בדין חיוב קריאת התורה בשבת


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 919
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בדין חיוב קריאת התורה בשבת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 14 יוני 2019, 16:18

קריאת התורה בשבת היא מתקנת משה רבינו.
ולכאורה קריאה על סדר הפרשיות היא דין בפני עצמו.
ויש לעיין כגון שאין אפשרות לקרוא אלא אותה פרשה שקראו בשבוע שעבר, האם חייבים לקיים קריאת התורה ולקרוא את אותה פרשה?
מסתבר שכן. אשמח למראי מקומות בענין.
עוד נפק"מ יש לחקור האם קריאת התורה של שבת נחשב לתדיר כלפי קריאת יו"ט [נפק"מ בחבוש בבית האסורים ומתירים לו לצאת ליום אחד לקריאת התורה האם יבחר בשבת או ביום טוב?] האם קריאת התורה של שבת נחשבת תדיר או שכיון שקורא כל שבת פרשה אחרת אין זה נחשב תדיר [ואדרבה יו"ט נחשב יותר לתדיר שהרי קורא אותה ב' פעמים בשנה גם ביו"ט וגם בשבת אחת בשנה. [שמעתי]

ערכים:


איש מזרע אהרן
הודעות: 43
הצטרף: 10 מאי 2019, 09:47
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בדין חיוב קריאת התורה בשבת

שליחה על ידי איש מזרע אהרן » 14 יוני 2019, 16:25

זקן ויושב בישיבה כתב:
14 יוני 2019, 16:18
ואדרבה יו"ט נחשב יותר לתדיר שהרי קורא אותה ב' פעמים בשנה גם ביו"ט וגם בשבת אחת בשנה.
לפ"ז יבחר בקריאת ר"ח

(פשוט כך, שהרי ר"ח נחשב תדיר מצד עצמו)


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 919
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדין חיוב קריאת התורה בשבת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 14 יוני 2019, 16:28

איש מזרע אהרן כתב:
14 יוני 2019, 16:25
זקן ויושב בישיבה כתב:
14 יוני 2019, 16:18
ואדרבה יו"ט נחשב יותר לתדיר שהרי קורא אותה ב' פעמים בשנה גם ביו"ט וגם בשבת אחת בשנה.
לפ"ז יבחר בקריאת ר"ח
אין הכי נמי.
הציור שעליו שמעתי הנידון, זה בשבת הסמוכה לשבועות והנידון היה אם יבחר בשבת או בשבועות.
אלא שאף אם אכן ננקוט שראש חודש נחשב תדיר כלפי קריאת התורה של שבת, אבל נכנסים כעת לסוגיא של 'תדיר ומקודש' שהרי שבת ויו"ט מקודשים מראש חודש.

אבל אם נאמר שקריאת התורה בשבת אותה מצווה היא בכל שבת ואין נפק"מ איזה פרשה הוא קורא, א"כ קריאת התורה בשבת תיחשב לתדיר כלפי ר"ח. וכאמור למעלה. ולענ"ד כך מסתבר יותר.


פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 919
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדין חיוב קריאת התורה בשבת

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 18 יוני 2019, 13:52

שוב ראיתי דלכאורה מה שבכל שבת ראש חודש מקדים קריאת התורה של שבת לקריאת פרשת ראש חודש, הוא משום תדיר קודם, וא"כ מוכח שקריאת התורה בכל שבת נחשבת אותה מצווה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1316
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדין חיוב קריאת התורה בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 יוני 2019, 20:03

זקן ויושב בישיבה כתב:
14 יוני 2019, 16:18
קריאת התורה בשבת היא מתקנת משה רבינו.
ולכאורה קריאה על סדר הפרשיות היא דין בפני עצמו.
ויש לעיין כגון שאין אפשרות לקרוא אלא אותה פרשה שקראו בשבוע שעבר, האם חייבים לקיים קריאת התורה ולקרוא את אותה פרשה?
מסתבר שכן. אשמח למראי מקומות בענין.
עוד נפק"מ יש לחקור האם קריאת התורה של שבת נחשב לתדיר כלפי קריאת יו"ט [נפק"מ בחבוש בבית האסורים ומתירים לו לצאת ליום אחד לקריאת התורה האם יבחר בשבת או ביום טוב?] האם קריאת התורה של שבת נחשבת תדיר או שכיון שקורא כל שבת פרשה אחרת אין זה נחשב תדיר [ואדרבה יו"ט נחשב יותר לתדיר שהרי קורא אותה ב' פעמים בשנה גם ביו"ט וגם בשבת אחת בשנה. [שמעתי]

הענין של סדר הפרשיות אינו מתקנת משה רבינו, וראיה מהא שבארץ ישראל היו נוהגים לסיים את התורה אחת לג' שנים כמבואר במגילה כט,ב.


לגבי תדיר, לכאורה הנידון תלוי בשאלה האם בתדיר הולכים אחרי המעשה או אחרי המחייב, ומביאים מהפני מנחם שהוכיח דאזלי' בתר המחייב מהטור בסי' תקס"ו דקרה"ת דשני וחמישי חשיב תדיר יותר משל תע"צ אף דנוסח הקריאה פחות תדיר (ממה שמקדימים בכל שבת ר"ח קריאת הפרשה קודם אינו ראיה, משום שגם בתענית ציבור מנהגנו שקריאת תע"צ דוחה ראיה דב' וה' אף שפחות תדירה, ובמשנ"ב שם משמע שהטעם משום שחשיבות הקריאה דיומא עדיפה מתדיר (וכנראה עדיף ממקודש וצ"ע) וא"כ ה"ה בקריאת התורה דשבת שהיא יותר חשובה ועיקרית מקריאה דראש חודש שאין קוראין בו אלא מוספין). 

אמנם מטו משמיה דהגר"ח קנייבסקי שליט"א דיש להוכיח דאזלינן בתר המעשה מהא דמבואר בסוכה נו,א דזמן חשיב תדיר מסוכה אף דשהחיינו בעלמא הוא מחייב אחר (אמנם רש"י פירש דנוהג בכל הרגלים ולפי"ז ליכא ראיה). ובדברות משה יומא סב,ב כתב דמהא דתמיד חשיב תדיר אף שלכאורה הוא חיוב אחר בכל יום מוכח דאזלינן בתר המעשה, וכן נקט באשל אברהם או"ח סי' ו' דאזלינן בתר המעשה.
 
ולכאורה מסוגיא דזבחים צא,א מוכח דאזלינן בתר המחייב, שהרי מבואר דמנחה של שבת חשיבא תדיר טפי ממוסף, ואף דתדירות הנוסח שוה מ"מ חשיב למנחה תדיר. (ות"ח אחד שליט"א טען לי דשמא הטעם דחשיב מנחה תדיר הוא משום דבעצם סגי בתפלה של חול והנוסח הוא רק משום כבוד שבת. אבל לענ"ד גם לפי"ז מוכח שלא מתחשבים בנוסח)

 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים