ברכות נדירות: טיסה כדי לברך את הברכה על ים סוף

אאא

משתמש ותיק
רמב"ם הלכות ברכות י' ט': הָרוֹאֶה מָקוֹם שֶׁנַּעֲשׂוּ נִסִּים לְיִשְׂרָאֵל כְּגוֹן יַם סוּף וּמַעְבְּרוֹת הַיַּרְדֵּן אוֹמֵר בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁעָשָׂה נִסִּים לַאֲבוֹתֵינוּ בַּמָּקוֹם הַזֶּה.

שולחן ערוך סימן רי"ח סעיף א': הָרוֹאֶה מָקוֹם שֶׁנַּעֲשׂוּ בּוֹ נִסִים לְיִשְׂרָאֵל, כְּגוֹן: מַעְבְּרוֹת הַיָּם, וּמַעְבְּרוֹת הַיַּרְדֵּן, וּמַעְבְּרוֹת נַחֲלֵי אַרְנוֹן, וְאַבְנֵי אֶלְגָּבִישׁ שֶׁל בֵּית חוֹרוֹן, וְאֶבֶן שֶׁבִּקֵּשׁ עוֹג לִזְרֹק עַל יִשְׂרָאֵל, וְאֶבֶן שֶׁיָּשַׁב עָלֶיהָ משֶה בְּעֵת מִלְחֶמֶת עֲמָלֵק, וְחוֹמַת יְרִיחוֹ מְבָרֵךְ: שֶׁעָשָׂה נִסִים לַאֲבוֹתֵינוּ בַּמָּקוֹם הַזֶּה. וּבֵין בְּרָכָה זוֹ וּבֵין שְׁאָר בִּרְכוֹת הָרְאִיָּה הֲרֵי הֵם כִּשְׁאָר בְּרָכוֹת, וְכֻלָּם בְּהַזְכָּרַת שֵׁם וּמַלְכוּת.


בהיות שאינני יודע את המקום המדוייק בתוך ים סוף ששם היה קריעת ים סוף [אולי יש אנשים שכן יודעים], על כן אפשר לטוס מעל ים סוף, ולראות את כולו [ולהכ"פ את כל הזרוע השמאלית - מפרץ סואץ], וכך לברך ברכה נדירה זו.

מי יודע באיזה טיסה [לאיזה מדינה] עוברים מעל ים סוף?



נ.ב. טיסה זו כדי לברך את הברכה, גם יכול להיות אטרקציה מיוחדת, בבין הזמנים.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כפי הנראה ים סוף באזור אותו חצו בנ"י נסוג והתייבש, ויש שם את האגם המר הגדול. בשביל לראותו כנראה רוכשים כרטיס אוטובוס לקהיר (אם עוד יש)..
ואולי זו האטרקציה ולא הברכה?
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
איתא ב'ספר חסידים' סימן קה: "כל מצווה ומצווה שאין לה דורש ואין מי שיבקש אותה תדרשנה, לפי שהיא כמת מצווה, ומצווה שאין לה רודפים רדוף אחריה לעשותה".

ובסימן רסא: "אהוב לך את המצווה הדומה למת מצווה שאין לה עוסקים כגון שתראה מצווה בזויה או תורה שאין לה עוסקים..".
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
למעשה עולה כאן נקודה מעניינת, האם מצוה זו לברך על ים סוף היא נקראת מצוה שאין לה רודפים.
שלכאורה יש לדון אם מצוה זו של ברכה על ניסים שהיו לכלל ישראל אם יש בזה מצוה עצמית לכל מקום ומקום שהיה בו נס ללכת ולברך על אותו המקום, ואם כן באמת אולי יש ענין ללכת לכל מקום שהוזכר במשנה.
או"ד שהיות והמצוה היא להודות על הניסים שהיו לנו ולאבותינו ובכל מקום שבו היו ניסים אפשר לברך, ואין זה חיוב על כל מקום ומקום בפ"ע, א"כ קיום מצוה זו אפשר לקיימה על ידי הליכה למקום בו ניתן לברך בקלות ובזה יוצאים ידי חובת מצוה זו, ואין שום ענין ללכת לכל מקום ומקום שמוזכר במשנה.
 

יצחק

משתמש ותיק
עוד בענין הברכות האלו, "אבן שישב עליה משה", משמע שגם אם האבן תהיה במקום אחר יברכו עליה כי היא עיקר הנס. וזה חידוש.
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
יצחק אמר:
עוד בענין הברכות האלו, "אבן שישב עליה משה", משמע שגם אם האבן תהיה במקום אחר יברכו עליה כי היא עיקר הנס. וזה חידוש.
לכאורה כל חידוש אין כאן, שהרי כל ענין הברכה דוקא במקום בו היה הנס, הינו מחמת שבאותו מקום ניכר הנס ובו מתעורר הרגש ההודאה לבורא העולם. וכן נכתב להדי' במג"א סי' ריח סק"א דכל מה שמברכין על נס שאירע לרבין הוא דוקא אם ניכר הנס באותו מקום, א"כ אבן שישב עליה משה אם ניכר על ידי האבן גודל הנס אין שום ענין שתהא דוקא באותו מקום שהיתה שם אז.
 

סלע

משתמש ותיק
אאא אמר:
איתא ב'ספר חסידים' סימן קה: "כל מצווה ומצווה שאין לה דורש ואין מי שיבקש אותה תדרשנה, לפי שהיא כמת מצווה, ומצווה שאין לה רודפים רדוף אחריה לעשותה".

ובסימן רסא: "אהוב לך את המצווה הדומה למת מצווה שאין לה עוסקים כגון שתראה מצווה בזויה או תורה שאין לה עוסקים..".
רדוף אחריה לא אומר שצריך לעשות גיחה במטוס.
ברכה על אותו הנס לא בגדר מצוה שאין לה קופצין, היא נכללית בשאר ההודאות והברכות על מעשי ניסים שארעו לאבותינו, ולשכאלה יש אפשרויות קלות יותר בארץ.
 

סלע

משתמש ותיק
שומע כעונה אמר:
יצחק אמר:
עוד בענין הברכות האלו, "אבן שישב עליה משה", משמע שגם אם האבן תהיה במקום אחר יברכו עליה כי היא עיקר הנס. וזה חידוש.
לכאורה כל חידוש אין כאן, שהרי כל ענין הברכה דוקא במקום בו היה הנס, הינו מחמת שבאותו מקום ניכר הנס ובו מתעורר הרגש ההודאה לבורא העולם. וכן נכתב להדי' במג"א סי' ריח סק"א דכל מה שמברכין על נס שאירע לרבין הוא דוקא אם ניכר הנס באותו מקום, א"כ אבן שישב עליה משה אם ניכר על ידי האבן גודל הנס אין שום ענין שתהא דוקא באותו מקום שהיתה שם אז.
המג"א נותן סייג, ואתה לקחת את זה לראיה מחודשת בענין וצ"ב.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני רוצה לנסוע כדי לזכות לברך ברכה זו על ים סוף.

מי יודע האם מסלול הטיסה לאתיופיה אכן עובר מעל ים סוף?

[אגב מחירי הטיסות לשם די זולים].
 

סלע

משתמש ותיק
אאא אמר:
אני רוצה לנסוע כדי לזכות לברך ברכה זו על ים סוף.

מי יודע האם מסלול הטיסה לאתיופיה אכן עובר מעל ים סוף?

[אגב מחירי הטיסות לשם די זולים].
כך תזכה לברך גם הגומל. וגם שעשה לי נס, נס פרטי.
אאא אתה פשוט משמח לבבות.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
לכאורה בטיסה לתימן ג"כ עוברים מעל ים סוף.
אבל השאלה האם יש כיום טיסות ישירות מארץ ישראל לתימן.
 

יעבץ

משתמש ותיק
יש לי הצעה הרבה יותר אטרקטיבית, וגם עם פונטציאל להרבה ברכות: טיסה בחלל. כך אפשר לברך ללא ספק את כל הברכות המוזכרות בפרק הרואה גם יחד. ורק צ"ע נוסח הברכה אם יברכו במקום הזה או במקומות האלו...
וברצינות: הרואה מקום שעברו בו את הים וכן כל כה"ג פירושו שנמצא באותו מקום ולא שרואה מהאויר לשון ים שבנקודה זו או אחרת עברו את הים. וזה פשוט. האם באמת עלה בדעתך שאפשר לברך כך 'במקום הזה'?! איזה מקום בדיוק, במטוס? ב'אחד הנקודות על פני הגלובוס עליו אני חולף כעת"? כל עניין הברכה הוא על הרגש שמתעורר בשעה שאדם נמצא במקום מיוחד שארע בו דבר משמעותי. בטיסה על הים לא רואים שום מקום שכזה, ועל כן אין לברך.
 

סלע

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
יש לי הצעה הרבה יותר אטרקטיבית, וגם עם פונטציאל להרבה ברכות: טיסה בחלל. כך אפשר לברך ללא ספק את כל הברכות המוזכרות בפרק הרואה גם יחד. ורק צ"ע נוסח הברכה אם יברכו במקום הזה או במקומות האלו...
וברצינות: הרואה מקום שעברו בו את הים וכן כל כה"ג פירושו שנמצא באותו מקום ולא שרואה מהאויר לשון ים שבנקודה זו או אחרת עברו את הים. וזה פשוט. האם באמת עלה בדעתך שאפשר לברך כך 'במקום הזה'?! איזה מקום בדיוק, במטוס? ב'אחד הנקודות על פני הגלובוס עליו אני חולף כעת"? כל עניין הברכה הוא על הרגש שמתעורר בשעה שאדם נמצא במקום מיוחד שארע בו דבר משמעותי. בטיסה על הים לא רואים שום מקום שכזה, ועל כן אין לברך.
יש שיטות שמחוץ לחלל לא נוהגות מצות דרבנן. כך שהפתרון שלך לוקה בחסר. ברצינות.
 

סלע

משתמש ותיק
יצחק אמר:
עוד בענין הברכות האלו, "אבן שישב עליה משה", משמע שגם אם האבן תהיה במקום אחר יברכו עליה כי היא עיקר הנס. וזה חידוש.
כל מה שמשמע, שלא מספיק המקום בכללותו.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
בוודאי שכאשר טסים מעל ים סוף מתעורר וגואה הרגש עד מאוד.
ובפרט אם טסים נמוך. והרי זה 'במקום הזה' ממש, כי טסים ממש מעל המקום.
[וגם אם טסים גבוה אבל רואים את הים סוף].
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
למעשה, מי מתמצא במסלולי הטיסות?
מעל איזה ימים עוברים הטיסות?
 

תיובתא

משתמש ותיק
אאא אמר:
למעשה, מי מתמצא במסלולי הטיסות?
מעל איזה ימים עוברים הטיסות?
בטיסה לאילת תוכל ג"כ לראות את ים סוף בקצהו (לא בהכרח את המקום שעברו בנ"י), כנ"ל בסיני הכביש הראשי מישראל למצריים מקביל לים סוף. בשני המקרים מדובר על הלשון הימנית של ים סוף, אם תרצה לראות את הלשון השמאלית תוכל לחצות את סיני מערבה ולהגיע או להוציא אשרת יציאה למצריים. האחריות הרוחנית והגשמית מוטלת על הנוסע בלבד.
 

י.א.ל

משתמש ותיק
יישר כח על השאלה המעניינת ,
א- לא נראה שיש חיוב לנסוע לברך ובטח שלא שייך בזה כמו שהזכירו בפורום מצווה שאין לה דורשים כי כל הענין אם רואה , על דרך המקרה ,
ב - ומי אומר שגם אם תראה את כל ים סוף מלמעלה אתה יכול לברך בשופי?למעשה אתה לא יודע על איזה מקום אתה מברך ומי יימר שלא נכנסים לספק ברכות ,

ג - ואם תאמר שודאי מועיל אם רואים הכל מלמעלה אז אולי תטוס לחלל ותראה את כלל כדור הארץ לגבי שאר המקומות שהצעת
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
תיובתא אמר:
אאא אמר:
למעשה, מי מתמצא במסלולי הטיסות?
מעל איזה ימים עוברים הטיסות?
בטיסה לאילת תוכל ג"כ לראות את ים סוף בקצהו (לא בהכרח את המקום שעברו בנ"י), כנ"ל בסיני הכביש הראשי מישראל למצריים מקביל לים סוף. בשני המקרים מדובר על הלשון הימנית של ים סוף, אם תרצה לראות את הלשון השמאלית תוכל לחצות את סיני מערבה ולהגיע או להוציא אשרת יציאה למצריים. האחריות הרוחנית והגשמית מוטלת על הנוסע בלבד.
אני רוצה לראות את הלשון השמאלית.
יש שם כבישים סלולים?
 

תיובתא

משתמש ותיק
אאא אמר:
תיובתא אמר:
אאא אמר:
למעשה, מי מתמצא במסלולי הטיסות?
מעל איזה ימים עוברים הטיסות?
בטיסה לאילת תוכל ג"כ לראות את ים סוף בקצהו (לא בהכרח את המקום שעברו בנ"י), כנ"ל בסיני הכביש הראשי מישראל למצריים מקביל לים סוף. בשני המקרים מדובר על הלשון הימנית של ים סוף, אם תרצה לראות את הלשון השמאלית תוכל לחצות את סיני מערבה ולהגיע או להוציא אשרת יציאה למצריים. האחריות הרוחנית והגשמית מוטלת על הנוסע בלבד.
אני רוצה לראות את הלשון השמאלית.
יש שם כבישים סלולים?
ע"פ מפות גוגל יש שם כביש לאורך כל הלשון (אין לי מושג באיזה קטע בדיוק בני ישראל עברו את הים). בנוסף כידוע חסידות דאעש פתחה שם כמה סניפים, ומידי פעם הם דואגים לקרב אנשים אל אביהם שבשמים, כך שמומלץ להיזהר.
 

אלימלך

משתמש ותיק
סלע אמר:
יצחק אמר:
עוד בענין הברכות האלו, "אבן שישב עליה משה", משמע שגם אם האבן תהיה במקום אחר יברכו עליה כי היא עיקר הנס. וזה חידוש.
כל מה שמשמע, שלא מספיק המקום בכללותו.
לכאו' הפשטות שניתן לברך שהרי המשנה לא חילקה אם יזיזו את האבנים ממקומם.
איברא דממהרש"א נראה שדוקא במקום ההוא מברכים וז"ל [נד:] ואבן שישב עליה משה כו'. לפי מה שמבואר לעיל שבמקום הנס מברכין ה"נ מקום ראש הגבעה אשר שם האבן הזה הוא מקום הנס בנצחון המלחמה שעל ידי זה הרים משה ידיו וגבר ישראל:
 

אלימלך

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
מי אמר שצריך לטוס לשם בשביל הברכה, לא כתוב בשומקום שיש ענין ללכת בשביל לברך ברכה
היתה בזמנו שמועה שהגרח"ק אמר שכדאי לבוא מאמריקה בשביל לברך חכם הרזים.
כמובן שאסור לצאת מא"י בשביל זה, ובכלל לא פשוט הדבר ללכת למצרים.
 

אלימלך

משתמש ותיק
לגבי ברכה ממטוס הביאו במשנ"ב דרשו שדעת האור לציון שאם רואה את כל ים סוף מקצה לקצה יברך, ומאידך דעת הגריש"א והגרח"ק שלא יברך בשו"מ כיון שצריך לדעת את המקום.
עוד הביאו שיש בלאו הכי מחלוקת האם צריך לעמוד במקום הנס שהרי מברך ברוך שעשה נס במקום הזה וא"כ לשיטה שצריך לעמוד שם לא יכול לברך ממטוס.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אז למעשה נשאר שצריך לנסוע במטוס כדי לברך את הברכה [ולדעת האור לציון הברכה עם בשם ומלכות].
וכדי לעשות זאת צריך לטוס לכאורה לאתיופיה, או לתימן, וכו'.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אלימלך אמר:
עוד הביאו שיש בלאו הכי מחלוקת האם צריך לעמוד במקום הנס שהרי מברך ברוך שעשה נס במקום הזה וא"כ לשיטה שצריך לעמוד שם לא יכול לברך ממטוס.
לכאורה אם הוא טס ממש מעל ים סוף, או עכ"פ ממש על שפת הים הרי הוא נמצא במקום שנעשה הנס.

וכעין מה שאסור לכהן לטוס מעל לבית החיים.
 

תיובתא

משתמש ותיק
אאא אמר:
לכאורה אם הוא טס ממש מעל ים סוף, או עכ"פ ממש על שפת הים הרי הוא נמצא במקום שנעשה הנס.

וכעין מה שאסור לכהן לטוס מעל לבית החיים.
אינו דומה, לפי שטומאה בוקעת עד הרקיע משא"כ כאן.
 
חלק עליון תַחתִית