ארבעה דברים הקב"ה שונאן ואני איני אוהבן

נושאים שונים

פותח הנושא
מלמד להועיל
הודעות: 323
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ארבעה דברים הקב"ה שונאן ואני איני אוהבן

שליחה על ידי מלמד להועיל » 13 פברואר 2019, 00:37

כך לשון רשב"י בנדה דף טז.
ולכאורה אם הקב"ה שונאן אז למה רשב"י לא שונא אותם גם
והרי קרא כתיב משנאיך ה' אשנא, אוהבי ה' שנאו רע

וחשבתי שצריך לומר בשני אופנים

או שרשב"י כידוע היה מלמד זכות כמו שאמר ע"ע שיכול לקיים את כל העולם, ולכן ראה את זה בלימוד זכות מסויים

או שודאי מי ששונא את ה' רח"ל רשב"י שונא אותו, אבל ביחס למי שעובר עבירות, כמה שיותר מרוממים אז יותר מבחינים ומכירים בפגם הגדול שנעשה מהם
אז הקב"ה שונאן כי הוא יודע את הפגמים הנגרמים מהעבירות בעולמות העליונים
ורשב"י שודאי הוא למעלה מהשגותנו לאין שיעור עכ"פ ביחס לקב"ה אומר "אני איני אוהבן" כי אני פחות יכול לראות את גודל הפגם שנגרם כתוצאה ממעשי עבירות אלו המתוארים שם , ודוק


איש פשוט מאד
הודעות: 55
הצטרף: 07 פברואר 2019, 19:35
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ארבעה דברים הקב"ה שונאן ואני איני אוהבן

שליחה על ידי איש פשוט מאד » 13 פברואר 2019, 19:48

הדרך השניה יותר ברורה. ולדרך הראשונה קצת לא מובן, וכי רשב"י מלמד זכות כביכול יותר מהקב"ה?


אלימלך
הודעות: 926
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ארבעה דברים הקב"ה שונאן ואני איני אוהבן

שליחה על ידי אלימלך » 13 פברואר 2019, 22:33

כתב שם מהרש"א
..ולכן קאמר דהקב"ה שונאן שהם כולם מילי דפריצותא אבל לגבי עצמו א"ר שמעון ואני איני אוהבן דאפשר שאין אלו מילי דפריצותא כדאי לעבור על לאו דלא תשנא אחיך וגו'
ויתכן כונתו שסבר רשב"י שהקב"ה שונאם ויש לשונאם, אבל לא היה ברירא ליה כולי האי ולכן משום שחשש "ללא תשנא את אחיך בלבבך" היה רק לא אוהבם.

או אולי כונתו שמה שכתוב שונאם בגמ' הכונה ששונא את המעשים לא את האנשים ורשב"י חשש בעצמו שיבוא לשנאת האנשים ויעבור על הלאו לכן מיעט זאת לאיני אוהבם
ולא משמע כן בלשונו אבל בכל אופן זה תי' מתקבל


well
הודעות: 89
הצטרף: 16 מאי 2018, 22:25
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ארבעה דברים הקב"ה שונאן ואני איני אוהבן

שליחה על ידי well » 13 פברואר 2019, 22:43

לכאורה לפי פשוטו אין הבדל בין "שונאן" לבין "איני אוהבן" אלא זו צחות הלשון לומר הדבר במילות שונות.
וכך מוכח במה שכתוב שם מקודם לכן "שלשה שנאתי וארבעה לא אהבתי" שמדובר הרי על אותם דברים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 3 אורחים