מלמד להועיל
משתמש ותיק
אשמח אם יכתבו וורטים או ביאורים יפים בפרשת השבוע שאפשר לומר בשולחן שבת
תודה רבה מראש
תודה רבה מראש
הדברים מתוקים מדבש!רוצה לדעת אמר:ויקהל משה את כל עדת בני ישראל (ל"ה, א)
נראה לפרש הענין שהוצרך להקהיל את כל ישראל בצווי המשכן, נראה עפימש"כ הרמב"ן ריש פר' תרומה וז"ל: וסוד המשכן הוא, שיהיה הכבוד אשר שכן על הר סיני שוכן עליו בנסתר וכו' והמסתכל יפה בכתובים הנאמרים במתן תורה ומבין מה שכתבנו בהם יבין סוד המשכן ובית המקדש, עייש"ה בכ"ד.
והנה כידוע נחלקו רש"י והרמב"ן וש"ר שד' הרמב"ן שעיקר המשכן הוא להשראת השכינה, ולד' רש"י הוא לכפר על חטא העגל.
מעתה נראה שלד' הרמב"ן י"ל שכמו שבמתן תורה היה צורך ב"ויחן שם ישראל כנגד ההר" באופן של כאיש אחד בלב אחד, ה"נ בבנית המשכן בשביל שתשרה אותה שכינה שהיתה בהר סיני בעי להקהיל את כל ישראל.
ולדעת רש"י שענין המשכן הוא לכפר על חטא העגל, יל"פ שהיה צורך ב"הקהל" כנגד מה דכתי' בפר' העגל "ויקהל העם על אהרן" (לעיל ל"ב, א) שהאופן בו היה חטא העגל הוא ב"התקהלות לחטא" וכנגד זה היה כאן התקהלות למשכן והיינו "התקהלות לקדושה", ועי'.
שו"ר ברבינו בחיי שהביא כן מהמדרש וז"ל: ובמדרש (פסיקתא זוטרתא לד, א) ויקהל משה תבוא קהלת משה ותכפר על קהלת אהרן דכתיב (שמות לב, א) ויקהל העם על אהרן, עיי"ש. ובילקוט תהילים תש"ג.
וכ"כ האריז"ל בטעמי המצוות כאן: ולפי שעשו העגל הוצרך משה להקהילם ולאספן אליו לחזור לשורשם שיהיו נכללין בו על עון ויקהלו על אהרן ולהאיר בהם אור הקדושה להסיר מעליהם טומאת העגל וכו', וגם לפי שהם חטאו בעגל בהקהל שנאמר ויקהל העם אל אהרן הוצרך הקהל אחר לתקנם דכתיב ויקהל משה, עכ"ל.
ויל"פ עוד דהנה לאחר חטא העגל כתי' "הנה אנכי כורת ברית וכו'" מבו' שהיה ברית חדשה לאחר שהפרו הברית דסיני, וכ"ה בלשון הרמב"ן שהבאנו לעיל ריש הפרשה שכתב שהיה כאן בצווי המשכן "כריתת ברית חדשה" וכלשונו "וכרת עמו ברית חדשה שילך השם בקרבם", וכ"ה לשון הגר"א באדרת אליהו סו"פ כי תשא "וחזר ה' יתברך וכרת הברית שכרת בסוף פרשת משפטים, אחר שהופר הברית כאן, וחזר וכרת בראשי המצות שתולה הברית בהן, וכמו שאמרו שהן עדות על יחודו ושהוציאם ממצרים להיות להם לאלקים", עיי"ש.
והנה ענין "ברית" הוא בין ב' צדדים, ועי' ספורנו" ריש פר' וירא שכתב "וירא אליו ה' באלוני ממרא. כי שם נמול אברהם אז וכל ביתו נמולו אתו שם הופיע האל יתברך שכינתו לעמו בברית כמשפט לכל כורתי ברית כענין אתם נצבים וכו' לעברך בברית וכענין ויכרות לפני ה' ויעמוד כל העם בברית", עיי"ש. מבו' שדרך כריתת ברית ש"ב' הצדדים" נמצאים במקום כריתת הברית, מעתה מאחר והיה כאן כריתת ברית חדשה הוצרך להקהיל את כל ישראל.