ולא תהיה עדת...כצאן אשר אין להם רועה

נושאים שונים

פותח הנושא
tkhvu
הודעות: 103
הצטרף: 12 מרץ 2018, 00:49
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ולא תהיה עדת...כצאן אשר אין להם רועה

שליחה על ידי tkhvu » 16 אוגוסט 2019, 12:30

משה רבינו כאשר הוא מבקש מד' מי אשר יצא לפניהם ויבוא לפניהם, מסביר כביכול מדע צריך מנהיג וממשליל את משלו - כצאן אשר אין להם רועה. ולכאורה תמוה, הרי משל נצרך כאשר באים לפשט משהו לאדם שיתקשה להבין עומקם של דברים ללא המשל, וכדרך חז"ל להסביר פסוקים וכדו', אבל מדוע צריך משה להסביר לקב"ה במשל, הרי היה די לו שיאמר "צריכים מנהיג". 


אלי מאירי
הודעות: 109
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ולא תהיה עדת...כצאן אשר אין להם רועה

שליחה על ידי אלי מאירי » 16 אוגוסט 2019, 13:21

אולי ההבנה לומר על ישראל שהם כצאן בלי רועה ולא רק 'סתם ציבור בלי מנהיג' היא עצמה תוספת אבחנה בדבר מצבם של ישראל. ועל הבנה זו הוא התפלל.


פותח הנושא
tkhvu
הודעות: 103
הצטרף: 12 מרץ 2018, 00:49
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ולא תהיה עדת...כצאן אשר אין להם רועה

שליחה על ידי tkhvu » 16 אוגוסט 2019, 13:26

זו השאלה. למי זקוקה תוספת האבחנה הלא כל הבחינות והמדרגות, המעלות והתועליות במנהיג ידועות לפני מי שאמר והיה העולם. א"כ לשם מה הוא צריך להסביר. ואולי כונתך שצריך לפרש שיחתו לבחינה של צאן ללא רועה גם כן.


אלי מאירי
הודעות: 109
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ולא תהיה עדת...כצאן אשר אין להם רועה

שליחה על ידי אלי מאירי » 16 אוגוסט 2019, 14:00

אסביר.
הלא כל תפילה היא שאלה, למה הבורא צריך פרוש למציאות הנראית?
אלא, שכך עלה בדעתו שרוצה שיפרשו לפניו הבקשה.
אם כן כדי לפרש הבקשה, צריך לפרש מהי:
ציבור בלי מנהיג
או ציבור בלי מנהיג שהם כמו צאן בלי רועה.

כיון שלא כל ציבור בלי מנהיג הוא כצאן בלי רועה.


פותח הנושא
tkhvu
הודעות: 103
הצטרף: 12 מרץ 2018, 00:49
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ולא תהיה עדת...כצאן אשר אין להם רועה

שליחה על ידי tkhvu » 16 אוגוסט 2019, 14:14

כך, אכן הבנתי. אולם, צאן ללא רועה בפשטות אינה בחינה נוספת של חסרון מנהיג אלא משל והסבר למציאות עצמה של צאן ללא רועה. ולכן - שאלתי.


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 624
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 105 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ולא תהיה עדת...כצאן אשר אין להם רועה

שליחה על ידי פרלמן משה » 16 אוגוסט 2019, 16:12

י"ל שכך הוא דרך תפלה להתבטא בלשונות של תחנונים, ומצינו הרבה תפילות בסגנון זה, כמו "נחשבנו כצאן לטבח יובל" ועוד.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 719
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 316 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ולא תהיה עדת...כצאן אשר אין להם רועה

שליחה על ידי במבי » 16 אוגוסט 2019, 17:23

וא"ל שבצאן יש צורת התנהלות שונה אל הצאן הבוגר ואל הטלאים וזה מה שמ"ר רצה לומר כפסוק בספר ישעיהו - פרק מ׳ - פסוק י״א כְּרֹעֶה֙ עֶדְר֣וֹ יִרְעֶ֔ה בִּזְרֹעוֹ֙ יְקַבֵּ֣ץ טְלָאִ֔ים וּבְחֵיק֖וֹ יִשָּׂ֑א עָל֖וֹת יְנַהֵֽל׃
וכותב המצודת דוד: כרועה . כמו הרועה המרעה עדרו בנחת ומקבץ הטלאים בזרועו לא במקל ונושאם בחיקו הקטנות שבהם מנהל בנחת כן יוליכם המקום בנחת בשובם מהגולה :

וכך אל עם ישראל צריך לכל אחד לפנות בדרכו שמתאימה לו.


פותח הנושא
tkhvu
הודעות: 103
הצטרף: 12 מרץ 2018, 00:49
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ולא תהיה עדת...כצאן אשר אין להם רועה

שליחה על ידי tkhvu » 16 אוגוסט 2019, 17:52

פרלמן משה כתב:
16 אוגוסט 2019, 16:12
י"ל שכך הוא דרך תפלה להתבטא בלשונות של תחנונים, ומצינו הרבה תפילות בסגנון זה, כמו "נחשבנו כצאן לטבח יובל" ועוד
יפה מאד. גם שם ילה"ק כנ"ל.
במבי כתב:
16 אוגוסט 2019, 17:23
וא"ל שבצאן יש צורת התנהלות שונה אל הצאן הבוגר ואל הטלאים וזה מה שמ"ר רצה לומר כפסוק בספר ישעיהו - פרק מ׳ - פסוק י״א כְּרֹעֶה֙ עֶדְר֣וֹ יִרְעֶ֔ה בִּזְרֹעוֹ֙ יְקַבֵּ֣ץ טְלָאִ֔ים וּבְחֵיק֖וֹ יִשָּׂ֑א עָל֖וֹת יְנַהֵֽל׃
וכותב המצודת דוד: כרועה . כמו הרועה המרעה עדרו בנחת ומקבץ הטלאים בזרועו לא במקל ונושאם בחיקו הקטנות שבהם מנהל בנחת כן יוליכם המקום בנחת בשובם מהגולה :

וכך אל עם ישראל צריך לכל אחד לפנות בדרכו שמתאימה לו.
השאלה היתה מדוע לקב"ה צריך משלים, ביאור המשל פשוט היה.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 719
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 316 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ולא תהיה עדת...כצאן אשר אין להם רועה

שליחה על ידי במבי » 16 אוגוסט 2019, 18:54

tkhvu כתב:
16 אוגוסט 2019, 17:52
פרלמן משה כתב:
16 אוגוסט 2019, 16:12
י"ל שכך הוא דרך תפלה להתבטא בלשונות של תחנונים, ומצינו הרבה תפילות בסגנון זה, כמו "נחשבנו כצאן לטבח יובל" ועוד
יפה מאד. גם שם ילה"ק כנ"ל.
במבי כתב:
16 אוגוסט 2019, 17:23
וא"ל שבצאן יש צורת התנהלות שונה אל הצאן הבוגר ואל הטלאים וזה מה שמ"ר רצה לומר כפסוק בספר ישעיהו - פרק מ׳ - פסוק י״א כְּרֹעֶה֙ עֶדְר֣וֹ יִרְעֶ֔ה בִּזְרֹעוֹ֙ יְקַבֵּ֣ץ טְלָאִ֔ים וּבְחֵיק֖וֹ יִשָּׂ֑א עָל֖וֹת יְנַהֵֽל׃
וכותב המצודת דוד: כרועה . כמו הרועה המרעה עדרו בנחת ומקבץ הטלאים בזרועו לא במקל ונושאם בחיקו הקטנות שבהם מנהל בנחת כן יוליכם המקום בנחת בשובם מהגולה :

וכך אל עם ישראל צריך לכל אחד לפנות בדרכו שמתאימה לו.
השאלה היתה מדוע לקב"ה צריך משלים, ביאור המשל פשוט היה.

ואלי א"ל מלכותא דשמיא כעין מלכותא דארעא, ומצינו בחורבן הבית שהגיע ר' יוחנן בן זכאי לקיסר והוא דיבר איתו במשל על החבית והנחש, וכן ר' אבהו היה בקי במחוג אצל המלכות, וא"כ זוהי דרכם של מלכים ךדבר במשלים ומשה רבינו שגדל אצל פרעה היה בקי בגינוני המלכות.


פותח הנושא
tkhvu
הודעות: 103
הצטרף: 12 מרץ 2018, 00:49
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ולא תהיה עדת...כצאן אשר אין להם רועה

שליחה על ידי tkhvu » 17 אוגוסט 2019, 23:51

דרכם של מלכים לדבר במשלים כשצריך אותם וכשיש בהם תוספת ביאור.


אלי מאירי
הודעות: 109
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ולא תהיה עדת...כצאן אשר אין להם רועה

שליחה על ידי אלי מאירי » 18 אוגוסט 2019, 00:40

אני רואה של הובנתי.
זה ודאי שלא כל ציבור הוא כצאן. ולא כל מנהיג הוא כרועה.
זה לא משל.
ככה אומרים על ציבור שמתנהג כמו צאן.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 6 אורחים