בענין נוסח התפילה בלשון רבים
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 1504
- הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
- נתן תודה: 674 פעמים
- קיבל תודה: 337 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
בענין נוסח התפילה בלשון רבים
אם יהודי היה יודע מה זה מה זה הסידור
היה פותח ומסתכל לדעת מה זה ועל מה זה הסידור
ואז היה משפשף עיניים ולא מאמין
כתוב שם ''רפאנו''
ולא רפאני...
''סלח לנו''
ולא סלח לי
וכמובן פשיטא שבהברה החסידית הכל בסדר שגם בחיריק מתכוונים על הכלל
(וסליחה אם לרגע היתה הו''א להיפגע)
אבל מה יעשו כל החוגים יחד אם הם מכוונים כוונה אישית פרטית שזה סילוף המסר של חז''ל
במקום להיצמד למילים האומרות בלשון רבים
(את כל מה שאמרו לנו חז''ל להגיד ולהתכוין.
ולא רק שמו''ע)
ואם עד היום חשבתי שהגר''א הוא המחדש שאסור לכוין על עצמו בשמונה עשרה
(מלבד נישה קטנה פרטית שפתחו לכל אחד - ''אלוקי נצור'', כך אומר הגר''א)
לפתע קלטתי שחז''ל כבר כתבו זאת בסידור
ונראה לי שהם התכוונו ברצינות בדיוק לנוסח הזה!
אלא מאי?
אנחנו אגוצנטריים ולא מזדהים עם השתייכות לכל האומה כולה
וקשה לכוין בלי לדחוף כוונה פרטית מצומצמת או מקסימום לקהילה או משפחה
אבל אולי דוקא לזה התכוונו חז''ל שהקמפיין המדהים שלהם לשטוף את כולם שטיפת מוח במשך עשרות שנים ומליוני ברכות יוביל לכך ש -
בסוף האדם האומר את כל זה יזכר ויחוש שהוא לא איש פרטי בלבד אלא גם חלק מכנסת ישראל!
היה פותח ומסתכל לדעת מה זה ועל מה זה הסידור
ואז היה משפשף עיניים ולא מאמין
כתוב שם ''רפאנו''
ולא רפאני...
''סלח לנו''
ולא סלח לי
וכמובן פשיטא שבהברה החסידית הכל בסדר שגם בחיריק מתכוונים על הכלל
(וסליחה אם לרגע היתה הו''א להיפגע)
אבל מה יעשו כל החוגים יחד אם הם מכוונים כוונה אישית פרטית שזה סילוף המסר של חז''ל
במקום להיצמד למילים האומרות בלשון רבים
(את כל מה שאמרו לנו חז''ל להגיד ולהתכוין.
ולא רק שמו''ע)
ואם עד היום חשבתי שהגר''א הוא המחדש שאסור לכוין על עצמו בשמונה עשרה
(מלבד נישה קטנה פרטית שפתחו לכל אחד - ''אלוקי נצור'', כך אומר הגר''א)
לפתע קלטתי שחז''ל כבר כתבו זאת בסידור
ונראה לי שהם התכוונו ברצינות בדיוק לנוסח הזה!
אלא מאי?
אנחנו אגוצנטריים ולא מזדהים עם השתייכות לכל האומה כולה
וקשה לכוין בלי לדחוף כוונה פרטית מצומצמת או מקסימום לקהילה או משפחה
אבל אולי דוקא לזה התכוונו חז''ל שהקמפיין המדהים שלהם לשטוף את כולם שטיפת מוח במשך עשרות שנים ומליוני ברכות יוביל לכך ש -
בסוף האדם האומר את כל זה יזכר ויחוש שהוא לא איש פרטי בלבד אלא גם חלק מכנסת ישראל!
ערכים:
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 1504
- הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
- נתן תודה: 674 פעמים
- קיבל תודה: 337 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בענין נוסח התפילה בלשון רבים
חז''ל לא הביאו בחשבון בכלל את האופציה שנחשוב על מישהו פרטי
מה זה מלמד אותנו
שאנחנו ממש חלק מהכלל או רק כאילו?
מה זה מלמד אותנו
שאנחנו ממש חלק מהכלל או רק כאילו?
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2302
- הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
- נתן תודה: 352 פעמים
- קיבל תודה: 656 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
בענין נוסח התפילה בלשון רבים
אפשר לחשוב גם על עצמו אבל להכלילו בתוך הכלל. הרי סו"ס גם הוא חלק מהכלל.בן של רב כתב: חז''ל לא הביאו בחשבון בכלל את האופציה שנחשוב על מישהו פרטי
מה זה מלמד אותנו
שאנחנו ממש חלק מהכלל או רק כאילו?
אגב, אפשר להוסיף בקשה פרטית בברכה לפני החתימה וכיו"ב, וכך מעידים השומעים שהיה אומר מרן ר' חצק'ל אברמסקי זצ"ל.
(בזקנותו היה מתפלל מעט יותר בקול).
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 960
- הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
- נתן תודה: 110 פעמים
- קיבל תודה: 364 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בענין נוסח התפילה בלשון רבים
ועיין ברכות ל. "לעולם לישתף אינש נפשיה בהדי צבורא"
וברש"י
לישתף נפשיה - אל יתפלל תפלה קצרה בלשון יחיד אלא בלשון רבים, שמתוך כך תפלתו נשמעת
וברש"י
לישתף נפשיה - אל יתפלל תפלה קצרה בלשון יחיד אלא בלשון רבים, שמתוך כך תפלתו נשמעת
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1343
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 370 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בענין נוסח התפילה בלשון רבים
שמעתי מאדם גדול שאין להוסיף בברכה עצמה כל שלא הסדיר תפילה זו קודם לכן, דאין זה כבוד כלפי שמיא, ולא גרע מכל המתפלל בע''פ תפילה שאינה מצויה שחייב להסדיר תפילתו.שאר לעמו כתב:אפשר לחשוב גם על עצמו אבל להכלילו בתוך הכלל. הרי סו"ס גם הוא חלק מהכלל.בן של רב כתב: חז''ל לא הביאו בחשבון בכלל את האופציה שנחשוב על מישהו פרטי
מה זה מלמד אותנו
שאנחנו ממש חלק מהכלל או רק כאילו?
אגב, אפשר להוסיף בקשה פרטית בברכה לפני החתימה וכיו"ב, וכך מעידים השומעים שהיה אומר מרן ר' חצק'ל אברמסקי זצ"ל.
(בזקנותו היה מתפלל מעט יותר בקול).
ועוד יש חשש אם מוסיף שלא מענין הברכה (זכורני נדון בפוסקים אם תפילה שלא יחלה הוי מענין רפאנו, ועוד כהנה רבות למי שאינו בקי).
ועוד במ''ב איתא דוקא שלא יפסיד עי''ז קדושה, וכמדומה דהחזו''א חולק בזה.
על כן נלע''ד שראוי שלא להוסיף רק תפילה מסודרת מעיקרא, ורק באלוקי נצור או בש''ת אם ברי לו שלא יפסיד עי''ז קדושה.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2302
- הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
- נתן תודה: 352 פעמים
- קיבל תודה: 656 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בענין נוסח התפילה בלשון רבים
מי שמתפלל בע"פ תפילה שנוסחה קבוע ולא הסדיר תפילתו, מצוי שיגמגם בה, אבל מי שמתפלל מליבו בענין שצריך לו, אינו טועה.
באלוקי נצור עכ"פ ל"ש שיפסיד קדושה, כי צריך לומר עם הציבור קק"ק ובכה"מ.
באלוקי נצור עכ"פ ל"ש שיפסיד קדושה, כי צריך לומר עם הציבור קק"ק ובכה"מ.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1343
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 370 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בענין נוסח התפילה בלשון רבים
א. גם אם מנקודת הלכה אתה צודק (והסברא שלך לא מוכרחת), מצד כבוד למלך ודאי שראוי לסדר תפילתו ולא לדבר 'ספונטנית' לפני המלך, וכ''ש בדור חלושי השכל כדורנו.שאר לעמו כתב:א. מי שמתפלל בע"פ תפילה שנוסחה קבוע ולא הסדיר תפילתו, מצוי שיגמגם בה, אבל מי שמתפלל מליבו בענין שצריך לו, אינו טועה.
ב. באלוקי נצור עכ"פ ל"ש שיפסיד קדושה, כי צריך לומר עם הציבור קק"ק ובכה"מ.
ב. הוא אשר דברתי, ועל כן כתב המ''ב לומר בא''נ ולא בש''ת.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2302
- הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
- נתן תודה: 352 פעמים
- קיבל תודה: 656 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בענין נוסח התפילה בלשון רבים
לא הבנתי.
מעיקר הדין תפילה היא מליבו. וכך התפללו דורות הראשונים.
אמנם אנו מתפללים כפי מה שסדרו לנו אכנה"ג, אבל להוסיף תפילה בלשונו מדוע למיגרע.
מעיקר הדין תפילה היא מליבו. וכך התפללו דורות הראשונים.
אמנם אנו מתפללים כפי מה שסדרו לנו אכנה"ג, אבל להוסיף תפילה בלשונו מדוע למיגרע.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1343
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 370 פעמים
- קיבל תודה: 230 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: בענין נוסח התפילה בלשון רבים
ודאי מותר ורצוי להוסיף תפילה בלשונו, רק כתבתי שצריך לסדרה קודם לכן, ק''ו ממי שהולך לדבר לפני מלך בו''ד.שאר לעמו כתב:לא הבנתי.
מעיקר הדין תפילה היא מליבו. וכך התפללו דורות הראשונים.
אמנם אנו מתפללים כפי מה שסדרו לנו אכנה"ג, אבל להוסיף תפילה בלשונו מדוע למיגרע.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 8 תגובות
- 165 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יוסף יצחק
07 נובמבר 2019, 00:22
-
- 3 תגובות
- 264 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בני בניו
05 יולי 2019, 12:16
-
-
פרשת כי תשא - דבר שטיבולו במשקה, רבים טועים בכך!
על ידי גל גל » 17 פברואר 2019, 08:26 » ב הלכה ומנהג - 8 תגובות
- 310 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גל גל
21 פברואר 2019, 08:33
-
-
- 5 תגובות
- 82 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עת לדבר
03 אוקטובר 2019, 03:08
-
- 2 תגובות
- 45 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי סופר המלך
20 נובמבר 2019, 23:40
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים