נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה


פותח הנושא
מוטי
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 11 אוקטובר 2015, 21:03
נתן תודה: 75 פעמים
קיבל תודה: 101 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה

שליחה על ידי מוטי » 29 מאי 2019, 20:22

סקירה של כל תפילות השמו"ע, בחול שבת ומועד, מגלה, שכולן נאמרו בלשון נוכח. 
וכך יאה, כיון שעומד לפני המלך.
יוצאים מן הכלל:
א) "למען שמו באהבה" - דבר זה גורם להסתפק שמא ברכת אבות כולה, מלבד פתיחתה, בלשון נסתר נתקנה (כי מ"ואלקי אבותינו" היא אמורה בלשון "נייטרלית"). 
ב) "ומקיים אמונתו לישני עפר" - גם זה גורם להסתפק שמא גם מה שקדם למשפט זה אמור בלשון נסתר (כי מ"מחיה מתים אתה" הדברים אמורים בלשון "נייטרלית").
ג) חתימות הברכות: יש האמורות בלשון "נייטרלית", ויש האמורות בלשון נסתר (לדוגמא: "עמו ישראל"). היוצאת מן הכלל היא חתימת "מודים" - "הטוב שמך ולך נאה להודות", וחתימת ה"עבודה" המיוחדת "שאותך לבדך ביראה נעבוד".

אשמח לעזר בפשר דבר.


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 381
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה

שליחה על ידי שניאור » 03 יוני 2019, 08:01

כמדומה לי שראיתי פעם מביאים בשם הרשב"א שבכל ברכה ארוכה הנוסח מתחלף בין נוכח לנסתר כדי לשים על לבנו שאנו עומדים לפני המלך ומצד שני להרגיש איזושהו ריחוק ודרך ארץ.


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 308
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה

שליחה על ידי חגי פאהן » 03 יוני 2019, 09:40

א) ברכת אבות מ'אתה' בלשון נייטרלית.
ב) בברה"מ ברכה ראשונה כולה (חוץ מ'ברוך אתה') בגוף נסתר, וברכה שניה כולה בגוף נוכח.


שף ויתיב
הודעות: 88
הצטרף: 08 יוני 2017, 01:00
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נוכח ונסתר בתפילת שמונה עשרה

שליחה על ידי שף ויתיב » 03 יוני 2019, 23:47

עיין בסידור תפילת יוסף בתחילתו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים