נושאים נשים במועד?


פותח הנושא
הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 854
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 247 פעמים
קיבל תודה: 262 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי הכהן » 03 ספטמבר 2018, 10:10

מה דעת חו"ר אתרא הדין על מציאה זו?
439de982148f4cb9bef8158d43681349.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

ערכים:


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 256
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 149 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי נפתולי » 03 ספטמבר 2018, 10:48

יתכן שהנישואין היו הרבה קודם, אך התברר שהכתובה המקורית לא היתה כשרה וכדו', ועשו כתובה חדשה בחול המועד.


אור זרוע
משתמש ותיק
הודעות: 701
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 285 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי אור זרוע » 03 ספטמבר 2018, 16:05

לפי התאריך מדובר ביום ראשון י"ז תשרי תרנא.
ובכן, י"ז תשרי אינו נופל אף פעם ביום ראשון שהרי ט"ו תשרי אינו יכול לחול ביום שישי.
בשנת תרנ"א חל י"ז בתשרי ביום רביעי.
אם כן הכתובה אינה מקורית.

אם נרצה להניח שהכתובה מקורית ונפלה טעות בכתיבת התאריך, ניתן להציע שהתאריך הנכון היה או בשבעה בתשרי שחל ביום ראשון, או בארבעה עשר בתשרי שחל גם הוא ביום ראשון באותה שנה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 807 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 03 ספטמבר 2018, 16:24

י"ל עפ"י ד' תוס' כתובות מז. (ד"ה דמסר לה בשבתות וי"ט) וז"ל - אע"ג דאמר במו"ק (דף ח: ושם) ושמחת בחגך ולא באשתך דאין נושאים נשים בחולו של מועד משום דאין מערבין שמחה בשמחה ודרשה גמורה היא כדאמר בחגיגה (דף ח: ושם) דהוי מדאורייתא איכא למימר דהכא אירי שעה אחת קודם יו"ט שהוא כיו"ט לענין מלאכה דתוספת דאורייתא ובטילה באותה שעה מן המלאכה א"נ כשמסרה האב לשלוחי הבעל או נשואין בלא סעודה דאמר בהחולץ (יבמות דף מג: ושם) דנשואין בלא סעודה איכא שמחה כולי האי שיהא אסור לישא ביו"ט מטעם זה עכ"ל.
אמנם ראיתי בהמהרש"א והשטמ"ק שם ביארו ד' תוס' לענין דאורייתא ולעולם מדרבנן אסור גם בלא סעודה, ודלא כמהרש"ל שם ובשו"ע סי' תקמו לא חילק ובמ"ב סק"א שם כתב להדיא גם בלא סעודה ועיי"ע סק"ב.
נפתולי כתב:יתכן שהנישואין היו הרבה קודם, אך התברר שהכתובה המקורית לא היתה כשרה וכדו', ועשו כתובה חדשה בחול המועד.
ואם אכן כך, הרי נתברר שהמנהג באותו מקום להקל בכתיבת כתובה בחוה"מ. וזו אכן מציאה לא קטנה (אלא"כ זה כתב משיט"א וזה לא)
הרמ"א בשו"ע סי' תקמה סוס"י ה' כתב "ומתר לכתב כתובה במועד (כל בו) ויש אוסרים (סמ"ק).
משנה ברורה שם
(כח) כתובה במועד - מטעם דבר האבד שמא יבואו לידי ערעור בהסכמת תנאיהם וא"כ במדינתינו שכותבין כל הכתובות בשוה אסור לכתוב לכו"ע אבל תוספת כתובה מה שמוסיף הבעל מרצונו שרי [מ"א] ועיין בפמ"ג דבכתב משיט"א יש להקל אף בזמנינו:
(כט) ויש אוסרין - טעמם דהוי כשט"ח. והלכה (כח) כדעה א' ועיין לעיל דבמדינתינו אין להקל כי אם בכתב משיט"א:

ובאמת יש לדון אי אמרינן להתיר משום שהאדם דואג על כתובה פגומה, וכעין מש"כ השעה"צ שם סק"ל בשם הריטב"א לענין אגרות שאילת שלום שההיתר הוא 'מפני שמחת הרגל שלא יהא בדאגה'. וי"ל.

נ.ב בכתובה חילופית (כתובה דאירכסא) א. יש לה נוסח מיוחד ב. כותבים בה הן את תאריך הנישואין והן את תאריך הכתיבה מה שלא נעשה בכתובה כאן וזה ק"ק לד' ר' @נפתולי.


אור זרוע
משתמש ותיק
הודעות: 701
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 285 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי אור זרוע » 03 ספטמבר 2018, 17:38

יש עוד להעיר שלכאורה התאריך אינו כתוב בהתאם לדקדוקי ההלכה.
לדוגמא:
א. את השנה כותבים בלשון נקבה וכאן כתבו ואחד וחמישים.
ב. כותבים שבעה עשר ימים.
ג. כותבים חדש חסר ולא חודש מלא.
ד. במנין השנים כותבים המנין המרובה קודם, היינו חמישים ואחת ולא ואחד וחמישים.


איש גלילי
הודעות: 41
הצטרף: 10 מאי 2017, 02:32
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי איש גלילי » 03 ספטמבר 2018, 19:22

גם הלמ"ד הנוספת בתאריך (לשבעה עשר לחודש תשרי) שגויה לכאורה.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1071
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 98 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי נדיב לב » 03 ספטמבר 2018, 19:38

הכהן כתב:מה דעת חו"ר אתרא הדין על מציאה זו?
439de982148f4cb9bef8158d43681349.jpg
את התאריך של הכתובה יודעים. אבל מהיכן מקורה, ארץ קהילה וכדומה מענין מאד.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1556
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי יהודה1 » 03 ספטמבר 2018, 19:46

"עיר קאשאן דיתבא על תחום נהרא בארות"


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1556
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי יהודה1 » 03 ספטמבר 2018, 19:48



אור זרוע
משתמש ותיק
הודעות: 701
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 285 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי אור זרוע » 03 ספטמבר 2018, 19:49

נדיב לב כתב:את התאריך של הכתובה יודעים. אבל מהיכן מקורה, ארץ קהילה וכדומה מענין מאד.
כתוב בכתובה שם העיר קאשאן, וזו עיר באירן. ראה ערך 'כאשאן' בויקיפדיה. הערך פותח כך: כאשאן (בפרסית: کاشان, בעברית נקראת גם קשאן) היא עיר במחוז אספהאן באיראן. העיר נמצאת כ-260 ק"מ דרומית לבירה טהראן וכ-220 ק"מ צפונית לעיר אספהאן.
ההמשך חסום אצלי, ואם יש שם משהו מעניין כדאי שמישהו יביא ציטוט.

[עכשיו אני רואה ש @יהודה1 הקדים אותי, עכ"פ אולי הדברים מופיעים גם במכלול, וניתן להעתיק משם פרטים נוספים על הקהילה.]


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1556
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי יהודה1 » 03 ספטמבר 2018, 19:54

אור זרוע כתב:
נדיב לב כתב:את התאריך של הכתובה יודעים. אבל מהיכן מקורה, ארץ קהילה וכדומה מענין מאד.
כתוב בכתובה שם העיר קאשאן, וזו עיר באירן. ראה ערך 'כאשאן' בויקיפדיה. הערך פותח כך: כאשאן (בפרסית: کاشان, בעברית נקראת גם קשאן) היא עיר במחוז אספהאן באיראן. העיר נמצאת כ-260 ק"מ דרומית לבירה טהראן וכ-220 ק"מ צפונית לעיר אספהאן.
ההמשך חסום אצלי, ואם יש שם משהו מעניין כדאי שמישהו יביא ציטוט.
הבאתי קישור. אם זה לא מספיק יש את זה (הועתק מויקיפדיה כעת)


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 807 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 03 ספטמבר 2018, 20:01

יהודה1 כתב:זה באירן. https://dbs.bh.org.il/he/%D7%A7%D7%90%D ... 7%95%D7%9D
אם כך לא פלא כל הערות הן מצד הדין, התאריך, והנוסח. כפי שראיתי בקישור כאן מדובר על קהילה עתיקה בת 300 משפחות סך הכל.
ועם זאת לפי הנכתב, במאה ה-18 פקדו את הקהילה שד"רים מארץ-ישראל" וכידוע שהשדר"ים השפיעו מתורתם בארצות נכר, האם הם סדרו את הכתובה? או לכה"פ היו מודעים לנוסח הכתובה?


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי דרומאי » 04 ספטמבר 2018, 02:04

כפי הנראה בסופרים העשויין להתלמד עסקינן.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1556
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי יהודה1 » 04 ספטמבר 2018, 09:27

דרומאי כתב:כפי הנראה בסופרים העשויין להתלמד עסקינן.
אתה מתכוין ברצינות. לא נראה שיעשו כתובה מעוטרת בשביל זה. (אולי גם עשו טיוטה בשביל הדפוס)


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי דרומאי » 04 ספטמבר 2018, 19:44

יהודה1 כתב:
דרומאי כתב:כפי הנראה בסופרים העשויין להתלמד עסקינן.
אתה מתכוין ברצינות. לא נראה שיעשו כתובה מעוטרת בשביל זה. (אולי גם עשו טיוטה בשביל הדפוס)
אני מלמד זכות עליהם, כי הכתובה הזאת מלאה שגיאות וכמעט מזויפת מתוכה


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 807 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 04 ספטמבר 2018, 20:31

דרומאי כתב:כפי הנראה בסופרים העשויין להתלמד עסקינן.
ולשם מה נועדו החתימות?
בין השאר כפי שכבר הער', צריך לקחת בחשבון שאנו מדברים כאן על קהילה זניחה שמנתה סך הכל 300 משפחות, וכפי הידוע בערי פרס בשונה משאר ערי המזרח כמו בבל וכדו' הת"ח לא היו מצויים לרוב, בפרט בקהילות קטנות.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי דרומאי » 04 ספטמבר 2018, 21:09

הפקדתי שומרים כתב:
דרומאי כתב:כפי הנראה בסופרים העשויין להתלמד עסקינן.
ולשם מה נועדו החתימות?
בין השאר כפי שהעי' צריך לקחת בחשבון שאנו מדברים כאן על קהילה זניחה שמנתה סך הכל 300 משפחות, וכפי הידוע בערי פרס בשונה משאר ערי המזרח כמו בבל וכדו' הת"ח לא היו מצויים לרוב, בפרט בקהילות קטנות.
החתימות הם של הסופרים שחתמו כעדים. יתכן שבכוונה נקטו תאריך לא קיים כדי למנוע שימוש שלא כדין.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 807 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 04 ספטמבר 2018, 21:13

6 חתימות? 6 סופרים?


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 807 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 05 ספטמבר 2018, 01:50

הכהן כתב:מה דעת חו"ר אתרא הדין על מציאה זו?
439de982148f4cb9bef8158d43681349.jpg
אחרי שדנו כאן החברים לאורך ולרוחב במציאה של מר, מן הראוי שגם מר יתיחס לשאלה מנין המציאה? באיזה נסיבות היא נכתבה וכו', כל מה שדנו כאן. וזו דרך הגונה.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי דרומאי » 05 ספטמבר 2018, 02:43

הפקדתי שומרים כתב:6 חתימות? 6 סופרים?
למה לא? זאת כיתה קטנה...


פותח הנושא
הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 854
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 247 פעמים
קיבל תודה: 262 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושאים נשים במועד?

שליחה על ידי הכהן » 06 ספטמבר 2018, 02:25

הפקדתי שומרים כתב:
הכהן כתב:מה דעת חו"ר אתרא הדין על מציאה זו?
439de982148f4cb9bef8158d43681349.jpg
אחרי שדנו כאן החברים לאורך ולרוחב במציאה של מר, מן הראוי שגם מר יתיחס לשאלה מנין המציאה? באיזה נסיבות היא נכתבה וכו', כל מה שדנו כאן. וזו דרך הגונה.
אין לי כל מושג. מצאתי את זה בחיפוש "כתובה" בפינטרסט...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים