תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

נושאים שונים

פותח הנושא
טוב וחסד
מאמרים: 0
הודעות: 141
הצטרף: 08 יולי 2018, 13:41
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי טוב וחסד » 12 דצמבר 2018, 17:31

"אמר אבא אליהו זכור לטוב: לעולם אין התורה מתפרשת, אלא ממי שאינו קפדן, ואף אני איני נגלה אלא למי שאינו קפדן; אשרי מי שפגע בו, ומי שישב עמו, שמובטח לו שהוא בן העולם הבא" (מסכת כלה רבתי פרק ד הלכה לא). פלא הוא הרי אליהו הנביא קפדן היה כעדותו של רבי יוסי בציפורי: "אבא אליהו קפדן היה" (סנהדרין דף קיג, ע"א). כיצד הדברים מסתדרים עם בקשתו?!

ערכים:


אליהו בורטמאן
מאמרים: 0
הודעות: 26
הצטרף: 17 יולי 2018, 00:20
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי אליהו בורטמאן » 12 דצמבר 2018, 18:22

חז"ל אומרים לעולם יהיה אדם ענוותן כהלל ולא קפדן כשמאי, אין ביקורת על שמאי עצמו, רק שדרכו לא מתאימה לכל אחד וההנחיה הכללית היא שבני אדם ילכו בדרכו של הלל. אז נכון שאליהו היה קפדן, אבל זה לא אומר שאנשים פשוטים צריכים להיות כמוהו, ולכן מתוך הכרות עם המידה הזאת הוא יודע שלא צריכים להתנהג על פיה וממילא רק מקבל מי שאינו קפדן


יעקב שלום
מאמרים: 0
הודעות: 39
הצטרף: 29 נובמבר 2018, 14:58
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי יעקב שלום » 12 דצמבר 2018, 18:35

כתוב גם שאין התורה מתפרשת אלא ממי שאינו קפדן דהיינו המורה צריך להיות לא קפדן אכ חוזרת קושייתך איך אליהו יכל להיות המורה


יעקב שלום
מאמרים: 0
הודעות: 39
הצטרף: 29 נובמבר 2018, 14:58
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי יעקב שלום » 12 דצמבר 2018, 18:40

וכנראה שביאור דברי רבי יוסי שבאותו מקרה היה אליהו קפדן אך לא כתכונה


במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1262
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 448 פעמים
קיבל תודה: 369 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי במבי » 12 דצמבר 2018, 20:42

ר' צדוק הכוהן מלובלין כותב שבמה שקשה לאדם בזה הוא הכי שייך.

וא"כ אין סתירה.


בנציון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 786
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 318 פעמים
קיבל תודה: 347 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי בנציון » 23 דצמבר 2018, 23:27

טוב וחסד כתב:"אמר אבא אליהו זכור לטוב: לעולם אין התורה מתפרשת, אלא ממי שאינו קפדן, ואף אני איני נגלה אלא למי שאינו קפדן; אשרי מי שפגע בו, ומי שישב עמו, שמובטח לו שהוא בן העולם הבא" (מסכת כלה רבתי פרק ד הלכה לא). פלא הוא הרי אליהו הנביא קפדן היה כעדותו של רבי יוסי בציפורי: "אבא אליהו קפדן היה" (סנהדרין דף קיג, ע"א). כיצד הדברים מסתדרים עם בקשתו?!
שני מיני קפדן יש, אחד הוא מי שאין לו סבלנות, או שבטבעו הוא כעסן, ואחד שאצלו כבוד שמים זה ציפור נפשו, הסוג הראשון הוא מי שאינו יכול ללמד ולזכות לגילוי אליהו, הסוג השני זה אליהו הנביא בעצמו. וידוע סיפורים על גדולי ישראל שהיו תקיפים כארי, אך בעניניהם הפרטיים היו רכים כקנה. [וכמו שאמרו על דוד המלך עדינו העצני וכו']


במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1262
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 448 פעמים
קיבל תודה: 369 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי במבי » 23 דצמבר 2018, 23:34

אגב הספר חסידים כותב:

יותר טוב להתחבר עם "עם הארץ" שותרן בממונו במו"מ מלהתחבר עם ת"ח שעצרן וקפדן !
(סימן שכג')


מבקש אמת
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2079
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי מבקש אמת » 24 דצמבר 2018, 02:19

בנציון כתב:
טוב וחסד כתב:"אמר אבא אליהו זכור לטוב: לעולם אין התורה מתפרשת, אלא ממי שאינו קפדן, ואף אני איני נגלה אלא למי שאינו קפדן; אשרי מי שפגע בו, ומי שישב עמו, שמובטח לו שהוא בן העולם הבא" (מסכת כלה רבתי פרק ד הלכה לא). פלא הוא הרי אליהו הנביא קפדן היה כעדותו של רבי יוסי בציפורי: "אבא אליהו קפדן היה" (סנהדרין דף קיג, ע"א). כיצד הדברים מסתדרים עם בקשתו?!
שני מיני קפדן יש, אחד הוא מי שאין לו סבלנות, או שבטבעו הוא כעסן, ואחד שאצלו כבוד שמים זה ציפור נפשו, הסוג הראשון הוא מי שאינו יכול ללמד ולזכות לגילוי אליהו, הסוג השני זה אליהו הנביא בעצמו. וידוע סיפורים על גדולי ישראל שהיו תקיפים כארי, אך בעניניהם הפרטיים היו רכים כקנה. [וכמו שאמרו על דוד המלך עדינו העצני וכו']
השו"ע יו"ד רסה,יא כותב שנוהגין לעשות כסא לאליהו שנקרא מלאך הברית ואומרים זה כסא אליהו, וכתב בביאור הגר"א שם: בפר"א שם וכך היו ישראל נוהגין למול עד שנחלקו לשני ממלכות ומלכות אפרים מנעו מהם את המילה ועמד אליהו ז"ל וקנא קנאה גדולה ונשבע על השמים שלא להוריד טל ומטר על הארץ ושמעה איזבל ובקשה להרוג אותו כו' עמד אליהו וברח כו' נגלה עליו הקדוש ברוך הוא וא"ל מה לך פה אליהו א"ל קנא קנאתי א"ל הקדוש ברוך הוא לעולם אתה מקנא קנאת בשטים על ג"ע שנאמר פינחס ב"א וכאן אתה מקנא חייך שאין ישראל עושין ברית מילה עד שאתה רואה בעיניך מכאן התקינו חכמים שיהו עושים מושב כבוד למלאך הברית שנאמר ומלאך הברית אשר אתם חפצים

והרמב"ם בשמונה פרקים פרק ז כתב:
"ואין מתנאי הנביא שיהיו לו מעלות המידות כולן עד שלא תחסרהו פחיתות כלל שהרי שלמה נביא... ומצאנו לאליהו זכור לטוב מידת הכעס, ואף על פי שהשתמש בה כלפי הכופרים ועליהם היה כועס, אבל בארו החכמים שה' הרחיקו ואמר לו לא יצלח לבני אדם מי שיש לו קינוי כשעור שיש לך שהוא ימיתם"

הרי שקפדנות זו של אליהו אף שהיתה לכבוד שמים מ"מ יש בה חסרון. ואולי י"ל שרק להנהגה אינו ראוי אבל אין בזה חסרון בעצם, אך משמעות חז"ל שהיתה עליו איזו טענה.

יתכן לבאר שמה שאליהו אינו נגלה למי שקפדן הוא אדרבה בתור תיקון לחסרונו, כמו שבא לראות את הבריתות כתיקון למה שאמר שבני ישראל עזבו את ברית ה', וה"ה שאינו נגלה למי שקפדן כיון שמחמת קפדנותו נגזר עליו להתרחק טובא ממי שקפדן.


בנציון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 786
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 318 פעמים
קיבל תודה: 347 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי בנציון » 24 דצמבר 2018, 19:57

מבקש אמת כתב: השו"ע יו"ד רסה,יא כותב שנוהגין לעשות כסא לאליהו שנקרא מלאך הברית ואומרים זה כסא אליהו, וכתב בביאור הגר"א שם: בפר"א שם וכך היו ישראל נוהגין למול עד שנחלקו לשני ממלכות ומלכות אפרים מנעו מהם את המילה ועמד אליהו ז"ל וקנא קנאה גדולה ונשבע על השמים שלא להוריד טל ומטר על הארץ ושמעה איזבל ובקשה להרוג אותו כו' עמד אליהו וברח כו' נגלה עליו הקדוש ברוך הוא וא"ל מה לך פה אליהו א"ל קנא קנאתי א"ל הקדוש ברוך הוא לעולם אתה מקנא קנאת בשטים על ג"ע שנאמר פינחס ב"א וכאן אתה מקנא חייך שאין ישראל עושין ברית מילה עד שאתה רואה בעיניך מכאן התקינו חכמים שיהו עושים מושב כבוד למלאך הברית שנאמר ומלאך הברית אשר אתם חפצים

והרמב"ם בשמונה פרקים פרק ז כתב:
"ואין מתנאי הנביא שיהיו לו מעלות המידות כולן עד שלא תחסרהו פחיתות כלל שהרי שלמה נביא... ומצאנו לאליהו זכור לטוב מידת הכעס, ואף על פי שהשתמש בה כלפי הכופרים ועליהם היה כועס, אבל בארו החכמים שה' הרחיקו ואמר לו לא יצלח לבני אדם מי שיש לו קינוי כשעור שיש לך שהוא ימיתם"

הרי שקפדנות זו של אליהו אף שהיתה לכבוד שמים מ"מ יש בה חסרון. ואולי י"ל שרק להנהגה אינו ראוי אבל אין בזה חסרון בעצם, אך משמעות חז"ל שהיתה עליו איזו טענה.

יתכן לבאר שמה שאליהו אינו נגלה למי שקפדן הוא אדרבה בתור תיקון לחסרונו, כמו שבא לראות את הבריתות כתיקון למה שאמר שבני ישראל עזבו את ברית ה', וה"ה שאינו נגלה למי שקפדן כיון שמחמת קפדנותו נגזר עליו להתרחק טובא ממי שקפדן.
לכאורה עדיין אפשר לומר כמו שכתבתי, וכמו שהרגשתם, שאף על פי שהיתה עליו תביעה על הקפדנות שלו, מכל מקום אין זו קפדנות שעליה נאמר שאין אליהו מתגלה למי שיש לו אותה, [והרי אליהו הנביא אמר ג"כ לעולם אין התורה מתפרשת אלא ממי שאינו קפדן, ואילו לאליהו עצמו מצאנו שהיו תלמידים [אלישע] הרי שלא על קפדנות כזו מדובר] ויל"ע.


מאן דהו
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2410
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 419 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי מאן דהו » 23 יוני 2019, 21:29

קראתי פעם בשם החיד"א על פי דברי רש"י שתרי אליהו הוו. ובכך מיישב מפני מה אליהו שהתגלה לאמוראים לא יישב את הספיקות שעלו בתיקו


מאן דהו
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2410
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1485 פעמים
קיבל תודה: 419 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי מאן דהו » 23 יוני 2019, 21:38

במכלול ערך פרדוקס הלכתי-תורני
פרדוקס הקפדן - אליהו הנביא מתואר בחז"ל כקפדן [עדותו של רבי יוסי בסנהדרין קיג.] הפרדוקס במה ששנוי (מסכת כלה פרק ד) שאחד התנאים לזכות לגלוי 'אליהו הנביא' שלא יהיה קפדן. כיצד הדברים עולים בקנה אחד.[10] (פתרון הפרדוקס: אליהו קפדן במילי דשמיא, והתנאי לגילוי הנביא שלא יהיה קפדן הוא במילי דעלמא. [11]


בן של רב
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1504
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 675 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תנאי לגילוי אליהו: לא להיות קפדן - אבל אליהו בעצמו קפדן היה?!

שליחה על ידי בן של רב » 23 יוני 2019, 21:44

משמע בחז"ל שאליהו עצמו היה בתהליך של כבישת הקפדנות הקדושה שלו מאז שנדחה ע"י הקב"ה מתפקידו.
ולכן הוא מגיע לכל ברית להעיד שהוא כביכול טעה ולא "עזבו בריתך בני ישראל".

לא פלא אם פה ושם הוא מקפיד כי בסוף בסוף זה המהות שלו לקנא לכבוד ה'.

וכל התביעה של ה' כנגדו היתה רק שעליו לבלום אותה קצת יותר כמו שאין להגזים בכל מידה טובה.
כי כבוד ה' וכבוד הבנים זה לפעמים תרתי דסתרי וכל אחד נע בין זה לזה.
וחז"ל העמידוהו מול יונה שדאג יותר מידי לכבוד הבנים
(ולכן יונה ברח תרשישה כדי לא לקבל נבואה, כי ידע שהגויים בנינוה יחזרו בתשובה ויהיה קטרוג על ישראל קשי עורף).
ואמרו שהדרך הנכונה והמאוזנת - היא לא דרכו של יונה וגם לא אליהו שאמר קנא קנאתי - אלא של ישעיהו שתבע כראוי את כבוד האב וגם את כבוד הבנים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • אהבה ללא תנאי ושנאה ללא תנאי - בפורים ובכל השנה
    על ידי בן של רב » 13 מרץ 2019, 15:20 » ב פורים
    0 תגובות
    173 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בן של רב
    13 מרץ 2019, 15:20
  • פרשת זכור, במנהג הגר"א לקרא זכור בעצמו
    על ידי רוצה לדעת » 07 מרץ 2019, 22:37 » ב בית המדרש
    11 תגובות
    448 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
    13 מרץ 2019, 01:25
  • ברכות ח: הקורא ק"ש בלא להניח תפילין כאילו מעיד עדות שקר בעצמו
    על ידי אוריאל » 13 ינואר 2020, 01:05 » ב ברכות
    3 תגובות
    54 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
    13 ינואר 2020, 07:26
  • ברכות יז. "אבל לא על ידי יסורין וחלאים רעים"
    על ידי אוריאל » 06 מאי 2019, 11:33 » ב ברכות
    0 תגובות
    165 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אוריאל
    06 מאי 2019, 11:33
  • האם לדעת הרמב"ם אבל איסטניס מותר לרחוץ ביום ראשון?
    על ידי בנציון » 19 יוני 2019, 00:58 » ב ש"ס ודף היומי
    0 תגובות
    87 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בנציון
    19 יוני 2019, 00:58

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים