לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1378
- הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
- נתן תודה: 96 פעמים
- קיבל תודה: 369 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2921
- הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
- נתן תודה: 415 פעמים
- קיבל תודה: 563 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
פרט לכך שבמנגינה המקובלת זה מסתדר יותר טוב, ואולי רק אולי אותו ציוני שהמציא את זה עשה את זה עבור המנגינה.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 1049
- הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
- נתן תודה: 133 פעמים
- קיבל תודה: 127 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
מחיפוש מקופיא באוצר החכמה נראה שנוסח הבנוי' נפוץ בהגדות ובמחזורים יותר משאר נוסחאות הציונים.
נראה שהגרי"ז לא התכווין שהציונים המציאו את הנוסח, אלא שעלינו להשתמש בנוסח בלי 'הבנוי'" כדי להתרחק מהציונים.
נראה שהגרי"ז לא התכווין שהציונים המציאו את הנוסח, אלא שעלינו להשתמש בנוסח בלי 'הבנוי'" כדי להתרחק מהציונים.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2921
- הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
- נתן תודה: 415 פעמים
- קיבל תודה: 563 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
מחילה, אין שום התקרבות לציונים בנוסח "לשנה הבאה בי-ם הבנוי'ה" יותר מאשר סתם בי-ם, וכי הפריע לגרי"ז שקוראים לי-ם שלא בתוך החומות בשם י-ם? וכי זה התחיל בזמן הציונים? אם לא, מעניין מה הפריע לו, והאמת צריך לדעת אם באמת הפריע לו. גם צריך לברר שאם באמת הוא נוסח קדום וגם הגרי"ז הורה לשמטו האם הפריע גם לאביו הגר"ח, והאם רק בארץ הקודש.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 1049
- הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
- נתן תודה: 133 פעמים
- קיבל תודה: 127 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
ההתקרבות היא בכך, שהנוסח "לשנה הבאה בירושלים" לא מתאים למי שנמצא כבר בירושלים.
אלא שאנחנו מפרשים זאת על ירושלים האמיתית הרוחנית. שכלפי' אנחנו עדיין לא בירושלים.
ואכן נודה לך מאוד אם תצליח לברר כל מה שציינת שצריך לברר.
אלא שאנחנו מפרשים זאת על ירושלים האמיתית הרוחנית. שכלפי' אנחנו עדיין לא בירושלים.
ואכן נודה לך מאוד אם תצליח לברר כל מה שציינת שצריך לברר.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1378
- הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
- נתן תודה: 96 פעמים
- קיבל תודה: 369 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
האם מצאתם נוסח הבנוי' בספר ישן ממש.כבוד שמים כתב:מחיפוש מקופיא באוצר החכמה נראה שנוסח הבנוי' נפוץ בהגדות ובמחזורים יותר משאר נוסחאות הציונים.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1158
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
- נתן תודה: 108 פעמים
- קיבל תודה: 324 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
אני מרגיש שזה מסוג הדברים שהיו יפים לשעתם, וכעת אין שום טעם להתעלם מהעובדה שאנו בירושלים, וכל מה שחסר הוא שהיא תהיה בנויה, וכל הפלפולים אך למותר.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1158
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
- נתן תודה: 108 פעמים
- קיבל תודה: 324 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
תמהני עליך מנין, איך תסתדר כשתעמוד במנין הקרוב למנחה, ותאמר בצקון לחשך: ובנה אותה בקרוב בימיני בנין עולם. ובת קול תפוצץ כנגדך בתמיהה: "האם היום ירושלים איננה בנויה"?
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1158
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
- נתן תודה: 108 פעמים
- קיבל תודה: 324 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
אני לא מבין כך. אלא הבקשה לבנות דבר שאינו בנוי, ומוסיפים גם שזה יהיה בנין מוחלט. ולשיטתך מה תסביר בברהמ"ז: ובנה ירושלים (או: ותבנה) עיה"ק במהרה בימינו.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 257
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 14:32
- נתן תודה: 96 פעמים
- קיבל תודה: 67 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
לא הבנתי כונתו.אריך כתב:אלא הבקשה לבנות דבר שאינו בנוי.
ובהזדמנות זו תסביר גם את תפילת "נחם" - "ואת העיר .. והחֳרבה והבזויה והשוממה. האבלה מבלי בניה, והחריבה ממעונותיה, ... והשוממה מאין יושב"...
הוספה: כעת ראיתי שהרב אריך הסביר בדיוק תפילה זו באשכול מקביל, וברוך שכינתו לתמיהתו.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 2921
- הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
- נתן תודה: 415 פעמים
- קיבל תודה: 563 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
הרב מנין, מה כוונת כבודו בשאלות אלו? וכי כבודו חושב שי-ם בנויה היום? וכי קשה להבין את הוספת "נחם"? וכי קשה להבין את השבר הגדול של העדר הבית בימינו אנו? אני תקווה שכבודו מהתל בציבור.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 257
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 14:32
- נתן תודה: 96 פעמים
- קיבל תודה: 67 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
ר' יהודי אתה מתכוין להגיד שבמילה "ירושלים" רומזים לבית המקדש? יש מי שמפרש כך?
-
- הודעות: 42
- הצטרף: 10 מרץ 2016, 23:06
- נתן תודה: 12 פעמים
- קיבל תודה: 23 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
לא הבנתי. מחיפוש מקופיא שלי בהיברו בוקס ובפרויקט השו"ת לא מצאתי ולו הגדה ישנה אחת עם הנוסח "הבנויה" ובכל אופן ברור שכן הוא ברוב ההגדות הישנות,שאותם הגרי"ז הכיר. למה לעוות את דברי הגרי"ז ולהוציאם מפשוטם?.כבוד שמים כתב:מחיפוש מקופיא באוצר החכמה נראה שנוסח הבנוי' נפוץ בהגדות ובמחזורים יותר משאר נוסחאות הציונים.
נראה שהגרי"ז לא התכווין שהציונים המציאו את הנוסח, אלא שעלינו להשתמש בנוסח בלי 'הבנוי'" כדי להתרחק מהציונים.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 1049
- הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
- נתן תודה: 133 פעמים
- קיבל תודה: 127 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
לא הבנתי, מספיק שיש הגדה אחת או מחזור אחד עתיק באוצר החכמה, שבהם הנוסח הבנוי', ואין שום טעם לפשוטם של דברי הגרי"ז.אבא לאחד כתב:לא הבנתי. מחיפוש מקופיא שלי בהיברו בוקס ובפרויקט השו"ת לא מצאתי ולו הגדה ישנה אחת עם הנוסח "הבנויה" ובכל אופן ברור שכן הוא ברוב ההגדות הישנות,שאותם הגרי"ז הכיר. למה לעוות את דברי הגרי"ז ולהוציאם מפשוטם?.כבוד שמים כתב:מחיפוש מקופיא באוצר החכמה נראה שנוסח הבנוי' נפוץ בהגדות ובמחזורים יותר משאר נוסחאות הציונים.
נראה שהגרי"ז לא התכווין שהציונים המציאו את הנוסח, אלא שעלינו להשתמש בנוסח בלי 'הבנוי'" כדי להתרחק מהציונים.
-
- הודעות: 42
- הצטרף: 10 מרץ 2016, 23:06
- נתן תודה: 12 פעמים
- קיבל תודה: 23 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
יש או לא? אני לא מצאתי.
אך מ"מ עדין דברי הגרי"ז כפשוטם כי הנוסח המקובל היה בלי הבנויה והשתנה מחמת הציונות שהיתה בליבם של המדפיסים גם אם היה להם זקן ופיאות ארוכים. (ושיש גם היום בליבם של הרבה חרדים לדבר ה' במינון כזה או אחר. כמבואר בכמה אשכולות כאן.)
אך מ"מ עדין דברי הגרי"ז כפשוטם כי הנוסח המקובל היה בלי הבנויה והשתנה מחמת הציונות שהיתה בליבם של המדפיסים גם אם היה להם זקן ופיאות ארוכים. (ושיש גם היום בליבם של הרבה חרדים לדבר ה' במינון כזה או אחר. כמבואר בכמה אשכולות כאן.)
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 1049
- הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
- נתן תודה: 133 פעמים
- קיבל תודה: 127 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
בספר מבוא התלמוד לר"ש בן חפני גאון שסיים ספרו "סיימתי ספר זה בתאריך.... בירושלים, לשנה הבאה בירושלים הבנויה! כמו"כ בהרבה הגדות שנדפסו בירושלים במאה שנים האחרונות עוד לפני הקמת המדינה כבר מופיע נוסח זה, וכן בהגדות חסידות רוז'ין וצאנז מסופר שכשהיו האדמורי"ם זצ"ל בא"י בפסח אמרו את הנוסח הזה. גם בספר מעשה איש (ח"ה עמ' קי"ח) מעיד שכך שרו אצל החזון איש!.....
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1378
- הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
- נתן תודה: 96 פעמים
- קיבל תודה: 369 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
ציונות לא התחיל עם קום המדינה. אין להביא ראיות ממה שנדפס במאה שנים האחרונות, וגם קצת לפני זה.כבוד שמים כתב:בספר מבוא התלמוד לר"ש בן חפני גאון שסיים ספרו "סיימתי ספר זה בתאריך.... בירושלים, לשנה הבאה בירושלים הבנויה! כמו"כ בהרבה הגדות שנדפסו בירושלים במאה שנים האחרונות עוד לפני הקמת המדינה כבר מופיע נוסח זה, וכן בהגדות חסידות רוז'ין וצאנז מסופר שכשהיו האדמורי"ם זצ"ל בא"י בפסח אמרו את הנוסח הזה. גם בספר מעשה איש (ח"ה עמ' קי"ח) מעיד שכך שרו אצל החזון איש!.....
לא הבנתי המבוא מרשב"ח גאון. ירושלם הבנויה הוי מלשון הפסוק בתהילים (קכ"ב ג') ואין פסול להשתמש בו. השאלה היא איך זה הגיע לההגדה.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 1049
- הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
- נתן תודה: 133 פעמים
- קיבל תודה: 127 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
המשמעות של דברי רשב"ח גאון ושל האדמורי"ם היא שהמנהג באר"י מזמן הגאונים הי' לומר כשנמצאים בא"י "לשנה הבאה בירושלים הבנוי'".
והנוסח של ההגדה הוא נוסח רש"ח גאון ולא נוסח התהלים.
ודומני שלפני הישוב העברי הרחב בא"י הציונים לא שינו נוסחאות, ז"א פחות ממאה שנה.
והנוסח של ההגדה הוא נוסח רש"ח גאון ולא נוסח התהלים.
ודומני שלפני הישוב העברי הרחב בא"י הציונים לא שינו נוסחאות, ז"א פחות ממאה שנה.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1378
- הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
- נתן תודה: 96 פעמים
- קיבל תודה: 369 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 42
- הצטרף: 10 מרץ 2016, 23:06
- נתן תודה: 12 פעמים
- קיבל תודה: 23 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: לשנה הבאה בירושלים הבנוי'.
יש כאן שאלה היסטורית אם המנהג היה לשנות את הברכה המסורתית כשנמצאים בירושלים או בארץ ישראל. בשונה מהתפילות הקבועות. והרב כבוד שמים רוצה להוכיח מגאון שהזכיר בתוך חרוזיו (כנראה. אני לא מצאתי אם אפשר להעלות תודה רבה) שזה היה המנהג. לענ"ד להוכיח דבר זה צריך לבדוק את רוב ההגדות שנדפסו או ספרי הלכה וכדו' בירושלים. ומדברי הגאון אין שום ראיה על המנהג המקובל. ומש"כ שהציונים לא שינו נוסחאות כבר כתבתי שלא מדובר פה על אדם מסוים אלא על מה שבלבם של האנשים היה ציונות והוקשה להם הדברים ולכן שינו. ועל מנהג החזו"א יש להקשות אמאי בחמש שנותיו האחרונות לא שינה הרי לא ישב שום יהודי בירושלים. (רוב עדויות מעשה איש הם מהשנים האלה) איני יודע כלפי מי מאדמורי רוז'ין צאנז הדברים אמורים ומי כתב את הדברים.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 26 תגובות
- 474 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ברו
29 אוקטובר 2019, 17:34
-
-
מי מרים את הכפפה? - רשימת כוללים בירושלים
על ידי הקטן למאד » 09 מאי 2019, 15:11 » ב עזרה ושיתופי מידע בנושאים כלליים - 10 תגובות
- 631 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מאן דהו
07 יוני 2019, 16:38
-
-
- 0 תגובות
- 129 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מלמד להועיל
06 יוני 2019, 01:42
-
-
האם בכל א"י יש ענין לגור דוקא בקומת קרקע כמו בירושלים? והאם בחו"ל דוקא להיפך?
על ידי בן של רב » 08 יולי 2019, 02:26 » ב הלכה ומנהג - 33 תגובות
- 934 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן של רב
09 יולי 2019, 20:30
-
-
-
בתי מדרש נוחים ללימוד בירושלים
על ידי יעקב שלם » 11 יולי 2019, 20:10 » ב עזרה ושיתופי מידע בנושאים כלליים - 43 תגובות
- 1389 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ברכה והצלחה
03 אוקטובר 2019, 21:05
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים