ספק מילת גר קטן
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
ספק מילת גר קטן
כתב בספר דרך פקודך - (מצוה ב אות לא) בזה"ל מסתפקנא אם מברכין על מילת גר קטן דהוה ספק וחשש ברכה לבטלה, דכיון כשיגדיל יכול למחות והוה כעכו"ם, ואפשר לומר כיון דחכמים תיקנו דיכולין ג"כ קטן לגייר ולמול יכולין ג"כ לברך על מילתו אע"ג דהוה ספק דלמא יחזור בו כשיגדיל כמו דמברכין כל ברכות החג בספק יו"ט שני, וצ"ע:
(וצ"ע מה הדמוי ליו"ט שני שכך היא תק"ח משא"כ בגר קטן תקנו מילה על צד הספק שלא ימחה משא"כ ברכה)
האם ידוע בזה מקור מפורש אם מברכים או לא?
(וצ"ע מה הדמוי ליו"ט שני שכך היא תק"ח משא"כ בגר קטן תקנו מילה על צד הספק שלא ימחה משא"כ ברכה)
האם ידוע בזה מקור מפורש אם מברכים או לא?
ערכים:
-
- הודעות: 192
- הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
- נתן תודה: 55 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספק מילת גר קטן
שו"ת חת"ס יו"ד סי' רנגהפקדתי שומרים כתב: האם ידוע בזה מקור מפורש אם מברכים או לא?
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספק מילת גר קטן
יישר כח.ברית מלח כתב:שו"ת חת"ס יו"ד סי' רנגהפקדתי שומרים כתב: האם ידוע בזה מקור מפורש אם מברכים או לא?
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספק מילת גר קטן
ולפי הריפרוף בדברים הוא נוגע, אם הגר קטן מוגדר עד שעת מחאה כיהודי, ושוב אם ימחה יקרה גוי מכאן ולהבא. ולפ"ז באמת אינו נוגע לד' הס' הנ"ל. אולם צריך לעיין בכל דבריו ב"ה.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספק מילת גר קטן
החת"ס שם אחר שמעלה צד שרק משעת המחאה הוי גוי, דוחה את הדברים ולכך מסיק בזה"ל "נ״ל בפשיטות אי לאו דמוחזק לן בוודאי שלא ימחה דרובא דרובא
אינם מוחים" עייש. ומביא ראיה ממה דמברכים על הפרשת תרומה אף דאם ישאל עליה נמצא עוקר ברכתו, ולבטלה עיי"ש.
ולפו"ר יל"ע אחר שמצינו בפוסקים שבכל ספק ברכות אזלינן לקולא גם באופן שיש חזקה או רוב. וה"ה בנידו"ד אחר שיש ספק שמא ימחה, הגם שרוב דרוב לא מוחים, כ"ז יועיל לגבי דינים מסוימים שמביא שם החת"ס, אולם לענין ברכה, דאזלינן לקולא יל"ע. (ובעצם הדמוי להפרשת תרומה לענ"ד י"ל ויל"ע.)
אינם מוחים" עייש. ומביא ראיה ממה דמברכים על הפרשת תרומה אף דאם ישאל עליה נמצא עוקר ברכתו, ולבטלה עיי"ש.
ולפו"ר יל"ע אחר שמצינו בפוסקים שבכל ספק ברכות אזלינן לקולא גם באופן שיש חזקה או רוב. וה"ה בנידו"ד אחר שיש ספק שמא ימחה, הגם שרוב דרוב לא מוחים, כ"ז יועיל לגבי דינים מסוימים שמביא שם החת"ס, אולם לענין ברכה, דאזלינן לקולא יל"ע. (ובעצם הדמוי להפרשת תרומה לענ"ד י"ל ויל"ע.)
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספק מילת גר קטן
ולכאורה היה אפשר לפשוט ספיקו של "הדרך פיקודיך" ממה דמצינו שאדם מברך ספירת העומר הגם שיש חשש שישכח (לשי' דבעינן תמימות) ועל כרחך דכל שלא נולד הספק, מה שיולד לאח"ז אין בכוחו להפקיע חובת הברכה. אולם יש לדחות ופשוט.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספק מילת גר קטן
ושמא יש לחלק בין חזקה הבאה אחר שנולד הספק ובין חזקה שבאה לפשוט ספק שכבר נולד ויל"ע בזה.הפקדתי שומרים כתב:החת"ס שם אחר שמעלה צד שרק משעת המחאה הוי גוי, דוחה את הדברים ולכך מסיק בזה"ל "נ״ל בפשיטות אי לאו דמוחזק לן בוודאי שלא ימחה דרובא דרובא אינם מוחים" עייש. ומביא ראיה ממה דמברכים על הפרשת תרומה אף דאם ישאל עליה נמצא עוקר ברכתו, ולבטלה עיי"ש.
ולפו"ר יל"ע אחר שמצינו בפוסקים שבכל ספק ברכות אזלינן לקולא גם באופן שיש חזקה או רוב. וה"ה בנידו"ד אחר שיש ספק שמא ימחה, הגם שרוב דרוב לא מוחים, כ"ז יועיל לגבי דינים מסוימים שמביא שם החת"ס, אולם לענין ברכה, דאזלינן לקולא יל"ע. (ובעצם הדמוי להפרשת תרומה לענ"ד י"ל ויל"ע.)
-
- הודעות: 192
- הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
- נתן תודה: 55 פעמים
- קיבל תודה: 45 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספק מילת גר קטן
דנת יפה.הפקדתי שומרים כתב:ולכאורה היה אפשר לפשוט ספיקו של "הדרך פיקודיך" ממה דמצינו שאדם מברך ספירת העומר הגם שיש חשש שישכח (לשי' דבעינן תמימות) ועל כרחך דכל שלא נולד הספק, מה שיולד לאח"ז אין בכוחו להפקיע חובת הברכה. אולם יש לדחות ופשוט.
חשבתי לחלק בין דעת עצמו (ספיה"ע) לבין דעת אחרים (גר) אך הראיה מתרומה הוכיחה דאינו נכון.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספק מילת גר קטן
יישר כח.
אמנם החילוק שלך, אפשר לעשות בין גר ובין הפרשת תרומה ומסברא כך נראה אמנם החת"ס למד מהאחד על חבירו.
אמנם החילוק שלך, אפשר לעשות בין גר ובין הפרשת תרומה ומסברא כך נראה אמנם החת"ס למד מהאחד על חבירו.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספק מילת גר קטן
ובעצם ראית החת"ס מהפרשת תרומה לגר קטן, לכאו' יש חילוק, בגר הרי גירותו תלויה ועומדת, ואם מוחה אין זה מעשה חדש. משא"כ בשאלת תרומה ויל"ד.
ועוד יש לדון, מה לתרומה שהוא עצמו מפריש מה צד שישאל אחר שהוא בעצמו מפריש. משא"כ במילת גר שאחרים מברכים ויל"ד.
ועוד יש לדון, מה לתרומה שהוא עצמו מפריש מה צד שישאל אחר שהוא בעצמו מפריש. משא"כ במילת גר שאחרים מברכים ויל"ד.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 801
- הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
- נתן תודה: 359 פעמים
- קיבל תודה: 298 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספק מילת גר קטן
יש את הריטב"א הידוע בחולין בנטל ידיו ע"מ לאכול ונמלך דל"ה ברכה לבטלה,
וכמו"כ י"ל כאן שאף ונמלך אח"כ אי"ז ברכה לבטלה, כי בזמן הברכה היה זה גירות גמורה.
וכמו"כ י"ל כאן שאף ונמלך אח"כ אי"ז ברכה לבטלה, כי בזמן הברכה היה זה גירות גמורה.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1527
- הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
- נתן תודה: 89 פעמים
- קיבל תודה: 219 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספק מילת גר קטן
עיין ברשב"א כתובות יא ד"ה ותמיה לי ובריטב"א שם ד"ה אמר רב נחמן שהקשו איך לא חוששים כששוחט וכותב גט והביאו שיטה שזה מדרבנן ולי זה לכאורה הווה ודאי גירות מדרבנן גם על הצד שיחזור בו ואפשר לברך ועוד תירצו שאין דין לחשוש עיין שם ולפי זה הוא הדין לענין ברכה ויש הרבה להאריך בדבריהם ותן לחכם ויחכם עוד
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה