מה דינו של המקלל חמשה מישראל בקללה אחת?

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של המסכת, ולציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי מסכתות. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם המסכת, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא למסכת המבוקשת.
  • עקב ריבוי המדורים (=מסכתות) בפורום ש"ס ודף היומי, הוספתי אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 673
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 208 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה דינו של המקלל חמשה מישראל בקללה אחת?

שליחה על ידי משה נפתלי » 08 אוגוסט 2019, 13:58

הרי אמרו: השורט שריטה אחת על חמשה מתים – לוקה חמש; המקלל חמשה מישראל בקללה אחת מהו?
מי אמרינן חידוש הוא שחידשה תורה בשריטה על המת בלבד, או דילמא בנין אב הוא לכל הלאוין שבתורה, שעל מעשה אחד שהוא חמשה לוקין חמש?


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1874
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דינו של המקלל חמשה מישראל בקללה אחת?

שליחה על ידי איש ווילנא » 08 אוגוסט 2019, 14:08

משה נפתלי כתב:
08 אוגוסט 2019, 13:58
הרי אמרו: השורט שריטה אחת על חמשה מתים – לוקה חמש; המקלל חמשה מישראל בקללה אחת מהו?
מי אמרינן חידוש הוא שחידשה תורה בשריטה על המת בלבד, או דילמא בנין אב הוא לכל הלאוין שבתורה, שעל מעשה אחד שהוא חמשה לוקין חמש?
מפורש במכות שהא שלוקה בשריטה על כל אחד ואחד הוא משום שיש ילפותא על זה 


ובאמת הרי בכל התורה כולה וודאי שאין לוקה אחד אפילו אם היה עושה חמש איסורים בזה אחר זה אם לאו שהתראות מחלקות הרי אינו לוקה אלא אחד. כמבואר שנזיר שהיה שותה יין כל היום אינו לוקה אלא אחת התרוהו לוקה על כל אחד ואחד ועי' גם בחולין בסוף פרק אותו ואת בנו. ועי' בריטב"א שם במכות שעמד על זה שוודאי מן הדין היה ללקות אחד אפילו עשה חמש סריטות בזה אחר זה רק שאיכא ילפותא על זה לחלקם 


פותח הנושא
משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 673
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 208 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דינו של המקלל חמשה מישראל בקללה אחת?

שליחה על ידי משה נפתלי » 08 אוגוסט 2019, 14:28

וליתי מקלל משורט בבנין אב?


הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דינו של המקלל חמשה מישראל בקללה אחת?

שליחה על ידי הערשל » 23 ינואר 2020, 20:41

לכא' תלוי בנידון של תוס' האם צריך ילפותא על כל מקום שגופים מחלקים או שזה דין בכל התורה.


הערשל
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה דינו של המקלל חמשה מישראל בקללה אחת?

שליחה על ידי הערשל » 23 ינואר 2020, 23:39

ביתר הרחבה. עי' תוס' בסנהדרין נד: שגופים מחלקים זה רק היכא שיש פס', והתוס' בקידושין עז: סוברים שאי"צ פס'. ועי' שעה"מ שציין רע"א בגהש"ס. וללמוד מקורח ושורט ודאי אין צד דהתם אי"ז אפי' גופים מחלקים אלא ילפי' שיש בהם חילוק כעין חילוק גופים. וההגדרה של גופים חלוקים זה רק בע"ח, ועי' בזה ג"כ בשעה"מ הנ"ל.
והנה כאן לכא' יש חילוק גופים שמקלל ה' אנשים, אמנם יש סברא לפוטרו מכיון שעשה הכל במעשה אחד, ולכא' זוהי סברת חכמים באותו ואת בנו דלמרות שעבר על ב' איסורים בב' גופים דאותו ואת בנו ובנו ואותו, אך כיון שהי' הכל במעשה אחד חייב א' [וסומכוס חולק].
אך יש לחלק שכאן היו ה' תוצאות מן המעשה ואולי הוי חילוק, וגם בזה יש סברא לפטור עי' בשעה"מ הנ"ל שיש סוברים שאפי' באכילת ב' זיתים דב' גופים (עיי"ש ההיכ"ת)אם בב"א חייב א'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ש"ס ודף היומי”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים