בגמרא בשבת מסופר שכאשר יצאו רשב"י ובנו ר"א מהמערה, וראו אנשים אשר חורשים וזורעים, אמרו מניחין אלו חיי עולם ועוסקין בחיי שעה, כל מקום שהיו נותנים בו עיניהם מיד היה נשרף. יצתה בת קול ואמרה להחריב עולמי יצאתם חיזרו למערה, וכו'.
מה שכתוב שכל מקום שהיו נותנים בו עיניהם היה נשרף, כתב בפירוש הרא"ש בנדרים ז: שהכוונה היא לעונש עניות, כההיא שאמרו שם כל מקום שנתנו בו חכמים עיניהם או מיתה או עניות. והיינו דהיו שורפין את השדות וכדו' [או שמפרש "נשרף" העני], וע"ז יצתה בת קול להחריב עולמי, היינו שעושים אתם את כולם עניים.
ויש לבאר, שרשב"י ור"א הענישו את האנשים הללו בכמדה כנגד מידה, דהם עסקו בחרישה וזריעה במקום לעסוק בת"ת, והעדיפו את עושר נכסיהם על ת"ת, לכן נענשו דוקא בזה שנהיו עניים ויצאו נקיים מכל נכסיהם.
אי נמי באו לתת לאנשים הללו המחשה, ראו כמה "חיי שעה" זה, הרי ברגע אחד הכל נאבד ולא נותר לכם דבר ונהייתם עניים גמורים, ולכן יש לכם לעסוק בחיי הנצח שלכם ולהתעסק עם ד"ת, ולא עם חיי שעה שאין איש יודע מה יהיה עמם בעוד שעה קלה.
[מקודם ראיתי את פירוש הרא"ש הנ"ל והתעוררתי לזה].
מה שכתוב שכל מקום שהיו נותנים בו עיניהם היה נשרף, כתב בפירוש הרא"ש בנדרים ז: שהכוונה היא לעונש עניות, כההיא שאמרו שם כל מקום שנתנו בו חכמים עיניהם או מיתה או עניות. והיינו דהיו שורפין את השדות וכדו' [או שמפרש "נשרף" העני], וע"ז יצתה בת קול להחריב עולמי, היינו שעושים אתם את כולם עניים.
ויש לבאר, שרשב"י ור"א הענישו את האנשים הללו בכמדה כנגד מידה, דהם עסקו בחרישה וזריעה במקום לעסוק בת"ת, והעדיפו את עושר נכסיהם על ת"ת, לכן נענשו דוקא בזה שנהיו עניים ויצאו נקיים מכל נכסיהם.
אי נמי באו לתת לאנשים הללו המחשה, ראו כמה "חיי שעה" זה, הרי ברגע אחד הכל נאבד ולא נותר לכם דבר ונהייתם עניים גמורים, ולכן יש לכם לעסוק בחיי הנצח שלכם ולהתעסק עם ד"ת, ולא עם חיי שעה שאין איש יודע מה יהיה עמם בעוד שעה קלה.
[מקודם ראיתי את פירוש הרא"ש הנ"ל והתעוררתי לזה].