פריה ורביה היא בן אדם למקום או בין אדם לחברו?

מחד גיסא
הקב"ה ציווה את אדם כשלא היה אף אדם
וממילא זה בין אדם למקום (כי לא היה אז 'חבירו')
ומאידך גיסא
הרי המצווה היא להרבות את העולם ('חבירו')
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
ואת זרע אשתו :)

יש ספק שהמצוה היא רק כלפי המקום??
 
הצעיר שבחבורה אמר:
ולכן זה 'בין אדם לחבירו'?
ויש ספק שהמשנה היא אמת?
ובכל זאת הגמרא מלאה בקושיות על המשנה
כך גם לענייננו – כמו שפשיטא שהמשנה אמת
גם פשיטא שפריה ורביה היא בין אדם למקום
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשאוצנ אמר:
HaimL אמר:
המצווה היא להרבות את העולם ומה אכפת לחברו אם יתרבה העולם.
הכוונה היא שצאצאיו הם 'חבריו'
ובזה שמוליד אותם הוא מקיים את המצווה
ואם תאמר שאם לא קיים פריה ורביה אין לא זרע וממילא אין לא 'חבר'
הא תנן במסכת סנהדרין פ"ד מ"ה:
 דָּמוֹ וְדַם זַרְעָיוֹתָיו תְּלוּיִם בּוֹ עַד סוֹף הָעוֹלָם.
שֶׁכָּךְ מָצִינוּ בְקַיִן, שֶׁנֶּאֱמַר: (בְּרֵאשִׁית ד,י)
"קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה".
אֵינוּ אוֹמֵר 'דַּם אָחִיךָ', אֶלָּא "דְּמֵי אָחִיךָ",
דָּמוֹ וְדַם זַרְעָיוֹתָיו

 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
ואת זרע אשתו :)

יש ספק שהמצוה היא רק כלפי המקום??
 
הצעיר שבחבורה אמר:
ולכן זה 'בין אדם לחבירו'?
ויש ספק שהמשנה היא אמת?
ובכל זאת הגמרא מלאה בקושיות על המשנה
כך גם לענייננו – כמו שפשיטא שהמשנה אמת
גם פשיטא שפריה ורביה היא בין אדם למקום
דבריך הם חידה עבורי.
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
בשאוצנ אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
ואת זרע אשתו :)

יש ספק שהמצוה היא רק כלפי המקום??
 
הצעיר שבחבורה אמר:
ולכן זה 'בין אדם לחבירו'?
ויש ספק שהמשנה היא אמת?
ובכל זאת הגמרא מלאה בקושיות על המשנה
כך גם לענייננו – כמו שפשיטא שהמשנה אמת
גם פשיטא שפריה ורביה היא בין אדם למקום
דבריך הם חידה עבורי.
כמו שאפשר לשאול על המשנה שהיא אמת כדי להבין אותה​
גם אפשר לשאול על עובדה זו שהיא אמת כדי להבין אותה​
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
בשאוצנ אמר:
ויש ספק שהמשנה היא אמת?
ובכל זאת הגמרא מלאה בקושיות על המשנה
כך גם לענייננו – כמו שפשיטא שהמשנה אמת
גם פשיטא שפריה ורביה היא בין אדם למקום
דבריך הם חידה עבורי.
כמו שאפשר לשאול על המשנה שהיא אמת כדי להבין אותה​
גם אפשר לשאול על עובדה זו שהיא אמת כדי להבין אותה​
אבל לא ראיתי בדבריך שום שאלה או סברא שתראה שזו מצוה לחבירו ולא מצוה למקום
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
א. למאי נפקא מינה

ב. 'לא תנאף' היא מצוה בין אדם לחבירו? ואם כל הצדדים בענין מסכימים?
'לא' תרצח היא בין אדם לחבירו? ומה אם הוא מסכים?
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
בשאוצנ אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
דבריך הם חידה עבורי.
כמו שאפשר לשאול על המשנה שהיא אמת כדי להבין אותה​
גם אפשר לשאול על עובדה זו שהיא אמת כדי להבין אותה​
אבל לא ראיתי בדבריך שום שאלה או סברא שתראה שזו מצוה לחבירו ולא מצוה למקום
אתה שאלת האם יש ספק שפריה ורביה היא בין אדם למקום
אז עניתי שגם אם אין ספק אפשר לשאול
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
בשאוצנ אמר:
 
כמו שאפשר לשאול על המשנה שהיא אמת כדי להבין אותה​
גם אפשר לשאול על עובדה זו שהיא אמת כדי להבין אותה​
אבל לא ראיתי בדבריך שום שאלה או סברא שתראה שזו מצוה לחבירו ולא מצוה למקום
אתה שאלת האם יש ספק שפריה ורביה היא בין אדם למקום
אז עניתי שגם אם אין ספק אפשר לשאול
לא הבנתי.
אם אין ספר שפריה ורביה היא בין אדם למקום, אז מהי שאלתך??
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמו במשל:​
הגמרא מביאה אפשרות לדחות את המשנה כדי לדחות את הדחיה​
ואני מביא אפשרות לדחות את העובדה הזו כדי לדחות את הדחיה​
 

יחיה

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
עשירית האיפה אמר:
א. למאי נפקא מינה
לא נפקא מיניה​

עיין המצורף פה:
החזון איש זצ"ל אוסר זה.
חידוש, שאפילו מרן הגרי"ז זצ"ל, גדול הלמדנים בעולם, סבר כן.
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_עובדות והנהגות - ג - מלר, שמעון יוסף בן אלימלך_233.pdf
    214.8 KB · צפיות: 10
  • אוצר החכמה_מעשה איש -תולדות החזון איש- - ד - יברוב, צבי בן משה יצחק אהרן_81_82.pdf
    392.9 KB · צפיות: 13

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
קדמא ואזלא אמר:
עשירית האיפה אמר:
'לא' תרצח היא בין אדם לחבירו? ומה אם הוא מסכים?
ו'לא תגזל' אם חבירו מסכים? ו'לא תשנא' ו'לא תקום'?
 
השאלה היא האם במקרה שחבירו מסכים לו​
והוא לא עושה​
זה גם בין אדם לחבירו?​
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
ו'לא תגזל' אם חבירו מסכים? ו'לא תשנא' ו'לא תקום'?
'לא תגזל' כשחבירו מסכים?? יש מקרה שבו עובר על 'לא תגזל' בכה"ג?
ו'לא תקום' מסתברא שאינו עובר בכה"ג.
וגבי לא תשנא באמת מסתפקנא, אך מנא פשיטא ליה למר דבכלל מצוות 'בין אדם לחבירו' היא?

ולעיקר הנדון, ברור שיש מצוות שיש בהם גם 'לחבירו' וגם 'למקום'.
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
יחיה אמר:
בשאוצנ אמר:
עשירית האיפה אמר:
א. למאי נפקא מינה
לא נפקא מיניה​

עיין המצורף פה:
החזון איש זצ"ל אוסר זה.
חידוש, שאפילו מרן הגרי"ז זצ"ל, גדול הלמדנים בעולם, סבר כן.
וכי אין בגמרא חקירות בלי נפק"מ?​
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
יחיה אמר:
בשאוצנ אמר:
 
לא נפקא מיניה​

עיין המצורף פה:
החזון איש זצ"ל אוסר זה.
חידוש, שאפילו מרן הגרי"ז זצ"ל, גדול הלמדנים בעולם, סבר כן.
וכי אין בגמרא חקירות בלי נפק"מ?​
אם ידוע לך חקירות כאלו... ציין נא את מקורם?
להקשות מסתמא על החזו"א והגרי"ז... נראה לי לא כל כך... (מבלי עיון כלל במצורף)
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
קדמא ואזלא אמר:
ו'לא תגזל' אם חבירו מסכים? ו'לא תשנא' ו'לא תקום'?
'לא תגזל' כשחבירו מסכים?? יש מקרה שבו עובר על 'לא תגזל' בכה"ג?
ו'לא תקום' מסתברא שאינו עובר בכה"ג.
וגבי לא תשנא באמת מסתפקנא, אך מנא פשיטא ליה למר דבכלל מצוות 'בין אדם לחבירו' היא?

ולעיקר הנדון, ברור שיש מצוות שיש בהם גם 'לחבירו' וגם 'למקום'.
 
האם אפשר מקור בבקשה?​
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
בשאוצנ אמר:
יחיה אמר:
עיין המצורף פה:
החזון איש זצ"ל אוסר זה.
חידוש, שאפילו מרן הגרי"ז זצ"ל, גדול הלמדנים בעולם, סבר כן.
וכי אין בגמרא חקירות בלי נפק"מ?​
אם ידוע לך חקירות כאלו... ציין נא את מקורם?
להקשות מסתמא על החזו"א והגרי"ז... נראה לי לא כל כך... (מבלי עיון כלל במצורף)
מסכת ב"ק ד"ב: ולמה נראה לכבודו שלא עיינתי?
 תָּנוּ רַבָּנַן שְׁלֹשָׁה אָבוֹת נֶאֶמְרוּ בְּשׁוֹר הַקֶּרֶן וְהַשֵּׁן וְהָרֶגֶל
קֶרֶן מְנָלַן? דְּתָנוּ רַבָּנַן כִּי יִגַּח אֵין נְגִיחָה אֶלָּא קֶרֶן שֶׁנֶּאֱמַר וַיַּעַשׂ לוֹ צִדְקִיָּה בֶן כְּנַעֲנָה קַרְנֵי בַרְזֶל וַיֹּאמֶר כֹּה אָמַר ה' בְּאֵלֶּה תְּנַגַּח אֶת אֲרָם וְגוֹ' וְאוֹמֵר בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח
מַאי וְאוֹמֵר וְכִי תֵּימָא דִּבְרֵי תוֹרָה מִדִּבְרֵי קַבָּלָה לָא יָלְפִינַן תָּא שְׁמַע בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ
וְהַאי מֵילָף הוּא
גִּילּוּי מִילְּתָא בְּעָלְמָא הוּא דִּנְגִיחָה בְּקֶרֶן הוּא
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
בשאוצנ אמר:
 
וכי אין בגמרא חקירות בלי נפק"מ?​
אם ידוע לך חקירות כאלו... ציין נא את מקורם?
להקשות מסתמא על החזו"א והגרי"ז... נראה לי לא כל כך... (מבלי עיון כלל במצורף)
מסכת ב"ק ד"ב: ולמה נראה לכבודו שלא עיינתי?
 תָּנוּ רַבָּנַן שְׁלֹשָׁה אָבוֹת נֶאֶמְרוּ בְּשׁוֹר הַקֶּרֶן וְהַשֵּׁן וְהָרֶגֶל
קֶרֶן מְנָלַן? דְּתָנוּ רַבָּנַן כִּי יִגַּח אֵין נְגִיחָה אֶלָּא קֶרֶן שֶׁנֶּאֱמַר וַיַּעַשׂ לוֹ צִדְקִיָּה בֶן כְּנַעֲנָה קַרְנֵי בַרְזֶל וַיֹּאמֶר כֹּה אָמַר ה' בְּאֵלֶּה תְּנַגַּח אֶת אֲרָם וְגוֹ' וְאוֹמֵר בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח
מַאי וְאוֹמֵר וְכִי תֵּימָא דִּבְרֵי תוֹרָה מִדִּבְרֵי קַבָּלָה לָא יָלְפִינַן תָּא שְׁמַע בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ
וְהַאי מֵילָף הוּא
גִּילּוּי מִילְּתָא בְּעָלְמָא הוּא דִּנְגִיחָה בְּקֶרֶן הוּא
א. אבהיר, אני זה שלא עיינתי.
ב. גילוי מילתא בעלמא = אין נפק"מ???
 

מנחם מענדל שפרינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
בשאוצנ אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אם ידוע לך חקירות כאלו... ציין נא את מקורם?
להקשות מסתמא על החזו"א והגרי"ז... נראה לי לא כל כך... (מבלי עיון כלל במצורף)
מסכת ב"ק ד"ב: ולמה נראה לכבודו שלא עיינתי?
 תָּנוּ רַבָּנַן שְׁלֹשָׁה אָבוֹת נֶאֶמְרוּ בְּשׁוֹר הַקֶּרֶן וְהַשֵּׁן וְהָרֶגֶל
קֶרֶן מְנָלַן? דְּתָנוּ רַבָּנַן כִּי יִגַּח אֵין נְגִיחָה אֶלָּא קֶרֶן שֶׁנֶּאֱמַר וַיַּעַשׂ לוֹ צִדְקִיָּה בֶן כְּנַעֲנָה קַרְנֵי בַרְזֶל וַיֹּאמֶר כֹּה אָמַר ה' בְּאֵלֶּה תְּנַגַּח אֶת אֲרָם וְגוֹ' וְאוֹמֵר בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח
מַאי וְאוֹמֵר וְכִי תֵּימָא דִּבְרֵי תוֹרָה מִדִּבְרֵי קַבָּלָה לָא יָלְפִינַן תָּא שְׁמַע בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ
וְהַאי מֵילָף הוּא
גִּילּוּי מִילְּתָא בְּעָלְמָא הוּא דִּנְגִיחָה בְּקֶרֶן הוּא
א. אבהיר, אני זה שלא עיינתי.
ב. גילוי מילתא בעלמא = אין נפק"מ???
אם אכן גם בגילוי מילתא בעלמא יש נפק"מ
מה הנפק"מ האם נגיחה היא בקרן או לא?
(לפי דעתי לא ילפינן פירושו לא ילפינן הלכה)
 
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בשאוצנ אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
בשאוצנ אמר:
 
מסכת ב"ק ד"ב: ולמה נראה לכבודו שלא עיינתי?
א. אבהיר, אני זה שלא עיינתי.
ב. גילוי מילתא בעלמא = אין נפק"מ???
אם אכן גם בגילוי מילתא בעלמא יש נפק"מ
מה הנפק"מ האם נגיחה היא בקרן או לא?
(לפי דעתי לא ילפינן פירושו לא ילפינן הלכה)
ללמדנו שקרן אב היא. (ועיי"ש השקו"ט לגבי קרן תלושה וקרן מחוברת).
 
חלק עליון תַחתִית