בדעת הגרדא"מ, אכתוב מה ששמעתי עם מה שיש להעיר כדרכו של תורה לענ"ד. כמובן זה רק מה ששמעתי כפי הבנתי, ואני רק ניק אנונימי באינטרנט, ואין אני נוטל שום אחריות על הדברים, וכל אחד יברור הדברים לעצמו
יש להקדים שביררתי אצל תלמידי הגרי"ש שהגרדא"מ אכן התווכח עם הגרי"ש הרבה על זה, והגרי"ש אמר לו: הוא היה שם וחזר עם עדויות, אם אתה רוצה סע לשם ותחזור עם עדויות אחרות ותכחיש אותו, כל זמן שאתה לא נסעת לשם – אין לך זכות טענה.
עוד ראוי להעיר שהגרי"ש אכן שמע טענות רבנים המתירים. מלבד הרב מורגנשטרן, הוא גם ישב עם הרב פייוול כהן שליט"א מחב"ס בדי השולחן בנושא הזה ליותר משעה, וכן עם הרב בעלסקי זצ"ל שהגיע אז לברית של אחד מהנכדים שלו.
לפני כמה חדשים דיברתי עם אחד מבניו, והוא אמר לי שהגרדא"מ לא יודע על הסיפור שמפורסם כעת באתר של בית הע"ז עצמה, שהאליל פעם היה לו קרחה, והם נותנים שיער למלאות הקרחה. וכששאלתי מה ההיתר הוא ענה: הגרי"ש פסק להיתר בתש"ן, ורק חזר מהיתרו ע"פ דברי הרב דונר, וכיון שלדעת אביו דברי הרב דונר אינם בדקדוק [או משהו כזה], ממילא הדרא דינא למה שפסק להיתרא בתש"ן.
אגב: בנו אמר שדעתו של הרב מורגנשטרן הוא שהדבר פשוט ואי"צ לפנים שרובא דרובא של השיער מגיע משם, אלא שאין נפק"מ כיון שהוא מותרת.
[ואמרתי לו שבתש"ן הגרי"ש כתב בסוף התשובה: "אכן כל הדברים סובבים והולכים על פי דברי המומחה הנ"ל, וכמובן שאין בידי לקבוע עד כמה דברי המומחים מתאימים למציאות... והדבר טעון איפוא בירור גופא דעובדא היכי הוי", אם כן הדרא דינא שהדבר צריך בירור במציאות, ולא רק לפסול דברי הרב דונר.]
לפני כמה שבועות יהודי מארה"ב הלך להודו לבדוק הדברים בשליחות רבני חו"ל [דווקא רבנים שרוצים להתיר הדבר, ואכמ"ל. המסקנות שלו היו מאוד דומים לדברי הרב דונר, וכלשונו הוא אמר לי כ90% מדברי הרב דונר צודקים, ואכמ"ל.].
והוא דיבר עם רב מורגנשטרן לפני שבועה, והוא שמע כדברים האלה:
שהוא לא יודע אם שמע הסיפור או לא, מכל מקום דברי הרב דונר קשים לסמוך עליהם מטעם התרגומים, ועוד הוסיף אבל הוא אמר שהכל אין שום נפק"מ, כיון שהכל תלוי בדעת הספרים שם, והספרים אמרו שהם עושים את זה להרוויח. הוא הוסיף שהרב דונר שיקר להגרי"ש ואמר שהספרים עושים את זה גם לשם האליל, כמו שכתב הגרי"ש תשובה להרב בעלסקי, אבל באמת הוא רק שמע שעושים את זה לפרנסה ולכן הכל מותר... עכת"ד
[וראוי להעיר, למי שיש לו לב לשמוע הערות, שהשליח החדש כן הצליח לשמוע דברים ברורים מאוד מהספרים [הכל מוקלט ומסורט ב"ה], כולל שהם רואים את עצמן כסוג של כומרים, וכן שהם אמרו לו שהשיער הולך להאליל למלאות הקרחה, והספרים אמרו שהם אומרים שם האליל בזמן עבודתם, וידעו על הסיפור הנ"ל, ועוד שהרבה מהספרים, קרוב למחצה, עובדים חינם, כי לכבוד הוא להם.
ועוד ראוי לברר, למה מי שעושה תפילין להרוויח כן נחשב לשמה, משא"כספרים שעובדים בבית ע"ז בשכר אינו לשמה.
מקורו של טענת הרב מורגנשטרן כנראה הוא מדברי הרב בעלסקי:
בתשובת הגרי"ש לרב בלסקי כתב:
וכאן בזמן התגלחת הם מזכירים שם האליל. והמגלחים אמרו לו על אף שעושים בשביל קבלת שכר עבור התגלחת, מכל מקום אמרו הלא גם הם מאלה הטמאים הרואים בזה פולחן לע"ז. ובכה"ג הדבר פשוט שאומרים בזה סתם עכו"ם לע"ז שהרי עצם מטרת המתגלחים היא לע"ז כחולין יג:.
הרב בעלסקי השיב:
רציתי להוסיף לתמוה בענין המגלחים והמקיפים, כי ראיתי בין דברי מרן עט"ר שליט"א וזה לשונו, "והמגלחים אמרו וכו' מכל מקום אמרו הלא גם הם מאלה וכו' ובכה"ג אומרים סתם מחשבת העובדים לע"ז, עכ"ל. וכנראה שבתוך דברי עדותו של הרב א"ד, שמע מרן שליט"א איזה ציטוט ממה שאמרו המגלחים עצמם שיוכיח על כוונתם בזמן שעושים הגילוח, שהרי הזכיר מרן שליט"א פעמיים מה שהמגלחים אמרו. והנה כשהיתה הפגישה בין הרב א"ד ובין שישים הרבנים מניו יורק ומשאר מקומות, שאלנו לו כמה פעמים אם שמע ישיר איזה ביטוי כלשהו מפי המגלחים, ודחקנו אותו על כך והוא לא ענה שום דבר, רק מה שאמר בשמם שעושים לקבל שכרם, וברור כחמה שאילו שמע מפיהם מה שאמר בשמם למרן שליט"א היה מגיד אותו לנו אז, כי לא לכבוד היתה לו השתיקה. וכמדומני שבמשך הפגישה אמר שספר אחד הביע שהוא עושה מלאכת הקודש או איזה ביטוי חלש הדומה לזה, וכמובן שאין במשמעות אלה כלום, אלא אצל מי ששומע בכל קול עלה נדף מה שרוצה לשמוע.
והרב בלסקי כנראה הבין שדברי הגרי"ש הם נאמרים בתנאי שהספרים עובדים שם ממש לשמה. אבל לכאו' י"ל שכוונת הגרי"ש יותר פשוט, והוא משום שהספרים הם מבני אמונתם והם עובדים בבית ע"ז דינם כמין שסתם מחשבתו לע"ז כמפורש בחולין יג:, ולא אמר כן מחמת "ממה שאמרו המגלחים עצמם שיוכיח על כוונתם בזמן שעושים הגילוח"
זאת ועוד אחרת שאיני יודע מה אינו מספיק במה שאמרו שעובדים במלאכת הקודש, ומה שדחה הרב בלסקי הם דברי תימה, הלא מפורש במשנה שלשמה ושלא לשמה עושה תקרובת ע"ז.
אמנם עיקר התמיה על דברי הרב בעלסקי הוא שיש בידינו ההקלטה של הרב דונר עם שישים הרבנים כמו שהעלה אותו באשכול אחרת, ולא היה ולא נברא כל הסיפור שהוא כתב, לא היה שום בושה לרב דונר, ולא היה שום שתיקה, אלא אמר כדבר פשוט שהוא דיבר עם הספרים ואמרו שעושים כן להרוויח, והוא גם כבוד להם שעובדים במלאכת "הקודש".