צורת סימני הניקוד מאימת
-
פותח הנושא - הודעות: 120
- הצטרף: 12 מאי 2018, 23:07
- נתן תודה: 11 פעמים
- קיבל תודה: 23 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
צורת סימני הניקוד מאימת
שהניקוד הוא קדמון כבר ידוע וצויין פה באשכול אחר
שאלתי היא אם יש למישהו מקור לקדמוניות צורת! הניקודים
מעניין לציין בזה שזה אחד הדברים שאין בו שום חילוק בין המסורות אפילו בצורת האותיות יש ואילו בזה אין...
שאלתי היא אם יש למישהו מקור לקדמוניות צורת! הניקודים
מעניין לציין בזה שזה אחד הדברים שאין בו שום חילוק בין המסורות אפילו בצורת האותיות יש ואילו בזה אין...
-
- הודעות: 88
- הצטרף: 03 יולי 2018, 21:18
- נתן תודה: 25 פעמים
- קיבל תודה: 37 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
כמדומה שהזהר דן בצורת הניקוד ומשמעותו הפנימית. ואם אנו מייחסים את חיבור הזהר לימי התנאים זה אומר שכבר אצלם היה הניקוד.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 256
- הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
- נתן תודה: 149 פעמים
- קיבל תודה: 125 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
השדי חמד בקונטרס פקועות שדה סי' ד' מאריך להוכיח שהנקודות הם הלכה למשה מסיני
ודלא כשיטות אחרות שהוא תקנת חכמים
וכן מוכח בגמ' נדרים לז: דמקרא סופרים הלכה למשה מסיני, ופירשו הרא"ש והר"ן דהיינו ארץ שנקרא לפעמים בקמץ ופעמים בסגול.
וכן בזוהר חדש שה"ש פט: כתוב במפורש "ואם תאמר נקודות תיקון סופרים הוא, ח"ו, דאפילו כל נביאי דעלמא יהון כמשה דקביל אורייתא מטורא דסיני לית לון רשו לחדתא אפילו חדא נקודא זעירא באת חד" וכו'.
וביותר איתא בספר הפרדס לרמ"ק ריש שער כ"ח, "המפורסם בכל חכמי ישראל קבלה מפה אל פה מעזרא הסופר והוא קיבל מפה אל פה עד משה רבינו ע"ה מסיני מפי הגבורה שהנקודות למיניהם הם י"ב" וכו'.
ודלא כשיטות אחרות שהוא תקנת חכמים
וכן מוכח בגמ' נדרים לז: דמקרא סופרים הלכה למשה מסיני, ופירשו הרא"ש והר"ן דהיינו ארץ שנקרא לפעמים בקמץ ופעמים בסגול.
וכן בזוהר חדש שה"ש פט: כתוב במפורש "ואם תאמר נקודות תיקון סופרים הוא, ח"ו, דאפילו כל נביאי דעלמא יהון כמשה דקביל אורייתא מטורא דסיני לית לון רשו לחדתא אפילו חדא נקודא זעירא באת חד" וכו'.
וביותר איתא בספר הפרדס לרמ"ק ריש שער כ"ח, "המפורסם בכל חכמי ישראל קבלה מפה אל פה מעזרא הסופר והוא קיבל מפה אל פה עד משה רבינו ע"ה מסיני מפי הגבורה שהנקודות למיניהם הם י"ב" וכו'.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 256
- הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
- נתן תודה: 149 פעמים
- קיבל תודה: 125 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
החזו"א באגרותיו ח"ב קס"ט: "הנקודות ניתנו מסיני בצורתן ובקריאתן, אבל הוא בכלל תורה שבעל פה ולא ניתן לכתוב אלא משום עת לעשות וכו'"שאר לעמו כתב:גם אם כן, לא מחוייב שזו צורת הניקוד שאצלנו. היה גם ניקוד עליון
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1343
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 370 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
מכל הראיות שהבאת אין הוכחה ביחס לצורת הנקודות, אלא רק לחילוק הקריאה. ז''א שקריאת קמץ ופתח וסגול וכו' מקובלת מסיני, אבל על הצורה אין ראיה. אולם בחזו''א שהובא בהמשך כן מוכח.נפתולי כתב:השדי חמד בקונטרס פקועות שדה סי' ד' מאריך להוכיח שהנקודות הם הלכה למשה מסיני
ודלא כשיטות אחרות שהוא תקנת חכמים
וכן מוכח בגמ' נדרים לז: דמקרא סופרים הלכה למשה מסיני, ופירשו הרא"ש והר"ן דהיינו ארץ שנקרא לפעמים בקמץ ופעמים בסגול.
וכן בזוהר חדש שה"ש פט: כתוב במפורש "ואם תאמר נקודות תיקון סופרים הוא, ח"ו, דאפילו כל נביאי דעלמא יהון כמשה דקביל אורייתא מטורא דסיני לית לון רשו לחדתא אפילו חדא נקודא זעירא באת חד" וכו'.
וביותר איתא בספר הפרדס לרמ"ק ריש שער כ"ח, "המפורסם בכל חכמי ישראל קבלה מפה אל פה מעזרא הסופר והוא קיבל מפה אל פה עד משה רבינו ע"ה מסיני מפי הגבורה שהנקודות למיניהם הם י"ב" וכו'.
והנ''מ אם מותר לחדש בניקוד כמו שעשו בכמה הוצאות לציין קמץ קטן או שוא נע וכדו', שלפי דברי החזו''א יהיה בזה איסור וצ''ע.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 385
- הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
- נתן תודה: 656 פעמים
- קיבל תודה: 205 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
בזוה"ק מבואר בכמה מקומות ענין צורת הנקודות.
ובתיקו"ז (בהקדמה) מבואר דיש גימטריא לנקודות, ע"פ הכלל דכל נקודה היא י' (10) וכל קו הוא ו' (6) ונמצא שחירק בגימטריא 10 וסגול 30, ופתח הוא 6 וקמץ הוא 16 כי הוא מורכב מקו ועיגול תחתיו (ואגב צורת חישוב זו של הגימטריא נזרת בבה"ט או"ח סי' קפז בשם השל"ה, דהניקוד של חסר ויחסר עולה בגימטריא לחם ע"ש, וכן בבא"ח בכמה מקומות)
ומכל החשבון שם בזוה"ק מוכח דצורת הניקוד היא כצורת הניקוד שלנו.
ועדיין לענ"ד אין בזה סתירה למה שנהגו הסידורים החדשים, דסו"ס נשמרת צורת הנקודות [כך נראה לעניות דעתי, דעתא דגברא דלא חכים ולא טיפש...].
[ואגב, מדברי הזוה"ק שם מבואר הניקוד הנכון של שמות הניקודים. כגון חירֵק (ולא חיריק), שורֵק (ולא שורוק), חולֵם (ולא חולָם)]
ובתיקו"ז (בהקדמה) מבואר דיש גימטריא לנקודות, ע"פ הכלל דכל נקודה היא י' (10) וכל קו הוא ו' (6) ונמצא שחירק בגימטריא 10 וסגול 30, ופתח הוא 6 וקמץ הוא 16 כי הוא מורכב מקו ועיגול תחתיו (ואגב צורת חישוב זו של הגימטריא נזרת בבה"ט או"ח סי' קפז בשם השל"ה, דהניקוד של חסר ויחסר עולה בגימטריא לחם ע"ש, וכן בבא"ח בכמה מקומות)
ומכל החשבון שם בזוה"ק מוכח דצורת הניקוד היא כצורת הניקוד שלנו.
ועדיין לענ"ד אין בזה סתירה למה שנהגו הסידורים החדשים, דסו"ס נשמרת צורת הנקודות [כך נראה לעניות דעתי, דעתא דגברא דלא חכים ולא טיפש...].
[ואגב, מדברי הזוה"ק שם מבואר הניקוד הנכון של שמות הניקודים. כגון חירֵק (ולא חיריק), שורֵק (ולא שורוק), חולֵם (ולא חולָם)]
-
- הודעות: 83
- הצטרף: 07 מאי 2018, 17:32
- מיקום: ירושלם עיה"ק תובב"א
- נתן תודה: 59 פעמים
- קיבל תודה: 14 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
למה יהא בזה איסור. הצורה נשאר כמו שהוא רק עשו בזה סימן.דרומאי כתב:מכל הראיות שהבאת אין הוכחה ביחס לצורת הנקודות, אלא רק לחילוק הקריאה. ז''א שקריאת קמץ ופתח וסגול וכו' מקובלת מסיני, אבל על הצורה אין ראיה. אולם בחזו''א שהובא בהמשך כן מוכח.נפתולי כתב:השדי חמד בקונטרס פקועות שדה סי' ד' מאריך להוכיח שהנקודות הם הלכה למשה מסיני
ודלא כשיטות אחרות שהוא תקנת חכמים
וכן מוכח בגמ' נדרים לז: דמקרא סופרים הלכה למשה מסיני, ופירשו הרא"ש והר"ן דהיינו ארץ שנקרא לפעמים בקמץ ופעמים בסגול.
וכן בזוהר חדש שה"ש פט: כתוב במפורש "ואם תאמר נקודות תיקון סופרים הוא, ח"ו, דאפילו כל נביאי דעלמא יהון כמשה דקביל אורייתא מטורא דסיני לית לון רשו לחדתא אפילו חדא נקודא זעירא באת חד" וכו'.
וביותר איתא בספר הפרדס לרמ"ק ריש שער כ"ח, "המפורסם בכל חכמי ישראל קבלה מפה אל פה מעזרא הסופר והוא קיבל מפה אל פה עד משה רבינו ע"ה מסיני מפי הגבורה שהנקודות למיניהם הם י"ב" וכו'.
והנ''מ אם מותר לחדש בניקוד כמו שעשו בכמה הוצאות לציין קמץ קטן או שוא נע וכדו', שלפי דברי החזו''א יהיה בזה איסור וצ''ע.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 854
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
- נתן תודה: 247 פעמים
- קיבל תודה: 262 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
איך אפשר להעביר במסורת צורות בלי לכתוב אותן?נפתולי כתב:החזו"א באגרותיו ח"ב קס"ט: "הנקודות ניתנו מסיני בצורתן ובקריאתן, אבל הוא בכלל תורה שבעל פה ולא ניתן לכתוב אלא משום עת לעשות וכו'"שאר לעמו כתב:גם אם כן, לא מחוייב שזו צורת הניקוד שאצלנו. היה גם ניקוד עליון
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1385
- הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
- נתן תודה: 97 פעמים
- קיבל תודה: 370 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
יש תשובה בענין זה בזכר יהוסף (יו"ד סי' קע"ה).
זה נמצא באוצה"ח גר' 16. אם יש את זה למישהו בבקשה להעלותו.
זה נמצא באוצה"ח גר' 16. אם יש את זה למישהו בבקשה להעלותו.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1556
- הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
- נתן תודה: 404 פעמים
- קיבל תודה: 296 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
קמץ הוא קו מימין לשמאל ומתחתיו נקודה, פתח קו מימין לשמאל ושניהם תחת האות. צירה שתי נקודות תחת האות אחת נוטה לימין ואחת לשמאל, סגול כמו צירה ונקודה תחתיו שורוק ו ונקודה באמצעה קובוץ שלוש נקודות אלכסוניות משמאל למעלה כלפי ימין למטה וכל זה תחת האות. חולם נקודה משמאל לאות למעלה או ו שנקודה מעליה לאחר האות. חיריק נקודה אחת תחת האות.הכהן כתב:איך אפשר להעביר במסורת צורות בלי לכתוב אותן?נפתולי כתב:החזו"א באגרותיו ח"ב קס"ט: "הנקודות ניתנו מסיני בצורתן ובקריאתן, אבל הוא בכלל תורה שבעל פה ולא ניתן לכתוב אלא משום עת לעשות וכו'"שאר לעמו כתב:גם אם כן, לא מחוייב שזו צורת הניקוד שאצלנו. היה גם ניקוד עליון
הרי כל הנקודות בלי כתיבתם. וכמובן היה מותר להראות בציור לתלמידים אלא שלא לכתוב בקבע.
מה שיש להעיר על זה הוא, שמה טעם למסור צורת נקודות שלא ניתנו ליכתב ולמה יהיה אסור לעשות איזה צורות שירצו. הרי אין שום נפק"מ לדינא מצורת הנקודות.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1556
- הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
- נתן תודה: 404 פעמים
- קיבל תודה: 296 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
ויש להעיר על סימן הרפה שהוא קו מעל האות ועכשיו שינוהו לסימן שוא נע בחלק מהסידורים. ואלי לא על זה דיבר החזו"אאברעמעלע כתב:למה יהא בזה איסור. הצורה נשאר כמו שהוא רק עשו בזה סימן.דרומאי כתב:מכל הראיות שהבאת אין הוכחה ביחס לצורת הנקודות, אלא רק לחילוק הקריאה. ז''א שקריאת קמץ ופתח וסגול וכו' מקובלת מסיני, אבל על הצורה אין ראיה. אולם בחזו''א שהובא בהמשך כן מוכח.נפתולי כתב:השדי חמד בקונטרס פקועות שדה סי' ד' מאריך להוכיח שהנקודות הם הלכה למשה מסיני
ודלא כשיטות אחרות שהוא תקנת חכמים
וכן מוכח בגמ' נדרים לז: דמקרא סופרים הלכה למשה מסיני, ופירשו הרא"ש והר"ן דהיינו ארץ שנקרא לפעמים בקמץ ופעמים בסגול.
וכן בזוהר חדש שה"ש פט: כתוב במפורש "ואם תאמר נקודות תיקון סופרים הוא, ח"ו, דאפילו כל נביאי דעלמא יהון כמשה דקביל אורייתא מטורא דסיני לית לון רשו לחדתא אפילו חדא נקודא זעירא באת חד" וכו'.
וביותר איתא בספר הפרדס לרמ"ק ריש שער כ"ח, "המפורסם בכל חכמי ישראל קבלה מפה אל פה מעזרא הסופר והוא קיבל מפה אל פה עד משה רבינו ע"ה מסיני מפי הגבורה שהנקודות למיניהם הם י"ב" וכו'.
והנ''מ אם מותר לחדש בניקוד כמו שעשו בכמה הוצאות לציין קמץ קטן או שוא נע וכדו', שלפי דברי החזו''א יהיה בזה איסור וצ''ע.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1343
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 370 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
סימן הרפה הוא סימן מחודש, ולא מהנקודות. הוא התחדש כשהמציאו את כתיב האידיש שאינו כולל נקודות, וכדי להבדיל בין פּ לפ.יהודה1 כתב:ויש להעיר על סימן הרפה שהוא קו מעל האות ועכשיו שינוהו לסימן שוא נע בחלק מהסידורים. ואלי לא על זה דיבר החזו"אאברעמעלע כתב:למה יהא בזה איסור. הצורה נשאר כמו שהוא רק עשו בזה סימן.דרומאי כתב: מכל הראיות שהבאת אין הוכחה ביחס לצורת הנקודות, אלא רק לחילוק הקריאה. ז''א שקריאת קמץ ופתח וסגול וכו' מקובלת מסיני, אבל על הצורה אין ראיה. אולם בחזו''א שהובא בהמשך כן מוכח.
והנ''מ אם מותר לחדש בניקוד כמו שעשו בכמה הוצאות לציין קמץ קטן או שוא נע וכדו', שלפי דברי החזו''א יהיה בזה איסור וצ''ע.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 854
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
- נתן תודה: 247 פעמים
- קיבל תודה: 262 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
יפה מאודיהודה1 כתב: קמץ הוא קו מימין לשמאל ומתחתיו נקודה, פתח קו מימין לשמאל ושניהם תחת האות. צירה שתי נקודות תחת האות אחת נוטה לימין ואחת לשמאל, סגול כמו צירה ונקודה תחתיו שורוק ו ונקודה באמצעה קובוץ שלוש נקודות אלכסוניות משמאל למעלה כלפי ימין למטה וכל זה תחת האות. חולם נקודה משמאל לאות למעלה או ו שנקודה מעליה לאחר האות. חיריק נקודה אחת תחת האות.
הרי כל הנקודות בלי כתיבתם.
עכשיו תוסיף שכשהתלמיד שאל "איפה הקוים והנקודות הללו? מה עושים איתם?" ענה לו המלמד "לא כותבים אותם מתחת/מעל האות!"
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1556
- הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
- נתן תודה: 404 פעמים
- קיבל תודה: 296 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
לא נכון הוא קיים בכתבים ישנים וראה בתנ"ך סימנים.דרומאי כתב: סימן הרפה הוא סימן מחודש, ולא מהנקודות. הוא התחדש כשהמציאו את כתיב האידיש שאינו כולל נקודות, וכדי להבדיל בין פּ לפ.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1556
- הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
- נתן תודה: 404 פעמים
- קיבל תודה: 296 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: צורת סימני הניקוד מאימת
זה נכלל בשאלה שלי. מה טעם למסורת על זה?הכהן כתב:יפה מאודיהודה1 כתב: קמץ הוא קו מימין לשמאל ומתחתיו נקודה, פתח קו מימין לשמאל ושניהם תחת האות. צירה שתי נקודות תחת האות אחת נוטה לימין ואחת לשמאל, סגול כמו צירה ונקודה תחתיו שורוק ו ונקודה באמצעה קובוץ שלוש נקודות אלכסוניות משמאל למעלה כלפי ימין למטה וכל זה תחת האות. חולם נקודה משמאל לאות למעלה או ו שנקודה מעליה לאחר האות. חיריק נקודה אחת תחת האות.
הרי כל הנקודות בלי כתיבתם.
עכשיו תוסיף שכשהתלמיד שאל "איפה הקוים והנקודות הללו? מה עושים איתם?" ענה לו המלמד "לא כותבים אותם מתחת/מעל האות!"
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 4 תגובות
- 221 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חגי פאהן
21 יולי 2019, 09:13
-
- 2 תגובות
- 329 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יאיר
28 ינואר 2019, 19:47
-
- 22 תגובות
- 717 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מחשבות
06 יוני 2019, 19:06
-
- 23 תגובות
- 584 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
06 יוני 2019, 08:54
-
- 15 תגובות
- 639 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שניאור
30 יולי 2019, 08:00
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים