מקור לחלוקת היום ל24 שעות ושעה לשישים דקות

יעקב שלם

משתמש ותיק
מה המקור לחלוקת היום ל24 שעות

מה המקור לחלוקת שעה ל60 דקות
בנפש החיים שער א פרק ב מה ששעה מתחלקת ל1080 חלקים (כמו שאומרים בהכרזת המולד)
שזה כנגד צירופי שמות
 

יעבץ

משתמש ותיק
מידות הזמן אינם ממקור יהודי.
זו שאלה למדע כללי, חפש בוויקיפדיה או במכלול.
 
יעקב שלם אמר:
מה המקור לחלוקת היום ל24 שעות

מה המקור לחלוקת שעה ל60 דקות
בנפש החיים שער א פרק ב מה ששעה מתחלקת ל1080 חלקים (כמו שאומרים בהכרזת המולד)
שזה כנגד צירופי שמות

מקור ל24 שעות יש במדרש תנחומא (בובר) פרשת וישב
כל מעשיו של הקדוש ברוך הוא כנגד י"ב שבטים י"ב מזלות י"ב חדשים י"ב שעות ביום י"ב שעות בלילה י"ב אבנים שהיה אהרן לובש
 
מספר בין אור לחושך (תשובה ז):

גמרא (ע"ז כ"ה). שם כתוב: ויעמוד השמש בחצי השמים, ולא אץ לבוא כיום תמים (יהושע, י' י"ג), [דיום אינו תמים ושלם אלא עם לילו, עכ"ל רש"י], וכמה [יום תמים], א"ר יהושע בן לוי עשרים וארבע שעי [כ"ד שעות].

ובכל שעה יש תתר"ף חלקים לחז"ל, או ששים חלקי שעה, הנקראים בעולם דקות, ש-כל 18 חלקים (מתתר"ף) הוא דקה אחת, וכל חלק הוא 3.333 שניות.
ונראה שכך הוא מקובל גם מסיני – בסוד העיבור, שהרי בגמרא (ר"ה כ"ה). מפורש, שהלבנה מתחדש במחזורה כל כ"ט יום י"ב שעות, ו-תשצ"ג חלקים מתוך תתר"ף חלקים שהשעה נחלקת להם.
 

שמעיה

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
מה המקור לחלוקת היום ל24 שעות

מה המקור לחלוקת שעה ל60 דקות
בנפש החיים שער א פרק ב מה ששעה מתחלקת ל1080 חלקים (כמו שאומרים בהכרזת המולד)
שזה כנגד צירופי שמות

מה שכתב הנפש החיים אינו מקור לחלוקת השעה לתתר''ף חלקים, שהרי התוכנים הקדמונים שהם המקור לחלוקה זו לא היו מודעים כמובן לצירופי שמות. הוא בסך הכל מסביר על פי הגישה הקבלית שכל דבר שקורה בעולמנו מכוון למול שורשו בעולמות עליונים, שלחלוקת התתר''ף יש שורש נסתר.
על משקל זה גם לחלוקת השעה לשישים יש שורש למעלה, אלא שאין מי שיגלה לנו מהי הקבלה זו.
 

במבי

משתמש ותיק
ידוע בשם הבני יששכר שישנם 12 צירופים שם ה' לחודשי השנה, (ובחודש העיבור זה צירופי כל השמות)
וכן ר' אפרים כותב ששנים עשר השבטים הם כנגד 12 שעות היום והלילה וכנגד 12 חודשי השנה וכנגד 12 גבולות האלכסון,

אגב שראיתי זאת שברתי את הראש לדעת פירוש "12 גבולות האלכסון" ולא עלתה בידי, מספר שעות אח"כ התפללתי מנחה וראיתי משהו עם כפה בציור מגן דוד, ספרתי את צלעות משולשי המגן דוד, ולפתע אורו עיני, 12 צלעות למשולשיו !!!
 

שמעיה

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
גם מה ההגיון לחלק לכ"כ הרבה חלקים

לא מצאתי עתה מקור למה שכתבתי על התוכנים הקדמונים. אך באופן כללי ידוע מה שכתב הרמב''ם בנוגע למקורות ידיעתו בחוקות השמים.
בעניין ההגיון לחלק לכ''כ הרבה חלקים - ראה בויקיפדיה, ואיני יכול לקשר כי אם למכלול. https://hamichlol.org.il/חלק_(יחידת_זמן)#cite_ref-2
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
שמעיה אמר:
שהרי התוכנים הקדמונים שהם המקור לחלוקה זו

מה המקור שהם המקור?

יעקב שלם אמר:
גם מה ההגיון לחלק לכ"כ הרבה חלקים

רמב"ם הלכות קידוש החודש פרק ו ב


היום והלילה ארבע ועשרים שעות בכל זמן, שתים עשרה ביום ושתים עשרה בלילה, והשעה מחולקת לאלף ושמונים חלקים, ולמה חלקו השעה למנין זה, לפי שמנין זה יש בו חצי ורביע ושמין ושליש ושתות ותשיע וחומש ועישור, והרבה חלקים יש לכל אלו השמות.
 

יהודי של פעם

משתמש רגיל
בביהגר"א המודפס בשו"ע בסוף הל' ר"ח כתוב למה חייבים לחלק לתתר"ף חלקים כדי שיהיה חישוב מדויק
ובחזו"א כתוב שחלוקת השעות נמסר מסיני עם סוד העיבור של כט' יב' ותשצ"ג [איני זוכר המקום הוא מדבר על הגמ' סנהדרין יב]
המושג של חלוקה לשעות בתורה מבואר במשנה סנהדרין מ. שלמדו מהפסוקים שבע חקירות לעדים ואחד מהם באיזה שעה.
 

fantian

משתמש ותיק
סימן שעשיתי לזכור כמה חלקים בדקה, חידק (חיידק, אני יודע, אבל זה בשביל הסימן). ח"י חלקים בדקה.
 
חלק עליון תַחתִית