לקיחת תקציבים

יהודי

משתמש ותיק
האם יש ענין להימנע מלקיחת תקציבים למוסדות חינוך מהמדינה הציונית?
(כמובן שאינני מדבר באופן שמנסים לכפות מחמת תקציביהם אורח חיים שאינו תואם לרוח היהדות, ונא לא להכנס לענין זה - זה לא נשוא האשכול).
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
זו שאלה שעמדה לפרקה לפני שנות דור.
גדולי הדורות אמרו שאפשר, ומיעוטם אמרו שלא, ולכן חוגים שונים, בירושלים בעיקר, נמנעו מלקחת תקציבי מדינה, ורוב היהדות החרדית נטלה תקציבים - משום שזה בגדר להחזיר את הגזילה!
יש לציין שאמנם זה מה שקרה עם קום המדינה, אלא שהחזון איש אחז שבעיקרון לא היה צריך ליטול מהם כלום (גם לחינוך העצמאי), אבל היות וזה מה שבקשנו מהקב"ה - לפי זה קבלנו...

אעפ"כ תמיד גדולי הדורות אחזו שעם רשעים אלו אין תקווה לעד.
ומעשה שהיה שאריה דרעי היה שר הפנים בתשמ"ח והיה בביקור של משרד הפנים בישיבת פוניבז', והנהלת הישיבה ערכה לכבודו מסיבה באולם קוראל שבלובי הגדול, וראשי הישיבה ירדו למסיבה, והרב שך דיבר בשבחו.
לאחר שנים סיפר הגר"א כהנמן זצ"ל שבאותה עת מצב הישיבה היה דחוק, ודרעי בא בהצעה נדירה ונדיבה להפוך את הישיבה ומוסדותיה לקרית נוער המקבלת 100% תקציב, והוא שמח על כך, בגלל מצב הישיבה. וניגש לשאול בעצת הרב שך אשר אמר לו על אתר בשום אופן לא. כמו שהיה עד היום בלבד. והוא דחה בנימוס את ההצעה.
ואז אמר הגר"א כהנמן שלאחר מספר שנים נוכח לראות כמה צדק הרב שך, כי אז השלטונות הכבידו עולם, ואם היה עוזב את קשריו בגולה איך היה מכלכל את הישיבה היום (בתשנ"ב)..

בשיחה בליל ת"ב לפני כמה שנים, התבטא הגרב"ש דויטש שליט"א, שזה 'שכינתא בגלותא'.
 

בן של רב

משתמש ותיק
מלבד להחזיר את הגזלה שזה נימוק מוגבל בסכום...
יש עוד טעם פשוט וחלק שזה באמת שלנו!
א. אם כהחזו"א שאין דינא דמלכותא אז למה לא לקחת מההפקר.
ב. ואם כהגריש"א שיש תוקף לחלק מהחוקים - אז באמת זה שלנו.

והנימוק למה לא:
זה יותר הצהרתי כנראה להמחיש איך אנו מתעבים את המרד המאורגן נגד השי"ת בעצם המנגנון שמתיר לחוקק נגד השו"ע אם ירצו ומתי שירצו רח"ל.
(הביטוי 'מרד מאורגן' הוא מהגר"ח גרינמן באגרותיו)
 
מצאתי כתוב אצלי בענין זה, כי זה חלק מהנסיון של עקבתא דמשיחא,
(כבר איני זוכר הפרטים שציינתי, אבל אם מישהו יעיין במצויין אשמח אם ירחיב יותר באם יש בהם חידוש)

וכ' הגר"א בביאורו לרע"מ פ' בהעלותך דקנ"ג ע"ב ד"ה דשליח אחרא, וז"ל, שני מיני ת"ח, אחד בעץ הדעת ואחד בעץ החיים וכו', והראשון נקרא עורב לשון ערב רב וכו', והשני נקרא יונה, וזהו שליח השני דאשתלח בגלותא בתראה, דאשתדל לשמה ויביא הגאולה, והוא יהיה בדוחקא וכו', שלא יהיה פרנסתו על ידי ערב רב וכו'. ע"כ. [וע' בזה ברע"מ פ' בהעלותך דקכ"ד ע"ב, וביאור הגר"א לתיקו"ז תיקון כא דס"א ע"א וביאהו"ג שם].
 

יוספזון

משתמש ותיק
יש הרבה מה להאריך בזה, ועוד חזון למועד בע"ה.
טעם הפשוט של האוסרים היא כי למדנו ש'כח הפועל בנפעל'. ואם נותני הכסף הם רשעים, אז זה באופן אוטומטי משפיע על המקבלים.
ומסופר על הגר"מ קליערס זי"ע גאב"ד טבריה, שכאשר בא ויצמן להציע את נדבתו לאחר תקופת מלחמת העולם הראשונה שכידוע הישוב היהודי בארץ שרר בחרפת רעב נוראה, עד שרבו חללי רעב מחללי חרב לא תקפ"ץ, והבטיח שלא ידרוש כלום בתמורה לכסף שהוא מציע, ובכל זאת הגר"מ קליערס ענה לו, שאם יקח ממנו כסף, אז הוא בעצמו ירוץ אחריו לשאול מה אני יכול להביא לך בתמורה... ויש כאן עומק.
וכבר אמר הנביא 'לא לנו ולהם לבנות בית לאלוקינו'.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
שמעתי שהיה זמן קשה בחיידר תשב"ר בב"ב וחשבו להתחיל לקחת תקציבים וכו', ומרן הגראי"ל זיע"א אמר להם שלא ייקחו, ואיני זוכר המשפט שאמר להם.
כמו"כ בישיבתו ישיבת גאון יעקב לא לקחו תקציבים, וכך נוהג עד היום,
ובשאר מוסדותיו אורחות תורה וכו' לא הנהיג כן.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
הסיפור עם הרב קליערס, לא קשור להשפעת הפועל בנפעל, אלא כשוחד פשוט.

ואמנם מטעם ענין סגולי גם ראשי הישיבות לא לקחו כסף מרשעים לפי שיקול דעתם, כך שמעתי מכלי שני שהגאון רבי מרדכי שולמן אמר בעת שעלו לחנוך את היכל ישיבת סלובודקה החדש (דהיום) שהכסף בו נבנה היכל הישיבה הוא 'כסף כשר' (ומענין לענין הוא לא עשה חנוכת הבית גדולה, אלא דפק על הסטנדר בבוקר בהיכל הישן היכן שהישיבה קטנה כיום, וביקש מכל אחד להעלות עמו את הסטנדר...)
כך גם מסופר על הרב מפוניב'ז שלא לקח כסף בארה"ב שלא כשר לפי שיקול דעתו (מכלי שני, הג"ר ר' צבי שינקר שליט"א).

אבל כנראה שהחליטו שלגבי התקציבים של עולם התורה והחינוך, זה כסף גזול, בגלל מיסים שלא כדין וכיו"ב. ושוב הנושא הוא לא כאשר הם דוחפים יד לחינוך כפי שכ' פותח האשכול.
 

תיובתא

משתמש ותיק
יהודי אמר:
האם יש [highlight=yellow]ענין[/highlight] להימנע מלקיחת תקציבים למוסדות חינוך מהמדינה הציונית?
(כמובן שאינני מדבר באופן שמנסים לכפות מחמת תקציביהם אורח חיים שאינו תואם לרוח היהדות, ונא לא להכנס לענין זה - זה לא נשוא האשכול).
מוסיף ושואל: האם יש אי מי שסובר שיש סיבה יותר מ"עניין" (חשוב ככל שיהיה) מדוע לא לקחת תקציבים?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כמובן אתם רבנים שדרך המלחמה עם הציונות, שואתה הם הורו, היא לא להכיר בהם כלל, ולא להתחבר עמם בכלום.
 

בן של רב

משתמש ותיק
מי זה המדינה הציונית וכו'? גפני או ליצמן? ואולי דרעי? ואולי הקנאים בכשרונם הרב סתם מבלבלים אותנו?
יש כאן בסה"כ בנין שרוב הדיירים בו רשעים לצערינו
וממילא הם הרוב בקופת ועד הבית ולכן הם מצליחים לקבוע ולהכריח שזו לא מדינת הלכה.
מי שמחמיר על עצמו לא להשתמש במעלית... זה מצוה גדולה שבכך הוא מוחה על כבוד ה' וכמו הטעם של חומרת החזו"א בגנרטור.
כמובן שיש עוד זויות שונות לנושא
(והעליתי רק את הזוית הפשוטה וההגיונית שסאטמר לא נותנים כסף להסביר כמה היא נכונה).
 
בן של רב אמר:
מי זה המדינה הציונית וכו'? גפני או ליצמן? ואולי דרעי? ואולי הקנאים בכשרונם הרב סתם מבלבלים אותנו?
יש כאן בסה"כ בנין שרוב הדיירים בו רשעים לצערינו
וממילא הם הרוב בקופת ועד הבית ולכן הם מצליחים לקבוע ולהכריח שזו לא מדינת הלכה.
מי שרוצה שלא ישתמש במעלית...
כמובן שיש עוד זויות שונות לנושא
(והעליתי רק את הזוית הפשוטה וההגיונית שסאטמר לא נותנים כסף להסביר כמה היא נכונה).

שטויות והבלים במחילת כבודך.
ועד בית? זה מדינה, שלטון, שקם נגד ה' ונגד משיחו, ושומרי תורה הצטרפו עליו כהוראת שעה גמורה, בנסיון להציל מן האיר ומן הדב. וחבל להאריך בדברים פשוטים לכל ילד בן 7 או 9 לפום חורפיה (והמ"י)
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
דרופתקי דאורייתא אמר:
בן של רב אמר:
מי זה המדינה הציונית וכו'? גפני או ליצמן? ואולי דרעי? ואולי הקנאים בכשרונם הרב סתם מבלבלים אותנו?
יש כאן בסה"כ בנין שרוב הדיירים בו רשעים לצערינו
וממילא הם הרוב בקופת ועד הבית ולכן הם מצליחים לקבוע ולהכריח שזו לא מדינת הלכה.
מי שרוצה שלא ישתמש במעלית...
כמובן שיש עוד זויות שונות לנושא
(והעליתי רק את הזוית הפשוטה וההגיונית שסאטמר לא נותנים כסף להסביר כמה היא נכונה).

שטויות והבלים במחילת כבודך.
ועד בית? זה מדינה, שלטון, שקם נגד ה' ונגד משיחו, ושומרי תורה הצטרפו עליו כהוראת שעה גמורה, בנסיון להציל מן האיר ומן הדב. וחבל להאריך בדברים פשוטים לכל ילד בן 7 או 9 לפום חורפיה (והמ"י)
מה הקשר בין זה שבדיעבד שולחים נציגים לכנסת לזה שכספי המדינה הם כקופת ועד בית של תושבי הארץ שמותר לכתחילה ואף מצוה להתיישב בה, ואין ב׳ דברים אלו סותרין זה לזה כלל.
 

יוספזון

משתמש ותיק
ברצוני להתייחס בקצרה מאוד לטענה המוזרה ביותר ששמעתי בחיי שבס"ה לוקחים בחזרה את כספנו הגזול...
אולי תסבירו לי בכספו של מי בונים לנו כבישים ומאירים לנו את הרחובות בלילות? אולי תסבירו לנו בכספו של מי מציבים שמירה ומשטרה וכדו', בכספו של מי נעשים כל צרכי העיר והארץ? הלא הכסף שלכם הולך לאיזושהי מקום.
וממ"נ אם יש כאן מדינה שאמורה לדאוג בשבילכם וחוקיהם מקובלים, אז כמו כל מדינה מתוקנת מותר להם לקחת מיסים וארנוניות, ואם אין כאן דין מדינה, אז אי אפשר להכיר בה, ואם אין כאן דינא דמלכותא דינא ואסור להם לקחת מסים וארנוניות, הרי שגם אסור להנות מהם כי זה כמו מי שנהנה מכספו של מוכס וגוזל... בקיצור, הסיפור הזה של לקחת בחזרה את כספנו זה סיפור מסובך מאוד מלא סתירות, ועדיף לא להשתמש בתירוץ זה.
 

בן של רב

משתמש ותיק
בואו נתמקד - חוץ משחור ולבן - גם בעוד גוונים של המציאות:
כל מדינה דמוקרטית היא מלכות משותפת של התושבים וכולם בעלים בשווה.

השיטה בנויה כך שיש שלש רשויות
הרשות השופטת - שזה כידוע ערכאות ממש וגם כשיש חוקים נכונים בהגיון עדיין לא בטל החילול השם שמתעלמים מהשו"ע (ובמה שאין שו"ע יל"ע אם זו סוגיית ב"ד של סוחרים)
הרשות המחוקקת - שזה הכנסת שהיא ועד הבית הנ"ל ובעקרון יכולים ע"י חוק יסוד להחליט שמהיום זו מדינת הלכה אלא שלצערנו העם יצא למלחמה נגד.
וכלפי רשות זו א"א להשתמש בסיסמאות אלא להיאבק מבפנים ומבחוץ כמו בועד בית.
הרשות המבצעת - היא רק ידים ורגלים של התערובת הנ"ל.
בעקרון העם עצמו בוחר את הרשות המחוקקת שתבחר את השופטת והמבצעת.

נ. ב. אין טעם לערב עיקר וטפל בדיון על מהות וכגון כל הקלקולים הפרטיים בתוך המערכות שהרי הם דומים לקלקולים בימי המלכים הרשעים - אחאב וכדו' וכי משום כך איננה מלכות ישראל, ואמנם כאן אין מלכות אבל העם הוא בעלים.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
לא זכיתי להבין כלל וכלל מה הקשר בין הצד האידיאולוגי/רעיוני של המדינה (כל מדינה בעולם) לצד הפיננסי שלה.
הצד האידיאולוגי/רעיוני הוא ביטוי של השקפה מסויימת כפי שהוסכם ע"י רוב הציבור במדינה.
הצד הפיננסי הוא גביית כספים מהתושבים לפי ממונם (במידה מסויימת) וחלוקתם בצורה שווה יותר לתועלת הציבור. כמובן שבכל מדינה ישנם ויכוחים על אופן ההתנהלות של גביית הכספים וחלוקתם (ע"ע סוציאליזם וקפיטליזם), וכן ישנם שחיתויות שונות, אבל באופן כללי הדבר הוא לתועלת הציבור.
אם אני גר ברוסיה, בארה"ב, בסין או בכל מדינה אחרת ומשתתף בפעילות הפיננסית במדינה (משלם מיסים ומקבל הטבות) אין זה אומר כלל שאני מסכים לאידיאלים עליהם מושתת המדינה.
(הענין של אי לקיחת כספים כדי שלא להיות משועבד לתכתיבים איננו קשור לנידון זה כלל כפי שכבר העירו).
 

איש פשוט מאד

משתמש ותיק
מטו משמיה דהגראי"ל זצללה"ה ששאלו אותו אולי להמנע לקחת לגמרי תקציבים. ואמר שעכשיו הם מציקים לנו במה שמקצצים תקציבים ובזה עושים לנו עוול, ואם לא נקח מהם תקציבים יתחילו להציק לנו בדברים אחרים, ועדיף שיציקו רק בכסף ולא יתחילו עם עוד דברים...
 
המימד הנוסף הוא שגם מי שבעד וגם מי שנגד יכולים להסכים על כך שיש כאן השפלה גדולה מעצם המצב שהחוצפה נגד התורה היא הפטרון וה'יוסף ורחל' שזה בני התורה 'אחרונים' שהם מבוזים ע"י בני השפחות (גר"א) ותמיד אנו צריכים לריב על פירורים.
ונפקא מינא לא ללכת לקצוות אלא מי שלוקח - יש לו הלכות מחשבה להתאנח על כבוד המקום וכבודנו.
ומי שלא לוקח - יש לו הלכות מחשבה להרגיש את המציאות הקשה של אלו שנמצאים בתוך צורך וההכרח להחזיק כך את התורה למרות הבזיון, ולא לומר שתורתם טמאה ועוד כהנה.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
איש פשוט מאד אמר:
מטו משמיה דהגראי"ל זצללה"ה ששאלו אותו אולי להמנע לקחת לגמרי תקציבים. ואמר שעכשיו הם מציקים לנו במה שמקצצים תקציבים ובזה עושים לנו עוול, ואם לא נקח מהם תקציבים יתחילו להציק לנו בדברים אחרים, ועדיף שיציקו רק בכסף ולא יתחילו עם עוד דברים...

תמוה לי המשפט שהם עושים לנו עוול, מאחר ובכדי לטעון כן נצטרך להוכיח שאנחנו תורמים למדינה יותר ממה שאנחנו נוטלים (מבחינה כלכלית כמובן, לא מבחינה רוחנית), ואיני חושב שיש דרך להוכיח זאת*. אדרבה, החילונים טוענים שאנחנו עושים להם עוול כיון שאנחנו תורמים פחות ממה שנוטלים, מאחר והציבור החרדי ממוקם בעשירונים התחתונים של המדינה מבחינה כלכלית, ובכל מדינה בעולם העשירונים העליונים הם אלו שמפרנסים את העשירונים התחתונים. ואם כי יש תשובה בדבר, שאנחנו ג"כ נהנים פחות מהתקציבים, אבל בודאי שלא ברור שאנחנו תורמים יותר ממה שנוטלים, וממילא לא ברור שיש כאן עוול. (זה שהם לא תומכים בלומדי תורה זו בעיה אחרת, כמו שהם לא שומרים שבת ולא מקיימים מצוות, אבל אין זה עוול לנו אלא ביניהם לבין הקב"ה).





*מה שטענו כמה מחשבי חישובים שהציבור החרדי מקבל קצת פחות ממה שנותן לפי כל מיני חישובי אחוזים אין זה חישוב מדוייק כלל וכלל, כיון שלא הכניסו הרבה נתונים לחשבון. למעשה נראה שאין דרך לעשות חשבון מדוייק כיון שיש הרבה דברים שבלתי אפשרי לחשב מי תורם מה.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
נ.ב. אינני רוצה שיראה כביכול הנני מצדיק את טענות החילוניים, אבל לפני שמתלוננים שעושים לנו עוולות (עד כדי ששמעתי שיש מתירים בגלל זה לגנוב מהמדינה), צריך לדעת את האמת בלי נגיעות, ואם לפי האמת אינם עושים לנו עוול מבחינה כלכלית אי אפשר להתלונן על כך (יש מספיק דברים אחרים להתלונן עליהם שעושים לא בסדר...)
 
נכון שכתב החזון איש שהיום אין תועלת לקיים מורידין ולא מעלין כי אדרבה ירחיב הפירצה... אבל לא בגלל זה נתבלבל ונחשוב שאנו אזרחים שווי זכויות כמותם נעבאך.
אלא יש לנו הלכות מחשבה= להרגיש עמוקות בטחון מלא שכספי המדינה צריכים ללכת עד הפרוטה האחרונה (כולל פרוטה זו) אך ורק לעובדי ה' ולא למורדים בו!
ומאידך יש הלכות מעשה= של דרכי שלום!
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
המימד הנוסף של הענין אמר:
נכון שכתב החזון איש שהיום אין תועלת לקיים מורידין ולא מעלין כי אדרבה ירחיב הפירצה... אבל לא בגלל זה נתבלבל ונחשוב שאנו אזרחים שווי זכויות כמותם נעבאך.
אלא יש לנו הלכות מחשבה= להרגיש עמוקות בטחון מלא שכספי המדינה צריכים ללכת עד הפרוטה האחרונה (כולל פרוטה זו) אך ורק לעובדי ה' ולא למורדים בו!
ומאידך יש הלכות מעשה= של דרכי שלום!

כלומר מותר לגנוב כסף מחילונים בגלל שאינם מקיימים מצוות, וכספם בעצם נמצא אצלם בטעות ואמור להיות בכיסנו, ורק מפני דרכי שלום איננו גוזלים מהם את כספם.

עם היתרים כאלו, מי צריך גנבים...
 

יהושע

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
זו שאלה שעמדה לפרקה לפני שנות דור.
גדולי הדורות אמרו שאפשר, ומיעוטם אמרו שלא.
ו'.
מי הם הגדולי הדורות שאמרו שאפשר? החזו״א הרב מבריסק הגרא״ז מלצר הגר״א קוטלר האדמור מסטמר הבדץ של העדה החרדית הגר״ע סופר הגרי״ץ דושינסקי כולם היו נגד לקיחת תקציבים, הלהם מיעוט יקרא?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
החזון איש אמר לא לקחת תקציבים?
הגר"א קולטר אמר לא לקחת תקציבים?
הרב מבריסק אמר לא קלחת תקציבים?
כל גדולי הדור בא"י אח"כ הסכימו עם זה.
 
מבקש אמת אמר:
המימד הנוסף של הענין אמר:
נכון שכתב החזון איש שהיום אין תועלת לקיים מורידין ולא מעלין כי אדרבה ירחיב הפירצה... אבל לא בגלל זה נתבלבל ונחשוב שאנו אזרחים שווי זכויות כמותם נעבאך.
אלא יש לנו הלכות מחשבה= להרגיש עמוקות בטחון מלא שכספי המדינה צריכים ללכת עד הפרוטה האחרונה (כולל פרוטה זו) אך ורק לעובדי ה' ולא למורדים בו!
ומאידך יש הלכות מעשה= של דרכי שלום!

כלומר מותר לגנוב כסף מחילונים בגלל שאינם מקיימים מצוות, וכספם בעצם נמצא אצלם בטעות ואמור להיות בכיסנו, ורק מפני דרכי שלום איננו גוזלים מהם את כספם.

עם היתרים כאלו, מי צריך גנבים...
לא מדויק!
1. החילונים זה ספק תינוקות שנשבו ולאחרונה קיבלתי מרבי דב לנדא (אני כלי שלישי) שגם הנושרים מחמת טיפשות המחנכים וההורים הם כנ"ל.
2. גם ממומר אסור לגנוב כי 'דילמא נפיק מיניה זרעא מעליא'
3. שאלתי את רבי שריאל רוזנברג אם אני יכול להשאיר ממונו אצלי כשיש ספק ויש עוד צירופים ואכמ"ל ואמר לי 'אולי'. (החילוק הזה קיים בפוסקים וכ' שהרי גם אני מעליא ומאי חזית ועוד שהוא רק ספק עתידי)
4. דיין חשוב אחר בב"ד זה הזדעזע מהרעיון ואמר לי שלא נוהגים את זה היום כלל.
ולכן הייתי זהיר ושאלתי את רבי שריאל רק במקרה שאין חילול השם ורק לי עצמי כמוחזק ולא ח"ו בב"ד, וכנ"ל רק בצירופים נוספים, ורק כשאין חילול השם, ורק במקרה שלי שזה היה עם 'שנה ופירש' מנוול במיוחד שהוא אינטליגנט מאוד ומחטיא בחלקלקות רבים תמימים.

כל זה לא נוגע לכספי ציבור שגם לשיטתם ההזויה - זה חוקי לחלוטין לתעדף את הציבור שלך כדי ששוב תיבחר...
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מה יש להזדעזע, הרי לדעת חלק מחכמי הדור החילונים הם לא תינוקות שנשבו (ולא התברר לי אם הם חלוקים בזה עם החזו"א או שסוברים שבימינו שאני). וזכורני שיש מהראשונים (הובאו כמדומה במחנה אפרים) הסוברים שאלו שמורידין ואין מעלין אף ממונם הותר.
מה שהובא מהגרד"ל שליט"א הוא מחודש מאוד (ולכאו' כלי שלישי לא סגי לכך), הרי בסופו של דבר עושה כן מבחירה ממש, ומילא חילוני מסכן שנולד למשפחה חילונית עוד שייך להבין. (כמו"כ הרי אם הקב"ה הביא לאנשים חסרי דעת ילדים, לכאו' יש בכוחם לחנכם לתורה ולתעודה, ושוב לא ברור אם זה באשמתם ולא באשמתו.)
 

יהושע

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
החזון איש אמר לא לקחת תקציבים?
הגר"א קולטר אמר לא לקחת תקציבים?
הרב מבריסק אמר לא קלחת תקציבים?
כל גדולי הדור בא"י אח"כ הסכימו עם זה.
החזו"א, כך כתוב בפאר הדור.
הגר'א קוטלר, כך כתוב בבדרך עץ חיים.
הרב מבריסק, ידוע מכתב חריף שלו נגד לקיחת תקציבים.
מי הם כל גדולי הדור? הרב שך זה כל גדולי הדור?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לך לעיתונים ולספרים..
עולם הישיבות בארץ לקח תקציבים מאז קום המדינה והזרם הרביעי על דעת מרן החזו"א, אף שהוא התבטא שזה מה שהרגלנו מהרבש"ע שאנחנו רוצים - זה מה שקבלנו.
וכן הלאה.
שאר הרבנים שהזכרת שם https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=52042#p52022, אכן מיעוט יקראו לעומת ראשי ישראל. אכן כן. זה לא שמות בדפי זהב.
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לא כ"כ הבנתי, לדעת האוסרים שהובאו, יש ענין שלא לקחת אפילו באופן שאין חשש התערבות בתכנים? (לא לענות אין דבר כזה וכו' אני לא מתכוין לפתוח מחר מוסד, ואם אפתח ודאי שאינני מתכוין להתחשב בדעת הגולשים פה בענין זה).
 
חלק עליון תַחתִית