עצה לבחור במשבר

נושאים שונים
סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 419
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עצה לבחור במשבר

שליחה על ידי רחמים » 23 יוני 2019, 08:38

זו העצה שנתן הקהלות יעקב לבחור במשבר:
העתקה 08;34;39.png
וצ"ב הרי "לעולם ילמד אדם תורה שלא לשמה שמתוך שלא לשמה יבוא לשמה" אז מה רע שבחור צעיר לומד לשם כבוד?
 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1548
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצה לבחור במשבר

שליחה על ידי יהודה1 » 23 יוני 2019, 09:24

אם זה מה שגורם למשבר. אז זה רע. מה אפשר לעשות. בגמרא לא מדובר על כך שזה יביא אותו למשבר. ומשום ששלא לשמה הכוונה שייתכון לזה אבל לא שבלי זה אינו שווה לו כלום.


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 200
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצה לבחור במשבר

שליחה על ידי ayedavid » 23 יוני 2019, 09:38

נראה לי שכוונתו היא לבחור ב'לא לשמה' שלא מתרסק. אם ילמד בשביל כבוד ויראה שאחרים מקבלים יותר, אז הלא לשמה יאבד ערך וייפול למשבר, ולכן יעדיף ללמוד בשביל העוה"ב וכדו', שזה לא לשמה שאף אחד לא יפריע בו. ומסתמא זיהה שהדברים מתאימים לאותו בחור..


yosf
משתמש ותיק
הודעות: 292
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצה לבחור במשבר

שליחה על ידי yosf » 23 יוני 2019, 12:46

יש הבדל בין לומד שלא לשמה לשם לקבל כבוד שזה בסדר, ואולי אף חובה בהתחלה שהרי אמרו מתוך...
לבין לומד לשם כבוד "שלא יהא משהו יותר ממנו והכל בגלל קנאה", דאז הרי זה בכלל לומד לקנטר ח"ו
ובמילים פשוטות לקבל כבוד על מה שאני לומד- בסדר
לקבל כבוד על מה שאני לומד יותר ממנו וכדו'- ה"י


שי גולד
הודעות: 22
הצטרף: 20 יוני 2019, 13:07
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצה לבחור במשבר

שליחה על ידי שי גולד » 23 יוני 2019, 12:54

אני חושב שהכיוון לתשובה הוא - שיש הבדל אם האדם לומד רק לשם כבוד שזה כל מה שמדריך אותו ומכוון אותו בלימוד, או שהוא משתמש בכבוד רק כמסייע ע"מ שהוא ירגיש טוב עם עצמו ויחד עם זה הוא מכיר בערך האמיתי של התורה מצד עצמה.


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 341
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצה לבחור במשבר

שליחה על ידי מחשבות » 23 יוני 2019, 13:02

בלא להיכנס להוראה של הקה"י שהיא פרטית וצריך לדעת מה היה שם.
לדעתי הטעות הנפוצה ביותר אצלנו זה החינוך לקיום מצוות ותורה לשמה
טעות זאת משתווה רק לטעות לחנך ללמוד כדי להיות מספר אחד.
אין כמעט מי שיכול ללמוד לשמה וברגעי משבר "לשמה" קורס לגמרי.
צריך להציב מטרות של הספק ומטרטת של הצלחה (משיב, רב, יודע כך וכך)
המטרות צריכות להיות ניתנות למדידה והשאיפה גבוהה אך ראלית.
מי שמחנך בחורים (כמו היום) שילמדו כדי שיזכו ללמוד כל חייהם
בלא שנותן להם מטרה ברורה ומדידה של הצלחה, ואף עתיד של תפקיד ומעמד
מבטיח את כשלונם, וגורם לזה שר כאלה שמראש לא מחפשים מעצמם כלום
הם אלה שישבו ויילמדו, כך שהרבה פעמים אלה שיושבים ולומדים הם לא אלה
שאישיותם היא החזקה והמוצלחת ביותר, וחבל.
לא ראיתי בשום תחום בעולם שיציעו למישהו שפוי שילמד בשביל ללמוד
ובדבר החשוב ביותר בעולם - לימוד תורה- זה הנורמה.
כמה מהמחנכים ללשמה מסוגלים בעצמם ללשמה, ואף אם כן האם כך התחילו?
ולו יהי שזה ירידת הדורות וכל מה שרוצים, ברור שהחינוך צריך להיות שלא לשמה
רק לתת ערך ללשמה שירצו בסוף להגיע לזה.


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 251
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 118 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצה לבחור במשבר

שליחה על ידי אסף » 23 יוני 2019, 19:29

הביאור בדברי הקה"י פשוט עד מאד - מי שלומד רק בשביל כבוד - נאכל ונהרס כמתואר במכתב, ובאמת אין סיבה שהתורה תיתן טעם למי שאינו רוצה ללמדה אלא להשתמש בה לצרכיו.
מי שבתוך המטרות שלא לשמה יש גם נקודת לשמה ויודע ערך התורה וכו' ולומד שלא לשמה כדי לשתף את הכוחות שבו ולהגיע לחיות בתורה בכל חלקי הנפש והרצון - מקיים את דברי הגמ' כפשוטם.
וזה הפשט הפשוט בדברי התוס' בכמה מקומות (פסחים נ כמדומני וברכות ועוד) בחילוק בין ההוראה ללמוד שלא לשמה לכתחילה לבין מי הדברים החמורים שנאמרו בגמ' על הלומד שלא לשמה (נהפכה שלייתו על פניו(.


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 341
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצה לבחור במשבר

שליחה על ידי מחשבות » 23 יוני 2019, 23:23

אסף כתב:
23 יוני 2019, 19:29
הביאור בדברי הקה"י פשוט עד מאד - מי שלומד רק בשביל כבוד - נאכל ונהרס כמתואר במכתב, ובאמת אין סיבה שהתורה תיתן טעם למי שאינו רוצה ללמדה אלא להשתמש בה לצרכיו.
מי שבתוך המטרות שלא לשמה יש גם נקודת לשמה ויודע ערך התורה וכו' ולומד שלא לשמה כדי לשתף את הכוחות שבו ולהגיע לחיות בתורה בכל חלקי הנפש והרצון - מקיים את דברי הגמ' כפשוטם.
וזה הפשט הפשוט בדברי התוס' בכמה מקומות (פסחים נ כמדומני וברכות ועוד) בחילוק בין ההוראה ללמוד שלא לשמה לכתחילה לבין מי הדברים החמורים שנאמרו בגמ' על הלומד שלא לשמה (נהפכה שלייתו על פניו(.
התוס' הקשו וחילקו חילוק אחר בין שלא לשמה לשם כבוד ובין שלא לשמה לשם לקנטר
ואם החילוק שלך כ"כ טוב ובכל זאת לא תרצו אותו כנראה שלא סברו אותו.
 

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 287 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצה לבחור במשבר

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 23 יוני 2019, 23:39

משבר ר"ת מיצר שהחזיקו בו רבים...


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 596
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 168 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצה לבחור במשבר

שליחה על ידי יעקב שלם » 24 יוני 2019, 00:07

עיקר הכח והחיבור ללימוד זה אהבת הנלמד
ויש לזה אינסוף מקורות

מה שנקרא היום טעם בלימוד

וזה לא מחסר כלום מהלשמה

כבוד זה דרבון אבל אם מישהו ילמד רק בשביל זה הוא יקרוס ולדעתי זו כוונת הסטייפלער

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • סוטה כא. עצה שנתן דניאל לנבוכדנצר
    על ידי אוריאל » 11 ספטמבר 2019, 00:08 » ב בית המדרש
    0 תגובות
    33 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אוריאל
    11 ספטמבר 2019, 00:08

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים