במ"מ בתוך הסעודה


פותח הנושא
חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1492
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

במ"מ בתוך הסעודה

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 14 פברואר 2019, 18:45

המ"ב בסי׳ קס"ח סק"מ העתיק דעת המג"א דכל מיני פת הבאה בכיסנין מברכים עליהם בתוך הסעודה אם אין באים מחמתה, והוסיף לעיין בביאה"ל שכמה אחרונים חולקים עליו.
ומכיון שאין אני בקי בדרכי המ"ב הוקשה לי שמכיון שבביאה"ל הכריע לדינא דלא כדבריו אמאי ניסח כך במשנה ברורה בנוסח שיכולים לטעות לנהוג כמג"א.

אם יוכלו חו"ר הפורום שיחי׳ לתרץ או להביא דוגמאות שכן דרכו בעוד מקומות.

נ.ב. ראיתי פעם בשם הגר"י קמניצקי זצ"ל שהיכן שהח"ח כתב דין ולאחר מכן כתב בסוגריים בשם מי זה הוא סימן שלא ׳אחז׳ כ"כ מדברים אלו, ולפ"ז השאלה חלשה יותר.

(זכורני שיש עוד ביאור הלכה שדן בזה וכמדומה שהוא בצד ימין - עמוד ב׳ ואולי גם הוא עוסק במי שאוכל מזונות אחרי קידוש, -ב׳ התנאים לא מוכרחים, יש"כ מראש למי שישיב לי אבדתי אם הייתה לי באמת אי פעם ;) ).


אליהו52
הודעות: 127
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: במ"מ בתוך הסעודה

שליחה על ידי אליהו52 » 17 פברואר 2019, 21:41

המ"ב החשיב מאד את פסקי המג"א (כמו כל האחרונים שבאו אחריו) ולכן הרבה פעמים יביא דעתו ויפסוק כמוה גם כנגד כמה וכמה אחרונים.
אמנם לעניין שאלתך הספציפית הוא כותב באותו משנ"ב לעיין בביה"ל לא יבואו לטעות ולנהוג כמג"א. בנוסף יש לו גם צד בביה"ל עדיין לנהוג כמג"א (שיטת המאמ"ר).
אם כבר שאלה שניקרה במוחי בזמנו היא אם חוששים לעניין ברכה לבטלה לכל הפוסקים ולכן לא מברכים אא"כ נתקיימו כל שלשת השיטות כפי שכותב באמצע הביה"ל ע"מ לדחות את המג"א, א"כ מדוע בסוף הולך עם רב הפוסקים ופוסק רק ממולא, ואם סובר שמכיון שרב הפוסקים סוברים ממולא מדוע ברגע האחרון מביא חיי"א שסובר אחרת.


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 386
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 656 פעמים
קיבל תודה: 206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: במ"מ בתוך הסעודה

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 17 פברואר 2019, 22:34

חלק א׳ ממעל כתב: (זכורני שיש עוד ביאור הלכה שדן בזה וכמדומה שהוא בצד ימין - עמוד ב׳ ואולי גם הוא עוסק במי שאוכל מזונות אחרי קידוש, -ב׳ התנאים לא מוכרחים, יש"כ מראש למי שישיב לי אבדתי אם הייתה לי באמת אי פעם ;) ).
אני מניח שהתכוונת לבה"ל בסי' קעו.


דרופתקי דאורייתא
הודעות: 76
הצטרף: 30 ינואר 2019, 13:45
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: במ"מ בתוך הסעודה

שליחה על ידי דרופתקי דאורייתא » 17 פברואר 2019, 23:53

אליהו52 כתב:המ"ב החשיב מאד את פסקי המג"א (כמו כל האחרונים שבאו אחריו) ולכן הרבה פעמים יביא דעתו ויפסוק כמוה גם כנגד כמה וכמה אחרונים. .
הרבה יותר מאחרו' אחרים. מלבד הגר"א כמובן.


דרופתקי דאורייתא
הודעות: 76
הצטרף: 30 ינואר 2019, 13:45
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: במ"מ בתוך הסעודה

שליחה על ידי דרופתקי דאורייתא » 17 פברואר 2019, 23:54

חלק א׳ ממעל כתב: נ.ב. ראיתי פעם בשם הגר"י קמניצקי זצ"ל שהיכן שהח"ח כתב דין ולאחר מכן כתב בסוגריים בשם מי זה הוא סימן שלא ׳אחז׳ כ"כ מדברים אלו, ולפ"ז השאלה חלשה יותר.
.
אם כי השערת הלב נוטה לזה, העירו בא' מכרכי ישורון האחרונים שאין זה נכון. ועדיין י"ל.


פותח הנושא
חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1492
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: במ"מ בתוך הסעודה

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 18 פברואר 2019, 00:21

גבריאל פולארד כתב:
חלק א׳ ממעל כתב: (זכורני שיש עוד ביאור הלכה שדן בזה וכמדומה שהוא בצד ימין - עמוד ב׳ ואולי גם הוא עוסק במי שאוכל מזונות אחרי קידוש, -ב׳ התנאים לא מוכרחים, יש"כ מראש למי שישיב לי אבדתי אם הייתה לי באמת אי פעם ;) ).
אני מניח שהתכוונת לבה"ל בסי' קעו.
ברוך אתה לשמים שהשבת לי אבדתי


פותח הנושא
חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1492
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: במ"מ בתוך הסעודה

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 18 פברואר 2019, 00:54

אליהו52 כתב:המ"ב החשיב מאד את פסקי המג"א (כמו כל האחרונים שבאו אחריו) ולכן הרבה פעמים יביא דעתו ויפסוק כמוה גם כנגד כמה וכמה אחרונים.
אמנם לעניין שאלתך הספציפית הוא כותב באותו משנ"ב לעיין בביה"ל לא יבואו לטעות ולנהוג כמג"א. בנוסף יש לו גם צד בביה"ל עדיין לנהוג כמג"א (שיטת המאמ"ר).
אם כבר שאלה שניקרה במוחי בזמנו היא אם חוששים לעניין ברכה לבטלה לכל הפוסקים ולכן לא מברכים אא"כ נתקיימו כל שלשת השיטות כפי שכותב באמצע הביה"ל ע"מ לדחות את המג"א, א"כ מדוע בסוף הולך עם רב הפוסקים ופוסק רק ממולא, ואם סובר שמכיון שרב הפוסקים סוברים ממולא מדוע ברגע האחרון מביא חיי"א שסובר אחרת.
א. כאן בסופו של דבר לא פסק כמג"א.
ב. זה לא כ"כ מתרץ, כי מלשונו הפשוטה של המ"ב משתמע שההלכה כמו שכתוב במג"א ועיין בביאה"ל שיש דעה אחרת באחרונים, (וכנראה שיש למ"ב מה לדון בדבריהם, אבל לא כ׳ המ"ב שהלכה כדבריהם), והבוחר יבחר כנטיית לבו.
וגם שתי׳ קצת ע"פ שי׳ המאמ"ר מ"מ הכריע כאחרונים, וכן הכריע גם בביאה"ל בסי׳ קע"ו, (אע"פ שבביאה"ל בסי׳ קס"ח ס"ז לא נראה שהכריע אם הוי ספק או לא).
ג. מה שהביא בסוף דברי החיי אדם אינו ראי׳ כ"כ משום שהמנהג בליטא הי׳ ע"פ פסקיו עד שזרח אורו של המ"ב ואפשר שמשום כך הביא דעתו, (וכמדומה שאפשר לראות מגמה כזאת במ"ב, וצריך בירור אצל הבקיאים).
המ"ב הכריע לא לברך במ"מ בתוך הסעודה כלל רק שהמברך על ממולא לא הפסיד משום שכן דעת רוה"פ וא"כ יש מקום להכריע כמותם, (לא שכך ההכרעה אלא מכיון שהמכריע כך יש לו הצדקה לכן לא הפסיד, אבל אין דעת המ"ב לברך על ממולא).
ובאמת המון מהעם מברכים במ"מ כשמגיע לקינוח וגם בנכסס ונילוש, וצ"ע על מה סמכו, ובממולא י"ל שמכיון שהמברך לא הפסיד קופצין הכל על ההזדמנות לברך לאדון הכל ועל נילוש ממשיכים המנהג שהי׳ (בישיבות בליטא) ככה"נ כחי"א, (ואולי טעו משום פשט לשון המ"ב ולא עיינו בביאה"ל...).

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח