בל תשחית ממון להצלת רוחניותו

נדיב לב

משתמש ותיק
שבוע שעבר סיפר לי אברך ששבר את מחשבו האישי מחמת ביטול תורה שנגרם בעטיו. עשה כשורה?
 

יאיר

משתמש ותיק
א.אם חשש שיתחרט, ודאי עשה כדין.
ב.יתכן וחשש ואחר יחטא בו גם (וקרוב הדבר להיות נכון).
ג.אמנם יכל למכור לגוי..
ד.גם אני שמעתי על מישהו כזה-מקור ראשון. כשזה נעשה ע"מ לעשות תשובה אני חושב שמעיקר הדין לא ידון על זה אם לא היתה ברירה אחרת ללא חשש.
 

הכהן

משתמש ותיק
עי' יו"ד סי' כח סעי' כא ובש"ך שם ואפשר דשייך לכאן.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
עי' יו"ד סי' כח סעי' כא ובש"ך שם ואפשר דשייך לכאן.
לא דומה
ואם תשאל מה לא דומה נשאל מה נכתב שם או תן תקציר...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
המימד הנוסף של הענין אמר:
כמו הגמ' ששברו בחתונה כסא דמוקרא יש ענין לנער ולטלטל עצמו למען יעמדו ימים רבים
ואולי זה עוד סרך של הסבר למשה ששבר הלוחות
לא דומה כל כך
בשביל להוריד את התלמידים לקרקע המציאות זה מה שנצרך באותו רגע ואילו בשאלתנו אופציות נוספות עמדו בפני האברך הנ"ל ועל כן שאלתנו האם הדרך הקיצונית שבחר בה נכונה?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה על ההשקעה והטירחה אבל לא ברור מה מצאת שם חוץ מתקנה מסוימת לבל תשחית לצורך מצוה
 
דוקא אותי זה מאוד קידם.
אל תהי בז לכל דבר.
והנה מזה נזכרתי ששורפין על המלכים והיינו שכדי להראות צער מותר להשחית כי כך מראים הכאב על ההשחתה שנשחת העולם במות המלך
ובעצם אולי גם כל קריעה היא כך.
ובזה נכנסנו לשאלה של מירון שהביא החת"ס שנהגו לשרוף בגדים יקרים על רבי שמעון בל"ג בעומר.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
המימד הנוסף של הענין אמר:
דוקא אותי זה מאוד קידם.
אל תהי בז לכל דבר.
והנה מזה נזכרתי ששורפין על המלכים והיינו שכדי להראות צער מותר להשחית כי כך מראים הכאב על ההשחתה שנשחת העולם במות המלך
ובעצם אולי גם כל קריעה היא כך.
ובזה נכנסנו לשאלה של מירון שהביא החת"ס שנהגו לשרוף בגדים יקרים על רבי שמעון בל"ג בעומר.
כנראה קידם אותך למימד אחר שלא מן הענין שנשאל באשכול..
ואל תהי בז כנגד מי שמנסה לברר את ההקשר בין הדברים
 
צודק שהייתי צריך לכתוב יותר בכבוד הראוי וכנראה חסר לי בנדיבות הלב...

ולעצם האשכול על משמרתי אעמודה שזה קשור כי שם רואים שהשחתה חיצונית מותרת לצורך תועלת רעיונית וממילא גם זה מותר כשמועיל.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אסביר פעם נוספת ואחרונה במקרה שהובא מדובר שאין לו דרך אחרת
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
שבוע שעבר סיפר לי אברך ששבר את מחשבו האישי מחמת ביטול תורה שנגרם בעטיו. עשה כשורה?
אחדד שהשאלה לא תלויה רק בהיבט ההלכתי אלא גם מההיבט המוסרי והתועלת במעשה קיצוני כזה
 

י.א.ל

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
שבוע שעבר סיפר לי אברך ששבר את מחשבו האישי מחמת ביטול תורה שנגרם בעטיו. עשה כשורה?
ברגע שקץ בכך הרי לדידוו הוי כלי מאוס ואין הבדל בינו לטלויזיה שמותר לשבר
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
ממש לא
טלויזיה אין בה שימוש תועלתי לאחר לעומת מחשב [וכאן מדובר במחשב חסום ובלי מכשולות של ראיות וכיו"ב רק משום הבטלה] שיכול למסור לזקוק לצורך עבודתו וכדומה
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
האם מי שמבטל תורה בדיבור במכשיר הטלפון עושה כשורה אם שובר את הטלפון?
האם מי שמבטל תורה בקריאת ספרי סיפורים עושה כשורה אם קורע את הספרים בביתו?
האם מי שמבטל תורה בנסיעות להכא ולהתם עושה כשורה אם יהרוס את רכבו?

לכאורה התשובה לכל שאלות אלו תלויה אם איכא דרכא אחרינא או לא. (אם זו האפשרות היחידה להעלותו על דרך ההתמדה וניצול הזמן אזי אין בכך בל תשחית, וכקריעת בגדים על המת או שבירת כסא דמוקרא לעורר על השחוק היתר, אבל אם יש אפשרות אחרת אזי יש בזה השחתה. האם זו האפשרות היחידה מסתמא רק מבצע המעשה יודע)
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
מבקש אמת אמר:
האם מי שמבטל תורה בדיבור במכשיר הטלפון עושה כשורה אם שובר את הטלפון?
האם מי שמבטל תורה בקריאת ספרי סיפורים עושה כשורה אם קורע את הספרים בביתו?
האם מי שמבטל תורה בנסיעות להכא ולהתם עושה כשורה אם יהרוס את רכבו?

לכאורה התשובה לכל שאלות אלו תלויה אם איכא דרכא אחרינא או לא. (אם זו האפשרות היחידה להעלותו על דרך ההתמדה וניצול הזמן אזי אין בכך בל תשחית, וכקריעת בגדים על המת או שבירת כסא דמוקרא לעורר על השחוק היתר, אבל אם יש אפשרות אחרת אזי יש בזה השחתה. האם זו האפשרות היחידה מסתמא רק מבצע המעשה יודע)
זה בדיוק מה שחפשתי לדון בו
אבל כאן יש דילמה. מצד אחד הפעולה של הנ"ל קיצונית ביותר ומצד שני האדם מכיר את נפשו ויודע שדחיה אפילו קלה יכולה למסמס את ההחלטה ומצד שלישי האדם יש לו נגיעות לא קטנות [כן כן גם ביחס לתורה ומצוות] ויתכן שאפשרות אחרת גם היתה מונחת לפיתחו אילו היה רוצה בכך
ובשביל זה מענין למצוא מקור או דוגמא שתסתור או תאמת את הדרך שבה נקט וכמובן הגמרא בברכות ששבר את הכוס כבר כתבנו שאינו ראיה כל כך
 
חלק עליון תַחתִית