מחמירים יותר מגדולי ישראל?

פרלמן משה

משתמש ותיק
הנקיונות לפסח בבתי גדולי ישראל הידועים בחומרותיהם לא היו משמעותיים, כך לפי מה שמספרים על החזו"א והרב מבריסק.
גם בשולחן ערוך ונו"כ הנקיון לא תופס כל כך מקום, העיקר זה ה"בדיקת חמץ" לבדוק טוב בכל מקום.
מה פתאום בנושא הנקיון משקיעים כל כך הרבה, כולם הפכו ל"מחמירים" ובמיוחד אלה שבשאר נושאים מקילים למשעי.
 

כרם

משתמש ותיק
בירושלמי - מובא ברא"ש - מבואר שנקיונות הפסח הם מנהג הנשים.
וזה לא תלוי בגדולי ישראל כלל.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
א. וכך מספרים על הרב אלישיב כשאשתו ילדה בליל הפסח שהוא מכר לגוי (לא מוסמך)
ב. בהלכה מוזכר לא ללעוג לנשים שמקרצפות הקירות ומסתמא לא זו הייתה הכוונה של פותח הנושא
ג. יש כאן שתי שאלות האם וכמה להחמיר במיוחד כשזה על חשבון דברים אחרים וד"ל ושאלה נפרדת מה הייתה הנהגת גדולי ישראל
כוונתי להדגיש שבעקבות הסיפרות העניפה (והלא מדוייקת והמשוכתבת) על גדולי ישראל נהייתה תופעה של חיקוי גדולי ישראל בלי שום הגיון
למשל שמעתי דו שיח של שני אברכים
-א. אמרו לי לקנות לבן שלי אוגרים זה יעזור לו רגשי וכו
-ב. אוגרים ?! לא ראינו אצל גדולי ישראל שגידלו חיות בבית
והמבין יבין והלא מבין שימשיך לדמיין שהוא מגדולי ישראל הנסתרים
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
אגב,
יש אשכול בשם "נקיון הבית לפסח - כנגד היצה"ר" הרוצה להחכים ולקבל טעם ב"עבודת הנקיון" יעיי"ש.
 

יאיר

משתמש ותיק
וכמו שנאמר

אבק זה לא חמץ
האשה לא שפחה
הילדים לא קרבן פסח
והבעל לא שעיר לעזאזל!
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
כוונתי להדגיש שבעקבות הסיפרות העניפה (והלא מדוייקת והמשוכתבת) על גדולי ישראל נהייתה תופעה של חיקוי גדולי ישראל בלי שום הגיון
למשל שמעתי דו שיח של שני אברכים
-א. אמרו לי לקנות לבן שלי אוגרים זה יעזור לו רגשי וכו
-ב. אוגרים ?! לא ראינו אצל גדולי ישראל שגידלו חיות בבית
והמבין יבין והלא מבין שימשיך לדמיין שהוא מגדולי ישראל הנסתרים

לכאורה אין סיפור זה קשור לספרות ההגיוגרפית על גדולי ישראל שמיעוטה המצאות ורובה גוזמאות, מאחר ואותו אברך לא קרא בשום ספר על התנגדותם הנחרצת של גדולי ישראל לגידול חיות בבית ועל איך שכל יסוד היהדות תלוי בזה וכו' כמו שכתוב על דברים אחרים.

לענ"ד שורש הטעות בסיפור זה הוא ההשקפה המוטעית כביכול כל התנהגות שהיתה מקובלת אצל צדיקים הינה מכוונת מן השמים והרי היא כהוראה ישירה מהקב"ה היאך צריך להתנהג. אך מי שמוח לו בקדקדו מבין שהתנהגותם של צדיקים הינה תוצאה ישירה של האישיות הפרטית שלהם כפי שהושפעה מהתורה (כפי שהם הבינו אותה). האישיות של הצדיק נבנתה לפי תכונותיו האישיות, ולפי תכונת משפחתו, עירו, מדינתו, והשקפת רבותיו ואנשי דורו, בדיוק כמו שכל אישיות של אדם בעולם נבנית. אלא שמעלתה היא שהושפעה והודרכה בדרך התורה, ולכן יש ללמוד ממעשי הצדיק. אבל מאחר וסוף סוף כל אחד התנהג בצורה המתאימה לו אישית - אין שום מקום לחיקוי.
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
העיקר הוא בדיקת חמץ, שבזה הקפידו ביותר והשקיעו שעות מזמנם. לא לעבור עם נר בהעברה בעלמא ולסיים את הבדיקה בתוך כמה דקות, אלא לבדוק כל ארון וארון, ובעיקר את המצרכים, ולא לדלג על שום דבר.
 

ברל

משתמש ותיק
בעיני עצם זה שכל דבר מתנהל סביב גדולי ישראל הוא אינו הנכון. והסביר הכלל הפשוטמהוא שלכל אדם יש את הדרך שהנחילו לו אבותיו וכךנהג מדור לדור דרך זו חמורה בהרבה מאשר לזנוח את מנהגי אבותיו וללכת בדרך של גדול זה או אחר ח"ו שישמע זלזול בגדולי ישראל אלא כבר מצינו שאנשים נוזפים על מנהג פלוני אצל גדול פלוני לא היה כך ועל זה מתייסדת התורה כולה
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
הנקיונות לפסח בבתי גדולי ישראל הידועים בחומרותיהם לא היו משמעותיים, כך לפי מה שמספרים על החזו"א והרב מבריסק.
גם בשולחן ערוך ונו"כ הנקיון לא תופס כל כך מקום, העיקר זה ה"בדיקת חמץ" לבדוק טוב בכל מקום.
מה פתאום בנושא הנקיון משקיעים כל כך הרבה, כולם הפכו ל"מחמירים" ובמיוחד אלה שבשאר נושאים מקילים למשעי.
ראה כאן לענין בתי גדולי ישראל לפני כ-200 שנה.
 

שלמה שיר

משתמש רגיל
פרלמן משה אמר:
הנקיונות לפסח בבתי גדולי ישראל הידועים בחומרותיהם לא היו משמעותיים, כך לפי מה שמספרים על החזו"א והרב מבריסק.
כידוע לגרי"ז ולחזו"א לא היתה אשה שתנקה, ואפשר שלבטל תורה בשביל כך לא צריך. אבל בסתמא צריך לטרוח בכך.
 

בר בי רב

משתמש ותיק
השאלה על איזה ניקוי.
יש בדיקה שזו חובה.
ויש ניקוי חלונות בשירותים וכדומה שזה לכאורה גם לא קשור לחמץ (רק מצוה מצד כבוד החג).
ויש ניקוי כתלים שנגע בהם חמץ, שעל זה כתב השו"ע לא לזלזל במנהג הנשים, כי יש לנשים סמך בירושלמי.
אבל גם בזה לא כתב שצריך לסגור הגמ' ולעשות כן וק"ל.
 
שלמה שיר אמר:
אבל בסתמא צריך לטרוח בכך.
מאיפה הבאת את זה?
חזל תקנו בדיקת חמץ ומשמע שלא היו מנקים.
וכשמנקים ובודאי אין חמץ דנו בפוסקים על סמך מה מברכים על הבדיקה עיין במשנה ברורה
 

הכהן

משתמש ותיק
אתה צודק
שמעתי מהרב זריצקי שאקונומיקה זה כמו פרה אדומה היא מבטלת חמץ ומאידך יש כאלה שמחפשים הכשר לפסח על האקונומיקה
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
יעקב שלם אמר:
בהלכה מוזכר לא ללעוג לנשים שמקרצפות הקירות
איפה?

טוב 
הציטוט לא היה המדוייק
שו"ע תמב ו

נהגו לגרד הכתלים והכיסאות שנגע בהם חמץ, ויש להם על מה שיסמוכו.
ובמשנב

(כח) ויש להם ע"מ שיסמוכו:    ר"ל דאין ללעוג על המנהג לומר שהוא מנהג שטות וחומרא יתירא אלא יש לזה סמך מן הירושלמי דאיתא שם הטח ביתו בצק חייב לבער:

 
 
יעקב שלם אמר:
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
יעקב שלם אמר:
בהלכה מוזכר לא ללעוג לנשים שמקרצפות הקירות
איפה?

טוב 
הציטוט לא היה המדוייק
שו"ע תמב ו

נהגו לגרד הכתלים והכיסאות שנגע בהם חמץ, ויש להם על מה שיסמוכו.
ובמשנב

(כח) ויש להם ע"מ שיסמוכו:    ר"ל דאין ללעוג על המנהג לומר שהוא מנהג שטות וחומרא יתירא אלא יש לזה סמך מן הירושלמי דאיתא שם הטח ביתו בצק חייב לבער:

 

זה לא ככ קשור לנקיונות שהנשים עושות
 
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
אתה צודק
שמעתי מהרב זריצקי שאקונומיקה זה כמו פרה אדומה היא מבטלת חמץ ומאידך יש כאלה שמחפשים הכשר לפסח על האקונומיקה

ומה חושבים להם אנשי העדה שנותנים הכשר לפסח לאקנומיקה?
 

הכהן

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
ומה חושבים להם אנשי העדה שנותנים הכשר לפסח לאקנומיקה?
מקדם מכירות
וכבר האריך בזה ר' נתן גילרנטר
 

הכהן

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
מיהו? ואיפה האריך?
כתב בהמודיע לפני רבות בשנים, לקט מאמריו (ביניהם המאמר הזה) הופיעו בספר 'פנס כחול'
 
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
מה לעשות שיש ביקוש...
יש עוד דברים שיש ביקוש ולכן נעשים-מסכות-כשרות-לפסח.jpg

אנשים לא חושבים בכלל?
כן
אנשים מחמירים בכל מיני חומרות ועוברים על דאור'
הדברים פשוטים
אנשים אוהבים לעשות כל מיני דברים הזויים יותר ממה שציוה השם
והדברים ידועים
 

אבי חי

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
אקונומיקה זה כמו פרה אדומה היא מבטלת חמץ
לכ' זה אינו.

ושמעתי על א' שטבל פרוסת לחם באקונומיקה, וייבשה כמה ימים, ואח"כ אכלה, ואמר שהיה מאד טעים (ונקי...)

בשביל לבטל צריך חומר חריף יותר כגון מסיר שומנים או 00

אמנם לכ' סגי באקונומיקה כדי להחשיב הפירורים הפחותים מכזית כמטונפים קצת, ופטורים מבדיקה
 
 

שפרינגר

משתמש ותיק
כנראה גם בבתי גדולי ישראל החמירו יותר מגדולי ישראל
ראה חת"ס ח"א סי' קלו בסופו:
והיותי חוץ לחדר לימודי כי גרשוני נשים צדקניות המכבדים לי"ט של פסח ע"כ לא יכולתי להאריך ככל הצורך
 

אבי חי

משתמש ותיק
שפרינגר אמר:
כנראה גם בבתי גדולי ישראל החמירו יותר מגדולי ישראל
ראה חת"ס ח"א סי' קלו בסופו:
והיותי חוץ לחדר לימודי כי גרשוני נשים צדקניות המכבדים לי"ט של פסח ע"כ לא יכולתי להאריך ככל הצורך
צויין לעיל, ע"ש עוד
 
 
חלק עליון תַחתִית