל טענת הלצים, היה לה מקום אילו רש"י ביסס את דבריו אך ורק על הגימטריה.

ואילו בעל הטורים כתב שם בזה"ל "הכשית" - בגימטריא יפת מראה:
אם נשים לב יש כאן שינוי בחשבון הגימטריא, רש"י נקט כושית ואילו בעה"ט נקט הכשית בצמוד לדברי הפסוק שבתחילת המילה מוספת האות ה, ומושמטת האות ו.
אלא שאם נחשבן את הגימט' הכשית=735 ואילו "יפת מראה" =736 אכן אפשר לפרש שהסתמך על הכולל. ועדיין נטה מפירוש רש"י כיון שהאות ו לא הוזכרה בפסוק כנז'. והמתלוצצים יטענו שנטה בעה"ט מטעם המשכילים הנ"ל, אבל חלילה לתלות את הדברים באווילותם, בפרט שבעה"ט מדמה בחשבון למילה "הכשית" את "יפת מראה" העולה 736.

וראה מש"כ השפ"ח לפרש מדוע הוזקק רש"י לפרש גם בד' גימטריא.
(ח) דאל"כ מה כושית דקאמר וכי כושית היתה והלא מדינית היתה אלא מה כושי משונה בעורו אף זו משונה בעורה וביפיה, (רא"ם). ומפני שהוא קצת רחוק שידבר הכתוב על דרך חידה לכך אמר כושית בגימטריא יפת מראה. (גור אריה):

וראה מה העירו בעלי התוספות שם ע"ד רש"י-
כי אשה כושית לקח. לפי הפשט היו מלעיגים עליו במה שלקח מבנות כושים שהם ערלים כדמוכח בדברי הימים של משה. שמלך על כוש ימים רבים. וי"מ כשי"ת בגימ' יפת מראה וכן תרגם אונקלוס. ולא נהירא כי כשית חסר וא"ו אם כן אין הגימטרי"א מכוון:

והשפתי כהן שם כתב לתמוך בדעה שהאשה הכשית הינה ציפורה, ולא כמו שנקטו כמה מפרשים ושוב מראה ע"ד הגימט' וז"ל צפרה בגימטריא למשה.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 30 מאי 2018, 00:33

וראה מש"כ שם בפרוש הט"ז על התורה-
האשה הכשית, מגיד שהכל מודים ביופיה כו'. יש כאן בדברי רש"י אלו ומה שנזכר אח"כ בדבריו מקום שצריך ביאור, תחילה פירש שהכל מודים ביפיה ואח"כ פירש מפני עין הרע. ויש דוחקים לומר שמ"ש תחילה הוא ע"פ המדרש והשני לפי פשוטו, ואין זה נכון כלל. ותו במ"ש כושית גימטריא כו', מה לו לרש"י להביא גמטריאות שלא לצורך הפשט. ותו דאח"כ מרשים רש"י על אודות האשה והוא בפסוק קודם הכושית. ותו דמרשים כי אשה כושית לקח ואח"כ חוזר ומרשים האשה הכושית ואח"כ מרשים שנית כי אשה כושית לקח. ונראה לפרש תחילה ביאור דברי רש"י מה קשה לו בפסוק זה ואח"כ כוונת הכתוב. חחילה מרשים רש"י האשה הכושית דקשה ל"ל, ובפרט הה"א של האשה וה"א של הכושית, ומתרץ תחילה דה"א דהכושית דמשמע הידועה ובמה היא ידוע' ע"כ שהיו כל העולם מודים ביפיה כדרך שמודים בשחרות הכושי, ע"כ נכתב ה"א הידיעה בכושית, וכדי של"ת דילמא על הכושית לבד אמר ה"א הידיעה לומר שהכל היו מודים בשחרורית שלה, ע"כ אמר דכושית בגימטריא יפת מראה. אח"כ מקשה על הכתוב עצמו מה לי תועלת שהיתה יפת מראה מאי נ"מ מזה, לזה אמר על אודות האשה דמורה על ענין אישות דהופרשה ממנו אע"פ שהיתה יפה מאד, אח"כ מתרץ מ"ש כי אשה כושית דבא לשבחה גם במעשיה היה לה מעלה. אחר זה מתרץ ה"א דהאשה כי היכא דאשה כושית כתיב בלא ה"א ה"נ ל"ל ה"א דהאשה. ומתרץ דל"ת דהיה שונא אותה אע"פ שהיתה יפה מאד מכל מקום יש אדם שונא את אשתו אע"פ שהיא יפה כי היכי דאין טעם באהבה ה"נ בשנאה, לזה אמר האשה בה"א שהיתה ידועה שהיתה אהובה וקרו לה כושית מפני עין הרע כדרך שאדם קורא לבנו כושי מפני אהבה:


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי אלימלך » 30 מאי 2018, 14:32

אגב חידונת קטנה:
"עם לבן גרתי" פי' רש"י גרתי בגימטריא תרי"ג ששמר תריג מצוות.
ולכאו' קשה למה כתב גימטריא, הרי זה יותר מגימטריא, זה ממש אותיות תרי"ג והיה לו לומר אותיות תרי"ג


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 30 מאי 2018, 15:12

אלימלך כתב:אגב חידונת קטנה:
"עם לבן גרתי" פי' רש"י גרתי בגימטריא תרי"ג ששמר תריג מצוות.
ולכאו' קשה למה כתב גימטריא, הרי זה יותר מגימטריא, זה ממש אותיות תרי"ג והיה לו לומר אותיות תרי"ג
הערה/חידה יפה.
אולי התשובה, אם רש"י ינקוט אותיות תרי"ג סותר למש"כ שם בפי' א' שהמילה גרתי, מלשון גר, ולכן נקט גימט'.

רש"י שם (ל. ה)
גרתי - לא נעשיתי שר וחשוב אלא גר אינך כדאי לשנוא אותי על ברכות אביך שברכני הוה גביר לאחיך שהרי לא נתקיימה בי. ד"א גרתי בגימטריא תרי"ג כלומר עם לבן הרשע גרתי ותרי"ג מצות שמרתי ולא למדתי ממעשיו


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 659
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 213 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הכהן » 30 מאי 2018, 17:17

התשובה היא שתרי"ג זה מספר ולא מילה! כאילו כתב "גרתי בגימטריא 613" אלא שאין בכתבנו ספרות וכותבים המספר באותיות.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 30 מאי 2018, 17:26

יפה מאד @הכהן. מקבל את פתרונך.


זרייר-קטן
הודעות: 120
הצטרף: 12 מאי 2018, 23:07
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי זרייר-קטן » 04 יוני 2018, 18:21

כמה הערות.
א. בענין גימטריאות המילה גימטריא לכשעצמה יש לבררה ויש להבדיל גם כן בין ראשי תיבות לבין נוטריקון ודוק.
ב. מה שכתבו שיש ת"ח שזוכר את כל השו"ע לפי סימנים - כבר קדמו היעב"ץ בספר מור וקציעה שעשה כן ממש.
ג. לענין גימטריאות מי שיפתח ספרי האריז"ל ימצא שבכל הכוונות הכל ממש הכל מתבסס על גימטריאות פעמים עם הכולל פעמים בלי הכולל וכו' וכו' עד כדי שיש מקומות שמהרח"ו מקשה על עצמו ממקומות אחרים שחשבן אחרת ע"ש.
ד. הא"ת ב"ש והדומים לו, יש שקראום גימטריא ויש שקראום בצורה אחרת.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 659
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 213 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הכהן » 04 יוני 2018, 23:31

דבר מעניין יש ברש"י בפרשת בהעלתך:
כושית. בגימטריא יפת מראה:
ושתי שאלות יש לשאול. האחת, שבפסוק כתוב כשית חסר, וחשבון הגימטריא הוא בכושית מלא, והשניה, שבאותה מידה כושית בגימ' מכוערת(!) וחשבון זה עדיף שכן אפשר גם לומר כשית בגימ' מכערת.

וכעין השאלה הראשונה יש לשאול גם על רש"י בפרשת שלח,
שמנין גימטריא של ציצית שש מאות
ובפסוק ציצת חסר. ולכאו' י"ל שעצם התיבה היא מלאה אלא שהמסורת אמרה לכתבה חסר, שהרי כוש נכתב בתורה מלא, וה"ה חסרון יו"ד בתרא בתיבת ציצית אינו ע"פ דקדוק אלא ע"פ המסורת. (ע"ד משל תיבת אהל נכתב ע"פ הדקדוק בחולם חסר, ולפ"ז לא יוכלו לחשב בגימ' כאילו נכתב מלא).
ועל השנית יש לומר שהגימ' לא נמסרה שכושית בגימ' 736 וזה עולה בחשבון יפת מראה, אלא שכך נמסרה הגימ' - כושית בגימטריא יפת מראה ואין זה מענייננו אם יש עוד תיבה שחשבונה כך! (ולהנ"ל יש לומר עוד, שמכערת ע"פ דקדוק חסר ו' ואינו עולה בגימ' ככושית)


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 04 יוני 2018, 23:40

מן הסתם לא שמו לב שבענין "הכשית" כתבו בזה. viewtopic.php?f=45&t=1951&start=30#p26077
מה שהערת שהמילה כושית שווה מכוערת, גם זאת מן הסתם ידוע לך מי השתמש בזה. ויפה מאד שכתבת ליישב דברי המלעיגים. אם כי הדברים כבר נכתבו בהנ"ל.
ויש"כ על התוס' גבי ציצית.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 18 יולי 2018, 18:18

מתוך העלון הנפלא "פקודיך דרשתי"
להורדת העלון ראה כאן-
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... 245#p30244
משה רבינו סידר לפני ישראל את התלמוד בבלי! רבנו יעקב מווינה )י"א שהוא מבעלי התוס'( כתב: תיבת "אלה" בגימטריא - ל"ו, והוא כמנין ל"ו מסכתות שיש עליהם גמרא. ומכאן שמשה רבינו סידר לפניהם גם את "אלה הדברים" - את מסכתות התלמוד. וכמו"כ מניין ל"ו הוא כנגד דברים נוספים: ל"ו כריתות, ל"ו צדיקים, ל"ו טפחים הלוחות )כנאמר במס' ב"ב יד, א: הלוחות ארכן ו' טפחים ורחבן ו' טפחים. וא"כ שטחם הכולל של הלוחות הוא ל"ו טפחים. ואפי' לפי מה דאיתא בירושלמי, שקלים, פ"ו ה"א נאמר שהלוחות ארכן ו' טפחים ורוחבן ג' טפחים -יש להסביר דהלוחות משני צידיהם עולה כמניין ל"ו טפחים.
כמה מסכתות יש בתלמוד בבלי? והנה מי שימנה את מסכתות התלמוד בבלי, יראה שיש ל"ח מסכתות ולא ל"ו מסכתות?
כמה מסכתות יש בש"ס משניות? בספר 'התשבי' )שורש גאון (כתב לבאר מהות המילה 'גאון': "ושמעתי שנקראו כן )הגאונים( בעבור שהיו בקיאים בכל התלמוד שהם ס' מסכתות -
גאון בגימטריא ששים". ובהקדמת 'שאילת שלום' לשאילתות )מהגאון מהר"י ברלין( תמה, שהרי עינינו הרואות שיש
בש"ס משניות - ס"ג מסכתות? ונראה לתרץ, דהנה הרמב"ם בהקדמתו לסדר זרעים מחשיב את מסכתות ב"ק-ב"מ-ב"ב, כמסכת אחת ארוכה. אמנם גם אם נאחד את ב"ק-ב"מ-ב"ב למסכת אחת, עדיין יש ס"א מסכתות ולא ס'? ובחידושי חת"ס לב"ב )ב, א ד"ה השותפים(, הביא דיש הסוברים שהיות ומכות היא
המשך של מסכת סנהדרין, יש להחשיבה כמסכת אחת, וא"כ יש בידינו ס' מסכתות. ולפי דברים אלו, יש להחשיב את מסכתות ב"ק-ב"מ-ב"ב כמסכת אחת ארוכה, ולמנות את סנהדרין-מכות, כמסכת אחת. ונמצאנו שיש ל"ו מסכתות בתלמוד בבלי, ולא ל"ח )אמנם עדיין החשבון לא מדוקדק, דלפי"ז יש ל"ה מסכתות(.
האם שקלים ותמיד נמנות במניין המסכתות בתלמוד בבלי? עוד אפש"ל דאף שמונין את מסכת שקלים כחלק מהתלמוד בבלי )ויש האומרים שהסיבה לכך הוא, משום שלא נחלקו חכמי א"י ובבל במסכת זו - ושררה התאמה ושלום בין מסכת שקלים הבבלית למסכת בבלית הירושלמית. ויעוי' בזה בהרחבה בספר 'עלי תמר' ריש מסכת שקלים( - מ"מ מקור מסכת שקלים היא מהתלמוד ירושלמי ולא מהבבלי, ולפי"ז יש ל"ז מסכתות מתלמוד בבלי. וכמו"כ מסכת תמיד שמתחלת רק מדף כ"ה ע"ב - כהמשך למסכת מעילה, ג"כ אינה נחשבת ממניין המסכתות. וא"כ נמצאנו שיש ל"ו מסכתות - כמנין "אלה הדברים"! )אמנם לעניין סיום הש"ס נחשבות מסכתות אלו כחלק בלתי נפרד מהש"ס, וללא לימודם לא יחשב כמי שסיים את הש"ס(.

פנינה נפלאה בעניין שמות המסכתות! ומדעסקינן במסכתות הקדושות, נכתוב כאן פנינה נפלאה בעניין זה: המתבונן בשמות מסכתות הש"ס יבחין בדבר פלא: ישנם אותיות מהא"ב שזכו להעמיס על שכמם מסכת אחת או יותר, ואילו ישנם אותיות שכלל לא זכו לשאת שום מסכת! וביותר יש להתפלא - שכל אות שישית נפקד זכרה משמות המסכתות! )א: אהלות, אבות. ב: ברכות, ב"ק, ב"ב, ב"מ, בכורות, ביכורים, ביצה. ג: גיטין. ד: דמאי. ה: הוריות. ו: אין מסכת! ז: זבחים, זבים. ח: חולין, חגיגה, חלה. ט: טבול יום, טהרות. י: יומא, ידים כ: כלים, כריתות. ל: אין מסכת! מ: מו"ק, מכות, מעילה, מנחות, מקוואות, מכשירין, מעשרות, מעשר שני, מדות. נ: נדה, נזיר, נדרים. ס: סוכה, סנהדרין, סוטה. ע: עירובין, עדיות, עבודה זרה, ערכין, עוקצין, ערלה. פ: פאה, פסחים, פרה. צ: אין מסכת! ק: קידושין, קנים. ר: ראש השנה. ש: שבת, שביעית. ת: תענית, תרומות, תמורה, תמיד( והנה נמצא לפנינו אותיות ו-ל-צ, שאין להם שום מסכת. ויש להבין מדוע 'דילג' רבינו הקדוש, מסדר המשניות, על אותיות אלו בדווקא? ומדוע דווקא כל אות שישית אין לה מסכתא?
אותיות ו-ל-צ יקבלו שכרם לעתיד לבוא! הערה נפלאה זו עורר הגה"ק רבי בנימין פרידמן הי"ד )ת"ח עצום מהעיר מישקולץ, נו"נ למחבר הקיצוש"ע. נעקד בימי השואה, וחיבר ספרים שונים בכל מקצועות התורה(. והובא בראש ספרו "קונטרס הטהרות". ובאמת אין אנו יודעים סתרי תורה וכוונות מסדריה, אך כתב הגה"ק הנ"ל הי"ד, דאפשר
שרבינו הקדוש נתכוון לרמוז בזה לדברי המשנה האחרונה של הש"ס, במסכת עוקצין: "אמר ריב"ל, עתיד הקב"ה להנחיל לכל צדיק וצדיק ש"י עולמות". והנה המילים "לכל צדיק וצדיק" מתחילות באותיות ל-צ-ו. ויתכן לומר, שהשכר שיקבלו לעתיד לבוא הצדיקים, יכלול גם את האותיות הקדושות ו-ל-צ, שאו אז יקבלו האותיות את שכרם הגדול, וישתמשו בהם!
ולעניין השאלה, מדוע דווקא כל אות שישית נבחרה שלא יהיה על שמה מסכת, ושכרה יקובל רק לעתיד לבוא? אולי אפשר לרמוז, שהרי נאמר בפרק חלק )סנהדרין צט, א(, שהגאולה העתידה תהיה באלף השישית לבריאת העולם - ולכך האות השישית תקבל שכרה באלף השישי! )וכמו"כ ניתן לרמוז "ש"י עולמות" - נוטריקון של שישית יהיה!(.


ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גימטריאות וראשי תיבות

שליחה על ידי ראובן » 26 יולי 2018, 16:13

הפקדתי שומרים כתב: גימטריאות אינה גז"ש שנאמרה דווקא במסורת מאב לבן, ועל כן כ"א שיש לו פרפראה יפה, בתורת האלוקים, ראויים הדברים להכתב...
לא בדיוק הבנתי את דבריך. אני חושב שירושלמי צודק במה שהוא כתב, ולא צריך אפילו מקור. הטענה היא שכמו שבהלכה יש כללים המסורים איך ללמוד ולא כל אחד שלא למד בשום בית מדרש יכול להחליט לבד בדרך של "מחקר תלמודי" איך ללמוד, כך גם גימטריאות יש להם מקור איך לומדים אותם ומי שלא קיבל בבית המדרש דרך לא יכול להמציא לבד דברים. המושג "פרפראה יפה" לא ברור לי ואולי זה שנוי במחלוקת. וכי יש עניין ב"דברים יפים" כשהם לו חלק מהתורה ולא מסייעים לתורה? נראה שגם אם יש משהו בגימטריות שאינם נחשבות כחלק מהתורה, זה רק אם הם ממשיכות את הלב לדברים המבוארים בתורה. אבל לעשות גימטריאות מעינייני דיומא ולהחליט על פיהם עניינים בלי מקור אחר בתורה זה לא ראוי. (גם אם מבחינת המציאות זה נראה מתאים).

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: גבריאל פולארד, נשש | 11 אורחים