מנחם מענדל שפרינגר
משתמש ותיק
מחד גיסא
הקב"ה ציווה את אדם כשלא היה אף אדם
וממילא זה בין אדם למקום (כי לא היה אז 'חבירו')
ומאידך גיסא
הרי המצווה היא להרבות את העולם ('חבירו')
HaimL אמר:המצווה היא להרבות את העולם ומה אכפת לחברו אם יתרבה העולם.
הצעיר שבחבורה אמר:ולכן זה 'בין אדם לחבירו'?
הצעיר שבחבורה אמר:ואת זרע אשתו :)
יש ספק שהמצוה היא רק כלפי המקום??
הצעיר שבחבורה אמר:ולכן זה 'בין אדם לחבירו'?
טוב לו לאדם שלא נברא משנברא (עירובין יג:)בשאוצנ אמר:HaimL אמר:המצווה היא להרבות את העולם ומה אכפת לחברו אם יתרבה העולם.הכוונה היא שצאצאיו הם 'חבריו'ובזה שמוליד אותם הוא מקיים את המצווה
בשאוצנ אמר:HaimL אמר:המצווה היא להרבות את העולם ומה אכפת לחברו אם יתרבה העולם.הכוונה היא שצאצאיו הם 'חבריו'ובזה שמוליד אותם הוא מקיים את המצווה
דָּמוֹ וְדַם זַרְעָיוֹתָיו תְּלוּיִם בּוֹ עַד סוֹף הָעוֹלָם.
שֶׁכָּךְ מָצִינוּ בְקַיִן, שֶׁנֶּאֱמַר: (בְּרֵאשִׁית ד,י)
"קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה".
אֵינוּ אוֹמֵר 'דַּם אָחִיךָ', אֶלָּא "דְּמֵי אָחִיךָ",
דָּמוֹ וְדַם זַרְעָיוֹתָיו
דבריך הם חידה עבורי.בשאוצנ אמר:הצעיר שבחבורה אמר:ואת זרע אשתו :)
יש ספק שהמצוה היא רק כלפי המקום??
הצעיר שבחבורה אמר:ולכן זה 'בין אדם לחבירו'?ויש ספק שהמשנה היא אמת?ובכל זאת הגמרא מלאה בקושיות על המשנהכך גם לענייננו – כמו שפשיטא שהמשנה אמת גם פשיטא שפריה ורביה היא בין אדם למקום
הצעיר שבחבורה אמר:דבריך הם חידה עבורי.בשאוצנ אמר:הצעיר שבחבורה אמר:ואת זרע אשתו :)
יש ספק שהמצוה היא רק כלפי המקום??
הצעיר שבחבורה אמר:ולכן זה 'בין אדם לחבירו'?ויש ספק שהמשנה היא אמת?ובכל זאת הגמרא מלאה בקושיות על המשנהכך גם לענייננו – כמו שפשיטא שהמשנה אמת גם פשיטא שפריה ורביה היא בין אדם למקום
אבל לא ראיתי בדבריך שום שאלה או סברא שתראה שזו מצוה לחבירו ולא מצוה למקוםבשאוצנ אמר:הצעיר שבחבורה אמר:דבריך הם חידה עבורי.בשאוצנ אמר:ויש ספק שהמשנה היא אמת?ובכל זאת הגמרא מלאה בקושיות על המשנהכך גם לענייננו – כמו שפשיטא שהמשנה אמת גם פשיטא שפריה ורביה היא בין אדם למקוםכמו שאפשר לשאול על המשנה שהיא אמת כדי להבין אותהגם אפשר לשאול על עובדה זו שהיא אמת כדי להבין אותה
וביותר, שהרי לאחר הרצח כבר אין חבירו קיים...עשירית האיפה אמר:'לא' תרצח היא בין אדם לחבירו? ומה אם הוא מסכים?
הצעיר שבחבורה אמר:אבל לא ראיתי בדבריך שום שאלה או סברא שתראה שזו מצוה לחבירו ולא מצוה למקוםבשאוצנ אמר:הצעיר שבחבורה אמר:דבריך הם חידה עבורי.כמו שאפשר לשאול על המשנה שהיא אמת כדי להבין אותהגם אפשר לשאול על עובדה זו שהיא אמת כדי להבין אותה
עשירית האיפה אמר:א. למאי נפקא מינה
לא הבנתי.בשאוצנ אמר:הצעיר שבחבורה אמר:אבל לא ראיתי בדבריך שום שאלה או סברא שתראה שזו מצוה לחבירו ולא מצוה למקוםבשאוצנ אמר:
כמו שאפשר לשאול על המשנה שהיא אמת כדי להבין אותהגם אפשר לשאול על עובדה זו שהיא אמת כדי להבין אותהאתה שאלת האם יש ספק שפריה ורביה היא בין אדם למקוםאז עניתי שגם אם אין ספק אפשר לשאול
ו'לא תגזל' אם חבירו מסכים? ו'לא תשנא' ו'לא תקום'?עשירית האיפה אמר:'לא' תרצח היא בין אדם לחבירו? ומה אם הוא מסכים?
בשאוצנ אמר:עשירית האיפה אמר:א. למאי נפקא מינהלא נפקא מיניה
קדמא ואזלא אמר:ו'לא תגזל' אם חבירו מסכים? ו'לא תשנא' ו'לא תקום'?עשירית האיפה אמר:'לא' תרצח היא בין אדם לחבירו? ומה אם הוא מסכים?
'לא תגזל' כשחבירו מסכים?? יש מקרה שבו עובר על 'לא תגזל' בכה"ג?קדמא ואזלא אמר:ו'לא תגזל' אם חבירו מסכים? ו'לא תשנא' ו'לא תקום'?
יחיה אמר:בשאוצנ אמר:עשירית האיפה אמר:א. למאי נפקא מינהלא נפקא מיניה
עיין המצורף פה:
החזון איש זצ"ל אוסר זה.
חידוש, שאפילו מרן הגרי"ז זצ"ל, גדול הלמדנים בעולם, סבר כן.
אם ידוע לך חקירות כאלו... ציין נא את מקורם?בשאוצנ אמר:יחיה אמר:בשאוצנ אמר:
לא נפקא מיניה
עיין המצורף פה:
החזון איש זצ"ל אוסר זה.
חידוש, שאפילו מרן הגרי"ז זצ"ל, גדול הלמדנים בעולם, סבר כן.וכי אין בגמרא חקירות בלי נפק"מ?
הצעיר שבחבורה אמר:'לא תגזל' כשחבירו מסכים?? יש מקרה שבו עובר על 'לא תגזל' בכה"ג?קדמא ואזלא אמר:ו'לא תגזל' אם חבירו מסכים? ו'לא תשנא' ו'לא תקום'?
ו'לא תקום' מסתברא שאינו עובר בכה"ג.
וגבי לא תשנא באמת מסתפקנא, אך מנא פשיטא ליה למר דבכלל מצוות 'בין אדם לחבירו' היא?
ולעיקר הנדון, ברור שיש מצוות שיש בהם גם 'לחבירו' וגם 'למקום'.
הצעיר שבחבורה אמר:אם ידוע לך חקירות כאלו... ציין נא את מקורם?בשאוצנ אמר:יחיה אמר:עיין המצורף פה:
החזון איש זצ"ל אוסר זה.
חידוש, שאפילו מרן הגרי"ז זצ"ל, גדול הלמדנים בעולם, סבר כן.וכי אין בגמרא חקירות בלי נפק"מ?
להקשות מסתמא על החזו"א והגרי"ז... נראה לי לא כל כך... (מבלי עיון כלל במצורף)
תָּנוּ רַבָּנַן שְׁלֹשָׁה אָבוֹת נֶאֶמְרוּ בְּשׁוֹר הַקֶּרֶן וְהַשֵּׁן וְהָרֶגֶל
קֶרֶן מְנָלַן? דְּתָנוּ רַבָּנַן כִּי יִגַּח אֵין נְגִיחָה אֶלָּא קֶרֶן שֶׁנֶּאֱמַר וַיַּעַשׂ לוֹ צִדְקִיָּה בֶן כְּנַעֲנָה קַרְנֵי בַרְזֶל וַיֹּאמֶר כֹּה אָמַר ה' בְּאֵלֶּה תְּנַגַּח אֶת אֲרָם וְגוֹ' וְאוֹמֵר בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח
מַאי וְאוֹמֵר וְכִי תֵּימָא דִּבְרֵי תוֹרָה מִדִּבְרֵי קַבָּלָה לָא יָלְפִינַן תָּא שְׁמַע בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ
וְהַאי מֵילָף הוּא גִּילּוּי מִילְּתָא בְּעָלְמָא הוּא דִּנְגִיחָה בְּקֶרֶן הוּא
א. אבהיר, אני זה שלא עיינתי.בשאוצנ אמר:הצעיר שבחבורה אמר:אם ידוע לך חקירות כאלו... ציין נא את מקורם?בשאוצנ אמר:
וכי אין בגמרא חקירות בלי נפק"מ?
להקשות מסתמא על החזו"א והגרי"ז... נראה לי לא כל כך... (מבלי עיון כלל במצורף)מסכת ב"ק ד"ב: ולמה נראה לכבודו שלא עיינתי?תָּנוּ רַבָּנַן שְׁלֹשָׁה אָבוֹת נֶאֶמְרוּ בְּשׁוֹר הַקֶּרֶן וְהַשֵּׁן וְהָרֶגֶל
קֶרֶן מְנָלַן? דְּתָנוּ רַבָּנַן כִּי יִגַּח אֵין נְגִיחָה אֶלָּא קֶרֶן שֶׁנֶּאֱמַר וַיַּעַשׂ לוֹ צִדְקִיָּה בֶן כְּנַעֲנָה קַרְנֵי בַרְזֶל וַיֹּאמֶר כֹּה אָמַר ה' בְּאֵלֶּה תְּנַגַּח אֶת אֲרָם וְגוֹ' וְאוֹמֵר בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח
מַאי וְאוֹמֵר וְכִי תֵּימָא דִּבְרֵי תוֹרָה מִדִּבְרֵי קַבָּלָה לָא יָלְפִינַן תָּא שְׁמַע בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ
וְהַאי מֵילָף הוּא גִּילּוּי מִילְּתָא בְּעָלְמָא הוּא דִּנְגִיחָה בְּקֶרֶן הוּא
הצעיר שבחבורה אמר:א. אבהיר, אני זה שלא עיינתי.בשאוצנ אמר:הצעיר שבחבורה אמר:אם ידוע לך חקירות כאלו... ציין נא את מקורם?
להקשות מסתמא על החזו"א והגרי"ז... נראה לי לא כל כך... (מבלי עיון כלל במצורף)מסכת ב"ק ד"ב: ולמה נראה לכבודו שלא עיינתי?תָּנוּ רַבָּנַן שְׁלֹשָׁה אָבוֹת נֶאֶמְרוּ בְּשׁוֹר הַקֶּרֶן וְהַשֵּׁן וְהָרֶגֶל
קֶרֶן מְנָלַן? דְּתָנוּ רַבָּנַן כִּי יִגַּח אֵין נְגִיחָה אֶלָּא קֶרֶן שֶׁנֶּאֱמַר וַיַּעַשׂ לוֹ צִדְקִיָּה בֶן כְּנַעֲנָה קַרְנֵי בַרְזֶל וַיֹּאמֶר כֹּה אָמַר ה' בְּאֵלֶּה תְּנַגַּח אֶת אֲרָם וְגוֹ' וְאוֹמֵר בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח
מַאי וְאוֹמֵר וְכִי תֵּימָא דִּבְרֵי תוֹרָה מִדִּבְרֵי קַבָּלָה לָא יָלְפִינַן תָּא שְׁמַע בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ
וְהַאי מֵילָף הוּא גִּילּוּי מִילְּתָא בְּעָלְמָא הוּא דִּנְגִיחָה בְּקֶרֶן הוּא
ב. גילוי מילתא בעלמא = אין נפק"מ???
ללמדנו שקרן אב היא. (ועיי"ש השקו"ט לגבי קרן תלושה וקרן מחוברת).בשאוצנ אמר:הצעיר שבחבורה אמר:א. אבהיר, אני זה שלא עיינתי.בשאוצנ אמר:
מסכת ב"ק ד"ב: ולמה נראה לכבודו שלא עיינתי?
ב. גילוי מילתא בעלמא = אין נפק"מ???אם אכן גם בגילוי מילתא בעלמא יש נפק"ממה הנפק"מ האם נגיחה היא בקרן או לא?(לפי דעתי לא ילפינן פירושו לא ילפינן הלכה)