מי יכול בבקשה ללמד זכות על בנותיו של רב נחמן?! גיטין מה.

טוב וחסד

משתמש רגיל
בגיטין מה ע"א מסופר, על בנותיו של רב נחמן שבחשו בקדרה רותחת בידיהן, והרואה סובר שאין האור שולטת בהן שצדקניות הן והיה הדבר קשה לרב עיליש שהרי כתוב: (קהלת ז כח) 'אדם אחד מאלף מצאתי ואשה בכל אלה לא מצאתי' והנה בנותיו של רב נחמן - יש להן יכולות פלאיות.
בהמשך רב עיליש מגיע למסקנה: הבנות היו בוחשות בקדירה בכשפים. כיצד ניתן לקבוע עובדה זו על סמך שיחה בבית הכיסא (שם), בכל זאת מדובר בבנותיו של רב נחמן?! וכי בנות רב נחמן מכשפות היו?
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
דף על הדף גיטין דף מה עמוד א

בסדר הדורות (ערך רב נחמן אות ו') הביא מספר גילגולי נשמות דברים מופלאים בזה: בנות רב נחמן הם ב' בנות לוט הנשארות בסדום, כמוש"נ וידבר אל חתניו לוקחי בנותיו וגו' ויהי כמצחק בעיניהם. ונשארו בסדום מחמת תאותם, וכן עשו עתה בנתי' דרב נחמן שנשארו מרצונם תחת השבי.
ורב עיליש הוא תיקון "בלע מלך סדום", והיו שבויים ביד המלכים, וניצול בזכות אברהם דאמתיל ליונה (עיין ב"ר ר"פ צ'), וחבריו נטבעו (בארות בארות חמר) ולא ניצולו, וכן גם כן רב עיליש תיקונו ניצול, ואחרים לא ניצולו מן השבי. והואיל והתחתן לאברהם (אולי צ"ל והתחנן, כל' שאמר לאברהם תן לי וגו' והרכוש קח לך) עשה התעוררות, לכן נתקן עתה ברב עיליש. עד כאן.
ויש להוסיף "בנות לוט הנשארות בסדום" (1577) בגימטריא "הן הן בנות רב נחמן שנשבו".
וכן "הנה גלגול בלע מלך סדום" (434) בגימטריא "זה עיליש" (עם התיבות).
 

יהודה1

משתמש ותיק
טוב וחסד אמר:
בגיטין מה ע"א מסופר, על בנותיו של רב נחמן שבחשו בקדרה רותחת בידיהן, והרואה סובר שאין האור שולטת בהן שצדקניות הן והיה הדבר קשה לרב עיליש שהרי כתוב: (קהלת ז כח) 'אדם אחד מאלף מצאתי ואשה בכל אלה לא מצאתי' והנה בנותיו של רב נחמן - יש להן יכולות פלאיות.
בהמשך רב עיליש מגיע למסקנה: הבנות היו בוחשות בקדירה בכשפים. כיצד ניתן לקבוע עובדה זו על סמך שיחה בבית הכיסא (שם), בכל זאת מדובר בבנותיו של רב נחמן?! וכי בנות רב נחמן מכשפות היו?
הכותרת לא מבטאת נכון את השאלה. האם יש עלינו מצווה ללמד זכות על אנשים שנפטרו מן העולם (אולי כדי למעט בדינם בשמיים)? אם כן וודאי שראוי לחפש לימוד זכות עליהם אלא שלא כל אחד בר הכי וצריך למצוא בספרים.
איך שהבנתי השאלה היא איך אפשר לסמוך על שיחה בבית הכסא כדי להחליט שהם רשעות, והרי אפשר ללמד זכות. ועל זה איני יודע תשובה, אמנם לכאורה השיחה הזו מוכיחה כמעט בוודאי שלא תאמר אישה לחברתה בשבי משפט כעין זה, אם אינה רשעית. ועכ"פ כך תורצה קושיית רב עיליש מאישה בכל אלה לא מצאתי.
 
חלק עליון תַחתִית