נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע


פותח הנושא
טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי טעם ודעת » 26 מאי 2019, 21:35

נתינת היד בזמן הק"ש
 
כתב המחבר בהלכות קריאת - שמע סימן ס"א סעי' ה': וז"ל נוהגין ליתן ידיהם על פניהם בקריאת פסוק ראשון. וראה זה פלא שכן מפורש הדברים מרומזים בפסוק, שמע ישראל יהוה אלוהינו יהוה אחד ,  ע ל י ו  יד, בזמן הקריאה לשים עליו יד, ובדרך רמז י"ל מה ענינו של ה - י"ד, דבשעה שאדם מקבל עליו על מלכות שמים כדבעי הרי שהוא נעשה מרכבה לשכינה, ובזה יבוא לקיים מאמר הכתוב כי י"ד על כס י"ה מלחמה לה' בעמלק וגו', שהמלחמה בעמלק הוא ע"י הביטול כל הישות העצמית לבלתי לה' לבדו בקבלת עול מלכותו ית', וכל זה אנו מבטאים בהנפת אותו יד עליו שהוא עתה בבחינת יד על כס יה.
 

ערכים:


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי מאן דהו » 26 מאי 2019, 21:38

עליו יד בחשבון 130 יד על יה 130


פותח הנושא
טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי טעם ודעת » 27 מאי 2019, 18:43

מאן דהו כתב:
26 מאי 2019, 21:38
עליו יד בחשבון 130 יד על יה 130

ישר כח נפלא למאד, ליכא מידי דלא רמיזא באורייתא.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1490
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 671 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי בן של רב » 27 מאי 2019, 20:22

יפה מאוד.
אולי לכן בשבועות עוסקים במעשה מרכבה בהפטרת יחזקאל - כי יום זה הוא הק"ש של החיים לכל הדורות = להיות מרכבה כפשוטו.
וכמו להבדיל סוסתי ברכבי פרעה שהסוס כפוף תחת רוכבו.

ויצויין שק"ש הוא "מרכבה" רק כי מקבל על עצמו עול מלכות כפשוטו = לקום ולעשות את פרטותיהם ודקדוקיהם של המצוות.

כל המחשבות החשובות של מסי"נ הם בדיוק כמו המחשבות על קיום "לטוטפות בין עיניך" .

וכמו שאם לא מניח תפילין באותו זמן הוא כמעיד עדות שקר - כך אם הוא לא מתכוין לחפש ולברר בהלכה מה בדיוק בדיוק אומר ה' = עדות שקר.

[שמעתי מרבי דב יפה כעי"ז שמי שלא מקדיש את חייו לבירורי הלכה הריהו כאומר אינני רוצה לעשות רצונו, רק להרגיש רוממות ותו לא.

וכעי"ז כתב החזו"א באמונה ובטחון שהמתרשלים מבירורי פרטי הפרטים המעשיים הריהם כאומרים "הריני מקבל עלי עול מלכות שמים על מנת שאין עלי דקדוק הדין]


מענטשאלע
הודעות: 15
הצטרף: 03 אוקטובר 2018, 12:58
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי מענטשאלע » 28 מאי 2019, 20:06

עיין בספר משנת חכמים למהר"מ חאגיז זצוק"ל פרק כ"ג באמונת חכמים ואני מעתיק כאן חלק מהדברים, ותמצא נחת.
(המעלה הכ"ג באמונת חכמים אות תצג-ה) בהסברו על מנהג אמהות ישראל הכשרות לומר על בניהם פסוק ראשון שבקריאת שמע מיד עם קומם ממטתם וזה תמצית דבריו: לפי שכך דרכה של תורת האשת חיל המרגלת את בניה לדת הישראלית, הרי זו באור הבוקר כשמקימה את הילד מעל הערש מקנחת ידו ומכינה לו ביד אחת פרוסת הלחם חם או יבש, וביד ימנית תופסת לו את ידו הימנית ואומרת לו, סגור עיניך ושים את ידיך עליהם, ואמור אחרי מה שאני אומרת לך, ואח"כ תאכל מזה הלחם שבידי, ומתחלת ואומרת לו אמור תיבה בתיבה אחרי ועיניך סגורות חלילה לפתוח אותם, היא אומרת שמע והוא עונה אחריה שמע, ישראל ישראל, עד שמסיים כל פסוק שבכתב ושבע"פ מאחדותו יתברך..., וכל ימי הייתי מתקשה מה זה ועל מה זה אמו מחייבת אותו לסגור את עיניו ולשית ידו עליהם הלא העיקר הוא שילמוד פסוק האחדות ויאמר אותו, א"כ מה צורך לסגירת עיניו, דהנה רמז נכון נמצא בפעולה זו שעושה האם עם בנה ולפיכך ציוה עליה שלמה המלך החכם ואל תטוש תורת אמך, דהיינו תורת היחוד שהאם מלמדת את בנה בעינים סגורות, שהוא לרמוז וללמוד לו שעיקר האמונה אינה צריכה לידיעה על פי טענה וחקירה, שהמאמין באמונה שלימה גמר בדעתו שישמע מה שישמע ויעבור עליו מה שלא יזוז מאותה האמונה,


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 960
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 305 פעמים
קיבל תודה: 303 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי יצחק » 28 מאי 2019, 23:18

מצאנו בתורה שמשה רבינו הסתיר את פניו כשראה את הסנה והרמב"ם כותב שהענין בזה הוא שמשה רבינו לא ראה את עצמו ראוי לעיין בענינים אלהיים עמוקים,
ותמיד פירשתי לעצמי שגם בקריאת שמע שמכריזים על יחוד ה' מניחים יד על העיניים שכעת לא מעיינים בעומק היחוד, וגם בגמ' אמרו שמספיק ליחד למטה ולמעלה וכו'.


פותח הנושא
טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי טעם ודעת » 29 מאי 2019, 00:06

הרב מגאלנא אמר (אז בעת פרוץ השואה האיומה) לילדיו, למה שמים את היד על העיניים בקריאת שמע,
כדי להדגיש את הענין הזה שלא תמיד מבנים את הנהגת ה' , ואף על פי כן אנחנו בוטחים רק בו ית' אפי' שאנחנו עוורים ולא רואים כלום.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי נדיב לב » 29 מאי 2019, 00:25

יצחק כתב:
28 מאי 2019, 23:18
מצאנו בתורה שמשה רבינו הסתיר את פניו כשראה את הסנה והרמב"ם כותב שהענין בזה הוא שמשה רבינו לא ראה את עצמו ראוי לעיין בענינים אלהיים עמוקים,
ותמיד פירשתי לעצמי שגם בקריאת שמע שמכריזים על יחוד ה' מניחים יד על העיניים שכעת לא מעיינים בעומק היחוד, וגם בגמ' אמרו שמספיק ליחד למטה ולמעלה וכו'.

פירוש נחמד. אם כי הסיבה האמיתית לכסוי הפנים בשביל תוספת כוונה.


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 450
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 223 פעמים
קיבל תודה: 194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי דורדיא » 29 מאי 2019, 00:56

טעם ודעת כתב:
29 מאי 2019, 00:06
הרב מגאלנא אמר (אז בעת פרוץ השואה האיומה) לילדיו, למה שמים את היד על העיניים בקריאת שמע,
כדי להדגיש את הענין הזה שלא תמיד מבנים את הנהגת ה' , ואף על פי כן אנחנו בוטחים רק בו ית' אפי' שאנחנו עוורים ולא רואים כלום.

מן הסתם כוונתו להרב יהושע מגאלאנטא..


פותח הנושא
טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי טעם ודעת » 29 מאי 2019, 01:22

אכן כן.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1160
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 184 פעמים
קיבל תודה: 232 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי נבשר » 29 מאי 2019, 02:57

נדיב לב כתב:
29 מאי 2019, 00:25
יצחק כתב:
28 מאי 2019, 23:18
מצאנו בתורה שמשה רבינו הסתיר את פניו כשראה את הסנה והרמב"ם כותב שהענין בזה הוא שמשה רבינו לא ראה את עצמו ראוי לעיין בענינים אלהיים עמוקים,
ותמיד פירשתי לעצמי שגם בקריאת שמע שמכריזים על יחוד ה' מניחים יד על העיניים שכעת לא מעיינים בעומק היחוד, וגם בגמ' אמרו שמספיק ליחד למטה ולמעלה וכו'.

פירוש נחמד. אם כי הסיבה האמיתית לכסוי הפנים בשביל תוספת כוונה.
למה זה מוסיף כוונה, שיסגור את העינים, ועוד א"כ אף בברכה ראשונה של שמו"ע יעצום עיניו וישים ידו על עיניו?
 


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 341
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי מחשבות » 29 מאי 2019, 15:16

ע"פ הפשט תוספת כוונה וסגירה על סגירת העיניים, שלא יטרידהו דבר בפסוק שהוא שיא הכוונה מעבר לכל תפילה או קריאה אחרת.
ואפשר לראות שבעצימת עיניים נראה אור וחושך אך בכיסוי היד לא ניכר כלום.
ומקורו מרבי בברכות יד אם כי שם אין הכרח שכך נהג שלא בזמן הדרשה ואולי רק שם שמצוי יותר היסח הדעת.
אמנם כבר שנים שחשבתי שאולי יש בזה רמז להסתרת העולם והתעלמות מקיומו
כיון שפירוש "אחד" הוא אחדות גמורה שאין דבר מבלעדיו ומרצונו
וכל הקורה בין טוב ובין רע הוא אחד
וזה מדרגת עוה"ב שכולו הטוב והמטיב וכפי שנכתב כך נקרא
אך בעוה"ז אין זה המדרגה (ובפשט הפשוט גם ה' אחד לעוה"ב יעוי' רש"י).
ולכן בהזכרת ידיעה זו שהיא ידיעה שכך האמת אך השגתה לא שייכת לעוה"ז מסתירים את העיניים ומתעלמים מקיום עוה"ז.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1160
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 184 פעמים
קיבל תודה: 232 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי נבשר » 29 מאי 2019, 19:59

מחשבות כתב:
29 מאי 2019, 15:16
ע"פ הפשט תוספת כוונה וסגירה על סגירת העיניים, שלא יטרידהו דבר בפסוק שהוא שיא הכוונה מעבר לכל תפילה או קריאה אחרת.
ואפשר לראות שבעצימת עיניים נראה אור וחושך אך בכיסוי היד לא ניכר כלום.
ומקורו מרבי בברכות יד אם כי שם אין הכרח שכך נהג שלא בזמן הדרשה ואולי רק שם שמצוי יותר היסח הדעת.
אמנם כבר שנים שחשבתי שאולי יש בזה רמז להסתרת העולם והתעלמות מקיומו
כיון שפירוש "אחד" הוא אחדות גמורה שאין דבר מבלעדיו ומרצונו
וכל הקורה בין טוב ובין רע הוא אחד
וזה מדרגת עוה"ב שכולו הטוב והמטיב וכפי שנכתב כך נקרא
אך בעוה"ז אין זה המדרגה (ובפשט הפשוט גם ה' אחד לעוה"ב יעוי' רש"י).
ולכן בהזכרת ידיעה זו שהיא ידיעה שכך האמת אך השגתה לא שייכת לעוה"ז מסתירים את העיניים ומתעלמים מקיום עוה"ז.
פעם שמעתי שעל האדם להתנתק מתפסיתו על העולם, ואחר שהאמין ביחוד ה' מאמונה זאת מסתכל על העולם, ועולם חדש נגלה לפניו.
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי נדיב לב » 29 מאי 2019, 20:03

נבשר כתב:
29 מאי 2019, 02:57
נדיב לב כתב:
29 מאי 2019, 00:25
יצחק כתב:
28 מאי 2019, 23:18
מצאנו בתורה שמשה רבינו הסתיר את פניו כשראה את הסנה והרמב"ם כותב שהענין בזה הוא שמשה רבינו לא ראה את עצמו ראוי לעיין בענינים אלהיים עמוקים,
ותמיד פירשתי לעצמי שגם בקריאת שמע שמכריזים על יחוד ה' מניחים יד על העיניים שכעת לא מעיינים בעומק היחוד, וגם בגמ' אמרו שמספיק ליחד למטה ולמעלה וכו'.

פירוש נחמד. אם כי הסיבה האמיתית לכסוי הפנים בשביל תוספת כוונה.
למה זה מוסיף כוונה, שיסגור את העינים, ועוד א"כ אף בברכה ראשונה של שמו"ע יעצום עיניו וישים ידו על עיניו?


 ראיתי שמחשבות הקדים אותי
מחשבות כתב:
29 מאי 2019, 15:16
ע"פ הפשט תוספת כוונה וסגירה על סגירת העיניים, שלא יטרידהו דבר בפסוק שהוא שיא הכוונה מעבר לכל תפילה או קריאה אחרת.



נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1160
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 184 פעמים
קיבל תודה: 232 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי נבשר » 29 מאי 2019, 20:05

נדיב לב כתב:
29 מאי 2019, 20:03
נבשר כתב:
29 מאי 2019, 02:57
נדיב לב כתב:
29 מאי 2019, 00:25


פירוש נחמד. אם כי הסיבה האמיתית לכסוי הפנים בשביל תוספת כוונה.
למה זה מוסיף כוונה, שיסגור את העינים, ועוד א"כ אף בברכה ראשונה של שמו"ע יעצום עיניו וישים ידו על עיניו?

 ראיתי שמחשבות הקדים אותי
מחשבות כתב:
29 מאי 2019, 15:16
ע"פ הפשט תוספת כוונה וסגירה על סגירת העיניים, שלא יטרידהו דבר בפסוק שהוא שיא הכוונה מעבר לכל תפילה או קריאה אחרת.

מה שכתבת מחשבות הוא מדילך, עדיין לא הבנתי מה תי' על מה ששאלתי, ולא הבאת מקור שזה הפשט.
 


נושא למחשבה
הודעות: 111
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נתינת היד על עינים בזמן קריאת שמע

שליחה על ידי נושא למחשבה » 30 מאי 2019, 22:24

כך הובא ברא"ש (ברכות פ"ב סי' ג') "לפי שהיה יושב בתוך הצבור, היה מעביר ידיו על עיניו, כדי שיוכל לכוין".
יש עוד פירוש בזה ברבינו יונה (ברכות ז: ברי"ף) ביאר דטעם הכיסוי הוא כדי שלא יראו רמיזותיו שבעיניו לד' רוחות, וכן הובא ברא"ש בפי' הא'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים