ארבעה דברים הקב"ה שונאן ואני איני אוהבן

נושאים שונים
מלמד להועיל
פותח הנושא
הודעות: 221
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 121 פעמים
קיבל תודה: 78 פעמים
סטטוס: מנותק

ארבעה דברים הקב"ה שונאן ואני איני אוהבן

הודעהעל ידי מלמד להועיל » 13 פברואר 2019, 00:37

כך לשון רשב"י בנדה דף טז.
ולכאורה אם הקב"ה שונאן אז למה רשב"י לא שונא אותם גם
והרי קרא כתיב משנאיך ה' אשנא, אוהבי ה' שנאו רע

וחשבתי שצריך לומר בשני אופנים

או שרשב"י כידוע היה מלמד זכות כמו שאמר ע"ע שיכול לקיים את כל העולם, ולכן ראה את זה בלימוד זכות מסויים

או שודאי מי ששונא את ה' רח"ל רשב"י שונא אותו, אבל ביחס למי שעובר עבירות, כמה שיותר מרוממים אז יותר מבחינים ומכירים בפגם הגדול שנעשה מהם
אז הקב"ה שונאן כי הוא יודע את הפגמים הנגרמים מהעבירות בעולמות העליונים
ורשב"י שודאי הוא למעלה מהשגותנו לאין שיעור עכ"פ ביחס לקב"ה אומר "אני איני אוהבן" כי אני פחות יכול לראות את גודל הפגם שנגרם כתוצאה ממעשי עבירות אלו המתוארים שם , ודוק

איש פשוט מאד
הודעות: 32
הצטרף: 07 פברואר 2019, 19:35
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: ארבעה דברים הקב"ה שונאן ואני איני אוהבן

הודעהעל ידי איש פשוט מאד » 13 פברואר 2019, 19:48

הדרך השניה יותר ברורה. ולדרך הראשונה קצת לא מובן, וכי רשב"י מלמד זכות כביכול יותר מהקב"ה?
מקומי בין אנשים פשוטים (צוואת מרן הגראי"ל זצללה"ה).

אלימלך
הודעות: 857
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 98 פעמים
קיבל תודה: 322 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: ארבעה דברים הקב"ה שונאן ואני איני אוהבן

הודעהעל ידי אלימלך » 13 פברואר 2019, 22:33

כתב שם מהרש"א
..ולכן קאמר דהקב"ה שונאן שהם כולם מילי דפריצותא אבל לגבי עצמו א"ר שמעון ואני איני אוהבן דאפשר שאין אלו מילי דפריצותא כדאי לעבור על לאו דלא תשנא אחיך וגו'

ויתכן כונתו שסבר רשב"י שהקב"ה שונאם ויש לשונאם, אבל לא היה ברירא ליה כולי האי ולכן משום שחשש "ללא תשנא את אחיך בלבבך" היה רק לא אוהבם.

או אולי כונתו שמה שכתוב שונאם בגמ' הכונה ששונא את המעשים לא את האנשים ורשב"י חשש בעצמו שיבוא לשנאת האנשים ויעבור על הלאו לכן מיעט זאת לאיני אוהבם
ולא משמע כן בלשונו אבל בכל אופן זה תי' מתקבל

well
הודעות: 87
הצטרף: 16 מאי 2018, 22:25
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: ארבעה דברים הקב"ה שונאן ואני איני אוהבן

הודעהעל ידי well » 13 פברואר 2019, 22:43

לכאורה לפי פשוטו אין הבדל בין "שונאן" לבין "איני אוהבן" אלא זו צחות הלשון לומר הדבר במילות שונות.
וכך מוכח במה שכתוב שם מקודם לכן "שלשה שנאתי וארבעה לא אהבתי" שמדובר הרי על אותם דברים.


  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron

התחבר  •  הרשמה