עמודי החצר
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
-
פותח הנושא - הודעות: 183
- הצטרף: 15 אוקטובר 2017, 20:27
- קיבל תודה: 53 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
עמודי החצר
שמתי לב שלא כתוב בתורה ממה היו עשוים עמודי החצר. ותמוה.
אסביר. בצוואה (תרומה) וכן בעשיה (ויקהל) כתוב עמודיהם עשרים ואדניהם עשרים נחושת ובפשטות נראה שנחושת קאי גם על העמודים. אבל בנחושת התנופה (פקודי) לא מוזכר עמודי החצר ומוכרח לומר דנחושת קאי רק על האדנים
אסביר. בצוואה (תרומה) וכן בעשיה (ויקהל) כתוב עמודיהם עשרים ואדניהם עשרים נחושת ובפשטות נראה שנחושת קאי גם על העמודים. אבל בנחושת התנופה (פקודי) לא מוזכר עמודי החצר ומוכרח לומר דנחושת קאי רק על האדנים
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 334
- הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
- נתן תודה: 101 פעמים
- קיבל תודה: 86 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עמודי החצר
ראיתי בשבת במקרא מפורש (לעיל)
שמביאים מהראשונים שאכן לא נכתב בפירוש ממה היו העמודים עשויים
וכותבים בשם האברבנאל ועוד שהיו עשויים מעצי שיטים ועיין שם.
שמביאים מהראשונים שאכן לא נכתב בפירוש ממה היו העמודים עשויים
וכותבים בשם האברבנאל ועוד שהיו עשויים מעצי שיטים ועיין שם.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1800
- הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
- נתן תודה: 512 פעמים
- קיבל תודה: 698 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עמודי החצר
בילקוט שמעוני רמז תכ"ה כתוב בזה"ל ונחשת התנופה שבעים ככר מהן עשה קרסי יריעות העזים וציפה עמודי החצר ועשה אדני עמודי החצר יתדות המשכן והחצר ומזבח הנחשת אשר לו וכל כליו וכיור וכנו: ע"כ.
ואגב, זה דלא כמש"כ רש"י בסוף ויקהל בפסוק "במראות הצובאות" וז"ל וכיור וכנו לא הוזכרו שם, למדת שלא היה נחשת של כיור מנחשת התנופה, כך דורש רבי תנחומא עכ"ל.
ואגב, זה דלא כמש"כ רש"י בסוף ויקהל בפסוק "במראות הצובאות" וז"ל וכיור וכנו לא הוזכרו שם, למדת שלא היה נחשת של כיור מנחשת התנופה, כך דורש רבי תנחומא עכ"ל.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2279
- הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
- נתן תודה: 349 פעמים
- קיבל תודה: 650 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עמודי החצר
אין צריך לפנים שהעמודים לא עשויים מנחושת. והרי הכמות של הנחושת כולה לא הספיקה ליותר מהציפויים. וכמו שציינת שבפר' פקדי להדיא נמנה כל מה שעשו בנחושת ולא הוזכרו העמודים.
ממילא אין שום אפשרות אחרת מלבד שהיו מעצי שיטים.
אמנם צריך לתת טעם מדוע לא הוזכר בפסוק.
זה הדבר היחיד כמדומני, בכל פרטי מלאכת המשכן וכליו, שלא כתוב להדיא ממה היה עשוי (בפרשות תרומה תצווה כי תשא ויקהל פקודי).
ממילא אין שום אפשרות אחרת מלבד שהיו מעצי שיטים.
אמנם צריך לתת טעם מדוע לא הוזכר בפסוק.
זה הדבר היחיד כמדומני, בכל פרטי מלאכת המשכן וכליו, שלא כתוב להדיא ממה היה עשוי (בפרשות תרומה תצווה כי תשא ויקהל פקודי).
-
- הודעות: 163
- הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
- נתן תודה: 45 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עמודי החצר
אפ"ל דאחר שמנינו ב' סוגי עמודים (משכן, ופרוכת ומסך) והם עצי שטים אצ"ל דהכא נמי עצי שטים. (ומ"מ לא מצאתי ראיה שהיו מצופים נחשת כהילק"ש ואדרבה ע' לח/יז. ולמה לא נימא דהיו מחושקים כסף על עץ וראשיהם מחופים כסף ותו לא. אמנם לא מצאתי אינה ראיה ואם קבלה היא נקבל)
(ולהרב האבר"ך יאמר: יש"כ להערתו האמתית. ובפרשיות המשכן והקרבנות הזוכה מבחין בין הלומד מקרא לבין הסח ווערטלך ואונסם במעשי אבותינו ואכמ"ל).
(ולהרב האבר"ך יאמר: יש"כ להערתו האמתית. ובפרשיות המשכן והקרבנות הזוכה מבחין בין הלומד מקרא לבין הסח ווערטלך ואונסם במעשי אבותינו ואכמ"ל).
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 844
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
- נתן תודה: 244 פעמים
- קיבל תודה: 259 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עמודי החצר
שאר לעמו כתב: זה הדבר היחיד כמדומני, בכל פרטי מלאכת המשכן וכליו, שלא כתוב להדיא ממה היה עשוי (בפרשות תרומה תצווה כי תשא ויקהל פקודי).
- "אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?
- לולאות של יריעות העזים ממה?
- ועשית את נרותיה שבעה ממה?
- מסגרת השולחן?
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1800
- הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
- נתן תודה: 512 פעמים
- קיבל תודה: 698 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עמודי החצר
ועשית את נרותיה שבעה, ממה? הרי כולה מקשה אחת זהב טהור, ומה השאלה?הכהן כתב:
- "אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?
- לולאות של יריעות העזים ממה?
- ועשית את נרותיה שבעה ממה?
- מסגרת השולחן?
אגב, לגבי קרסי יריעות האהל הבאתי לעיל ילקוט שגם הם נעשו מהנחושת.
-
פותח הנושא - הודעות: 183
- הצטרף: 15 אוקטובר 2017, 20:27
- קיבל תודה: 53 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עמודי החצר
גם כתפות האפוד לא מבואר בקרא ממה עשוים (רק ברש"י שם אבל לא מצאתי מקור לזה)
לגבי העמודים אין הכרח שאם לא היו מנחושת שהיו מעצי שטים אולי מעצים אחרים לגבי מה שכתב "שאר לעמו" שממילא הנחושת לא הספיק לעמודים לכאורה אינו מוכרח כי לא מבואר בקרא גודל העמודים וגם שבעים ככר נחושת יכול להיות בכמות יותר ממאה ככר כסף
לגבי העמודים אין הכרח שאם לא היו מנחושת שהיו מעצי שטים אולי מעצים אחרים לגבי מה שכתב "שאר לעמו" שממילא הנחושת לא הספיק לעמודים לכאורה אינו מוכרח כי לא מבואר בקרא גודל העמודים וגם שבעים ככר נחושת יכול להיות בכמות יותר ממאה ככר כסף
-
- הודעות: 163
- הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
- נתן תודה: 45 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עמודי החצר
לדעתי אין לומר שהיה במשכן ממה שלא נתבקשו להתנדבאברך כולל כתב:גם כתפות האפוד לא מבואר בקרא ממה עשוים (רק ברש"י שם אבל לא מצאתי מקור לזה)
לגבי העמודים אין הכרח שאם לא היו מנחושת שהיו מעצי שטים אולי מעצים אחרים לגבי מה שכתב "שאר לעמו" שממילא הנחושת לא הספיק לעמודים לכאורה אינו מוכרח כי לא מבואר בקרא גודל העמודים וגם שבעים ככר נחושת יכול להיות בכמות יותר ממאה ככר כסף
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 844
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
- נתן תודה: 244 פעמים
- קיבל תודה: 259 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עמודי החצר
סבא כתב:ועשית את נרותיה שבעה, ממה? הרי כולה מקשה אחת זהב טהור, ומה השאלה?הכהן כתב:
- "אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?
- לולאות של יריעות העזים ממה?
- ועשית את נרותיה שבעה ממה?
- מסגרת השולחן?
אגב, לגבי קרסי יריעות האהל הבאתי לעיל ילקוט שגם הם נעשו מהנחושת.
- כַּפְתֹּרֵיהֶם וּקְנֹתָם מִמֶּנָּה יִהְיוּ כֻּלָּהּ מִקְשָׁה אַחַת זָהָב טָהוֹר: וְעָשִׂיתָ אֶת נֵרֹתֶיהָ שִׁבְעָה וְהֶעֱלָה אֶת נֵרֹתֶיהָ וְהֵאִיר עַל עֵבֶר פָּנֶיהָ: וּמַלְקָחֶיהָ וּמַחְתֹּתֶיהָ זָהָב טָהוֹר:
בפסוק לא מוכח שהנרות היו מאותה מקשה, כשם שהמלקחיים בודאי לא היו מן המקשה. - קרסי היריעות היו נחשת וְעָשִׂיתָ קַרְסֵי נְחֹשֶׁת חֲמִשִּׁים אבל בלולאות לא כתוב ממה הן עשויות.
-
- הודעות: 163
- הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
- נתן תודה: 45 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עמודי החצר
ומעל"ע באותו ענין: כתוב אחד אומר (כו/לז) 'ועשית למסך חמשה עמודי שטים וצפית אותם זהב', וכתוב אחר אומר (לו/לח) ' ואת עמודיו חמשה ואת וויהם וציפה ראשיהם וחשוקיהם זהב'. ועיין
-
- הודעות: 163
- הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
- נתן תודה: 45 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עמודי החצר
במחכ"ת הכהן (לז/כב): כֻּלָּהּ מִקְשָׁה אַחַת זָהָב טָהוֹר. כג וַיַּעַשׂ אֶת-נֵרֹתֶיהָ שִׁבְעָה וּמַלְקָחֶיהָ וּמַחְתֹּתֶיהָ זָהָב טָהוֹר. כד כִּכָּר זָהָב טָהוֹר עָשָׂה אֹתָהּ וְאֵת כָּל-כֵּלֶיהָ. עכ"ל. אין משמע לומר דהיו נרותיה נחשת או ברונזה.הכהן כתב:סבא כתב:ועשית את נרותיה שבעה, ממה? הרי כולה מקשה אחת זהב טהור, ומה השאלה?הכהן כתב:
- "אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?
- לולאות של יריעות העזים ממה?
- ועשית את נרותיה שבעה ממה?
- מסגרת השולחן?
אגב, לגבי קרסי יריעות האהל הבאתי לעיל ילקוט שגם הם נעשו מהנחושת.
- כַּפְתֹּרֵיהֶם וּקְנֹתָם מִמֶּנָּה יִהְיוּ כֻּלָּהּ מִקְשָׁה אַחַת זָהָב טָהוֹר: וְעָשִׂיתָ אֶת נֵרֹתֶיהָ שִׁבְעָה וְהֶעֱלָה אֶת נֵרֹתֶיהָ וְהֵאִיר עַל עֵבֶר פָּנֶיהָ: וּמַלְקָחֶיהָ וּמַחְתֹּתֶיהָ זָהָב טָהוֹר:
בפסוק לא מוכח שהנרות היו מאותה מקשה, כשם שהמלקחיים בודאי לא היו מן המקשה.- קרסי היריעות היו נחשת וְעָשִׂיתָ קַרְסֵי נְחֹשֶׁת חֲמִשִּׁים אבל בלולאות לא כתוב ממה הן עשויות.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2279
- הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
- נתן תודה: 349 פעמים
- קיבל תודה: 650 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עמודי החצר
עכצ"ל דמה שנאמר בציווי "וצפית אותם זהב" אין הכוונה שכולו היה מצופה זהב, אלא שנתפרש בעשיה "וציפה ראשיהם וחשוקיהם זהב" - בלבד, אבל לא כל העמוד.יחי כתב:ומעל"ע באותו ענין: כתוב אחד אומר (כו/לז) 'ועשית למסך חמשה עמודי שטים וצפית אותם זהב', וכתוב אחר אומר (לו/לח) ' ואת עמודיו חמשה ואת וויהם וציפה ראשיהם וחשוקיהם זהב'. ועיין
וכמו שעמודי החצר לא היו מצופים אלא ראשיהם וחשוקיהם כסף.
וזה משום שקדושתם פחותה, לא ככותלי המשכן, ולכן גם אדניהם נחושת, ולא כסף.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2279
- הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
- נתן תודה: 349 פעמים
- קיבל תודה: 650 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עמודי החצר
אמנם בתורה לא התפרש, אבל בברייתא דמלאכת המשכן פ"א ה"ד כתי שהיתה של זהב. ויתכן שזה מרומז בפסוק (שמו' כו כט) ואת הקרשים תצפה זהב ואת טבעותיהם תצפה זהב, אף שעיקרם על טבעות הבריחים. [וכן פירש"י שם פס' כה, שהטבעות היו מזהב, אבל ברמב"ן פס' כט נראה שלמד בברייתא שלא הפתרש, ואין הכוונה לטבעות הקרשים, ע"ש].הכהן כתב: "אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?
מי מחובר
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח