האחד בא לגור
משתמש ותיק
גמרא חולין יא
"מנא הא מילתא דאמור רבנן זיל בתר רובא וכו ,רב מרי אמר אתיא ממכה אביו ואימו דאמר רחמנא קטליה, וליחוש
דלמא לאו אביו הוא ,אלא לאו משום דאזלינן בתר רובא ,ורוב בעילות אחר הבועל ,ממאי דילמא כגון שהיו אביו ואימו בבית האסורים אפילו הכי אין אפטרופוס לעריות. "
מבואר בדברי הגמרא ,שאין היכי תימצי לדון אדם כבן של אביו, אם לא מדין רוב בעילות אחר הבועל .
ומזה זמן רב תמהתי ,שהרי פרשה שלימה נאמרה בתורה, "ערות בת בנך או בת בתך לא תגלה" וביארו הראשונים שפרשה זו (וכן ביתו עצמה הנלמדת מגז"ש ד"הנה הנה" ) מדברת בביתו מאנוסתו ,שהרי אם היא ביתו מאשתו ,כבר נאסרה בפרשת "ערות אישה ובתה לא תגלה את בת בנה ואת בת ביתה לא תיקח" ,וקשה טובא ,אם מדובר בבת שהיא לא מאשתו ,הרי שאין בה רוב בעילות אחר הבועל ,וא"כ מנין שזו ביתו. ואפילו אם נדחוק שהפסוק אסר מספק ,(לשיטת הרשב"א דסד"א לחומרא ) עדיין יקשה, שהרי הגמרא ביבמות נג לומדת גז"ש "זימה זימה" להמית בא על ביתו ועל בת ביתו, ובזה ודאי יקשה איך אפשר להרוג אותם הרי אולי זה לא ביתו.
"מנא הא מילתא דאמור רבנן זיל בתר רובא וכו ,רב מרי אמר אתיא ממכה אביו ואימו דאמר רחמנא קטליה, וליחוש
דלמא לאו אביו הוא ,אלא לאו משום דאזלינן בתר רובא ,ורוב בעילות אחר הבועל ,ממאי דילמא כגון שהיו אביו ואימו בבית האסורים אפילו הכי אין אפטרופוס לעריות. "
מבואר בדברי הגמרא ,שאין היכי תימצי לדון אדם כבן של אביו, אם לא מדין רוב בעילות אחר הבועל .
ומזה זמן רב תמהתי ,שהרי פרשה שלימה נאמרה בתורה, "ערות בת בנך או בת בתך לא תגלה" וביארו הראשונים שפרשה זו (וכן ביתו עצמה הנלמדת מגז"ש ד"הנה הנה" ) מדברת בביתו מאנוסתו ,שהרי אם היא ביתו מאשתו ,כבר נאסרה בפרשת "ערות אישה ובתה לא תגלה את בת בנה ואת בת ביתה לא תיקח" ,וקשה טובא ,אם מדובר בבת שהיא לא מאשתו ,הרי שאין בה רוב בעילות אחר הבועל ,וא"כ מנין שזו ביתו. ואפילו אם נדחוק שהפסוק אסר מספק ,(לשיטת הרשב"א דסד"א לחומרא ) עדיין יקשה, שהרי הגמרא ביבמות נג לומדת גז"ש "זימה זימה" להמית בא על ביתו ועל בת ביתו, ובזה ודאי יקשה איך אפשר להרוג אותם הרי אולי זה לא ביתו.