צנזורה ביהדות (!)

נושאים שונים

פותח הנושא
ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי ראובן » 31 יולי 2018, 14:05

שמעתי שיש טוענים שאין לנו להימנע מלהרהר בכל שאלה שהיא ולקרוא כל נושא שהוא בטענה שאם עוצמים עיניים לא מגיעים לחקר האמת ורק על ידי בדיקה אפשר לדעת.
להוציא מלב הטועים אעתיק את לשון הרמב"ם:
ולא עבודת כוכבים בלבד הוא שאסור להפנות אחריה במחשבה אלא כל מחשבה שהוא גורם לו לאדם לעקור עיקר מעיקרי התורה מוזהרין אנו שלא להעלותה על לבנו ולא נסיח דעתנו לכך ונחשוב ונמשך אחר הרהורי הלב מפני שדעתו של אדם קצרה ולא כל הדעות יכולין להשיג האמת על בוריו ואם ימשך כל אדם אחר מחשבות לבו נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו כיצד פעמים יתור אחר עבודת כוכבים ופעמים יחשוב ביחוד הבורא שמא הוא שמא אינו מה למעלה ומה למטה מה לפנים ומה לאחור ופעמים בנבואה שמא היא אמת שמא היא אינה ופעמים בתורה שמא היא מן השמים שמא אינה ואינו יודע המדות שידין בהן עד שידע האמת על בוריו ונמצא יוצא לידי מינות ועל ענין זה הזהירה תורה ונאמר בה ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים כלומר לא ימשך כל אחד מכם אחר דעתו הקצרה וידמה שמחשבתו משגת האמת כך אמרו חכמים אחרי לבבכם זו מינות ואחרי עיניכם זו זנות.
הלכות עבודה זרה פ"ב ה"ג


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 459
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי תיובתא » 31 יולי 2018, 21:35

ראובן כתב:שמעתי שיש טוענים שאין לנו להימנע מלהרהר בכל שאלה שהיא ולקרוא כל נושא שהוא בטענה שאם עוצמים עיניים לא מגיעים לחקר האמת ורק על ידי בדיקה אפשר לדעת.
להוציא מלב הטועים אעתיק את לשון הרמב"ם:
ולא עבודת כוכבים בלבד הוא שאסור להפנות אחריה במחשבה אלא כל מחשבה שהוא גורם לו לאדם לעקור עיקר מעיקרי התורה מוזהרין אנו שלא להעלותה על לבנו ולא נסיח דעתנו לכך ונחשוב ונמשך אחר הרהורי הלב מפני שדעתו של אדם קצרה ולא כל הדעות יכולין להשיג האמת על בוריו ואם ימשך כל אדם אחר מחשבות לבו נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו כיצד פעמים יתור אחר עבודת כוכבים ופעמים יחשוב ביחוד הבורא שמא הוא שמא אינו מה למעלה ומה למטה מה לפנים ומה לאחור ופעמים בנבואה שמא היא אמת שמא היא אינה ופעמים בתורה שמא היא מן השמים שמא אינה ואינו יודע המדות שידין בהן עד שידע האמת על בוריו ונמצא יוצא לידי מינות ועל ענין זה הזהירה תורה ונאמר בה ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים כלומר לא ימשך כל אחד מכם אחר דעתו הקצרה וידמה שמחשבתו משגת האמת כך אמרו חכמים אחרי לבבכם זו מינות ואחרי עיניכם זו זנות.
הלכות עבודה זרה פ"ב ה"ג
מקובל שיש חובה לדעת את האמונה ולהאמין בה (וידעת היום והשבות אל לבבך). מה שהבאת בשם הרמב"ם לכאורה מתיישב יותר עם להאמין ולא עם לדעת, שכן אם לא חוקרים כיצד ניתן לדעת?

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 681
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 31 יולי 2018, 23:11

הרמב"ם לכל אמונה קורא ידיעה.


ש.ש.
הודעות: 8
הצטרף: 01 אוגוסט 2018, 00:24
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי ש.ש. » 01 אוגוסט 2018, 00:49

עיין בהקדמה לספר חובת הלבבות בהוצאת לב טוב דברי גדולי ישראל מכל הדורות


פותח הנושא
ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי ראובן » 01 אוגוסט 2018, 09:48

תיובתא כתב:
ראובן כתב:שמעתי שיש טוענים שאין לנו להימנע מלהרהר בכל שאלה שהיא ולקרוא כל נושא שהוא בטענה שאם עוצמים עיניים לא מגיעים לחקר האמת ורק על ידי בדיקה אפשר לדעת.
להוציא מלב הטועים אעתיק את לשון הרמב"ם:
ולא עבודת כוכבים בלבד הוא שאסור להפנות אחריה במחשבה אלא כל מחשבה שהוא גורם לו לאדם לעקור עיקר מעיקרי התורה מוזהרין אנו שלא להעלותה על לבנו ולא נסיח דעתנו לכך ונחשוב ונמשך אחר הרהורי הלב מפני שדעתו של אדם קצרה ולא כל הדעות יכולין להשיג האמת על בוריו ואם ימשך כל אדם אחר מחשבות לבו נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו כיצד פעמים יתור אחר עבודת כוכבים ופעמים יחשוב ביחוד הבורא שמא הוא שמא אינו מה למעלה ומה למטה מה לפנים ומה לאחור ופעמים בנבואה שמא היא אמת שמא היא אינה ופעמים בתורה שמא היא מן השמים שמא אינה ואינו יודע המדות שידין בהן עד שידע האמת על בוריו ונמצא יוצא לידי מינות ועל ענין זה הזהירה תורה ונאמר בה ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים כלומר לא ימשך כל אחד מכם אחר דעתו הקצרה וידמה שמחשבתו משגת האמת כך אמרו חכמים אחרי לבבכם זו מינות ואחרי עיניכם זו זנות.
הלכות עבודה זרה פ"ב ה"ג
מקובל שיש חובה לדעת את האמונה ולהאמין בה (וידעת היום והשבות אל לבבך). מה שהבאת בשם הרמב"ם לכאורה מתיישב יותר עם להאמין ולא עם לדעת, שכן אם לא חוקרים כיצד ניתן לדעת?
צריך לדעת איך זה מתיישב עם דברי הרמב"ם במקום אחר. אבל לכאורה כמו שילד קטן מבין שעליו לסמוך על המבוגרים, כך כל תלמיד עליו להבין שעליו לסמוך על רבותיו, אם הם נראים לו טיפשים או רמאים שיילך לרבנים אחרים. ממילא כבר אפשר להחשיב את זה כידיעה ברמה מסויימת שהרי לפי הדרכים שלימדוהו לא תתכן אפשרות אחרת. לא נאמר שאין לשאול שום שאלה אלא שלא לחשוב על דברים שהתורה אסרה שייתכן שהם נכונים. וכן לא לתור אחרי מחשבות לבך אלא לשמוע לגדולים ממך.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי אלימלך » 01 אוגוסט 2018, 12:21

אכן מפורש האיסור בתורה "ולא תתורו אחרי לבבכם" וצריך להיזהר בזה כי זהו עוון מאוד חמור, וכן להיפך מבואר בספה"ק שהנמנע ממחשבת מינות מושך שפע וקדושה עצומה על נשמתו.
מהטעמים שאסרה התורה:
1. שיש בני אדם חלושי הדעת וכפי שהבאת מהרמב"ם.
2. לפי שבשעת מחשבתו במינות, נמצא שהוא מין.
3. עצם המחשבה במינות וכמסתפק, מחלישה את תוקף האמונה שהיא צריכה להיות תקועה בלב.
4. אין קץ לדברי הבל, ואם אדם יחכה עד שיעבור על כל המינות בעולם א"כ לא יעבוד את ה' רוב ימיו.
5. כי מחשבה בדבר אפ' יהי מטופש ומטורף מאין כמוהו, אם יקרא ויחשוב בו אדם וידמיין אותו הרבה לאט לאט הוא יהפוך למתקבל על הדעת, וכן השיב הרמב"ן למלך הנוצרים על אמונתם.
6. בשעת נסיון קשה, חושך נהיה כאור.
7. שלא תיתכן אהבת ה' עם מחשבה במינות, והאוהב את ה' מתעב בכל ליבו נפשו ומאודו מינות ולא יכול לשומעה.
ומקובלנו מרבותינו שלא רק הירהור במינות אסור, אלא גם לימוד מינות לצורך ידיעת תשובות עליה (אם אין משהו מאוד יוצא מגדר הרגיל המצריך לכך) וידוע מהסטייפלער שפעם אחת הדפיס אדם ספרי מוסר מרבותינו על אמונה שכתובים בדרך הפילוסופיה, והסטייפלער הוציא סכום כסף גדול (שנתנו לו לחלק לצדקה) ע"מ למנוע פירסומם באומרו שבדורנו זה לא יועיל ורק עשוי לקלקל.
וסיפר הסטייפלער על מוסד מסוים שהיה מלמד מינות עם תשובות עליה, אך המציאות הוכיחה שכאשר עברו על תלמידים מהמוסד הנ"ל נסיונות קשים הם כפרו בה', וכן כתב החסיד יעב"ץ שבגירוש ספרד היו מהמתפלספים שלא עמדו בניסיון.
ובגמ' אלישע בן אבויה שהיו ספרי מינות נושרים מתחת לחיקו, ומסתמא לא עבר על איסור התורה אלא היה קורא בהם מטעמים אחרים ואעפ"כ היא גרמה לו.
וז"ל הפנים יפות
אל תפנו אל האלילים וגו'. פירש"י לשון אל כלא הוא חשוב בת"כ ר' יהודא אומר אל תפנו לראותם, נראה פירושו שלא יאמר אדם כיון שהוא יודע ומכיר שאין בהם ממש, וכלא הם חשובים א"כ ירצה לראותם לבזות אותם, וע"ז הזהירה התורה להרחיק מפתח ביתו ע"ז, וכן לקרות בספרי מינות אף על פי שיודע שהם הבל וכדי לבזות וללעג עליהם אעפ"כ מזיק מאוד, וז"ש מרע"ה בפ' נצבים [כט, טו - יז] כי אתם ידעתם וגו' ותיראו את שקוציהם וגו' פן יש בכם וגו', פירוש שע"י שראו את שקוציהם אף על פי שהם יודעים שהם דברי הבאי והבל אפ"ה חשב שמא יש בכם איש אשר לבבו פונה מחמת שראה אותן אפילו לגנאי, וכן מצינו באמציה [דה"ב כה, יד] שאחר שכבש את אדום ויבא את אלהי בני שעיר ויעמידם לו לאלהים שבתחלה לקח אותן לבזות שלא הצילו את אדומים מידו ואח"כ עבדם, וכן אמרו חז"ל [חגיגה טו ב] באחר שגרם לו מפני שהיו ספרי מינות נושרים מתוך חיקו אף על פי שבתחילה היה צדיק מ"מ גרם לו מה שקרא בהם, וז"ש חז"ל [שבת קמט א] אל תפנו אל מדעתיכם שלא יפנו בהם אף על פי שיודעים בדעתם שאינם כלום


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 459
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי תיובתא » 01 אוגוסט 2018, 14:36

ראובן כתב: צריך לדעת איך זה מתיישב עם דברי הרמב"ם במקום אחר. אבל לכאורה כמו שילד קטן מבין שעליו לסמוך על המבוגרים, כך כל תלמיד עליו להבין שעליו לסמוך על רבותיו, אם הם נראים לו טיפשים או רמאים שיילך לרבנים אחרים. ממילא כבר אפשר להחשיב את זה כידיעה ברמה מסויימת שהרי לפי הדרכים שלימדוהו לא תתכן אפשרות אחרת. לא נאמר שאין לשאול שום שאלה אלא שלא לחשוב על דברים שהתורה אסרה שייתכן שהם נכונים. וכן לא לתור אחרי מחשבות לבך אלא לשמוע לגדולים ממך.
1. לפי התירוץ שלך על חקירה בדבר גדלות רבותינו מורי הדרך אין צנזורה, וזה לענ"ד אינו מסתבר, שכן גם בגדולתם מסתבר שלא נבין.
2. חוץ מזה הסוברים שיש לדעת את האמונה, בפשיטות אין כוונתם שהעניין הוא לסמוך על הגדולים, אלא להבין באמצעות חקירה ממש. (וכמו שציין הרב ש.ש להקדמה לחובת הלבבות - דומני שהדבר במחלוקת).


פותח הנושא
ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי ראובן » 01 אוגוסט 2018, 19:55

תיובתא כתב:לפי התירוץ שלך על חקירה בדבר גדלות רבותינו מורי הדרך אין צנזורה, וזה לענ"ד אינו מסתבר, שכן גם בגדולתם מסתבר שלא נבין.
לא אמרתי כך. על מי לסמוך לרב ועל מי לא, וודאי יש לחקור בעצמנו. אבל אחרי שהוא הרב אין לחלוק על הדרך שלו, וכן מי שהרב שלנו אומר שאין לחלוק עליו, או שאין לנו השגה בגדולתו, כבר מקבלים את דבריו בלי פיקפוק. (אמנם לא בעצימת עיניים אלא שאם יש קושיה עלינו להבין שהחיסרון בנו).
תיובתא כתב:בפשיטות אין כוונתם שהעניין הוא לסמוך על הגדולים, אלא להבין באמצעות חקירה ממש.
למעשה זה מה שהיה קשה לי ואין לי יישוב ברור. אבל נראה לי שבחקירות יש הרבה הנחות מוקדמות (אקסיומה בלע"ז). ובזה האם לקבל הנחה כזו או אחרת, לפעמים השכל שמקבל או דוחה הנחה מסויימת הוא עיקש. וקל להבין שהדרך שרבותינו מורים היא הנכונה. כמובן אני מדבר לשיטה שצריך לחקור שגם היא רק על פי אותם הנחות שמקובלות ולא עם התעקשות לבטל אותם.


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 459
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי תיובתא » 02 אוגוסט 2018, 16:55

ראובן כתב: לא אמרתי כך. על מי לסמוך לרב ועל מי לא, וודאי יש לחקור בעצמנו. אבל אחרי שהוא הרב אין לחלוק על הדרך שלו, וכן מי שהרב שלנו אומר שאין לחלוק עליו, או שאין לנו השגה בגדולתו, כבר מקבלים את דבריו בלי פיקפוק. (אמנם לא בעצימת עיניים אלא שאם יש קושיה עלינו להבין שהחיסרון בנו).
חזרנו לנקודת ההתחלה, כי החקירה על מי לסמוך גם היא נופלת תחת החשש של הרמב"ם בדבר קוצר הדעת והראות של האנשים, וא"כ לא הרווחנו כלום. בנוסף בנוגע למה שכתבת בסוף אם אתה זה שחקרת בהתחלה רב ונמצא בעיניך שהוא כשר, ובהמשך יש לך עליו קושיא מדוע שתסמוך עליו והלוא הפה (או המוח החושב במקרה זה) שאסר הוא הפה שיתיר.

נ.ב. הדיון קצת גבולי בעיני לפורום הזה בפרט אם אין למישהו כעת תשובה ברורה בנושא


פותח הנושא
ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי ראובן » 02 אוגוסט 2018, 18:38

תיובתא כתב:אם אתה זה שחקרת בהתחלה רב ונמצא בעיניך שהוא כשר
הנושא קצת יותר מורכב מזה. לפי הבנתי כל אדם יודע על מי לסמוך רק בגלל מי שהוא מכיר מסביבתו הקרובה. כשהוא מכיר אדם שנאמן בעיניו הוא סומך עליו גם כדי להרחיב את מעגל האנשים שהם בעלי סמכות בעיניו. ממילא בשלב מסויים זה מגיע לרמה שכבר הוא לא יכול לחשוב שכל אותם אנשים שעד עכשיו הוא סמך עליהם והם סמכו על גדולים מהם וכו', טעו כולם בשיקול הדעת או שסמכו על מי שלא ראוי לסמוך עליו.
כמובן שצריך להיזהר מהאימון שמגיע בצורה שטחית בדרך של "הכירות, חיבוב, אימון" כי כך אפשר להאמין גם לרמאים. אבל כשיש סביבך אנשים שראוי להאמין להם אתה כבר יכול להרחיב את המעגל הלאה.
לדוגמא אדם הורגל מילדותו שאביו הוא אדם חכם ונאמן (כל זמן שהאב לא מעורער בנפשו או מוטעה על ידי אחרים ששיבשו את שיקול דעתו). ממילא כשאביו אומר לו שאדם פלוני חכם וצדיק יותר ממנו(מהאב) הוא מאמין לו וגם והולך ללמוד ממנו. אם לא יתגלה לו שאביו טעה בזה אז הוא ימשיך הלאה ואם אותו רב אומר לו שרב פלוני הוא גדול הדור וכו' הוא יסמוך על זה. כמו כן לכל אחד יש חברים ואם אף אחד מחביריו לא יערער על סמכות של מי שהוא מאמין בו, אז לא תהיה לו סיבה הגיונית להתחיל לפקפק. אבל ברגע שישמע מחברים פיקפוק אז הוא יתחיל לבדוק האם כולם מפקפקים והאם גם אנשים שיותר נאמנים מאותם חברים מפקפקים וכו'. ואז יראה שאכן הוא טעה. אבל לחשוב בעצמו בלי לבדוק ממי שהוא סומך עליו בטענה ש"צריך לבדוק הכל" באמת מסוכן להגיע למינות. ואכן לא ראוי לקרוא ספר או מאמר שאני לא יודע מי כתב אותו ולא מי הסכים עליו, וגם אם כן אין לסמוך על זה בלי בדיקה.
במקרה שאדם התחנך בסביבה של כפירה אז בדרך כלל אם הוא יחפש, הוא ימצא סדקים באימון של אלה שבסביבתו שראויים לגרום לו לחשב מסלול מחדש.


שואל ומשיב
הודעות: 192
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:34
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי שואל ומשיב » 02 אוגוסט 2018, 18:54

ש.ש. כתב:עיין בהקדמה לספר חובת הלבבות בהוצאת לב טוב דברי גדולי ישראל מכל הדורות
כמדומני בהקדמה לשער היחוד


פותח הנושא
ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי ראובן » 03 אוגוסט 2018, 11:22

שואל ומשיב כתב:
ש.ש. כתב:עיין בהקדמה לספר חובת הלבבות בהוצאת לב טוב דברי גדולי ישראל מכל הדורות
כמדומני בהקדמה לשער היחוד
כן וזה של בעל המחבר לב טוב.


פותח הנושא
ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי ראובן » 03 אוגוסט 2018, 11:24

תיובתא כתב: נ.ב. הדיון קצת גבולי בעיני לפורום הזה בפרט אם אין למישהו כעת תשובה ברורה בנושא
אני גם חושב כך, צריך להיזהר מלעבור את הגבול.


פותח הנושא
ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי ראובן » 03 אוגוסט 2018, 11:27

ונזכרתי כעת שבעצם הטענה שכנגדה הבאתי את דברי הרמב"ם לא היתה ש"צריך לחקור כי אם מתעלמים לא יודעים" אלא ש"אנחנו לא צריכים לחשוש שהאמונה שלנו תתקלקל מקריאת רעיונות פסולים" כי טוען וכי לא מספיק ברור לך עד שאם תראה דעות זרות זה ישפיע עליך והרי אם תראה ספר שמכחיש את השמש הוא לא יזיק לך.
והנה הרמב"ם מכחישו.


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 459
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי תיובתא » 06 אוגוסט 2018, 23:56

ראובן כתב:
תיובתא כתב:אם אתה זה שחקרת בהתחלה רב ונמצא בעיניך שהוא כשר
הנושא קצת יותר מורכב מזה. לפי הבנתי כל אדם יודע על מי לסמוך רק בגלל מי שהוא מכיר מסביבתו הקרובה. כשהוא מכיר אדם שנאמן בעיניו הוא סומך עליו גם כדי להרחיב את מעגל האנשים שהם בעלי סמכות בעיניו. ממילא בשלב מסויים זה מגיע לרמה שכבר הוא לא יכול לחשוב שכל אותם אנשים שעד עכשיו הוא סמך עליהם והם סמכו על גדולים מהם וכו', טעו כולם בשיקול הדעת או שסמכו על מי שלא ראוי לסמוך עליו.
כמובן שצריך להיזהר מהאימון שמגיע בצורה שטחית בדרך של "הכירות, חיבוב, אימון" כי כך אפשר להאמין גם לרמאים. אבל כשיש סביבך אנשים שראוי להאמין להם אתה כבר יכול להרחיב את המעגל הלאה.
לדוגמא אדם הורגל מילדותו שאביו הוא אדם חכם ונאמן (כל זמן שהאב לא מעורער בנפשו או מוטעה על ידי אחרים ששיבשו את שיקול דעתו). ממילא כשאביו אומר לו שאדם פלוני חכם וצדיק יותר ממנו(מהאב) הוא מאמין לו וגם והולך ללמוד ממנו. אם לא יתגלה לו שאביו טעה בזה אז הוא ימשיך הלאה ואם אותו רב אומר לו שרב פלוני הוא גדול הדור וכו' הוא יסמוך על זה. כמו כן לכל אחד יש חברים ואם אף אחד מחביריו לא יערער על סמכות של מי שהוא מאמין בו, אז לא תהיה לו סיבה הגיונית להתחיל לפקפק. אבל ברגע שישמע מחברים פיקפוק אז הוא יתחיל לבדוק האם כולם מפקפקים והאם גם אנשים שיותר נאמנים מאותם חברים מפקפקים וכו'. ואז יראה שאכן הוא טעה. אבל לחשוב בעצמו בלי לבדוק ממי שהוא סומך עליו בטענה ש"צריך לבדוק הכל" באמת מסוכן להגיע למינות. ואכן לא ראוי לקרוא ספר או מאמר שאני לא יודע מי כתב אותו ולא מי הסכים עליו, וגם אם כן אין לסמוך על זה בלי בדיקה.
במקרה שאדם התחנך בסביבה של כפירה אז בדרך כלל אם הוא יחפש, הוא ימצא סדקים באימון של אלה שבסביבתו שראויים לגרום לו לחשב מסלול מחדש.
יש מה לדון גם בזה, אך מפאת רגישות העניין אעצור כאן. (אפשר בפרטי אם תרצה).


נזהר מצבועים
הודעות: 189
הצטרף: 28 ספטמבר 2018, 01:38
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 92 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: צנזורה ביהדות (!)

שליחה על ידי נזהר מצבועים » 07 אוקטובר 2018, 14:22

ראובן כתב:שמעתי שיש טוענים שאין לנו להימנע מלהרהר בכל שאלה שהיא ולקרוא כל נושא שהוא בטענה שאם עוצמים עיניים לא מגיעים לחקר האמת ורק על ידי בדיקה אפשר לדעת.
להוציא מלב הטועים אעתיק את לשון הרמב"ם:
ולא עבודת כוכבים בלבד הוא שאסור להפנות אחריה במחשבה אלא כל מחשבה שהוא גורם לו לאדם לעקור עיקר מעיקרי התורה מוזהרין אנו שלא להעלותה על לבנו ולא נסיח דעתנו לכך ונחשוב ונמשך אחר הרהורי הלב מפני שדעתו של אדם קצרה ולא כל הדעות יכולין להשיג האמת על בוריו ואם ימשך כל אדם אחר מחשבות לבו נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו כיצד פעמים יתור אחר עבודת כוכבים ופעמים יחשוב ביחוד הבורא שמא הוא שמא אינו מה למעלה ומה למטה מה לפנים ומה לאחור ופעמים בנבואה שמא היא אמת שמא היא אינה ופעמים בתורה שמא היא מן השמים שמא אינה ואינו יודע המדות שידין בהן עד שידע האמת על בוריו ונמצא יוצא לידי מינות ועל ענין זה הזהירה תורה ונאמר בה ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים כלומר לא ימשך כל אחד מכם אחר דעתו הקצרה וידמה שמחשבתו משגת האמת כך אמרו חכמים אחרי לבבכם זו מינות ואחרי עיניכם זו זנות.
הלכות עבודה זרה פ"ב ה"ג
על פי רוב הם מגיעים לעקר האמת..
ראה את גליונתיהם שמוצאים כל חודש
ותבין כמה עקר האמת יש בדבריהם

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • צנזורה ביהדות
    על ידי מבקש אמת » 14 מאי 2019, 22:21 » ב אקטואליה
    31 תגובות
    832 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יעבץ
    21 מאי 2019, 01:03
  • רשימת החברים והנודניקים - צנזורה עצמאית
    על ידי יהודה1 » 23 אוקטובר 2018, 17:07 » ב הפורום שלנו
    17 תגובות
    707 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חלק א׳ ממעל
    13 אוגוסט 2019, 15:13
  • דמוקרטיה ביהדות
    על ידי יעקב שלם » 04 אפריל 2019, 10:17 » ב אקטואליה
    21 תגובות
    677 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מבקש אמת
    20 מאי 2019, 20:42
  • כת ביהדות החרדית
    על ידי יעקב שלם » 27 יוני 2019, 23:56 » ב אקטואליה
    59 תגובות
    1687 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי איטשע מאיר לורנץ
    24 יולי 2019, 15:58
  • תחביבים ביהדות
    על ידי יעקב שלם » 01 יולי 2019, 00:43 » ב בית המדרש
    39 תגובות
    1012 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מאן דהו
    02 יולי 2019, 20:08

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים