פרשת וישלח, השם "ישראל" נתגלה ליעקב ע"י שרו של עשו?! [והשם "אדום" נתגלה במאבק עם יעקב]

רוצה לדעת

משתמש ותיק
הנה השם ישראל הוא השם של כלל ישראל בדרגה הגבוהה, משא"כ השם יעקב זה כאשר ישראל במצב יותר נמוך, כמפורש בראשונים וכידוע.
ויש לעיין ששם זה ניתן לנו ע"י "שרו של עשו", הלא דבר הוא, ששם המורה על דרגתם הגדולה של ישראל ניתן ע"י שרו של עשו.

יתכן, שאדרבה כאשר כח הרע נכנע לישראל, היינו שאף שרו של עשו מכיר בעליונותו של ישראל, זה גופא דרגתם הגבוהה.

[ולהלן, הביא כאן ח"א שליט"א בשם הגאון המובהק ר' לייב מינצברג זצ"ל שמצינו גם לאידך גיסא שהשם "אדום" לעשו ניתן ע"י יעקב,
ובי' שכל אחד נתן לשני את שמו ע"ש המלחמה התמידית בין יעקב לעשו "ולאום מלאום יאמץ וכו'" ואלא שאצל יעקב ניתן לו השם "ישראל" רק כאשר גבר על עשו.]
 

נבשר

משתמש ותיק
אני מסכים לדבריך ויעקב היינו כמש"כ הרמב"ן בדרך עקוב היינו שהוא פתלתל ואינו בקו היושר, והיינו שהטוב זקוק לרמאות בשביל לנצח, וישראל שהוא בדרגה הגבוהה והשלימה שלו, שאף עשו מודה ליעקב. ויש לעיין שאומרים בקרבנות בבוקר "ומאהבתך ומשמחתך ששמחת בו קראת את שמו ישראל וישורון". ואפשר שעכ"פ בודאי השם קראו כן, רק קריאת השם היתה אצל שרו של עשו, והדבר מוכיח כמש"כ.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
נבשר אמר:
אני מסכים לדבריך ויעקב היינו כמש"כ הרמב"ן בדרך עקוב היינו שהוא פתלתל ואינו בקו היושר, והיינו שהטוב זקוק לרמאות בשביל לנצח, וישראל שהוא בדרגה הגבוהה והשלימה שלו, שאף עשו מודה ליעקב. ויש לעיין שאומרים בקרבנות בבוקר "ומאהבתך ומשמחתך ששמחת בו קראת את שמו ישראל וישורון". ואפשר שעכ"פ בודאי השם קראו כן, רק קריאת השם היתה אצל שרו של עשו, והדבר מוכיח כמש"כ.

ייש"כ,
אגב, מה זה הלשון "ומשמחתך ששמחת בו" היכן מצינו שהקב"ה "שמח" עם יעקב?
האם הכוונה כמש"כ "ולישרי לב שמחה", ויעקב שהלך "ישר" הקב"ה שמח בו.
 

יעבץ

משתמש ותיק
רוצה לדעת אמר:
הנה השם ישראל הוא השם של כלל ישראל בדרגה הגבוהה, משא"כ השם יעקב זה כאשר ישראל במצב יותר נמוך, כמפורש בראשונים וכידוע.
ויש לעיין ששם זה ניתן לנו ע"י "שרו של עשו", הלא דבר הוא, ששם המורה על דרגתם הגדולה של ישראל ניתן ע"י שרו של עשו.

יתכן, שאדרבה כאשר כח הרע נכנע לישראל, היינו שאף שרו של עשו מכיר בעליונותו של ישראל, זה גופא דרגתם הגבוהה.

אכן, ולמעלה מזה מעניין מאוד ששמו של עשיו 'אדום' ניתן לו על ידי יעקב (שהרי רק הוא היה במכירת הבכורה), ונמצא שכל אחד קרא בשמו של השני.
והעניין הוא שהשמות שנתנו להם נקבעו על פי המאבק של לאום מלאום יאמץ, ובמכירת הבכורה כבר נקבע שפלותו של עשיו וזה מרומז בכינוי אדום, אבל יעקב לא זכה עדיין בכינוי ישראל כי עדיין לא גבר לחלוטין על אחיו, ורק לאחק המאבק עם שרו של עשיו הודה לו על הברכות ועל המכירה ואז ניתן לו השם ישראל 'כי שרית'.
כ"ז בקצרה מה ששמעתי מר' לייב מינצברג זצ"ל הכ"מ.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
יעבץ אמר:
רוצה לדעת אמר:
הנה השם ישראל הוא השם של כלל ישראל בדרגה הגבוהה, משא"כ השם יעקב זה כאשר ישראל במצב יותר נמוך, כמפורש בראשונים וכידוע.
ויש לעיין ששם זה ניתן לנו ע"י "שרו של עשו", הלא דבר הוא, ששם המורה על דרגתם הגדולה של ישראל ניתן ע"י שרו של עשו.

יתכן, שאדרבה כאשר כח הרע נכנע לישראל, היינו שאף שרו של עשו מכיר בעליונותו של ישראל, זה גופא דרגתם הגבוהה.

אכן, ולמעלה מזה מעניין מאוד ששמו של עשיו 'אדום' ניתן לו על ידי יעקב (שהרי רק הוא היה במכירת הבכורה), ונמצא שכל אחד קרא בשמו של השני.
והעניין הוא שהשמות שנתנו להם נקבעו על פי המאבק של לאום מלאום יאמץ, ובמכירת הבכורה כבר נקבע שפלותו של עשיו וזה מרומז בכינוי אדום, אבל יעקב לא זכה עדיין בכינוי ישראל כי עדיין לא גבר לחלוטין על אחיו, ורק לאחק המאבק עם שרו של עשיו הודה לו על הברכות ועל המכירה ואז ניתן לו השם ישראל 'כי שרית'.
כ"ז בקצרה מה ששמעתי מר' לייב מינצברג זצ"ל הכ"מ.

דברים נפלאים ממש, וייש"כ.
אשמח לידע למה "אדום" זה שם המורה על שפלותו של עשו,
האם בגלל שאנו מכנים אותו ע"ש החיצוניות של הדברים, שנתפעל מהצבע של הדבר וכיוצב"ז
וכמש"כ הספורנו וז"ל: כשראו שכ"כ התמכר למלאכתו אשר לא כתורת האדם עד שלא הכיר בנזיד כי אם צבעו, עכ"ל. והיינו ששמו של עשיו הוא על שם שמתפעל מדבר עפ"י מראהו החיצוני, ודו"ק.
[אגב, שמעתי פעם מחכ"א שאדום הוא לשון דמיון... ולכן הצבע אדום תופס העין יותר מכל הצבעים.]
 

יעבץ

משתמש ותיק
כמובן הן כדברי הספורנו שלא תפס במאכל את המהות שלו אלא את הצבע החיצוני בלבד, והן באופן כללי העובדה שבשביל האדום האדום הזה הסכים למכור את הבכורה, וזה הכריע שיעקב - מלשון ידו אוחזת בעקב עשיו, היינו שמנסה למנוע ממנו את הגדולה שאינה ראויה לו - יכל לו ונטל בדין את הבכורה.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
עלה בס"ד, ועפי"ד הגאון ר' ליב זיע"א שהשמות נתנו להם דוקא במאבק בינהם,
וכלומר שהמהות של יעקב ועשו מתגלית דוקא על ידי ודרך המאבק שלהם שבמאבק "מתחדד" ההבדל בין יעקב לעשו שהם שני הפכים מן הקצה אל הקצה וכלשון הקרא "ולאום מלאום וכו'" ודוקא שם נקבעו שמותם שהשם מורה על מהות ושורש האדם, וכאן דוקא דרך המאבק נתגלה מהותם ושורשם שזה "אדום" וזה "ישראל",
והדברים נפלאים בע"ה
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
רוצה לדעת אמר:
הנה השם ישראל הוא השם של כלל ישראל בדרגה הגבוהה, משא"כ השם יעקב זה כאשר ישראל במצב יותר נמוך, כמפורש בראשונים וכידוע.
ויש לעיין ששם זה ניתן לנו ע"י "שרו של עשו", הלא דבר הוא, ששם המורה על דרגתם הגדולה של ישראל ניתן ע"י שרו של עשו.

יתכן, שאדרבה כאשר כח הרע נכנע לישראל, היינו שאף שרו של עשו מכיר בעליונותו של ישראל, זה גופא דרגתם הגבוהה.

[ולהלן, הביא כאן ח"א שליט"א בשם הגאון המובהק ר' לייב מינצברג זצ"ל שמצינו גם לאידך גיסא שהשם "אדום" לעשו ניתן ע"י יעקב,
ובי' שכל אחד נתן לשני את שמו ע"ש המלחמה התמידית בין יעקב לעשו "ולאום מלאום יאמץ וכו'" ואלא שאצל יעקב ניתן לו השם "ישראל" רק כאשר גבר על עשו.]
יש פסוקים מפורשים בהמשך הפרשה שהקב"ה קרא לו כך ולא רק שרו של עשיו
כך שהשם ישראל לא נהיה ע"י שרו של עשיו.
וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל יַעֲקֹב עוֹד בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ: {י} וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל: {יא} וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
אכן,
כוונת הדברים היתה שהשם "נתגלה" תוך כדי מאבק בינהם,
גם אצל עשו לא בטוח כלל שיעקב עצמו הוא זה שקרא לעשו אדום,
כי לשון הקרא הוא "על כל קראו שמו אדום"
ואכן, יש לתקן הכותרת,
ויישר כח
 

נבשר

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
רוצה לדעת אמר:
הנה השם ישראל הוא השם של כלל ישראל בדרגה הגבוהה, משא"כ השם יעקב זה כאשר ישראל במצב יותר נמוך, כמפורש בראשונים וכידוע.
ויש לעיין ששם זה ניתן לנו ע"י "שרו של עשו", הלא דבר הוא, ששם המורה על דרגתם הגדולה של ישראל ניתן ע"י שרו של עשו.

יתכן, שאדרבה כאשר כח הרע נכנע לישראל, היינו שאף שרו של עשו מכיר בעליונותו של ישראל, זה גופא דרגתם הגבוהה.

[ולהלן, הביא כאן ח"א שליט"א בשם הגאון המובהק ר' לייב מינצברג זצ"ל שמצינו גם לאידך גיסא שהשם "אדום" לעשו ניתן ע"י יעקב,
ובי' שכל אחד נתן לשני את שמו ע"ש המלחמה התמידית בין יעקב לעשו "ולאום מלאום יאמץ וכו'" ואלא שאצל יעקב ניתן לו השם "ישראל" רק כאשר גבר על עשו.]
יש פסוקים מפורשים בהמשך הפרשה שהקב"ה קרא לו כך ולא רק שרו של עשיו
כך שהשם ישראל לא נהיה ע"י שרו של עשיו.
וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל יַעֲקֹב עוֹד בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ: {י} וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל: {יא} וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ
עכ"פ הגילוי הראשון שנשתנה שמו לישראל זה ע"י שרו של עשו, ובכלל צ"ב למה הוזכר פעמיים.
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
נבשר אמר:
עכ"פ הגילוי הראשון שנשתנה שמו לישראל זה ע"י שרו של עשו, ובכלל צ"ב למה הוזכר פעמיים.
הדבר פשוט ,שבאמירה של הקב"ה עצמו, יש בזה החלטה גמורה יותר מע"י מלאך, וכמו שאברהם אמר למלאך שאמר לו ,לא לשחוט את יצחק ,שרוצה לשמוע מהקב"ה עצמו, כמו ששמע ממנו לשוחטו ,ואף שגם באמירת המלאך יש בזה גדר נבואה ולא אמר מעצמו .

ובכל מקרה, בנידון דידן הדברים יותר פשוטים ,שאף שהכיר המלאך בעליונותו של יעקב, מ"מ יש עדיין מקום שאם יהיה שינוי במקום יותר גבוה ,שמא ח"ו יהיה מקום לשנוי לעליונותו של עשיו, (אף שלא יבא מצד שרו של עשיו בעצמו )ובזה בא מאמר הבורא שהוחלט המצב הזה בבריאה ולא ניתן לשנוי.
אלא שעדיין יש להקשות , שכבר באה נבואה קודם לידתם " ורב יעבוד צעיר " ,ויש ליישב.
 
חלק עליון תַחתִית