הי מינייהו עדיף סליחות ביחיד או בציבור


פותח הנושא
יעקב1
הודעות: 66
הצטרף: 06 יוני 2016, 22:27
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הי מינייהו עדיף סליחות ביחיד או בציבור

שליחה על ידי יעקב1 » 02 ספטמבר 2018, 10:01

נסתפקתי שאני מכיר בעצמי שאם אומר סליחות בחצות או בבוקר במניין, האריכות גורמת לי חוסר כוונה וכן הרוב עם. אך אם אומר סליחות ביחידות אחרי סדר א באיזה ביה"מ שקט הרבה יותר איכותי ובכוונה. הי מינייהו עדיף בציבור או ביחידות אך בכונה


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הי מינייהו עדיף סליחות ביחיד או בציבור

שליחה על ידי סבא » 02 ספטמבר 2018, 10:09

נא לתקן את הכותרת, ולכתוב לדוגמא הי מינייהו עדיף סליחות בציבור במיעוט כוונה או ביחיד בריבוי כוונה.
והטעם לבקשתי פשוט.
אגב, חידוש גדול ראיתי בדבריך, שהאריכות גורמת לך חוסר כוונה, ואצל כל העולם הוא להיפוך, אמנם כבר אמרו חז"ל כשם שפרצופיהן וכו',


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הי מינייהו עדיף סליחות ביחיד או בציבור

שליחה על ידי סבא » 02 ספטמבר 2018, 10:14

אגב, כדאי לראות לקט יושר מעניין [קי"ח ענין א]
וי"ל לעולם עומדין ביום ראשון, משום שהוא סמוך לשבת. ונהג כל אדם ללמוד בשבת, וכן הוה בימיו, משום דאין לאדם עסקים, וגם יש לו פנאי ללמוד, והביא משל. כשבאו ישראל לא"י רוצה תורה לחגור שק משום כשהיו ישראל במדבר היו פנויים ממלאכה, והיו לומדים תורה, אבל עתה כל אחד ואחד הולך לכרמו, [ואינם לומדים תורה]. אמר הקדוש ברוך הוא משל לשתי אחיות ואחת לוקח [לוקחה] לאיש ואין לה בת זוגה כו' כך השיב הקדוש ברוך הוא יש לך בת זוגו ושבת שמו, ובשבת הם פנויים ממלאכה והוי לומדים תורה. לכך טוב להתחיל ביום א', כי העם שמחים מחמת מצות התורה שהם לומדים בשבת, וגם מחמת ענג שבת, ואמרינן אין השכינה שורה לא מחמת עצלות ולא מתוך עצבות אלא מתוך שמחה של מצוה. לכן טוב להתחיל להתפלל מתוך שמחה של מצוה


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הי מינייהו עדיף סליחות ביחיד או בציבור

שליחה על ידי סבא » 02 ספטמבר 2018, 10:20

לעיקר השאלה, כבר אמרו רבותנו בעלי המוסר שבימים הנוראים עדיף להיות כמה שאפשר בבחינת "בתוך עמי אני יושבת" ולא להתבלט בשום דבר, ולכן אף אם נימא שמן הדין כדאי לוותר על י"ג מידות ותחנון ומעלת רוב עם ועיקר צורת תקנת סליחות בכדי לכוון יותר, [מה שלא נראה לי סביר], מ"מ, הדבר לא כדאי כאמור.


מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 476
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הי מינייהו עדיף סליחות ביחיד או בציבור

שליחה על ידי מלמד להועיל » 02 ספטמבר 2018, 10:47

תפילה בכוונה חושבה יותר מתפילה בציבור, כמבואר ברדב"ז ח"ג סי' תעב, והובא בילקוט יוסף הל' תפילה עמ' שפג.
אמנם כתב הגר"מ פיינשטיין שאם אחד יוכל להתפלל ביחיד עם כוונה יותר מאשר בציבור, כל זמן שיש לו בציבור את הכוונה הנצרכת לצאת ידי חובה, מוטב שיתפלל בציבור (או"ח ח"ג ז, אבל כמדומני ששם הוא משום שמאריך שתפילה בציבור היא חובה מעיקר הדין, וא"כ ייתכן שבסליחות מהבחינה הזו זה יותר קל).
וראה עוד בשו"ת אור לציון ח"ב, ז, כ.

ולעניות דעתי הכי טוב הוא להתפלל בציבור את הסליחות, אבל בהיות ואכן יש מקומות שמאריכים, והאריכות מקשה על הכוונה, אין צורך לומר הכל עמהם, אלא רק חלק, ומראש כשאדם יודע שהוא בא לומר עם הציבור רק חלק מהסליחות [ויצטרף עמם רק לי"ג מדות], יקל עליו לכוון במה שאומר, והרי זהו פסק מפורש בשו"ע שטוב מעט בכוונה מאשר הרבה בלא כוונה, ואת שאר הסליחות אם ירצה יוכל להשלים אח"כ ביחיד.
ובכגון דא כבר אמרו אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון לבו לשמים.


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 456
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הי מינייהו עדיף סליחות ביחיד או בציבור

שליחה על ידי תיובתא » 02 ספטמבר 2018, 12:15

סבא כתב: אגב, חידוש גדול ראיתי בדבריך, שהאריכות גורמת לך חוסר כוונה, ואצל כל העולם הוא להיפוך, אמנם כבר אמרו חז"ל כשם שפרצופיהן וכו',
מנין למר?

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 681
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 199 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הי מינייהו עדיף סליחות ביחיד או בציבור

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 02 ספטמבר 2018, 12:26

תיובתא כתב:
סבא כתב: אגב, חידוש גדול ראיתי בדבריך, שהאריכות גורמת לך חוסר כוונה, ואצל כל העולם הוא להיפוך, אמנם כבר אמרו חז"ל כשם שפרצופיהן וכו',
מנין למר?
ולא פליגי, יש אריכות בזמן שזה מועיל לכוונה, ויש אריכות בפיוטים ואמירה שזה מקשה על הכוונה.


שומע כעונה
הודעות: 119
הצטרף: 01 ספטמבר 2017, 10:28
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 75 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הי מינייהו עדיף סליחות ביחיד או בציבור

שליחה על ידי שומע כעונה » 02 ספטמבר 2018, 21:07

דוד ריזל (העיתונאי) כתב:
תיובתא כתב:
סבא כתב: אגב, חידוש גדול ראיתי בדבריך, שהאריכות גורמת לך חוסר כוונה, ואצל כל העולם הוא להיפוך, אמנם כבר אמרו חז"ל כשם שפרצופיהן וכו',
מנין למר?
ולא פליגי, יש אריכות בזמן שזה מועיל לכוונה, ויש אריכות בפיוטים ואמירה שזה מקשה על הכוונה.
ואף גם זאת מנ"ל למר?
דילמא איכא יהודאי דאריכות הדיבור מעוררת מחשבות ומפרעת כח הריכוז?


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הי מינייהו עדיף סליחות ביחיד או בציבור

שליחה על ידי דרומאי » 02 ספטמבר 2018, 21:09

יעקב1 כתב:נסתפקתי שאני מכיר בעצמי שאם אומר סליחות בחצות או בבוקר במניין, האריכות גורמת לי חוסר כוונה וכן הרוב עם. אך אם אומר סליחות ביחידות אחרי סדר א באיזה ביה"מ שקט הרבה יותר איכותי ובכוונה. הי מינייהו עדיף בציבור או ביחידות אך בכונה
עיקר הסליחות הוא י''ג מידות שלא שייך כלל ביחיד ולכן לכאורה אין שאלה בכלל, וכן שמעתי מר' עזריאל.


יוסף יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הי מינייהו עדיף סליחות ביחיד או בציבור

שליחה על ידי יוסף יוסף » 04 ספטמבר 2018, 23:15

אין תשובתי אמורה כלפי עצם השאלה של האשכול, אבל כתב:
סבא כתב:לעיקר השאלה, כבר אמרו רבותנו בעלי המוסר שבימים הנוראים עדיף להיות כמה שאפשר בבחינת "בתוך עמי אני יושבת" ולא להתבלט בשום דבר, ולכן אף אם נימא שמן הדין כדאי לוותר על י"ג מידות ותחנון ומעלת רוב עם ועיקר צורת תקנת סליחות בכדי לכוון יותר, [מה שלא נראה לי סביר], מ"מ, הדבר לא כדאי כאמור.
עי' גמרא ר"ה יח.
כה' אלהינו בכל קראנו אליו והכתיב {ישעיה נה-ו} דרשו ה' בהמצאו התם ביחיד הכא בצבור ביחיד אימת אמר רבה בר אבוה אלו עשרה ימים שבין ר''ה ליוה''כ {שמואל א כה-לח} ויהי כעשרת הימים ויגף ה' את נבל [י' ימים] מאי עבידתייהו אמר רב יהודה אמר רב כנגד עשר לגימות שנתן נבל לעבדי דוד (אמר) רב נחמן אמר רבה בר אבוה אלו י' ימים שבין ר''ה ליוה''כ


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1016
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הי מינייהו עדיף סליחות ביחיד או בציבור

שליחה על ידי נדיב לב » 05 ספטמבר 2018, 20:26

יעקב1 כתב:נסתפקתי שאני מכיר בעצמי שאם אומר סליחות בחצות או בבוקר במניין, האריכות גורמת לי חוסר כוונה וכן הרוב עם. אך אם אומר סליחות ביחידות אחרי סדר א באיזה ביה"מ שקט הרבה יותר איכותי ובכוונה. הי מינייהו עדיף בציבור או ביחידות אך בכונה
לא פרטת איזה קהילה. אבל בני אשכנז הסליחות בדיוק 20 עד 25 דקות והכל במרוצה למעט קטעים בודדים וזו לא אריכות. יותר קצר מזה על אחת כמה שאין בזה שום כונה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הי מינייהו עדיף סליחות ביחיד או בציבור

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 06 ספטמבר 2018, 02:18

דרומאי כתב:
יעקב1 כתב:נסתפקתי שאני מכיר בעצמי שאם אומר סליחות בחצות או בבוקר במניין, האריכות גורמת לי חוסר כוונה וכן הרוב עם. אך אם אומר סליחות ביחידות אחרי סדר א באיזה ביה"מ שקט הרבה יותר איכותי ובכוונה. הי מינייהו עדיף בציבור או ביחידות אך בכונה
עיקר הסליחות הוא י''ג מידות שלא שייך כלל ביחיד ולכן לכאורה אין שאלה בכלל, וכן שמעתי מר' עזריאל.
נכון. ראה מעותק מכאן וגם לשי' הרשב"א והשו"ע אינו ענין ליחיד רק דרך קריאה.
והרשב"א נשאל האם יחיד רשאי לומר י"ג מידות. וכנראה יסוד הספק הוא מלשון חז"ל ש"הקב"ה נתעטף כשליח ציבור", משמע שעיקר סגולת י"ג מידות היא ברבים. והשיב הרשב"א שאם "אומרם דרך תפילה ובקשת רחמים אין נאמרים ביחיד דדבר שבקדושה הן, אבל אם בא לאומרם דרך קריאה בעלמא [דהיינו בניגון ובטעמים, עי' במשנ"ב סי' תקסה ס"ק יב; אומרם". אמנם בטור מובאת מחלוקת האם היחיד רשאי לומר י"ג מידות: לדעת רב נתן [והבית יוסף הביא שכן הוא דעת הרשב"א הנ"ל], י"ג מידות אומרים רק בציבור, ככל דברים שבקדושה. אולם לדעת הטור [ורבינו יונה המובא בבית יוסף] גם יחיד אומר י"ג מידות. השו"ע פסק כדעת הערוך והרשב"א. והוסיף הרמ"א: "וכן אין ליחיד לומר סליחות או ויעבור". ומקור הדין בדברי האור זרוע. אך כבר הביא המשנה ברורה (סי' תקסה ס"ק יג; ) הביא ש"האחרונים תמהו על עיקר הדין דלמה לא יאמר היחיד סליחות דהוא תחנונים בעלמא, והסכימו דסליחות בלא י"ג מידות יכול יחיד לומר", וכן פסק המשנ"ב בהלכות ראש השנה "ואף יחיד יוכל לומר אותם שאין בהם י"ג מדות, ובסליחה שנזכר י"ג מדות ידלג אותן תיבות".
וביסוד הדברים עוד ראיתי מביאים בשם ספר הררי קדם שכותב ששמע מהגרי"ד סולובייצ'יק -בוסטון לבאר את שיטת הרמב"ם שסליחות הם רק בבית כנסת ובציבור, כי "עיקר החפצא של י"ג מידות אינם אלא בציבור, ולא מצד דבר שבקדושה, אלא מתחילה כל עיקר תפילה זו לא נתקנה אלא לציבור". ועי' בדבריו שביאר לפי זה את מחלוקת הרמ"א והאחרונים הנ"ל אם רשאי לומר סליחות ביחיד. נמצא לפי הבנה זו כי גדר אמירת י"ג מידות בציבור אינו ככל 'דבר שבקדושה' הנאמרים בעשרה, אלא יש לאומרם בציבור בגלל שכל עיקר תקנת אמירת י"ג מידות היתה בציבור - כאשר הורה הקב"ה למשה רבנו את סדר אמירתם שיאמרו בציבור, והקב"ה כביכול נתעטף כשליח ציבור [סברא זו שי"ג מידות אינם נאמרים אלא בציבור כי עיקר התקנה היתה לציבור, מבוארת גם בדברי שבלי הלקט (סימן כט; הובא בשו"ת בצל החכמה שלא כתב שהטעם לאמירת י"ג מידות בציבור הוא משום שהם 'דבר שבקדושה' אלא בגלל שעיקר התקנה לאומרם היא בציבור] ע"כ.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח