נושאים נשים במועד?
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 854
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
- נתן תודה: 247 פעמים
- קיבל תודה: 262 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
נושאים נשים במועד?
מה דעת חו"ר אתרא הדין על מציאה זו?
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
ערכים:
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 256
- הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
- נתן תודה: 149 פעמים
- קיבל תודה: 125 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
יתכן שהנישואין היו הרבה קודם, אך התברר שהכתובה המקורית לא היתה כשרה וכדו', ועשו כתובה חדשה בחול המועד.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 701
- הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
- נתן תודה: 215 פעמים
- קיבל תודה: 285 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
לפי התאריך מדובר ביום ראשון י"ז תשרי תרנא.
ובכן, י"ז תשרי אינו נופל אף פעם ביום ראשון שהרי ט"ו תשרי אינו יכול לחול ביום שישי.
בשנת תרנ"א חל י"ז בתשרי ביום רביעי.
אם כן הכתובה אינה מקורית.
אם נרצה להניח שהכתובה מקורית ונפלה טעות בכתיבת התאריך, ניתן להציע שהתאריך הנכון היה או בשבעה בתשרי שחל ביום ראשון, או בארבעה עשר בתשרי שחל גם הוא ביום ראשון באותה שנה.
ובכן, י"ז תשרי אינו נופל אף פעם ביום ראשון שהרי ט"ו תשרי אינו יכול לחול ביום שישי.
בשנת תרנ"א חל י"ז בתשרי ביום רביעי.
אם כן הכתובה אינה מקורית.
אם נרצה להניח שהכתובה מקורית ונפלה טעות בכתיבת התאריך, ניתן להציע שהתאריך הנכון היה או בשבעה בתשרי שחל ביום ראשון, או בארבעה עשר בתשרי שחל גם הוא ביום ראשון באותה שנה.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
י"ל עפ"י ד' תוס' כתובות מז. (ד"ה דמסר לה בשבתות וי"ט) וז"ל - אע"ג דאמר במו"ק (דף ח: ושם) ושמחת בחגך ולא באשתך דאין נושאים נשים בחולו של מועד משום דאין מערבין שמחה בשמחה ודרשה גמורה היא כדאמר בחגיגה (דף ח: ושם) דהוי מדאורייתא איכא למימר דהכא אירי שעה אחת קודם יו"ט שהוא כיו"ט לענין מלאכה דתוספת דאורייתא ובטילה באותה שעה מן המלאכה א"נ כשמסרה האב לשלוחי הבעל או נשואין בלא סעודה דאמר בהחולץ (יבמות דף מג: ושם) דנשואין בלא סעודה איכא שמחה כולי האי שיהא אסור לישא ביו"ט מטעם זה עכ"ל.
אמנם ראיתי בהמהרש"א והשטמ"ק שם ביארו ד' תוס' לענין דאורייתא ולעולם מדרבנן אסור גם בלא סעודה, ודלא כמהרש"ל שם ובשו"ע סי' תקמו לא חילק ובמ"ב סק"א שם כתב להדיא גם בלא סעודה ועיי"ע סק"ב.
הרמ"א בשו"ע סי' תקמה סוס"י ה' כתב "ומתר לכתב כתובה במועד (כל בו) ויש אוסרים (סמ"ק).
משנה ברורה שם
(כח) כתובה במועד - מטעם דבר האבד שמא יבואו לידי ערעור בהסכמת תנאיהם וא"כ במדינתינו שכותבין כל הכתובות בשוה אסור לכתוב לכו"ע אבל תוספת כתובה מה שמוסיף הבעל מרצונו שרי [מ"א] ועיין בפמ"ג דבכתב משיט"א יש להקל אף בזמנינו:
(כט) ויש אוסרין - טעמם דהוי כשט"ח. והלכה (כח) כדעה א' ועיין לעיל דבמדינתינו אין להקל כי אם בכתב משיט"א:
ובאמת יש לדון אי אמרינן להתיר משום שהאדם דואג על כתובה פגומה, וכעין מש"כ השעה"צ שם סק"ל בשם הריטב"א לענין אגרות שאילת שלום שההיתר הוא 'מפני שמחת הרגל שלא יהא בדאגה'. וי"ל.
נ.ב בכתובה חילופית (כתובה דאירכסא) א. יש לה נוסח מיוחד ב. כותבים בה הן את תאריך הנישואין והן את תאריך הכתיבה מה שלא נעשה בכתובה כאן וזה ק"ק לד' ר' @נפתולי.
אמנם ראיתי בהמהרש"א והשטמ"ק שם ביארו ד' תוס' לענין דאורייתא ולעולם מדרבנן אסור גם בלא סעודה, ודלא כמהרש"ל שם ובשו"ע סי' תקמו לא חילק ובמ"ב סק"א שם כתב להדיא גם בלא סעודה ועיי"ע סק"ב.
ואם אכן כך, הרי נתברר שהמנהג באותו מקום להקל בכתיבת כתובה בחוה"מ. וזו אכן מציאה לא קטנה (אלא"כ זה כתב משיט"א וזה לא)נפתולי כתב:יתכן שהנישואין היו הרבה קודם, אך התברר שהכתובה המקורית לא היתה כשרה וכדו', ועשו כתובה חדשה בחול המועד.
הרמ"א בשו"ע סי' תקמה סוס"י ה' כתב "ומתר לכתב כתובה במועד (כל בו) ויש אוסרים (סמ"ק).
משנה ברורה שם
(כח) כתובה במועד - מטעם דבר האבד שמא יבואו לידי ערעור בהסכמת תנאיהם וא"כ במדינתינו שכותבין כל הכתובות בשוה אסור לכתוב לכו"ע אבל תוספת כתובה מה שמוסיף הבעל מרצונו שרי [מ"א] ועיין בפמ"ג דבכתב משיט"א יש להקל אף בזמנינו:
(כט) ויש אוסרין - טעמם דהוי כשט"ח. והלכה (כח) כדעה א' ועיין לעיל דבמדינתינו אין להקל כי אם בכתב משיט"א:
ובאמת יש לדון אי אמרינן להתיר משום שהאדם דואג על כתובה פגומה, וכעין מש"כ השעה"צ שם סק"ל בשם הריטב"א לענין אגרות שאילת שלום שההיתר הוא 'מפני שמחת הרגל שלא יהא בדאגה'. וי"ל.
נ.ב בכתובה חילופית (כתובה דאירכסא) א. יש לה נוסח מיוחד ב. כותבים בה הן את תאריך הנישואין והן את תאריך הכתיבה מה שלא נעשה בכתובה כאן וזה ק"ק לד' ר' @נפתולי.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 701
- הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
- נתן תודה: 215 פעמים
- קיבל תודה: 285 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
יש עוד להעיר שלכאורה התאריך אינו כתוב בהתאם לדקדוקי ההלכה.
לדוגמא:
א. את השנה כותבים בלשון נקבה וכאן כתבו ואחד וחמישים.
ב. כותבים שבעה עשר ימים.
ג. כותבים חדש חסר ולא חודש מלא.
ד. במנין השנים כותבים המנין המרובה קודם, היינו חמישים ואחת ולא ואחד וחמישים.
לדוגמא:
א. את השנה כותבים בלשון נקבה וכאן כתבו ואחד וחמישים.
ב. כותבים שבעה עשר ימים.
ג. כותבים חדש חסר ולא חודש מלא.
ד. במנין השנים כותבים המנין המרובה קודם, היינו חמישים ואחת ולא ואחד וחמישים.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1071
- הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
- נתן תודה: 98 פעמים
- קיבל תודה: 217 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
את התאריך של הכתובה יודעים. אבל מהיכן מקורה, ארץ קהילה וכדומה מענין מאד.הכהן כתב:מה דעת חו"ר אתרא הדין על מציאה זו?
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 701
- הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
- נתן תודה: 215 פעמים
- קיבל תודה: 285 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
כתוב בכתובה שם העיר קאשאן, וזו עיר באירן. ראה ערך 'כאשאן' בויקיפדיה. הערך פותח כך: כאשאן (בפרסית: کاشان, בעברית נקראת גם קשאן) היא עיר במחוז אספהאן באיראן. העיר נמצאת כ-260 ק"מ דרומית לבירה טהראן וכ-220 ק"מ צפונית לעיר אספהאן.נדיב לב כתב:את התאריך של הכתובה יודעים. אבל מהיכן מקורה, ארץ קהילה וכדומה מענין מאד.
ההמשך חסום אצלי, ואם יש שם משהו מעניין כדאי שמישהו יביא ציטוט.
[עכשיו אני רואה ש @יהודה1 הקדים אותי, עכ"פ אולי הדברים מופיעים גם במכלול, וניתן להעתיק משם פרטים נוספים על הקהילה.]
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1556
- הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
- נתן תודה: 404 פעמים
- קיבל תודה: 296 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
הבאתי קישור. אם זה לא מספיק יש את זה (הועתק מויקיפדיה כעת)אור זרוע כתב:כתוב בכתובה שם העיר קאשאן, וזו עיר באירן. ראה ערך 'כאשאן' בויקיפדיה. הערך פותח כך: כאשאן (בפרסית: کاشان, בעברית נקראת גם קשאן) היא עיר במחוז אספהאן באיראן. העיר נמצאת כ-260 ק"מ דרומית לבירה טהראן וכ-220 ק"מ צפונית לעיר אספהאן.נדיב לב כתב:את התאריך של הכתובה יודעים. אבל מהיכן מקורה, ארץ קהילה וכדומה מענין מאד.
ההמשך חסום אצלי, ואם יש שם משהו מעניין כדאי שמישהו יביא ציטוט.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
אם כך לא פלא כל הערות הן מצד הדין, התאריך, והנוסח. כפי שראיתי בקישור כאן מדובר על קהילה עתיקה בת 300 משפחות סך הכל.יהודה1 כתב:זה באירן. https://dbs.bh.org.il/he/%D7%A7%D7%90%D ... 7%95%D7%9D
ועם זאת לפי הנכתב, במאה ה-18 פקדו את הקהילה שד"רים מארץ-ישראל" וכידוע שהשדר"ים השפיעו מתורתם בארצות נכר, האם הם סדרו את הכתובה? או לכה"פ היו מודעים לנוסח הכתובה?
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1556
- הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
- נתן תודה: 404 פעמים
- קיבל תודה: 296 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
אתה מתכוין ברצינות. לא נראה שיעשו כתובה מעוטרת בשביל זה. (אולי גם עשו טיוטה בשביל הדפוס)דרומאי כתב:כפי הנראה בסופרים העשויין להתלמד עסקינן.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1343
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 370 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
אני מלמד זכות עליהם, כי הכתובה הזאת מלאה שגיאות וכמעט מזויפת מתוכהיהודה1 כתב:אתה מתכוין ברצינות. לא נראה שיעשו כתובה מעוטרת בשביל זה. (אולי גם עשו טיוטה בשביל הדפוס)דרומאי כתב:כפי הנראה בסופרים העשויין להתלמד עסקינן.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
ולשם מה נועדו החתימות?דרומאי כתב:כפי הנראה בסופרים העשויין להתלמד עסקינן.
בין השאר כפי שכבר הער', צריך לקחת בחשבון שאנו מדברים כאן על קהילה זניחה שמנתה סך הכל 300 משפחות, וכפי הידוע בערי פרס בשונה משאר ערי המזרח כמו בבל וכדו' הת"ח לא היו מצויים לרוב, בפרט בקהילות קטנות.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1343
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 370 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
החתימות הם של הסופרים שחתמו כעדים. יתכן שבכוונה נקטו תאריך לא קיים כדי למנוע שימוש שלא כדין.הפקדתי שומרים כתב:ולשם מה נועדו החתימות?דרומאי כתב:כפי הנראה בסופרים העשויין להתלמד עסקינן.
בין השאר כפי שהעי' צריך לקחת בחשבון שאנו מדברים כאן על קהילה זניחה שמנתה סך הכל 300 משפחות, וכפי הידוע בערי פרס בשונה משאר ערי המזרח כמו בבל וכדו' הת"ח לא היו מצויים לרוב, בפרט בקהילות קטנות.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2784
- הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 180 פעמים
- קיבל תודה: 807 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
אחרי שדנו כאן החברים לאורך ולרוחב במציאה של מר, מן הראוי שגם מר יתיחס לשאלה מנין המציאה? באיזה נסיבות היא נכתבה וכו', כל מה שדנו כאן. וזו דרך הגונה.הכהן כתב:מה דעת חו"ר אתרא הדין על מציאה זו?
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 854
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
- נתן תודה: 247 פעמים
- קיבל תודה: 262 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נושאים נשים במועד?
אין לי כל מושג. מצאתי את זה בחיפוש "כתובה" בפינטרסט...הפקדתי שומרים כתב:אחרי שדנו כאן החברים לאורך ולרוחב במציאה של מר, מן הראוי שגם מר יתיחס לשאלה מנין המציאה? באיזה נסיבות היא נכתבה וכו', כל מה שדנו כאן. וזו דרך הגונה.הכהן כתב:מה דעת חו"ר אתרא הדין על מציאה זו?
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
הזוהר הקדוש החמיר מאוד בעונשו של אדם שאינו משמח עניים במועד.
על ידי במבי » 13 אוקטובר 2019, 00:57 » ב סוכות, שמחת תורה ושמיני עצרת - 0 תגובות
- 41 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
13 אוקטובר 2019, 00:57
-
-
-
רעיון: לפתוח קבוצת נושאים ללומדי הלכה בעיון
על ידי סתירת זקנים בנין » 20 דצמבר 2018, 20:58 » ב הפורום שלנו - 0 תגובות
- 270 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סתירת זקנים בנין
20 דצמבר 2018, 20:58
-
-
- 0 תגובות
- 165 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לא מובן מאיליו
20 מרץ 2019, 08:28
-
- 1 תגובות
- 99 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי הכהן
08 ספטמבר 2019, 01:40
-
- 4 תגובות
- 137 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שניאור
29 אוקטובר 2019, 09:25
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים