דף פד ב"מ פד. - עד שנטרפה דעתו של רבי יוחנן - למה לא החיה את ריש לקיש?!

טוב וחסד

משתמש רגיל
ב"ק קיז ע"ב רבי יוחנן החיה את רב כהנא. ואילו בגמרא ב"מ שם, חכמים התפללו על ר"י שימות, בגלל שראו שנטרפה דעתו עליו על חסרונו של ריש לקיש. ולכאורה למה ומדוע לא החיה רבי יוחנן את ר"ל כמו אצל רב כהנא?!
 
A

Anonymous

Guest
טוב וחסד אמר:
ב"ק קיז ע"ב רבי יוחנן החיה את רב כהנא. ואילו בגמרא ב"מ שם, חכמים התפללו על ר"י שימות, בגלל שראו שנטרפה דעתו עליו על חסרונו של ריש לקיש. ולכאורה למה ומדוע לא החיה רבי יוחנן את ר"ל כמו אצל רב כהנא?!
אפשר, משום שכבר שף דעתיה מרוב צער, ושוב אין יכול להחיותו.
 

אגדתא

משתמש חדש
אין זה פשוט להשתמש בשמות הקודש לכל צורך וידוע המעשה בתלמידים שהשתמשו בשמה"ק להינצל מחיות רעות
 

במבי

משתמש ותיק
גם המדרש שואל מדוע אליהו הנביא שידע להחיות מתים לא הלך להחיות את הוריו, ומתרץ כמדומני שזהו כוחה של הכרת הטוב שהיה חיב לשונמית שאדם חיב למסור נפשו על הכרת הטוב, ולהחיות מתים זה מס"נ ובהוריו י"ל שזהו דרך העולם כמו שכותב הרמב"ן שאף החיות אוהבות צאצאיהם.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
במבי אמר:
גם המדרש שואל מדוע אליהו הנביא שידע להחיות מתים לא הלך להחיות את הוריו, ומתרץ כמדומני שזהו כוחה של הכרת הטוב שהיה חיב לשונמית שאדם חיב למסור נפשו על הכרת הטוב, ולהחיות מתים זה מס"נ ובהוריו י"ל שזהו דרך העולם כמו שכותב הרמב"ן שאף החיות אוהבות צאצאיהם.

איפה המדרש הזה?
 

במבי

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
במבי אמר:
גם המדרש שואל מדוע אליהו הנביא שידע להחיות מתים לא הלך להחיות את הוריו, ומתרץ כמדומני שזהו כוחה של הכרת הטוב שהיה חיב לשונמית שאדם חיב למסור נפשו על הכרת הטוב, ולהחיות מתים זה מס"נ ובהוריו י"ל שזהו דרך העולם כמו שכותב הרמב"ן שאף החיות אוהבות צאצאיהם.

איפה המדרש הזה?


שמות רבה ד-ב / תנחומא שמות טז' וראיתי פעם שלר' חיים פרידלנדר יש ע"ז מאמר שלם "הכרת הטוב"
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
במבי אמר:
מבקש אמת אמר:
במבי אמר:
גם המדרש שואל מדוע אליהו הנביא שידע להחיות מתים לא הלך להחיות את הוריו, ומתרץ כמדומני שזהו כוחה של הכרת הטוב שהיה חיב לשונמית שאדם חיב למסור נפשו על הכרת הטוב, ולהחיות מתים זה מס"נ ובהוריו י"ל שזהו דרך העולם כמו שכותב הרמב"ן שאף החיות אוהבות צאצאיהם.

איפה המדרש הזה?


שמות רבה ד-ב / תנחומא שמות טז' וראיתי פעם שלר' חיים פרידלנדר יש ע"ז מאמר שלם "הכרת הטוב"

יישר כח.

לא ברור לי מה הפשט במה שקורא לזה המדרש מסירות נפש, ואולי הכוונה שאם לא היה מצליח היה ניזוק ע"י השדים כמו שמצינו ברבא (תענית כד,ב)
 

שי למורא

משתמש רגיל
ב"ק קיז ע"ב רבי יוחנן החיה את רב כהנא. ואילו בגמרא ב"מ שם, חכמים התפללו על ר"י שימות, בגלל שראו שנטרפה דעתו עליו על חסרונו של ריש לקיש. ולכאורה למה ומדוע לא החיה רבי יוחנן את ר"ל כמו אצל רב כהנא?!
אוי"ל שבמעשה דר"ל הקפידה מלכתחילה הייתה מוצדקת (לפ"ע) אמנם לכשרצה להתחרט לא הוה מצי, משא"כ עם רב כהנא דמלכתחילה הקפידה הייתה בטעות ולכן היה לו הצידוק והיכולת להחיותו.
 

שי למורא

משתמש רגיל
ניתן לשאול גם למה חכמים לא התפללו על ר"י שיתרפא ויחיה?

שמעתי מתרצים על זה:

1. לא ביקשו כי ר"ל נפטר ושוב מה יעזור שר"י יחיה ולא יהיה לו חברותא מתאימה כהמעשה עם חוני המעגל.

2. ראיתי פעם בספר דף על הדף כמדומני, שהביאו מהציץ אליעזר זצ"ל שאפשר לקרוא את הגמ' כך: "בעו רבנן רחמי עליה" - שיתרפא, ולא הועילה תפילת "עד דנח נפשיה".
 

הירחי

משתמש ותיק
ב"ק קיז ע"ב רבי יוחנן החיה את רב כהנא. ואילו בגמרא ב"מ שם, חכמים התפללו על ר"י שימות, בגלל שראו שנטרפה דעתו עליו על חסרונו של ריש לקיש. ולכאורה למה ומדוע לא החיה רבי יוחנן את ר"ל כמו אצל רב כהנא?!
איני מבין
אם היה נכון להמיתו
וכי בגלל צורך אישי שלו ישתנה הדין
 
חלק עליון תַחתִית