הנהלת "פורום לתורה" מאחלת לכל חו"ר שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות ושלווה. שימלא ה' לבנו משאלות טובות, וימלא משאלות לבנו לטובה. אכי"ר

הנְני והנֵני

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
יצחק
הודעות: 1293
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 441 פעמים
קיבל תודה: 399 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הנְני והנֵני

שליחה על ידי יצחק » 16 מרץ 2019, 21:32

שמתי לב שיש למילה הנני שתי צורות ניקוד יש בשוו"א הנְני ויש בצירה הנֵני,
ונראה לי שהם שתי מילים שונות, הנני בצירה הכוונה "הנה אני", אפשר לומר את זה גם על אחרים הנהו - הנה הוא, בדרך כלל המילה הזו נאמרת ע"י אדם שרוצה לומר שהוא מוכן ומזומן במלא רצונו לדבר מסוים,
הנני בשווא הכוונה "כן אני", המילה כן מהוה אישור על המוכנות שלי לעשות דבר מה.
עשיתי חיפוש בחלק קטן של התנ"ך ולא מצאתי שיהיה כתוב על הקב"ה הנֵני בצירה, לכאורה - אם זה נכון - הסיבה היא משום שהקב"ה לא מתואר כדבר שעומד כולו לשרת ענין מסוים אלא הוא רק מגלה לנו את רצונו לכן הוא הנני רק בשווא מלשון אישור שכך הוא רוצה לעשות.


הכהן
הודעות: 1434
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 429 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי הכהן » 16 מרץ 2019, 23:25

הנני בשו"א זה בתחילת משפט (הנני מביא...), ובציר"י בסוף משפט (ויאמר הנני).
עי' בשמואל פרק ג' שאין הבדל ביניהם


פותח הנושא
יצחק
הודעות: 1293
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 441 פעמים
קיבל תודה: 399 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי יצחק » 17 מרץ 2019, 08:33

הכהן כתב:
16 מרץ 2019, 23:25
הנני בשו"א זה בתחילת משפט (הנני מביא...), ובציר"י בסוף משפט (ויאמר הנני).
עי' בשמואל פרק ג' שאין הבדל ביניהם
גם לפי הפירוש שכתבתי הרי באופן טבעי המילה הזו נמצאת בתחילת משפט אבל לא רק בתחילת משפט.
עשיתי חיפוש ומצאתי בשווא ואני הנני מביא את המבול מים וכו'. (לא כ"כ ראיה)
במלכים א, יז, יב, אִם יֶשׁ לִי מָעוֹג כִּי אִם מְלֹא כַף קֶמַח בַּכַּד וּמְעַט שֶׁמֶן בַּצַּפָּחַת וְהִנְנִי מְקֹשֶׁשֶׁת שְׁנַיִם עֵצִים
בירמיה כו, יד. וַאֲנִי הִנְנִי בְיֶדְכֶם עֲשׂוּ לִי כַּטּוֹב וְכַיָּשָׁר בְּעֵינֵיכֶם

התעוררתי לכל הענין בעקבות שמואל ג', לדעתי זה מאד מדויק שם, כאשר הקב"ה מדבר אליו הוא אומר הנני בצירה, כמו כן בהמשך כשהוא מגלה את הנבואה לעלי הוא אומר הנני בצירה כמו שידוע שהנביא שקוע בנבואה והיא ממלאה את כל ישותו ואכמ"ל, אבל כאשר הוא אומר לעלי הנני כי קראת לי זה תמיד בשווא כי שמואל התקרב לעלי ולא היה ניכר על עלי שהוא קרא לו ולכן הוא אומר לו במבוכה הנני (שווא) כי קראת לי, הוא לא יאמר הנני בצירה כי זה פשוט לא מתאים.

מידי החיפושים שעשיתי כעת מצאתי הנני בצירה שנאמר ביחס להקב"ה וכולם בישעיה
נב, ו. נח, ט. סא, א. כולם ענינם שהקב"ה מוכן ומזומן לצרכי עמ"י או בגאולה העתידה.


חגי פאהן
הודעות: 365
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 123 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי חגי פאהן » 17 מרץ 2019, 09:58

סיבת המשמעות תלויה בסיבה הפונטית. מילים רבות משתנות בהתאם למקומן בפסוק: לְחִי/לֶחִי, בְּכִי/בֶּכִי, עֳנִי/עֹנִי.
כשאומרים 'הנני' לפני פועל, הפועל הוא נשוא המשפט וממילא 'הנני' פחות חשוב. אך כשאין אחרי 'הנני' פועל (כמו בסוף פסוק), ממילא אין מה שיהיה חשוב ממנו ועיקר מטרת המדבר להדגיש את עצם נוכחותו ומזומנותו.


הכהן
הודעות: 1434
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 429 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי הכהן » 17 מרץ 2019, 16:28

יצחק כתב:
17 מרץ 2019, 08:33
הכהן כתב:
16 מרץ 2019, 23:25
הנני בשו"א זה בתחילת משפט (הנני מביא...), ובציר"י בסוף משפט (ויאמר הנני).
עי' בשמואל פרק ג' שאין הבדל ביניהם
גם לפי הפירוש שכתבתי הרי באופן טבעי המילה הזו נמצאת בתחילת משפט אבל לא רק בתחילת משפט.
עשיתי חיפוש ומצאתי בשווא ואני הנני מביא את המבול מים וכו'. (לא כ"כ ראיה)
במלכים א, יז, יב, אִם יֶשׁ לִי מָעוֹג כִּי אִם מְלֹא כַף קֶמַח בַּכַּד וּמְעַט שֶׁמֶן בַּצַּפָּחַת וְהִנְנִי מְקֹשֶׁשֶׁת שְׁנַיִם עֵצִים
בירמיה כו, יד. וַאֲנִי הִנְנִי בְיֶדְכֶם עֲשׂוּ לִי כַּטּוֹב וְכַיָּשָׁר בְּעֵינֵיכֶם

התעוררתי לכל הענין בעקבות שמואל ג', לדעתי זה מאד מדויק שם, כאשר הקב"ה מדבר אליו הוא אומר הנני בצירה, כמו כן בהמשך כשהוא מגלה את הנבואה לעלי הוא אומר הנני בצירה כמו שידוע שהנביא שקוע בנבואה והיא ממלאה את כל ישותו ואכמ"ל, אבל כאשר הוא אומר לעלי הנני כי קראת לי זה תמיד בשווא כי שמואל התקרב לעלי ולא היה ניכר על עלי שהוא קרא לו ולכן הוא אומר לו במבוכה הנני (שווא) כי קראת לי, הוא לא יאמר הנני בצירה כי זה פשוט לא מתאים.

מידי החיפושים שעשיתי כעת מצאתי הנני בצירה שנאמר ביחס להקב"ה וכולם בישעיה
נב, ו. נח, ט. סא, א. כולם ענינם שהקב"ה מוכן ומזומן לצרכי עמ"י או בגאולה העתידה.
גם אחרי ההסבר הנפלא של @חגי פאהן , חשוב לי להבהיר, שבאמרי 'תחילת משפט' לא היתה כוונתי למילה הראשונה של המשפט אלא לחלקו הראשון.
ויסביר לי מר, מה ההבדל בשמואל ג', בין פסוק ד' לפסוק ה'? הרי בשני הפסוקים הוא ענה לעלי.


פותח הנושא
יצחק
הודעות: 1293
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 441 פעמים
קיבל תודה: 399 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי יצחק » 18 מרץ 2019, 11:46

הכהן כתב:
17 מרץ 2019, 16:28
גם אחרי ההסבר הנפלא של @חגי פאהן , חשוב לי להבהיר, שבאמרי 'תחילת משפט' לא היתה כוונתי למילה הראשונה של המשפט אלא לחלקו הראשון.
ויסביר לי מר, מה ההבדל בשמואל ג', בין פסוק ד' לפסוק ה'? הרי בשני הפסוקים הוא ענה לעלי.
ההבדל הוא שכאשר שמואל ענה לה' הוא ענה בהנני מוכן ומוזמן לך (הנני בצירה) כמו שהוא היה רגיל לענות לעלי תמיד כעלי היה קורא לו,
אח"כ כשהוא בא לעלי הוא אומר "הנני כי קראת לי", כל אחד שקורא את הפסוק מרגיש את המבוכה של שמואל, הרי ברור שעלי לא נראה כמו אחד שקרא למישהו ושמואל מרגיש
את זה והוא מתנצל תוך כדי דיבור הנני - כי קראת לי. במצב כזה לא אמר הנני מוכן ומזומן כי הוא חשש אולי יש כאן טעות לכן אמר במבוכה הנני (בשווא) כי קראת לי, כן אני מוכן לשרתך כמו שקראת לי.
כל זה חשבתי מסברת עצמי אבל אני לא מבין בדקדוק וכפה"נ @חגי פאהן צודק


פותח הנושא
יצחק
הודעות: 1293
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 441 פעמים
קיבל תודה: 399 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי יצחק » 19 מרץ 2019, 23:17

@הכהן @חגי פאהן
אולי תוכלו להסביר את הנני בסגול מתי ומאיזו סיבה מופיע הניקוד הזה
למשל בבראשית כב, ז וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל אַבְרָהָם אָבִיו וַיֹּאמֶר אָבִי וַיֹּאמֶר הִנֶּנִּי בְנִי וַיֹּאמֶר הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים וְאַיֵּה הַשֶּׂה לְעֹלָה
ושם כז, יח. וַיָּבֹא אֶל אָבִיו וַיֹּאמֶר אָבִי וַיֹּאמֶר הִנֶּנִּי מִי אַתָּה בְּנִי


חגי פאהן
הודעות: 365
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 123 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי חגי פאהן » 20 מרץ 2019, 09:26

לא יודע


משה נפתלי
הודעות: 875
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 259 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי משה נפתלי » 20 מרץ 2019, 14:22

חגי פאהן כתב:
20 מרץ 2019, 09:26
איני יודע.
כמו כן מצאנו ג"פ 'הִנֶּנּוּ' תחת 'הִנְנוּ', וגם פעם אחת 'הִנֶּה' תחת 'הִנֵּה'.
וכל אלו אכניס ב'איני יודע', לקיים מה שהורונו חכמינו ז"ל: לַמֵּד לְשׁוֹנְךָ לוֹמַר אֵינִי יוֹדֵעַ.


הכהן
הודעות: 1434
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 429 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי הכהן » 20 מרץ 2019, 16:26

חגי פאהן כתב:
20 מרץ 2019, 09:26
לא יודע
מתפלא על התשובה הקצרה, חכיתי ליותר...
לכאו' בשתי דוגמאות אלו יש הפסק טעם אף כי לא אס"ף. כל קורא רואה הבדל בין "הנני מביא..." ל"הנני, בני".


משה נפתלי
הודעות: 875
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 259 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי משה נפתלי » 20 מרץ 2019, 20:51

חכם מה הוא אומר? מה נשתנה המשפט 'וַיֹּ֖אמֶר הִנֶּ֣נִּי בְנִ֑י' מן המשפט 'וַיֹּ֖אמֶר הִנְנִ֣י אֲדֹנִֽי'?
אמרת יודע אני, נתבדית ונאחזת.


פותח הנושא
יצחק
הודעות: 1293
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 441 פעמים
קיבל תודה: 399 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי יצחק » 20 מרץ 2019, 21:43

הכהן כתב:
20 מרץ 2019, 16:26
חגי פאהן כתב:
20 מרץ 2019, 09:26
לא יודע
מתפלא על התשובה הקצרה, חכיתי ליותר...
לכאו' בשתי דוגמאות אלו יש הפסק טעם אף כי לא אס"ף. כל קורא רואה הבדל בין "הנני מביא..." ל"הנני, בני".
מה פירוש המשפט המודגש?


הכהן
הודעות: 1434
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 429 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי הכהן » 21 מרץ 2019, 01:39

משה נפתלי כתב:
20 מרץ 2019, 20:51
נתבדית ונאחזת.
יישר כחך
חילך לאורייתא


כרם
הודעות: 509
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 44 פעמים
קיבל תודה: 162 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי כרם » 21 מרץ 2019, 08:26

יצחק כתב:
20 מרץ 2019, 21:43
הכהן כתב:
20 מרץ 2019, 16:26
חגי פאהן כתב:
20 מרץ 2019, 09:26
לא יודע
מתפלא על התשובה הקצרה, חכיתי ליותר...
לכאו' בשתי דוגמאות אלו יש הפסק טעם אף כי לא אס"ף. כל קורא רואה הבדל בין "הנני מביא..." ל"הנני, בני".
מה פירוש המשפט המודגש?
א'תנחתא ס'וף-פ'סוק. (שהם הטעמים המפסיקים הגדולים ביותר).


חגי פאהן
הודעות: 365
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 123 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי חגי פאהן » 24 מרץ 2019, 09:52

הכהן כתב:
20 מרץ 2019, 16:26
חגי פאהן כתב:
20 מרץ 2019, 09:26
לא יודע
מתפלא על התשובה הקצרה, חכיתי ליותר...
לכאו' בשתי דוגמאות אלו יש הפסק טעם אף כי לא אס"ף. כל קורא רואה הבדל בין "הנני מביא..." ל"הנני, בני".
על כן קידמתי לברוח, כי ה"הנני" של העקידה הוא בטעם משרת ואין שום הפסק טעם.


הכהן
הודעות: 1434
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 429 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי הכהן » 24 מרץ 2019, 16:04

יש להוסיף ששתי הדוגמאות הנ"ל - הִנֶּנִּי בְנִי/הִנֶּנִּי מִי אַתָּה בְּנִי - הן היחידות בסגול (!) בעוד השאר בציר"ה
(יש גם הנך והננו בסגול)


משה נפתלי
הודעות: 875
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 259 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנְני והנֵני

שליחה על ידי משה נפתלי » 24 מרץ 2019, 20:54

הכהן כתב:
24 מרץ 2019, 16:04
יש גם הנך והננו בסגול.
סַגלוּת הנון של 'הִנֶּךָּ' אינה מן הענין שאנו עסוקים בו, כי שם המלה היא בהפסק.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח