שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 17 אפריל 2019, 11:53

שמעתי להעיר, בהל' טבילת כלים עיין טור ושו"ע יו"ד סימן ק"כ סעיף ג' שכתבו אם מטביל כלי אחד מברך על טבילת כלי ואם מטביל כמה כלים מברך על טבילת כלים.
ולמה לענין מזוזה שנוסח הברכה היא לקבוע מזוזה, לא מצינו חילוק בין אם קובע מזוזה אחת לכמה מזוזות ואינו מברך לקבוע מזוזות.

ערכים:


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1103
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 355 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי יצחק » 17 אפריל 2019, 11:58

אולי מחשש שמא זה ישמע לקבוע על שני צידי הפתח (שתי המזוזות) מימין ומשמאל, או מחשש שמא זה ישמע שאפשר לקבוע שתי מזוזות בפתח אחד.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1378
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 478 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי במבי » 17 אפריל 2019, 12:00

זקן ויושב בישיבה כתב:
17 אפריל 2019, 11:53
שמעתי להעיר, בהל' טבילת כלים עיין טור ושו"ע יו"ד סימן ק"כ סעיף ג' שכתבו אם מטביל כלי אחד מברך על טבילת כלי ואם מטביל כמה כלים מברך על טבילת כלים.
ולמה לענין מזוזה שנוסח הברכה היא לקבוע מזוזה, לא מצינו חילוק בין אם קובע מזוזה אחת לכמה מזוזות ואינו מברך לקבוע מזוזות.
אולי שלא ישמע כאילו צריך לקבוע מזוזות בשני מזוזות הפתח.

(ואספר מקרה אמיתי שקרה השנה, החברותא שלי גר בבנין עתיק מאד (בן 70 שנה לפחות) והמזוזה שם קבועה עמוק בתוך הקיר כך שא"א להוציאה לבדקה, ובמקום לשבור את הקיר ולהוציא את המזוזה, הוא החליט להשים מזוזה חדשה על הקיר מחוץ, וב"סדר" הוא סיפר לי זאת, שאלתי אותו מה עם "בל תוסיף" ובדקנו את הענין ואכן משום "בל תוסיף" אסור להשים מזוזה נוספת !)


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 17 אפריל 2019, 12:04

במבי כתב:
17 אפריל 2019, 12:00
זקן ויושב בישיבה כתב:
17 אפריל 2019, 11:53
שמעתי להעיר, בהל' טבילת כלים עיין טור ושו"ע יו"ד סימן ק"כ סעיף ג' שכתבו אם מטביל כלי אחד מברך על טבילת כלי ואם מטביל כמה כלים מברך על טבילת כלים.
ולמה לענין מזוזה שנוסח הברכה היא לקבוע מזוזה, לא מצינו חילוק בין אם קובע מזוזה אחת לכמה מזוזות ואינו מברך לקבוע מזוזות.
אולי שלא ישמע כאילו צריך לקבוע מזוזות בשני מזוזות הפתח.

(ואספר מקרה אמיתי שקרה השנה, החברותא שלי גר בבנין עתיק מאד (בן 70 שנה לפחות) והמזוזה שם קבועה עמוק בתוך הקיר כך שא"א להוציאה לבדקה, ובמקום לשבור את הקיר ולהוציא את המזוזה, הוא החליט להשים מזוזה חדשה על הקיר מחוץ, וב"סדר" הוא סיפר לי זאת, שאלתי אותו מה עם "בל תוסיף" ובדקנו את הענין ואכן משום "בל תוסיף" אסור להשים מזוזה נוספת !)
יש להעיר על מה שכתבת בענין בל תוסיף, הרי מה שהוא קבע חדשה זהו משום שחשש לכשרות הראשונה, מנין לן שגם באופן זה יש בל תוסיף? ואמנם אם יכול לברר יברר אבל במקום שאין יכול לברר - כמו הציור שציירת - מנין? לכאורה היה מסתבר לומר שאם מניח משום חשש פסול בראשונה, אין בל תוסיף בתורת ודאי. וכמובן צריך בדיקה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 763 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 אפריל 2019, 14:46

במבי כתב:
17 אפריל 2019, 12:00
זקן ויושב בישיבה כתב:
17 אפריל 2019, 11:53
שמעתי להעיר, בהל' טבילת כלים עיין טור ושו"ע יו"ד סימן ק"כ סעיף ג' שכתבו אם מטביל כלי אחד מברך על טבילת כלי ואם מטביל כמה כלים מברך על טבילת כלים.
ולמה לענין מזוזה שנוסח הברכה היא לקבוע מזוזה, לא מצינו חילוק בין אם קובע מזוזה אחת לכמה מזוזות ואינו מברך לקבוע מזוזות.
אולי שלא ישמע כאילו צריך לקבוע מזוזות בשני מזוזות הפתח.

(ואספר מקרה אמיתי שקרה השנה, החברותא שלי גר בבנין עתיק מאד (בן 70 שנה לפחות) והמזוזה שם קבועה עמוק בתוך הקיר כך שא"א להוציאה לבדקה, ובמקום לשבור את הקיר ולהוציא את המזוזה, הוא החליט להשים מזוזה חדשה על הקיר מחוץ, וב"סדר" הוא סיפר לי זאת, שאלתי אותו מה עם "בל תוסיף" ובדקנו את הענין ואכן משום "בל תוסיף" אסור להשים מזוזה נוספת !)
לכאורה הוא לא התכוין לצאת ידי חובה במזוזה הישנה מאחר וחשש לכשרותה, וא"כ הו"ל כישן בשמיני בסוכה בחו"ל שאינו עובר משום בל תוסיף מטעם זה, כמבואר בעירובין צו,א וברש"י ד"ה ועוד הישן.

(ויעויין באליה רבא תרנא,לח שאף למ"ד מצוות א"צ כוונה מ"מ אם כיון להדיא שלא לשם מצוה אינו עובר בבל תוסיף)


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 433
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 694 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 17 אפריל 2019, 14:48

מבקש אמת כתב:
17 אפריל 2019, 14:46
במבי כתב:
17 אפריל 2019, 12:00
זקן ויושב בישיבה כתב:
17 אפריל 2019, 11:53
שמעתי להעיר, בהל' טבילת כלים עיין טור ושו"ע יו"ד סימן ק"כ סעיף ג' שכתבו אם מטביל כלי אחד מברך על טבילת כלי ואם מטביל כמה כלים מברך על טבילת כלים.
ולמה לענין מזוזה שנוסח הברכה היא לקבוע מזוזה, לא מצינו חילוק בין אם קובע מזוזה אחת לכמה מזוזות ואינו מברך לקבוע מזוזות.
אולי שלא ישמע כאילו צריך לקבוע מזוזות בשני מזוזות הפתח.

(ואספר מקרה אמיתי שקרה השנה, החברותא שלי גר בבנין עתיק מאד (בן 70 שנה לפחות) והמזוזה שם קבועה עמוק בתוך הקיר כך שא"א להוציאה לבדקה, ובמקום לשבור את הקיר ולהוציא את המזוזה, הוא החליט להשים מזוזה חדשה על הקיר מחוץ, וב"סדר" הוא סיפר לי זאת, שאלתי אותו מה עם "בל תוסיף" ובדקנו את הענין ואכן משום "בל תוסיף" אסור להשים מזוזה נוספת !)
לכאורה הוא לא התכוין לצאת ידי חובה במזוזה הישנה מאחר וחשש לכשרותה, וא"כ הו"ל כישן בשמיני בסוכה בחו"ל שאינו עובר משום בל תוסיף מטעם זה, כמבואר בעירובין צו,א וברש"י ד"ה ועוד הישן.

(ויעויין באליה רבא תרנא,לח שאף למ"ד מצוות א"צ כוונה מ"מ אם כיון להדיא שלא לשם מצוה אינו עובר בבל תוסיף)
יעוין בה"ל סי' לד


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 17 אפריל 2019, 15:11

מבקש אמת כתב:
17 אפריל 2019, 14:46
במבי כתב:
17 אפריל 2019, 12:00
זקן ויושב בישיבה כתב:
17 אפריל 2019, 11:53
שמעתי להעיר, בהל' טבילת כלים עיין טור ושו"ע יו"ד סימן ק"כ סעיף ג' שכתבו אם מטביל כלי אחד מברך על טבילת כלי ואם מטביל כמה כלים מברך על טבילת כלים.
ולמה לענין מזוזה שנוסח הברכה היא לקבוע מזוזה, לא מצינו חילוק בין אם קובע מזוזה אחת לכמה מזוזות ואינו מברך לקבוע מזוזות.
אולי שלא ישמע כאילו צריך לקבוע מזוזות בשני מזוזות הפתח.

(ואספר מקרה אמיתי שקרה השנה, החברותא שלי גר בבנין עתיק מאד (בן 70 שנה לפחות) והמזוזה שם קבועה עמוק בתוך הקיר כך שא"א להוציאה לבדקה, ובמקום לשבור את הקיר ולהוציא את המזוזה, הוא החליט להשים מזוזה חדשה על הקיר מחוץ, וב"סדר" הוא סיפר לי זאת, שאלתי אותו מה עם "בל תוסיף" ובדקנו את הענין ואכן משום "בל תוסיף" אסור להשים מזוזה נוספת !)
לכאורה הוא לא התכוין לצאת ידי חובה במזוזה הישנה מאחר וחשש לכשרותה, וא"כ הו"ל כישן בשמיני בסוכה בחו"ל שאינו עובר משום בל תוסיף מטעם זה, כמבואר בעירובין צו,א וברש"י ד"ה ועוד הישן.

(ויעויין באליה רבא תרנא,לח שאף למ"ד מצוות א"צ כוונה מ"מ אם כיון להדיא שלא לשם מצוה אינו עובר בבל תוסיף)
יתכן שבמזוזה לא שייך כוונה, הרי היא קיימת כבר בבית ואין כאן מעשה חדש, וצריך בדיקה.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1378
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 478 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי במבי » 17 אפריל 2019, 15:24

יישר כח רב לר' @גבריאל פולארד על המ"מ וכותב שם הח"ח שאם נתן בתפילין בבית השלישי גם את שמע וגם את והיה אם שמוע וכן עשה בבית הרביעי פוסל בזה את התפילין משום איסור בל תוסיף, ואפי' אם יאמר בפירוש שאימו רוצה לצאת רק בפרשיות שהם ע"פ דין והשאר יהיו כקלף בעלמא ג"כ לא מהני ולא דמי למה שהתיר פה בשו"ע בשני זוגות תפילין דכל חד וחד לחודיה קאי.

אך בשני זוגות תפילין כשרים כותב המ"ב שעובר בבל תוסיף ואכן צ"ע ממה שהביא @מבקש אמת מדוע לא יועיל אם יכוון שלא לצאת במזוזה שהיא כקלף בעלמא דומיא דשינה בסוכה בליל ח' שלכ' יכול לכוון ואף מה שהעיר @זקן ויושב בישיבה שהמזוזה כבר קבועה אז אולי אפשר שיכוון הקובע כוונה זו במזוזה החדשה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 763 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 אפריל 2019, 15:58

במבי כתב:
17 אפריל 2019, 15:24
יישר כח רב לר' @גבריאל פולארד על המ"מ וכותב שם הח"ח שאם נתן בתפילין בבית השלישי גם את שמע וגם את והיה אם שמוע וכן עשה בבית הרביעי פוסל בזה את התפילין משום איסור בל תוסיף, ואפי' אם יאמר בפירוש שאימו רוצה לצאת רק בפרשיות שהם ע"פ דין והשאר יהיו כקלף בעלמא ג"כ לא מהני ולא דמי למה שהתיר פה בשו"ע בשני זוגות תפילין דכל חד וחד לחודיה קאי.

אך בשני זוגות תפילין כשרים כותב המ"ב שעובר בבל תוסיף ואכן צ"ע ממה שהביא @מבקש אמת מדוע לא יועיל אם יכוון שלא לצאת במזוזה שהיא כקלף בעלמא דומיא דשינה בסוכה בליל ח' שלכ' יכול לכוון ואף מה שהעיר @זקן ויושב בישיבה שהמזוזה כבר קבועה אז אולי אפשר שיכוון הקובע כוונה זו במזוזה החדשה.
המקרה של מזוזה דומה לשני זוגות תפילין, משום שהטעם בדברי הביאור הלכה שבנותן ב' פרשיות בבית אחד פוסל אף במכוין שלא לצאת הוא ששם משנה את צורת חפץ המצוה, ובזה לא מהני כוונה שלא לצאת דהרי החסרון הוא בחפץ ולא באדם, משא"כ כשלובש ב' זוגות תפילין לא נשתנה כלום בצורת חפץ המצוה אלא בצורת מעשה המצוה, וכיןו שמעשה המצוה מתייחס לגברא מהני כוונה שלא לצאת. וה"נ במזוזה אין שינוי בחפץ אלא בצורת המעשה שקובע ב' מזוזות, ופתח דומה לראש שמונחות עליו התפילין, וכיון שמכוין שלא לצאת באחד מהם שפיר דמי.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 763 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 אפריל 2019, 16:00

זקן ויושב בישיבה כתב:
17 אפריל 2019, 15:11
מבקש אמת כתב:
17 אפריל 2019, 14:46
במבי כתב:
17 אפריל 2019, 12:00

אולי שלא ישמע כאילו צריך לקבוע מזוזות בשני מזוזות הפתח.

(ואספר מקרה אמיתי שקרה השנה, החברותא שלי גר בבנין עתיק מאד (בן 70 שנה לפחות) והמזוזה שם קבועה עמוק בתוך הקיר כך שא"א להוציאה לבדקה, ובמקום לשבור את הקיר ולהוציא את המזוזה, הוא החליט להשים מזוזה חדשה על הקיר מחוץ, וב"סדר" הוא סיפר לי זאת, שאלתי אותו מה עם "בל תוסיף" ובדקנו את הענין ואכן משום "בל תוסיף" אסור להשים מזוזה נוספת !)
לכאורה הוא לא התכוין לצאת ידי חובה במזוזה הישנה מאחר וחשש לכשרותה, וא"כ הו"ל כישן בשמיני בסוכה בחו"ל שאינו עובר משום בל תוסיף מטעם זה, כמבואר בעירובין צו,א וברש"י ד"ה ועוד הישן.

(ויעויין באליה רבא תרנא,לח שאף למ"ד מצוות א"צ כוונה מ"מ אם כיון להדיא שלא לשם מצוה אינו עובר בבל תוסיף)
יתכן שבמזוזה לא שייך כוונה, הרי היא קיימת כבר בבית ואין כאן מעשה חדש, וצריך בדיקה.
סברא חזקה. אך לדבריך אם כבר לבש תפילין שוב לא מהני כוונה שלא לצאת כיון שבמציאות מונח על הראש? או שיש לחלק משום שתפילין הוא חובת גברא ואילו מזוזה הוא חובת הבית?


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 17 אפריל 2019, 22:08

מבקש אמת כתב:
17 אפריל 2019, 16:00
זקן ויושב בישיבה כתב:
17 אפריל 2019, 15:11
מבקש אמת כתב:
17 אפריל 2019, 14:46

לכאורה הוא לא התכוין לצאת ידי חובה במזוזה הישנה מאחר וחשש לכשרותה, וא"כ הו"ל כישן בשמיני בסוכה בחו"ל שאינו עובר משום בל תוסיף מטעם זה, כמבואר בעירובין צו,א וברש"י ד"ה ועוד הישן.

(ויעויין באליה רבא תרנא,לח שאף למ"ד מצוות א"צ כוונה מ"מ אם כיון להדיא שלא לשם מצוה אינו עובר בבל תוסיף)
יתכן שבמזוזה לא שייך כוונה, הרי היא קיימת כבר בבית ואין כאן מעשה חדש, וצריך בדיקה.
סברא חזקה. אך לדבריך אם כבר לבש תפילין שוב לא מהני כוונה שלא לצאת כיון שבמציאות מונח על הראש? או שיש לחלק משום שתפילין הוא חובת גברא ואילו מזוזה הוא חובת הבית?
ההבדל הוא, שבתפילין הם מונחים על גופו על כן כל זמן שאינו מורידו נחשב שעושה מעשה, מה שאין כן במזוזה. וחילוק זה מוכח בכמה מקומות.


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 21 אפריל 2019, 18:15

זקן ויושב בישיבה כתב:
17 אפריל 2019, 11:53
שמעתי להעיר, בהל' טבילת כלים עיין טור ושו"ע יו"ד סימן ק"כ סעיף ג' שכתבו אם מטביל כלי אחד מברך על טבילת כלי ואם מטביל כמה כלים מברך על טבילת כלים.
ולמה לענין מזוזה שנוסח הברכה היא לקבוע מזוזה, לא מצינו חילוק בין אם קובע מזוזה אחת לכמה מזוזות ואינו מברך לקבוע מזוזות.
יש לומר בזה דבר חדש, מה שבטבילת כלים מברך על כמה כלים על טבילת כלים זהו רק בטבילה אחת ממש, אבל אם מטביל כמה כלים בזה אחר זה, יש לומר שעדיין מברך על טבילת כלי שהרי כל טבילה בפני עצמה הוי טבילת כלי והברכה חלה על כל טבילה וטבילה, ולפי זה פשוט שהוא הדין בקביעת מזוזה דלא משכחת לה שיעשה בבת אחת אין הברכה משתנית.
אבל צריך עיון אם הדבר ניתן להאמר.


לבי במערב
הודעות: 110
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 44 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי לבי במערב » 27 אוקטובר 2019, 20:01

במבי כתב:
17 אפריל 2019, 12:00
(ואספר מקרה אמיתי שקרה השנה, החברותא שלי גר בבנין עתיק מאד (בן 70 שנה לפחות) והמזוזה שם קבועה עמוק בתוך הקיר כך שא"א להוציאה לבדקה, ובמקום לשבור את הקיר ולהוציא את המזוזה, הוא החליט להשים מזוזה חדשה על הקיר מחוץ, וב"סדר" הוא סיפר לי זאת, שאלתי אותו מה עם "בל תוסיף" ובדקנו את הענין ואכן משום "בל תוסיף" אסור להשים מזוזה נוספת !)
בענין בל תוסיף בקביעת ב' מזוזות לצאת מן הספק: ראה ס' חובת הדר פ"א ס"ב (ע' ד), ובס' אבני חושן (ב"ת וב"ת) - פתיחה, פ"ב אות ג (ע' טז ואילך).


ידידיה
הודעות: 170
הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שינוי נוסח הברכה בין טבילת כלי אחד לכמה כלים, ובמזוזה

שליחה על ידי ידידיה » 27 אוקטובר 2019, 20:58

זקן ויושב בישיבה כתב:
21 אפריל 2019, 18:15
זקן ויושב בישיבה כתב:
17 אפריל 2019, 11:53
שמעתי להעיר, בהל' טבילת כלים עיין טור ושו"ע יו"ד סימן ק"כ סעיף ג' שכתבו אם מטביל כלי אחד מברך על טבילת כלי ואם מטביל כמה כלים מברך על טבילת כלים.
ולמה לענין מזוזה שנוסח הברכה היא לקבוע מזוזה, לא מצינו חילוק בין אם קובע מזוזה אחת לכמה מזוזות ואינו מברך לקבוע מזוזות.
יש לומר בזה דבר חדש, מה שבטבילת כלים מברך על כמה כלים על טבילת כלים זהו רק בטבילה אחת ממש, אבל אם מטביל כמה כלים בזה אחר זה, יש לומר שעדיין מברך על טבילת כלי שהרי כל טבילה בפני עצמה הוי טבילת כלי והברכה חלה על כל טבילה וטבילה, ולפי זה פשוט שהוא הדין בקביעת מזוזה דלא משכחת לה שיעשה בבת אחת אין הברכה משתנית.
אבל צריך עיון אם הדבר ניתן להאמר.
וי"ל כעי"ז, שכיון ששייך לטבול כמה כלים יחד שפיר קבעו נוסח הברכה על טבילת כלים ואף באופן שמטבילם בזה אחר זה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: משיב כהלכה | 1 אורח