מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 476
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי מלמד להועיל » 15 דצמבר 2018, 23:37

ולא התחשב בחברים שלו שכבר ישנים, והתחיל לומר קריאת שמע מתוך "דבקות" מרובה בקולי קולות, תוך שהחברים מתעוררים משנתם הקצרה
אדהכי והכי, סיים הנ"ל את קריאת שמע, ומיד בירך ברכת המפיל
החברים הסתפקו האם צריכים לענות אמן, או אולי היה זה בגדר ברכה של מצוה הבאה בעבירה, ולא צריכים לענות אמן על הברכה

ערכים:


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 624
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 105 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי פרלמן משה » 16 דצמבר 2018, 00:02

חלק העבירה הוא הקול הרם לא עצם אמירת הברכה


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 476
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי מלמד להועיל » 16 דצמבר 2018, 00:19

הרי שהפריש חלה וכו' ומברך עליה אין זה מברך אלא מנאץ
לכאורה העבירה היא לא הברכה אלא הגזילה


שעת השקט
הודעות: 60
הצטרף: 21 נובמבר 2018, 20:02
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי שעת השקט » 16 דצמבר 2018, 00:31

מלמד להועיל כתב:הרי שהפריש חלה וכו' ומברך עליה אין זה מברך אלא מנאץ
לכאורה העבירה היא לא הברכה אלא הגזילה
יתכן והחילוק הוא כזה-

בגוזל עיסה והפריש חלה, הרי הגזל הוא זה שהביא לברכה, לכן אין זה מברך אלא מנאץ
אך בנידו"ד אין העבירה ( איך שלא תגדיר "גזל שינה" ) הביאה לאפשרות הברכה והרי זה כמי שגונב ותוך כדי הגניבה שותה כוס מים ומברך אשר בודאי ברכתו ברכה מהודרת


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 476
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי מלמד להועיל » 16 דצמבר 2018, 00:48

זה לא דומה לסיפור עם הכוס מים אלא הדימוי יהיה עם בברכה על הכוס מים באותה הברכה עצמה הוא יעשה עבירה
ואולי זה דומה לנושא של לברך ברכה במקום טינופת שתראה במשנה ברורה סי' קפה ובביאור הלכה שדן שזה מצוה הבאה בעבירה, אפילו ששם גם כן העבירה לא גרמה למצוה מכל מקום סוף סוף בגלל שבצורה שהוא בירך אז זה אסור אז זה מצוה הבאה בעבירה, ותראה שם בביאור הלכה שזה אפילו עוד יותר חמור ממצוה הבאה בעבירה

תודה רבה על כל התשובות של הרבנים @שעת השקט ו@פרלמן משה


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1573
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 140 פעמים
קיבל תודה: 500 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי מבקש אמת » 16 דצמבר 2018, 04:32

ספר חסידים סי' תשעב:
אחד היה חוטף מחבירו בראש השנה (סידור) תפילה שכתוב בהם 'זכרנו', והתפלל בהם, אמר לו זקן אחד: ובוצע ברך ניאץ ה' (תהלים י', ג'). אמר לו: אם כן מה אעשה, אמר: תבקש ממנו להשאיל לך התפילות ותתפלל שנית, כי התפילה הראשונה לא עלתה לך

ובהגהות "פירוש אזולאי " להחיד"א שם הקשה מהירושלמי גבי מצה גזולה שמבואר לא כן (הירושלמי (שבת פי"ג ה"ג) הקשה מאי שנא הקורע בשבת על מתו שיצא יד"ח על אף שחייל שבת מהא דמצה גזולה אין יוצאים ידי חובה באכילתה משום מצוה הבאה בעבירה, ומשני דמצה גזולה היא גופה עבירה ברם בשבת הוא עבר עבירה, והיינו שהקורע בשבת אין האיסור בחפצא דמצוה אלא הגברא עבר עבירה. ומדמי לה למוציא מצה ברה"ר בשבת דיוצא בה יד"ח. וה"נ הגוזל סידור מחבירו הגברא עבר עבירה אך אין העבירה בחפצא של התפלה).

ובשו"ת דברי יציב (או"ח סי' פ"ד) כתב שלא אמר הספר חסידים "לא יצאת ידי חובתך" אלא רק "לא עלתה לך" דהיינו שלא נתקבלה התפלה למעלה משום שאין קטגור נעשה סנגור, ולכן אמר לו שיתפלל שוב תפילת נדבה אבל לא בתורת חיוב. וכן נראה מדברי הגהות מקור חסד על הספר חסידים.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 16 דצמבר 2018, 09:09

מבקש אמת כתב:ספר חסידים סי' תשעב:
אחד היה חוטף מחבירו בראש השנה (סידור) תפילה שכתוב בהם 'זכרנו', והתפלל בהם, אמר לו זקן אחד: ובוצע ברך ניאץ ה' (תהלים י', ג'). אמר לו: אם כן מה אעשה, אמר: תבקש ממנו להשאיל לך התפילות ותתפלל שנית, כי התפילה הראשונה לא עלתה לך

ובהגהות "פירוש אזולאי " להחיד"א שם הקשה מהירושלמי גבי מצה גזולה שמבואר לא כן (הירושלמי (שבת פי"ג ה"ג) הקשה מאי שנא הקורע בשבת על מתו שיצא יד"ח על אף שחייל שבת מהא דמצה גזולה אין יוצאים ידי חובה באכילתה משום מצוה הבאה בעבירה, ומשני דמצה גזולה היא גופה עבירה ברם בשבת הוא עבר עבירה, והיינו שהקורע בשבת אין האיסור בחפצא דמצוה אלא הגברא עבר עבירה. ומדמי לה למוציא מצה ברה"ר בשבת דיוצא בה יד"ח. וה"נ הגוזל סידור מחבירו הגברא עבר עבירה אך אין העבירה בחפצא של התפלה).

ובשו"ת דברי יציב (או"ח סי' פ"ד) כתב שלא אמר הספר חסידים "לא יצאת ידי חובתך" אלא רק "לא עלתה לך" דהיינו שלא נתקבלה התפלה למעלה משום שאין קטגור נעשה סנגור, ולכן אמר לו שיתפלל שוב תפילת נדבה אבל לא בתורת חיוב. וכן נראה מדברי הגהות מקור חסד על הספר חסידים.
כמדומה שיש תשובות הרשב"א [בזכרוני שמובא בקובץ הערות על יבמות] על לימוד תורה בספר גזול ודן בזה משום מצווה הבאה בעבירה.


שעת השקט
הודעות: 60
הצטרף: 21 נובמבר 2018, 20:02
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי שעת השקט » 16 דצמבר 2018, 13:51

מלמד להועיל כתב:זה לא דומה לסיפור עם הכוס מים אלא הדימוי יהיה עם בברכה על הכוס מים באותה הברכה עצמה הוא יעשה עבירה
ואולי זה דומה לנושא של לברך ברכה במקום טינופת שתראה במשנה ברורה סי' קפה ובביאור הלכה שדן שזה מצוה הבאה בעבירה, אפילו ששם גם כן העבירה לא גרמה למצוה מכל מקום סוף סוף בגלל שבצורה שהוא בירך אז זה אסור אז זה מצוה הבאה בעבירה, ותראה שם בביאור הלכה שזה אפילו עוד יותר חמור ממצוה הבאה בעבירה

תודה רבה על כל התשובות של הרבנים @שעת השקט ו@פרלמן משה
ראיה יפה אבל על פניו אינה דומה לנידון.
שים לב שהביה"ל שם וכן השו"ע סי ע"ח גבי ק"ש והסוגי' בברכות לא מזכירים כלל מצווה הבאה בעבירה אלא "זבח רשעים תועבה" או "דבר ה' בזה"
וזה מפני שתפילה במקום מטונף היא סוגי' שונה ואסביר:

מצווה הבאה בעבירה נקרא המצב בו אדם עושה מצווה מצד אחד ועבירה מצד אחד כגון גוזל לולב ונוטלו, בזה אמרינן דהוי מצהב"ע אשר בפשטות הוא פסול דאו' ( עי' תוס' סוכה ט' בשני התירוצים). ובזה כתבו התוס' בסוכה ל ע"א שהוא דוקא באופן דמחמת העבירה באה המצווה וכפי שאמרתי למעלה

בסוגי' שהבאת מדובר באדם שעשה את המצווה עצמה באופן האסור- התורה אמרה שאסור לברך במקום מטונף והוא עבר על זה. משום מצווה הבאה בעבירה אין כאן שהרי אין המצווה באה מחמת העבירה, הם קורות במקביל, אמנם יש כאן פסול חדש , לכא' מדרבנן( עי' פמ"ג סי ע"ח) שתפילה שנעשתה באופן של איסור היא תועבה( כמו שמצאנו לשון זה גבי שיכור שהתפלל) ולכן הביאו הפס' "זבח רשעים וכו'" דאיירי בקרבן דהוא דומה לתפילה( גם זה איתא בפמ"ג שם)

ולא באתי בזה אלא לבאר מילותיו הקצרות של הרב פרלמן שליט"א

נ.ב יישר כח על השאלה שהחזירה אותי לשנים בהם היו אלה "מעשים בכל יום( או לילה...)"

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 237
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 17 דצמבר 2018, 19:33

אנו כשלמדנו את הסוגיא במקומה (כרגע לא זכור לי המקורות) הבנו בפשטות מהראשונים שכל האיסור הוא כשבלא העבירה לא היה מצוה, או במקום טינופת שזה דין מיוחד, אבל אם לא, ובייחוד במקרה הנ"ל שאין זה איסור 'בעצם' אלא רק שחיתות המידות (כך מבואר בפוסקים, כי גזל שינה הוא 'היזק שאינו ניכר' ואכמ"ל), וודאי שצריך לענות אמן, (וגם במקומות המסופקים הפתרון הוא לומר ''ברוך ה' לעולם 'אמן' ואמן''). כנלע"ד.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1573
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 140 פעמים
קיבל תודה: 500 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 דצמבר 2018, 19:57

מה שלענ"ד עדיין יש לעיין הוא דלפי המובא לעיל שהגם שאין כאן בעיה של מצהב"ע מ"מ יש בעיה של אין קטגור נעשה סנגור ואין תפלתו עולה לרצון, וכעי"ז כתבו התוס' בסוכה לא,א ועוד מקומות שאפילו באופן שאין פסול מצהב"ע מ"מ לענין ברכה יש להחמיר יותר, א"כ שמא אין לענות אמן כי ברכת המפיל שלו אינה רצויה לפני המקום.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1016
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי נדיב לב » 17 דצמבר 2018, 20:57

מלמד להועיל כתב:ולא התחשב בחברים שלו שכבר ישנים, והתחיל לומר קריאת שמע מתוך "דבקות" מרובה בקולי קולות, תוך שהחברים מתעוררים משנתם הקצרה
אדהכי והכי, סיים הנ"ל את קריאת שמע, ומיד בירך ברכת המפיל
החברים הסתפקו האם צריכים לענות אמן, או אולי היה זה בגדר ברכה של מצוה הבאה בעבירה, ולא צריכים לענות אמן על הברכה
כבר כתבו כמה וכמה טעמים לחלק בין מהב"ב לנידונך.
חילוקים נוספים בהנחה שהקורא בקול א. לא עשה עבירה דאורייתא. ב. לא היתה כונתו להזיק\להציק לחבריו במזיד.
על פי דברי המנחת חינוך מצוה רצט אם בעבירה דרבנן יש דין של מהב"ב. וכן זכור לי שיש סתירה בתוספות סוכה דף ל. ובדף אחר שם [אולי ג] ויש מהרש"א שמעיר בזה.
וגם בעבירה דאוריתא כתבו חלק מהאחרונים שאם נעשית בשוגג אין בה משום מהב"ב.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1016
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי נדיב לב » 17 דצמבר 2018, 21:06

מבקש אמת כתב:מה שלענ"ד עדיין יש לעיין הוא דלפי המובא לעיל שהגם שאין כאן בעיה של מצהב"ע מ"מ יש בעיה של אין קטגור נעשה סנגור ואין תפלתו עולה לרצון, וכעי"ז כתבו התוס' בסוכה לא,א ועוד מקומות שאפילו באופן שאין פסול מצהב"ע מ"מ לענין ברכה יש להחמיר יותר, א"כ שמא אין לענות אמן כי ברכת המפיל שלו אינה רצויה לפני המקום.
סליחה אבל ערבבת בטעות את תוספות עם הירושלמי וכתבת על פי זה דברים שגויים.
תוספות ל. ד"ה הא כתבו במקרה שנעשה מהב"ב אלא שבאים לדון מצד שנעשה שינוי ונקנה לגזלן ועל זה קאמרי שמחמירים בברכה. לא כאן שאין על הברכה דין של מצוה הבאה בעבירה מכל החילוקים שכתבו. ומה שכתבת מהטעם שאין קטינגור נעשה סניגור בהקשר של ממה"ב, זה הוזכר בירושלמי לא בתוספות. ומלבד זאת אולי גם תירוצם - 'ברכה חמורה' יוכיח לא כסברא הזו.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1234
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 412 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי אוריאל » 17 דצמבר 2018, 21:16

נדיב לב כתב:
מלמד להועיל כתב:ולא התחשב בחברים שלו שכבר ישנים, והתחיל לומר קריאת שמע מתוך "דבקות" מרובה בקולי קולות, תוך שהחברים מתעוררים משנתם הקצרה
אדהכי והכי, סיים הנ"ל את קריאת שמע, ומיד בירך ברכת המפיל
החברים הסתפקו האם צריכים לענות אמן, או אולי היה זה בגדר ברכה של מצוה הבאה בעבירה, ולא צריכים לענות אמן על הברכה
כבר כתבו כמה וכמה טעמים לחלק בין מהב"ב לנידונך.
חילוקים נוספים בהנחה שהקורא בקול א. לא עשה עבירה דאורייתא. ב. לא היתה כונתו להזיק\להציק לחבריו במזיד.
על פי דברי המנחת חינוך מצוה רצט אם בעבירה דרבנן יש דין של מהב"ב. וכן זכור לי שיש סתירה בתוספות סוכה דף ל. ובדף אחר שם [אולי ג] ויש מהרש"א שמעיר בזה.
וגם בעבירה דאוריתא כתבו חלק מהאחרונים שאם נעשית בשוגג אין בה משום מהב"ב.
התוס' בסוכה לא דנו אם יש מהב"ע בעבירה דרבנן, אלא האם מה שבמצוה הבאה בעבירה אין יוצאים ידי חובה הוא דין דרבנן או דין תורה.
והסתירה היא בין התוס' בדף ט. לתוס' בדף ל. ובדף ל. נמצא המהרש"א שהתכוונתם אליו.
ואה"נ יש עוד נידון גדול אם בעבירה דרבנן יש מהב"ע, וכן יש חילוק בין אם היא מצוה דרבנן או לא, ובשוגג היאך דינא, כמו שהעיר הרב @נדיב לב שיש לעיין, והדברים ארוכים.

אמנם העיר גם הרב @מבקש אמת לנכון, שמבואר בתוס' ב"ק סז. שאפילו אם יש ענין שאינו עומד בהגדרות של מהב"ע, מ"מ להזכיר שם שמים עליו לא נאה ולא יאה, ע"ש. ובאמת יש מקום לדון מזה שעניית אמן דומה לזה [הגם שאולי יש מקום לומר שדוקא להזכיר שם השם אינו ראוי], וגם מקום לדון עצם הדבר מה נחשב לגנאי להזכיר שם שמים ומה לא.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1016
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי נדיב לב » 17 דצמבר 2018, 21:25

אוריאל כתב:
נדיב לב כתב:
מלמד להועיל כתב:ולא התחשב בחברים שלו שכבר ישנים, והתחיל לומר קריאת שמע מתוך "דבקות" מרובה בקולי קולות, תוך שהחברים מתעוררים משנתם הקצרה
אדהכי והכי, סיים הנ"ל את קריאת שמע, ומיד בירך ברכת המפיל
החברים הסתפקו האם צריכים לענות אמן, או אולי היה זה בגדר ברכה של מצוה הבאה בעבירה, ולא צריכים לענות אמן על הברכה
כבר כתבו כמה וכמה טעמים לחלק בין מהב"ב לנידונך.
חילוקים נוספים בהנחה שהקורא בקול א. לא עשה עבירה דאורייתא. ב. לא היתה כונתו להזיק\להציק לחבריו במזיד.
על פי דברי המנחת חינוך מצוה רצט אם בעבירה דרבנן יש דין של מהב"ב. וכן זכור לי שיש סתירה בתוספות סוכה דף ל. ובדף אחר שם [אולי ג] ויש מהרש"א שמעיר בזה.
וגם בעבירה דאוריתא כתבו חלק מהאחרונים שאם נעשית בשוגג אין בה משום מהב"ב.
התוס' בסוכה לא דנו אם יש מהב"ע בעבירה דרבנן, אלא האם מה שבמצוה הבאה בעבירה אין יוצאים ידי חובה הוא דין דרבנן או דין תורה.
והסתירה היא בין התוס' בדף ט. לתוס' בדף ל. ובדף ל. נמצא המהרש"א שהתכוונתם אליו.
ואה"נ יש עוד נידון גדול אם בעבירה דרבנן יש מהב"ע, וכן יש חילוק בין אם היא מצוה דרבנן או לא, ובשוגג היאך דינא, כמו שהעיר הרב @נדיב לב שיש לעיין, והדברים ארוכים.

אמנם העיר גם הרב @מבקש אמת לנכון, שמבואר בתוס' ב"ק סז. שאפילו אם יש ענין שאינו עומד בהגדרות של מהב"ע, מ"מ להזכיר שם שמים עליו לא נאה ולא יאה, ע"ש. ובאמת יש מקום לדון מזה שעניית אמן דומה לזה [הגם שאולי יש מקום לומר שדוקא להזכיר שם השם אינו ראוי], וגם מקום לדון עצם הדבר מה נחשב לגנאי להזכיר שם שמים ומה לא.
בחלק הראשון הבאתי את האחרונים שדין מהב"ב לא קיים בעבירה דרבנן. ועל הדרך הבאתי את פלוגתת תוס בסוכה ובזה הצדק עימך.

בחלק האחרון שהחלטת לתמוך בדברי מבקש אמת, לא שמת לב למה שכתב הנ"ל. שהראה את מקורו מדברי תוס' סוכה [וגם ב"ק כתבו דברים דומים] ושם המקרה בדבר שבעיקרו הוא מהב"ב אלא שנעשה שינוי ועל זה כתבו תוס שבברכה מחמירים לא במקום כמו כאן שאין דין של מהב"ב מעיקרו, ובזה גם הכותב הנ"ל מודה כפי שתראה בהודעתו. ורק בטעות עירבב את דין אין סנגור עם דין של מהב"ב, שתוס בסוכה לא כתבו משום זה ולא כירושלמי. וגם דברי התוס ב"ק שהזכרת כותבים כמו בסוכה הנ"ל. אלא שהפכו את התירוצים.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1234
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 595 פעמים
קיבל תודה: 412 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי אוריאל » 17 דצמבר 2018, 21:39

@נדיב לב יישר כח. ועדיין לכאורה יש מקום באמת לדון לדעתי העניה, אם כל דברי התוס' אמורים רק בדבר שבעיקרו מהב"ב ורק עכשיו לא [משום שכבר נגמרה העבירה] כמו שכתבת, או אפילו בדבר שביסודו אינו מהב"ב אי משום דהוי דרבנן וכל כי האי גונא, דמ"מ לענין ברכה חמירא טפי. וצריך לבדוק ראיה לזה.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1016
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי נדיב לב » 17 דצמבר 2018, 21:41

אוריאל אני לא מבין מה הצד לדון על חומרת ברכה שהיא שלב נוסף בדין מהב"ב ביחס לברכה, למקרה כאן שאין לו קשר לדין של מהב"ב.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1573
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 140 פעמים
קיבל תודה: 500 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 דצמבר 2018, 19:42

נדיב לב כתב:
מבקש אמת כתב:מה שלענ"ד עדיין יש לעיין הוא דלפי המובא לעיל שהגם שאין כאן בעיה של מצהב"ע מ"מ יש בעיה של אין קטגור נעשה סנגור ואין תפלתו עולה לרצון, וכעי"ז כתבו התוס' בסוכה לא,א ועוד מקומות שאפילו באופן שאין פסול מצהב"ע מ"מ לענין ברכה יש להחמיר יותר, א"כ שמא אין לענות אמן כי ברכת המפיל שלו אינה רצויה לפני המקום.
סליחה אבל ערבבת בטעות את תוספות עם הירושלמי וכתבת על פי זה דברים שגויים.
תוספות ל. ד"ה הא כתבו במקרה שנעשה מהב"ב אלא שבאים לדון מצד שנעשה שינוי ונקנה לגזלן ועל זה קאמרי שמחמירים בברכה. לא כאן שאין על הברכה דין של מצוה הבאה בעבירה מכל החילוקים שכתבו. ומה שכתבת מהטעם שאין קטינגור נעשה סניגור בהקשר של ממה"ב, זה הוזכר בירושלמי לא בתוספות. ומלבד זאת אולי גם תירוצם - 'ברכה חמורה' יוכיח לא כסברא הזו.
מחמת חילוק זה דייקתי בדברי וכתבתי ש"כעין זה" כתבו התוס' בסוכה ובב"ק, וכוונתי היתה שאף שבאמת התוס' מיירו באופן שביסודו יש בו מצהב"ע משא"כ הכא, מ"מ נראה לענ"ד שיסוד דבריהם הוא אותה הסברא המוזכרת בירושלמי ובספר חסידים שבעניני ברכות ותפלה יש חומרא גדולה במצוה שנעשית בעבירה אף אם אינה עונה על הקריטריונים ההלכתיים של פסול מצוה הבאה בעבירה, וממילא ה"ה בנידון דידן.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1016
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מעשה בבחור שחזר לחדר בישיבה מאוחר בלילה

שליחה על ידי נדיב לב » 18 דצמבר 2018, 20:15

אין לזה קשר עם דברי תוספות ולא כותבים 'כעין זה' על דבר שהוא לא כעין זה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים