פר' בשלח - ידמו כאבן - הערה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

פר' בשלח - ידמו כאבן - הערה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 20 ינואר 2019, 13:58

בשירת הים 'בגדול זרועך ידמו כאבן'.
ידמו אינו מלשון דמיון אלא מלשון דממה, יהיו דוממים כאבן.
אי לכך שמעתי מת"ח שראוי לדקדק ולהדגיש את ה'שווא נע' ולא לאומרו ב'שווא נח', מכיון שיש בזה שינוי משמעות.
בשווא נח הוא לשון דמיון, בשווא נע הוא לשון דממה.


זלמן
הודעות: 18
הצטרף: 25 אפריל 2018, 13:43
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' בשלח - ידמו כאבן - הערה

שליחה על ידי זלמן » 20 ינואר 2019, 23:55

א. כמדומה שהאות ד' באה עם דגש כך שבלא"ה יש להניע להשווא,
ושמא זוהי גופא הסיבה להדגש,
ב. אלא שבזה יצדק מר שאם יש שינוי משמעות הרי יש לדקדק בזה שבעתיים,
אלא שזה מנ"ל שבשווא נח המשמעות היא בדווקא לדמיון ולא לדממה,


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' בשלח - ידמו כאבן - הערה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 21 ינואר 2019, 00:03

זלמן כתב:א. כמדומה שהאות ד' באה עם דגש כך שבלא"ה יש להניע להשווא,
ושמא זוהי גופא הסיבה להדגש,
ב. אלא שבזה יצדק מר שאם יש שינוי משמעות הרי יש לדקדק בזה שבעתיים,
אלא שזה מנ"ל שבשווא נח המשמעות היא בדווקא לדמיון ולא לדממה,
ברור זו היתה הכוונה.
מנין לחלק ביניהם גם אני עדיין אינני יודע בדיוק.
אבל כך נראה.


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 589
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 178 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פר' בשלח - ידמו כאבן - הערה

שליחה על ידי משה נפתלי » 21 ינואר 2019, 01:39

זקן ויושב בישיבה כתב:בשווא נח הוא לשון דמיון, בשווא נע הוא לשון דממה.
ההבדל בין 'יִדְמוּ' (דלית רפה ושוא נח) ל'יִדְּמוּ' (דלית דגושה ושוא נע) הוא כדלהלן:
'יִדְמוּ'
שרשה - 'דמה', כמו 'יִכְלוּ' מן 'כלה', 'יִבְנוּ' מן 'בנה', 'יִפְנוּ' מן 'פנה', וכל כיוצא בהם.
בכל אלה השוא הוא שוא נח.
'יִדְּמוּ'
שרשה - 'דמם'.
צורתה השלמה היא 'יִדְמְמוּ', כמו 'יִכְלְלוּ' מן 'כלל', 'יִזְלְלוּ' מן 'זלל', ו'יַחְגְּגוּ' מן 'חגג';
צורתה הנחשלת היא 'יִדְּמוּ' - מם אחת מן השורש נעדרת, ומושלמת על ידי הדגשת הדלית;
והואיל והדלית דגושה, לפיכך השוא הוא שוא נע, כמשפט.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' גיליון עשירי: וישלח - בשלח
    על ידי פשטות המתחדשים » 08 ינואר 2020, 12:19 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    1 תגובות
    147 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי פשטות המתחדשים
    24 פברואר 2020, 12:25
  • בשלח - עצמות יוסף
    על ידי יחי » 09 פברואר 2020, 14:42 » ב בשלח
    32 תגובות
    202 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי א אידיש קינד
    10 פברואר 2020, 13:16
  • הערה בענין חלוקת פרוסות המצה למסובים
    על ידי זקן ויושב בישיבה » 15 אפריל 2019, 13:03 » ב פסח
    8 תגובות
    315 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי זקן ויושב בישיבה
    16 אפריל 2019, 11:47
  • הערה למנהל על המזמור הנכון בימים אלו
    על ידי יצחק » 05 מאי 2019, 23:08 » ב ענינו של יום
    4 תגובות
    327 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי ראשון לציון
    07 מאי 2019, 10:22
  • מסכת פסחים - הערה בסוגיית מעילה בריח
    על ידי זקן ויושב בישיבה » 05 יולי 2019, 11:06 » ב פסחים
    0 תגובות
    172 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי זקן ויושב בישיבה
    05 יולי 2019, 11:06

חזור אל “בשלח”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים