חכם באשי אמר:
פשוטו כמשמעו: מה מורה המילה "הנה". כל מילה יש לה תרגום או משמעות.
ציינתי שבבעל הטורים מבואר שתיבה זו בא להודיע, שנתגלה דבר שלא היה ידוע עד כה.
מה שהזכרת בשם בעל הטורים לפירוש המילה הנה, שנתגלה דבר שלא היה ידוע עד כה.
מצינו כמה וכמה פסוקים שבהם מופיע המילה הנה. אכן רוב הפסוקים המעותקים כאן, עולים יפה עם דברי בעל הטורים הנ"ל. אמנם בפסוק "הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל" המילה הנה מתפרשת לכאו' באופן שונה מפירוש בעה"ט. ועל כן נראה לפרש, את המילה הנה בהקשר של הפסוק הנז' מלשון 'ידיעה', כמו זאת ידוע שלא ינום וכו'. או תדעו שלא ינום וכו'..וצריך בירור.
וַיֹּאמֶר לוֹ אָנִי לֵךְ אֱמֹר לַאדֹנֶיךָ
הִנֵּה אֵלִיָּהוּ (מלכים א פרק יח פסוק ח)
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים,
הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל-עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ..." (בראשית א, פסוק כט)
"לָמָה אָמַרְתָּ אֲחֹתִי הִוא, וָאֶקַּח אֹתָהּ לִי לְאִשָּׁה; וְעַתָּה,
הִנֵּה אִשְׁתְּךָ קַח וָלֵךְ" (בראשית יב, פסוק יט)
"וַיֵּלְכוּ גַּם אֶחָיו, וַיִּפְּלוּ לְפָנָיו; וַיֹּאמְרוּ,
הִנֶּנּוּ לְךָ לַעֲבָדִים" (בראשית נ, פסוק יח)
"
הִנֵּה שֶׁבַע שָׁנִים בָּאוֹת-שָׂבָע גָּדוֹל, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם" (בראשית מא, פסוק כט)
וַיֻּגַּד לְיוֹאָב,
הִנֵּה הַמֶּלֶךְ בֹּכֶה וַיִּתְאַבֵּל עַל אַבְשָׁלֹם. (שמואל ב, פרק יט, פסוק ב)
"
הִנֵּה כַחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר כֵּן אַתֶּם בְּיָדִי בֵּית יִשְׂרָאֵל" (ספר ירמיהו, פרק יח, פסוק ו)
"הִנֵּה לֹא יָנוּם, וְלֹא יִישָׁן-שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל" (תהילים קכא, פסוק ד)
כמו כן הפיוט שאומרים ביום כיפור "כי הנה כחמר ביד היוצר"- בנוי כל תחילת קטע בפזמון על המילים "כי הנה" לדוגמא-
כִּי
הִנֵּה כַהֶגֶה בְּיַד הַמַּלָּח, בִּרְצוֹתוֹ אוֹחֵז וּבִרְצוֹתוֹ שִׁלַּח.
לפי' בעה"ט הנ"ל צ"ב, ויתכן כמש"כ.
שוב עיינתי בדברי בעל הטורים (ויקרא יג, ה) שם כותב בזה"ל-
והנה הנגע - לשון "והנה" נופל על דבר שלא נודע קודם לכן, כמו בכאן שהיה סגור עד עתה. וכן והנה היא לאה (בראשית כט, כה): וכ"כ אחיו הרשב"ם בבראשית שם ועיי"ע אור חיים שם.
אם כך אחרי שדבריו באו על המילה והנה בצירוף האות '
ואו' ייתכן שיש חילוק בין המילה הנה למילה
והנה, הערה לבעל האשכול.