ביקור במקומות מחללי שבת

דורדיא

משתמש ותיק
את חטאי אני מזכיר היום ולאחר זמן ממושך שבו לא ביקרתי בגן החיות "התנכ"י"
נכנעתי לילדיי והלכנו השבוע לטיול שם,
והאמת היא שנזדעזעתי!!

70% מציבור המבקרים היו חרדים! (והשאר דלי"ם, ערבים ועוד טיפה חילונים)
כך שלכאורה ברור הוא שאם ציבור היראים היה מדיר רגליו ממקום מחלל שבת זה
הנהלת גן החיות היו חושבים פעמיים האם שווה להם לפתוח את גן החיות בשבת קודש רח"ל.

אני לא בא כלל לדון מהפן ההלכתי,
רק דמיינתי לעצמי איך שבשבת הקרובה כשאשיר סביב שולחן השבת 
"יונה מצאה בו מנוח" ברגשי הוד וקדושה
כמה כאב יש לאבא בשמיים מהחילול ההמוני והפומבי בגן החיות (שבעוונותינו עוד נקרא "התנכ"י")
והאם ח"ו יכולתי למנוע את זה.

יכול להיות שלא אוכל לשנות את העולם,
אבל אחת לי אם אדע שלפחות קיבלתי ע"ע בל"נ לא לבקר יותר במקום נורא זה,
אם אומר לילדיי בגאווה אנו לא מבקרים במקום שמחלל שבת!
כמה חינוכי זה!

דווקא עכשיו,
דווקא בימי ביה"ז
לא מבקרים, לא קונים
באתרים המחללים שבת!
בתחנות דלק הפתוחות רח"ל בשבת!
בקיוסקים ושאר חנויות ורשתות!

אם לא בשביל לעזור להם לסגור את עסקיהם בשבת
לפחות בשבילי!
שאני אתגדל ואתחנך!
שאוכל להגיד לאבא בשמיים
כן! חישבנתי במיוחד את הדרך שלא אצטרך לתדלק בתחנת דלק שלא שומרת שבת!

כך שומרים שבת כל השבוע.


 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
דורדיא אמר:
את חטאי אני מזכיר היום ולאחר זמן ממושך שבו לא ביקרתי בגן החיות "התנכ"י"
נכנעתי לילדיי והלכנו השבוע לטיול שם,
והאמת היא שנזדעזעתי!!

70% מציבור המבקרים היו חרדים! (והשאר דלי"ם, ערבים ועוד טיפה חילונים)
כך שלכאורה ברור הוא שאם ציבור היראים היה מדיר רגליו ממקום מחלל שבת זה
הנהלת גן החיות היו חושבים פעמיים האם שווה להם לפתוח את גן החיות בשבת קודש רח"ל.

אני לא בא כלל לדון מהפן ההלכתי,
רק דמיינתי לעצמי איך שבשבת הקרובה כשאשיר סביב שולחן השבת 
"יונה מצאה בו מנוח" ברגשי הוד וקדושה
כמה כאב יש לאבא בשמיים מהחילול ההמוני והפומבי בגן החיות (שבעוונותינו עוד נקרא "התנכ"י")
והאם ח"ו יכולתי למנוע את זה.

יכול להיות שלא אוכל לשנות את העולם,
אבל אחת לי אם אדע שלפחות קיבלתי ע"ע בל"נ לא לבקר יותר במקום נורא זה,
אם אומר לילדיי בגאווה אנו לא מבקרים במקום שמחלל שבת!
כמה חינוכי זה!

דווקא עכשיו,
דווקא בימי ביה"ז
לא מבקרים, לא קונים
באתרים המחללים שבת!
בתחנות דלק הפתוחות רח"ל בשבת!
בקיוסקים ושאר חנויות ורשתות!

אם לא בשביל לעזור להם לסגור את עסקיהם בשבת
לפחות בשבילי!
שאני אתגדל ואתחנך!
שאוכל להגיד לאבא בשמיים
כן! חישבנתי במיוחד את הדרך שלא אצטרך לתדלק בתחנת דלק שלא שומרת שבת!

כך שומרים שבת כל השבוע.
אשריך שכואב לך כבוד שמים!

אבל לא הבנתי דבר אחד: אם לעצמך התרת לבקר בגן החיות מאיזה טעם, למה נזדעזעת מה70% החרדים שעשו כמוך וביקרו שם, וכי להם אסור מה שלך מותר?

(אולי כוונתך שאם היו כולם מתאגדים ומחרימים את גן החיות אם לא יסגרו בשבת היה מועיל, אבל בשביל זה לא יעזור שאתה תמנע מלילך לשם, אלא צריך התאגדות ציבורית רחבה).
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
דורדיא אמר:
את חטאי אני מזכיר היום ולאחר זמן ממושך שבו לא ביקרתי בגן החיות "התנכ"י"
נכנעתי לילדיי והלכנו השבוע לטיול שם,
והאמת היא שנזדעזעתי!!

70% מציבור המבקרים היו חרדים! (והשאר דלי"ם, ערבים ועוד טיפה חילונים)
כך שלכאורה ברור הוא שאם ציבור היראים היה מדיר רגליו ממקום מחלל שבת זה
הנהלת גן החיות היו חושבים פעמיים האם שווה להם לפתוח את גן החיות בשבת קודש רח"ל.

אני לא בא כלל לדון מהפן ההלכתי,
רק דמיינתי לעצמי איך שבשבת הקרובה כשאשיר סביב שולחן השבת 
"יונה מצאה בו מנוח" ברגשי הוד וקדושה
כמה כאב יש לאבא בשמיים מהחילול ההמוני והפומבי בגן החיות (שבעוונותינו עוד נקרא "התנכ"י")
והאם ח"ו יכולתי למנוע את זה.

יכול להיות שלא אוכל לשנות את העולם,
אבל אחת לי אם אדע שלפחות קיבלתי ע"ע בל"נ לא לבקר יותר במקום נורא זה,
אם אומר לילדיי בגאווה אנו לא מבקרים במקום שמחלל שבת!
כמה חינוכי זה!

דווקא עכשיו,
דווקא בימי ביה"ז
לא מבקרים, לא קונים
באתרים המחללים שבת!
בתחנות דלק הפתוחות רח"ל בשבת!
בקיוסקים ושאר חנויות ורשתות!

אם לא בשביל לעזור להם לסגור את עסקיהם בשבת
לפחות בשבילי!
שאני אתגדל ואתחנך!
שאוכל להגיד לאבא בשמיים
כן! חישבנתי במיוחד את הדרך שלא אצטרך לתדלק בתחנת דלק שלא שומרת שבת!

כך שומרים שבת כל השבוע.
אשריך שכואב לך כבוד שמים!

אבל לא הבנתי דבר אחד: אם לעצמך התרת לבקר בגן החיות מאיזה טעם, למה נזדעזעת מה70% החרדים שעשו כמוך וביקרו שם, וכי להם אסור מה שלך מותר?

(אולי כוונתך שאם היו כולם מתאגדים ומחרימים את גן החיות אם לא יסגרו בשבת היה מועיל, אבל בשביל זה לא יעזור שאתה תמנע מלילך לשם, אלא צריך התאגדות ציבורית רחבה).
 
ברור שזו היתה כונתו.
אבל לא רק באופן של שחור לבן אלא גם אפור ועוד כמה גוונים.
כלומר:
אם נמתין בכל ענין יהודי ערכי עד שכולם יתארגנו יחד למלחמה פומבית ופתאומית - זה לא ילך בקלות כפי שבעבר זה לא תמיד הצליח.
כי צריך מישהו עם אינטרס חזק להבעיר את כולם ולהשקיע כסף ויח"צ
ולגבור על אינטרסים הפוכים וכו'.
וגם מזה עלול לצאת נזק גדול בהרבה פרמטרים אחרים של כבוד שמים.

מאידך הרבה פעמים בשקט בסבלנות ובעקביות - משיגים יותר.
וזה ענין של כל אחד לעצמו כמה הוא מעוניין להראות בשב ואל תעשה ובקום עשה שהשבת אכן חשובה לו.
וכמאמר הקמפיינר "כל קול קובע"...
 

יהודה1

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
דורדיא אמר:
את חטאי אני מזכיר היום ולאחר זמן ממושך שבו לא ביקרתי בגן החיות "התנכ"י"
נכנעתי לילדיי והלכנו השבוע לטיול שם,
והאמת היא שנזדעזעתי!!

70% מציבור המבקרים היו חרדים! (והשאר דלי"ם, ערבים ועוד טיפה חילונים)
כך שלכאורה ברור הוא שאם ציבור היראים היה מדיר רגליו ממקום מחלל שבת זה
הנהלת גן החיות היו חושבים פעמיים האם שווה להם לפתוח את גן החיות בשבת קודש רח"ל.

אני לא בא כלל לדון מהפן ההלכתי,
רק דמיינתי לעצמי איך שבשבת הקרובה כשאשיר סביב שולחן השבת 
"יונה מצאה בו מנוח" ברגשי הוד וקדושה
כמה כאב יש לאבא בשמיים מהחילול ההמוני והפומבי בגן החיות (שבעוונותינו עוד נקרא "התנכ"י")
והאם ח"ו יכולתי למנוע את זה.

יכול להיות שלא אוכל לשנות את העולם,
אבל אחת לי אם אדע שלפחות קיבלתי ע"ע בל"נ לא לבקר יותר במקום נורא זה,
אם אומר לילדיי בגאווה אנו לא מבקרים במקום שמחלל שבת!
כמה חינוכי זה!

דווקא עכשיו,
דווקא בימי ביה"ז
לא מבקרים, לא קונים
באתרים המחללים שבת!
בתחנות דלק הפתוחות רח"ל בשבת!
בקיוסקים ושאר חנויות ורשתות!

אם לא בשביל לעזור להם לסגור את עסקיהם בשבת
לפחות בשבילי!
שאני אתגדל ואתחנך!
שאוכל להגיד לאבא בשמיים
כן! חישבנתי במיוחד את הדרך שלא אצטרך לתדלק בתחנת דלק שלא שומרת שבת!

כך שומרים שבת כל השבוע.
אשריך שכואב לך כבוד שמים!

אבל לא הבנתי דבר אחד: אם לעצמך התרת לבקר בגן החיות מאיזה טעם, למה נזדעזעת מה70% החרדים שעשו כמוך וביקרו שם, וכי להם אסור מה שלך מותר?

(אולי כוונתך שאם היו כולם מתאגדים ומחרימים את גן החיות אם לא יסגרו בשבת היה מועיל, אבל בשביל זה לא יעזור שאתה תמנע מלילך לשם, אלא צריך התאגדות ציבורית רחבה).
 

הוא הזדעזע מכך ש70 אחוז חרדים ומוכח שיש לחרדים השפעה ולא ידענו על זה.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
נ"ל שיצא מפרופורציה, ב21 יום של בין הזמנים + חוה''מ, טבעי שגן החיות שממוקם בירושלים מלא חרדים, מזה אתה מסיק כי גן החיות נשען על חרדים?
 

ברל

משתמש ותיק
אני לא יודע מה היום בעבר היה סוג של הסדר שבשתיקה שבשבת, היו קופות נפרדות לשבת והכסף היה הולך למקום אחר או משו בסגנון כמדומני חלק מהאמתלה שבגן החיות צריך לטפל בחיות גם בשבת הפתיחה היא אגב זה. אני לא מסנגר לרגע אבל כמדומני שהיה משו בנדון בערך כמו שחברת הרקיע ממשיכים לחללל שבת כשהם שייכים לאל על
 

דורדיא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
נ"ל שיצא מפרופורציה, ב21 יום של בין הזמנים + חוה''מ, טבעי שגן החיות שממוקם בירושלים מלא חרדים, מזה אתה מסיק כי גן החיות נשען על חרדים?

בהחלט ייתכן ואתה צודק,
אדרבה אולי יש כאן מי שביקר בגן החיות בימים של שיגרה שיוכל לספר לנו מה המצב,

אבל עדיין יש משהו שצרם לי לראות כ"כ הרבה חרדים במקום שמחלל שבת בפרהסיא,
ואני עצמי בהחלט מכה על חטא. ‏‏לכידה.PNG

ואגב,
באתר של גן החיות ניתן לראות מה הצפי שלהם לעומס בימים הקרובים
וניתן לראות בבירור איך שבימים א-ה המקום עמוס מאד (צבע אדום)
ובימים שישי ושבת שבהם אין חרדים או דתיים המקום רגוע. (צהוב-כתום)
 
 

דודע

משתמש רגיל
6324* המספר הזה, הוא מספר שאפשר להתקשר אליו ולבקש שישלחו רשימת אתרים ששומרי שבת, או לחלופין לומר להם שם של אתר והם יאמרו לך אם הם שומרי שבת או לא
 

יהודי

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
דורדיא אמר:
את חטאי אני מזכיר היום ולאחר זמן ממושך שבו לא ביקרתי בגן החיות "התנכ"י"
נכנעתי לילדיי והלכנו השבוע לטיול שם,
והאמת היא שנזדעזעתי!!

70% מציבור המבקרים היו חרדים! (והשאר דלי"ם, ערבים ועוד טיפה חילונים)
כך שלכאורה ברור הוא שאם ציבור היראים היה מדיר רגליו ממקום מחלל שבת זה
הנהלת גן החיות היו חושבים פעמיים האם שווה להם לפתוח את גן החיות בשבת קודש רח"ל.

אני לא בא כלל לדון מהפן ההלכתי,
רק דמיינתי לעצמי איך שבשבת הקרובה כשאשיר סביב שולחן השבת 
"יונה מצאה בו מנוח" ברגשי הוד וקדושה
כמה כאב יש לאבא בשמיים מהחילול ההמוני והפומבי בגן החיות (שבעוונותינו עוד נקרא "התנכ"י")
והאם ח"ו יכולתי למנוע את זה.

יכול להיות שלא אוכל לשנות את העולם,
אבל אחת לי אם אדע שלפחות קיבלתי ע"ע בל"נ לא לבקר יותר במקום נורא זה,
אם אומר לילדיי בגאווה אנו לא מבקרים במקום שמחלל שבת!
כמה חינוכי זה!

דווקא עכשיו,
דווקא בימי ביה"ז
לא מבקרים, לא קונים
באתרים המחללים שבת!
בתחנות דלק הפתוחות רח"ל בשבת!
בקיוסקים ושאר חנויות ורשתות!

אם לא בשביל לעזור להם לסגור את עסקיהם בשבת
לפחות בשבילי!
שאני אתגדל ואתחנך!
שאוכל להגיד לאבא בשמיים
כן! חישבנתי במיוחד את הדרך שלא אצטרך לתדלק בתחנת דלק שלא שומרת שבת!

כך שומרים שבת כל השבוע.
אשריך שכואב לך כבוד שמים!

אבל לא הבנתי דבר אחד: אם לעצמך התרת לבקר בגן החיות מאיזה טעם, למה נזדעזעת מה70% החרדים שעשו כמוך וביקרו שם, וכי להם אסור מה שלך מותר?

(אולי כוונתך שאם היו כולם מתאגדים ומחרימים את גן החיות אם לא יסגרו בשבת היה מועיל, אבל בשביל זה לא יעזור שאתה תמנע מלילך לשם, אלא צריך התאגדות ציבורית רחבה).
 
מעניין למה מפריעים ב א מ ת דברי הרב @דורדיא לרב @מבקש אמת.
 

סיני ועוקר

משתמש רגיל
אמונת אומן אמר:
נ"ל שיצא מפרופורציה, ב21 יום של בין הזמנים + חוה''מ, טבעי שגן החיות שממוקם בירושלים מלא חרדים, מזה אתה מסיק כי גן החיות נשען על חרדים?

כ"שכן" של הגן חיות הנ"ל אני יכול להעיד כי "כל ימות השנה" הגן מלא בחרדים,
לא בכדי לסנגר, יעיינו הרבנים במש"כ הגר"א מן בספרו מה שהשיב לו מרן הגרח"ק שליט"א
אגב, בתקופה האחרונה הנושא עלה בבתי גדולי האדמורי"ם שליט"א ואף הורו בזה לשלוחיהם החכי"ם לטפל בזה.
 
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
יהודי אמר:
מבקש אמת אמר:
מעניין למה מפריעים ב א מ ת דברי הרב @דורדיא לרב @מבקש אמת.



אני חושב שאולי מה שהפריע למבקש אמת, זה גם מה שהפריע לי.

וכי אנו נמנעים ללכת למקומות מחללי שבת רק בגלל שהכוח החרדי אולי יכריח את הבעלים לסגור בשבת? וכי זה סוג של מסחר?

הרי לא הולכים למקומות מחללי שבת, כי פשוט אין לי מה לחפש שם.
כי זה מקום שמורד ובועט במלכות שמים.

אז הזעקה הזו לא מצטלצלת טוב, חסר בה מן האמת.

אני מזועזע מכך שאדם נכנע לילדיו ללכת למקום מחלל שבת, אף אם לא היה פוגש שם חרדי אחד.
ולא היה מזדעזע לראות שניתן לסחוט את האתר לסגור בשבת, כי יש שם ריבוי חרדים.

כתבתי אמש את דברי אלו, אך מחקתי אותם, כיון שבעל ההודאה, קיבל על עצמו, להקפיד על כך.
אך בהחלט צרם לי הזעזוע הלא נכון, והלא אמיתי.
וכיון שבאים בתלונות ל@מבקש אמת@ אני כן מעלה את הדברים.
 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
פשוט וברור שאין איסור לקנות ממחלל שבת, ולא שמענו אוסר מעולם. מאידך יש איסור במעשה שבת, אבל מסתמא זה לא שייך בגן החיות. וכל הנידון הוא אם באופן ציבורי יש לתקן שלא ללכת לגן החיות כדי לעשות להם לחץ כלכלי על גן החיות לשמור שבת. אבל עד שלא נעשה מערכת ציבורי אין ענין להחמיר בזה באופן פרטי. ודומה למש"כ האגרות משה (או"ח ח"א סי' צב) ובודאי היה מן הראוי אם אפשר לעשות תקנה לאסור לכל ישראל ליסע עמהן אולי ימנעו הרשעים מליסע בשבת אלא להעמידה באיזה נמל. אבל זה אפשר רק לרבנות הראשית שבא"י, ועד שיתקנו שהנידון הוא רק לאיזה יחידים אין לאסור להם בג' ימים הראשונים עכ"ל.
למעשה דומני שלא נעשה מערכה נגד גן החיות, זולת אצל יחידים. שמעתי פעם הטעם, שלמעשה הם אינם מחללים שבת בפרהסיה. הקופה הרשמי סגורה, ויש ערבי המסתובב אצל הכניסה ומוכר כרטיסים למי שרוצה. הם גם מצהירים שהם אינם מחללים שבת אלא ע"י גוים בדברים הכרחיים. כמובן הצהרה זו אינה שווה כלום. גם מכירת הכרטיסים ע"י גוי אינו מותר, ורק פתי יאמין שהוא אינו פועל של גן החיות. אבל בכל זאת יש חילוק בין מחלל שבת במוצהר למחלל שבת בסתר. לא ברור שבכח החרדים להכריח אותם להפסיק לחלל את השבת. למרות כמות החרדים המבקרים שם חלק גדול של הכנסות שלהם הוא ממשרדי ממשלה ותרומות פרטיות. וההוצאות של שמירת שבת באמת יכול להיות מספיק גדול שלא ישתלם להם. ממילא עדיף ליתן להם לעשות הצגה של שמירת שבת, שמצד חילול השם בדבר עוזר, עכ"פ קצת.
ברוך ה' אף אחד לא בא לפני להכריע בשאלה זו אם ראוי לעשות מערכה נגד גן החיות. אבל אם כן, יש עוד מקומות שראוי להתחיל בהם תחילה. מה אם אל על, שנתברר שהם שיקרו במה שאמרו שהם שומרים שבת [מה שהיה ידוע בלא"ה לכל מי שרצה לדעת מזמן] ויש להם תחליף זמין ייותר ממה שיש לגן החיות. מה עם שאר כל החברות המחללות שבת?.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
מוחל וסולח אמר:
יהודי אמר:
מבקש אמת אמר:
מעניין למה מפריעים ב א מ ת דברי הרב @דורדיא לרב @מבקש אמת.



אני חושב שאולי מה שהפריע למבקש אמת, זה גם מה שהפריע לי.

וכי אנו נמנעים ללכת למקומות מחללי שבת רק בגלל שהכוח החרדי אולי יכריח את הבעלים לסגור בשבת? וכי זה סוג של מסחר?

הרי לא הולכים למקומות מחללי שבת, כי פשוט אין לי מה לחפש שם.
כי זה מקום שמורד ובועט במלכות שמים.

אז הזעקה הזו לא מצטלצלת טוב, חסר בה מן האמת.

אני מזועזע מכך שאדם נכנע לילדיו ללכת למקום מחלל שבת, אף אם לא היה פוגש שם חרדי אחד.
ולא היה מזדעזע לראות שניתן לסחוט את האתר לסגור בשבת, כי יש שם ריבוי חרדים.

כתבתי אמש את דברי אלו, אך מחקתי אותם, כיון שבעל ההודאה, קיבל על עצמו, להקפיד על כך.
אך בהחלט צרם לי הזעזוע הלא נכון, והלא אמיתי.
וכיון שבאים בתלונות ל@מבקש אמת@ אני כן מעלה את הדברים.
במחילה, לי הפריע מישהו אחר: מסגנון הדברים היה נראה שהזעזוע היה לראות שכל כך הרבה אנשים מזלזלים בשבת. מילא אני - ניחא, אבל למה זה כה נפוץ?

גישה זו הזכירה לי בעלי השקפה מסויימים, שעסוקים בלהכתיב לציבור איך להתנהג, בעוד הם עצמם לא נוהגים כך. (כמו אותם לבלרי עיתונים שנלחמים באלו ש"יוצאים" לעבוד על כך שאינם "שפופים ובוכים", בעוד הם עצמם עובדים ודווקא שמחים מאד בזה...) ועליהם נאמר: "הזהרי מן הצבועים הדומים לפרושים, עושים מעשי זמרי ומבקשים שכר כפנחס".

אך מאחר וידידנו הרב @דורדיא אינו חשוד על כך, הנחתי שמסתמא כוונתו היא שההיתר שהתיר לעצמו היה בגלל שסבר שאין כח ביד החרדים לעשות משהו, ואם כן לא יועיל כלום אם ימנע מהביקור, אבל השתא שראה שהרוב חרדים נזדעזע על זה שבכח החרדים למנוע חילול שבת ואינם מונעים. ואכן נתברר לי שזו כוונתו. אמנם חזרתי והקשיתי על זה, דסו"ס מאחר ואין התאגדות חרדית שלא לבקר, א"כ מה הועיל בזה שקיבל על עצמו לא לבקר? ואת"ל שיש ענין בכל זאת לא לבקר במקום שמורד במלכות שמים, א"כ מעיקרא מאי קסבר?


לידיעת הציבור, אני ביקרתי בגן החיות פעם אחת בלבד לפני זמן מה, והיה זה ביום שישי רגיל באמצע הזמן (לא ידעתי שהיו מחללי שבת). היתה כמות ניכרת של חרדים, אבל הרוב הברור היו שאינם חרדים. כך שחוויתו של הרב @דורדיא כנראה תחומה לימי בין הזמנים, כפי שהעירו כאן.

אני אישית מאד מזדהה עם ההרגשה להמנע מביקורים אצל מחללי שבת, בעיקר באופן שבמקום זה הולכים למקום ששומר שבת ומחזקים את ידיו, אבל עלינו להכיר במציאות שאנו משתמשים בשירותי מחללי השבת כל הזמן, החל מחברת החשמל והמים ועד חברת אגד ונתב"ג. אם יש בכח התאגדות ציבורית למנעם מחילול שבת בודאי שכדאי לעשות זאת, אבל ליחיד מסופקני אם יש בזה ענין, אם לא מצד ההרגשה, והיכא דאי אפשר אי אפשר. מצד שני אם הילדים רואים שנמנעים בדבר אחד ולא בדבר אחר אולי יראו בזה חוסר עקביות. וצ"ע.
 
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
לידיעת הציבור, אני ביקרתי בגן החיות פעם אחת בלבד לפני זמן מה, והיה זה ביום שישי רגיל באמצע הזמן (לא ידעתי שהיו מחללי שבת). היתה כמות ניכרת של חרדים, אבל הרוב הברור היו שאינם חרדים. כך שחוויתו של הרב @דורדיא כנראה תחומה לימי בין הזמנים, כפי שהעירו כאן.
לכאו' אם כמות החרדים הממוצעת שם עולה על כ-25% מסך המבקרים. וכולם ימנעו, אזי אין לגן החיות כל סיבה לפתוח בשבת.

אני מניח שבשבתות יש כמות מבקרים חילוניים כפולה. ו15% זה שביעית מהמבקרים.
 

תיובתא

משתמש ותיק
אלי מאירי אמר:
מבקש אמת אמר:
לידיעת הציבור, אני ביקרתי בגן החיות פעם אחת בלבד לפני זמן מה, והיה זה ביום שישי רגיל באמצע הזמן (לא ידעתי שהיו מחללי שבת). היתה כמות ניכרת של חרדים, אבל הרוב הברור היו שאינם חרדים. כך שחוויתו של הרב @דורדיא כנראה תחומה לימי בין הזמנים, כפי שהעירו כאן.
לכאו' אם כמות החרדים הממוצעת שם עולה על כ-25% מסך המבקרים. וכולם ימנעו, אזי אין לגן החיות כל סיבה לפתוח בשבת.

אני מניח שבשבתות יש כמות מבקרים חילוניים כפולה. ו15% זה שביעית מהמבקרים.
זה לא מדויק, משום שחרדים מן הסתם מביאים יותר ילדים, שמחירם זול יותר בכ-30%.
 
 
אמונת אומן אמר:
נ"ל שיצא מפרופורציה, ב21 יום של בין הזמנים + חוה''מ, טבעי שגן החיות שממוקם בירושלים מלא חרדים, מזה אתה מסיק כי גן החיות נשען על חרדים?
לא אחת שמעתי את העובדא כי החרדים הם הממלאים את גן החיות בהמוניו 
הדברים ניתנים לבדיקה
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
מוחל וסולח אמר:
יהודי אמר:
מעניין למה מפריעים ב א מ ת דברי הרב @דורדיא לרב @מבקש אמת.



אני חושב שאולי מה שהפריע למבקש אמת, זה גם מה שהפריע לי.

וכי אנו נמנעים ללכת למקומות מחללי שבת רק בגלל שהכוח החרדי אולי יכריח את הבעלים לסגור בשבת? וכי זה סוג של מסחר?

הרי לא הולכים למקומות מחללי שבת, כי פשוט אין לי מה לחפש שם.
כי זה מקום שמורד ובועט במלכות שמים.

אז הזעקה הזו לא מצטלצלת טוב, חסר בה מן האמת.

אני מזועזע מכך שאדם נכנע לילדיו ללכת למקום מחלל שבת, אף אם לא היה פוגש שם חרדי אחד.
ולא היה מזדעזע לראות שניתן לסחוט את האתר לסגור בשבת, כי יש שם ריבוי חרדים.

כתבתי אמש את דברי אלו, אך מחקתי אותם, כיון שבעל ההודאה, קיבל על עצמו, להקפיד על כך.
אך בהחלט צרם לי הזעזוע הלא נכון, והלא אמיתי.
וכיון שבאים בתלונות ל@מבקש אמת@ אני כן מעלה את הדברים.
במחילה, לי הפריע מישהו אחר: מסגנון הדברים היה נראה שהזעזוע היה לראות שכל כך הרבה אנשים מזלזלים בשבת. מילא אני - ניחא, אבל למה זה כה נפוץ?

גישה זו הזכירה לי בעלי השקפה מסויימים, שעסוקים בלהכתיב לציבור איך להתנהג, בעוד הם עצמם לא נוהגים כך. (כמו אותם לבלרי עיתונים שנלחמים באלו ש"יוצאים" לעבוד על כך שאינם "שפופים ובוכים", בעוד הם עצמם עובדים ודווקא שמחים מאד בזה...) ועליהם נאמר: "הזהרי מן הצבועים הדומים לפרושים, עושים מעשי זמרי ומבקשים שכר כפנחס".

אך מאחר וידידנו הרב @דורדיא אינו חשוד על כך, הנחתי שמסתמא כוונתו היא שההיתר שהתיר לעצמו היה בגלל שסבר שאין כח ביד החרדים לעשות משהו, ואם כן לא יועיל כלום אם ימנע מהביקור, אבל השתא שראה שהרוב חרדים נזדעזע על זה שבכח החרדים למנוע חילול שבת ואינם מונעים. ואכן נתברר לי שזו כוונתו. אמנם חזרתי והקשיתי על זה, דסו"ס מאחר ואין התאגדות חרדית שלא לבקר, א"כ מה הועיל בזה שקיבל על עצמו לא לבקר? ואת"ל שיש ענין בכל זאת לא לבקר במקום שמורד במלכות שמים, א"כ מעיקרא מאי קסבר?


לידיעת הציבור, אני ביקרתי בגן החיות פעם אחת בלבד לפני זמן מה, והיה זה ביום שישי רגיל באמצע הזמן (לא ידעתי שהיו מחללי שבת). היתה כמות ניכרת של חרדים, אבל הרוב הברור היו שאינם חרדים. כך שחוויתו של הרב @דורדיא כנראה תחומה לימי בין הזמנים, כפי שהעירו כאן.

אני אישית מאד מזדהה עם ההרגשה להמנע מביקורים אצל מחללי שבת, בעיקר באופן שבמקום זה הולכים למקום ששומר שבת ומחזקים את ידיו, אבל עלינו להכיר במציאות שאנו משתמשים בשירותי מחללי השבת כל הזמן, החל מחברת החשמל והמים ועד חברת אגד ונתב"ג. אם יש בכח התאגדות ציבורית למנעם מחילול שבת בודאי שכדאי לעשות זאת, אבל ליחיד מסופקני אם יש בזה ענין, אם לא מצד ההרגשה, והיכא דאי אפשר אי אפשר. מצד שני אם הילדים רואים שנמנעים בדבר אחד ולא בדבר אחר אולי יראו בזה חוסר עקביות. וצ"ע.
 
מעשה שהיה:

בערך בתקופת קום המדינה ניסה העולה החדש והצנוע במושבה החדשה והקטנטונת בני ברק העונה לשם הרב אברהם ישעיהו קרליץ להשפיע בדרכים שונות על חברת החשמל לשמור שבת.
בין היתר הוא אף שלח להם בקשות ע"י הרב הראשי - וכפי שהוא (החזו"א) כותב במכתבו הם אכן הבטיחו לו שיעשו זאת.
בפועל זה לא קרה כידוע.

לאור זאת הרב קרליץ וכמותו גם הרב קוק ועוד כמה יחידים בודדים נמנעו מלהשתמש בחשמל.
היו רבים שלגלגו אבל היו אחרים שהעריכו והיו כאלו שעשו פשרה בין בתי כנסת לבתים פרטיים ובין שיגרה מצבי לחץ ובין תאורה למקררים/מזגנים ועוד כהנה חילוקים.
הרב קרליץ עצמו אף אמר פעם שאם היה בכוח הציבור לעמוד בזה היינו צריכים לאסור את השימוש גם ביום חול כאות מחאה.

חלפו שנים ותלמידיו שישבו כל השנים בחושך ואפילה מצאו פתרונות לעצמם כמו גנרטור ומצבר וכו' - מה שהיקל מאוד ופתח פתח להרחבת כמות האנשים הנמנעים משימוש בחשמל בשבת.

חלפו עוד שנים והציבור הזה שמשתמש בחשמל כשר גדל והתרחב.
וגם השפעתם של תלמידי החזו"א שהפכו בעצמם למנהיגי ציבורים גדולים גברה והתפשטה.
ובכל זאת גם נסיונות של רבנים חשובים כמו הרב אלישיב ועוד לפתור את הבעיה בפגישותיהם עם הנהלת חברת חשמל - לא צלחו.

עד שיום אחד בשנת תשע"ט קרה הדבר הבא:
בשכונת אחיסמך שהחליפה את שמה ל"גני איילון" החלו בעבודות רציניות להקמת תחנת כח שומרת שבת שתספק חשמל כשר לכל השכונה.

גם במקרה הזה בחר הרב שבח רוזנבלט רב קהילת קהילות יעקב אחיסמך (ועדיין לא רב של ב"ב) לבוא לפגישה עם ראש עיריית רמלה למרות שלאחר פעילות עויינת של גורמים מסויימים היה הרב >בטוח< שבפועל לא יצא מזה שום דבר מסיבות שאכמ"ל.
והסביר שבכל זאת חשובה הפגישה כי עצם האמירה העקרונית של ראש עיר שהוא מסכים להתחשב בשומרי שבת זה כבר שינוי כיוון ונתינת כבוד לשבת המושפלת.
בסופו של דבר קרו כמה דברים בלתי צפויים והתכנית השתחררה והתקדמה בצעדי ענק בס"ד.
יודעי דבר משערים שההצלחה והחסכון שלה יאתגרו ערים נוספות ותחנות כח רבות.


המסקנא המאלפת שניתן ללמוד מכאן לכל תחום אחר:
לא צריך לחשוב כל היום ובכל נושא "נו באמת מה זה יעזור"...
אלא קודם כל אנו עושים את המעט שבכוחנו למען כבודו ית' ובסוף ה' יעזור בדרכים משלו!
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
חלק ניכר מהחרדים שמגיעים לגן החיות זה ע"י כרטיסי חינם שהעירייה נותנת לגני ילדים וכיו"ב
 

סענדער

משתמש ותיק
כנראה אתם לא יודעים,
אבל יש גדולי ישראל שמתירים במפורש ללכת למקומות מחללי שבת. 

נ.ב. בכלל רוב גדולי ישראל סבורים שאין מקום ללכת בחרמות נגד מקומות כאלו.
אמנם יש מעטים הסבורים שיש להלחם עמם.
אך הרוב מתנגד לחרמות מסוג אלו. 
 

ayedavid

משתמש ותיק
חיים ליצא אמר:
אין שום רב שיאסור עליך להיכנס לחנות שכול פעם שאבא שלך נכנס לחנות המוכר יורק עליו

אני לא בטוח שמותר לבן להיכנס לחנות כזאת. ובכו"א המשל לא מדויק ומדמה אדם הרוצה להתפרנס לאדם המבזה בכוונה.

לכאוב את כאב אבא שבשמים כן, אבל אם הכאב הזה מתורגם לכעס כלפי החילוני זו בסה"כ עוד סיבה לכאב..
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
ayedavid אמר:
חיים ליצא אמר:
אין שום רב שיאסור עליך להיכנס לחנות שכול פעם שאבא שלך נכנס לחנות המוכר יורק עליו

אני לא בטוח שמותר לבן להיכנס לחנות כזאת. ובכו"א המשל לא מדויק ומדמה אדם הרוצה להתפרנס לאדם המבזה בכוונה.

לכאוב את כאב אבא שבשמים כן, אבל אם הכאב הזה מתורגם לכעס כלפי החילוני זו בסה"כ עוד סיבה לכאב..
אולי לא הבנתי נכון וכי יש בעיה לכעוס על רשעים אלו משניאך ה' אשנא 
ועוד וכי אם היורק מרוויח על כול יריקה ממון יהיה הדין שונה  
 
 

ayedavid

משתמש ותיק
חיים ליצא אמר:
אולי לא הבנתי נכון וכי יש בעיה לכעוס על רשעים אלו משניאך ה' אשנא 
ועוד וכי אם היורק מרוויח על כול יריקה ממון יהיה הדין שונה

המשל עדיין אינו דומה. מצד המחלל לא נעשה שום מעשה ישיר כלפי הבורא. לראות כ"כ הרבה יהודים מחללים שבת זה לכאוב את כאב אבא שבשמים שלא זכו להכירו, להתפלל שיזכו, ואולי גם לעשות מעשה שיזכו. להתרגל לתפוס כל מעשה של חילוני כסיבה לכעס כאילו ירק על אבא שלך בכוונה זה עיוות, וחבל לאמלל את הנפש

וגם כשאפשר להשיג תועלת בחרם שימנע חילול שבת זה לא צריך להעשות מתוך כעס
 

תיובתא

משתמש ותיק
חיים ליצא אמר:
ayedavid אמר:
חיים ליצא אמר:
אין שום רב שיאסור עליך להיכנס לחנות שכול פעם שאבא שלך נכנס לחנות המוכר יורק עליו

אני לא בטוח שמותר לבן להיכנס לחנות כזאת. ובכו"א המשל לא מדויק ומדמה אדם הרוצה להתפרנס לאדם המבזה בכוונה.

לכאוב את כאב אבא שבשמים כן, אבל אם הכאב הזה מתורגם לכעס כלפי החילוני זו בסה"כ עוד סיבה לכאב..
אולי לא הבנתי נכון וכי יש בעיה לכעוס על רשעים אלו משניאך ה' אשנא 
ועוד וכי אם היורק מרוויח על כול יריקה ממון יהיה הדין שונה  
דומני שאת ההתנהגות יש לקבוע ע"פ ההלכה (למעט מקרים של נבל ברשות וכו'), ולא ע"פ עצבים (נערווען בלע"ז) או משלי מגידים, ולו בשל העובדה הפשוטה שהקב"ה בתורתו, כלל כבר את הרגישויות שיש לחוש להם, ולמה נוסיף מעצמינו.

אני לא בא חלילה ללעוג או לקרר את המנסים לגרום לבעלי עסקים שלא לחלל שבת, ואדרבא יה"ר שיצליחו, אבל אסור לשכוח מה עיקר ומה טפל, ובעיקר מה אמור לנווט יהודי בדרכו בעולם.

נ.ב. אני שמעתי ממורה הוראה מובהק, שאמר שאין בעיה ללכת לשם. (שביעית ה' ט': "משאלת אשה" עיי"ש שרק סיוע במעשה עצמו אסור, ולא בכל הסובב).

(במאמר המוסגר: דומני שר"מ פיינשטיין זצ"ל כשהועלה טיעון של חילול השם לגבי חשמל בשבת, אמר משהו בסגנון זה, שאם החשמל מותר מה חילול השם יש כאן, ואם החשמל אסור לא צריך להגיע לחילול השם. [ואכן יש הסוברים שגם החזו"א לא חש לעניין חילול השם בהקשר זה, אלא לרמה ההלכתית היבשה, רק חשש שלא יקשיבו לו])
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
[ואכן יש הסוברים שגם החזו"א לא חש לעניין חילול ה' בהקשר זה, אלא לרמה ההלכתית היבשה, רק חשש שלא יקשיבו לו])

מי הטוען כך????

כל תלמידיו לא אומרים כך
וכן המשמעות של כל העדויות בשמו הוא לא כך.
[וידוע משלו שזה כמו מי שמדליק סיגריה מספר תורה שבוער באש. אגב גם בזה אין בעיה הלכתית האם גם בזה תאמר שזה לא ח"ה]

וכן נתפרשו הדברים בחזון איש או"ח סימן לח סק"ד

אבל אם נעשה בתחנת חשמל בשבת על ידי ישראל שאינו משמר שבתו
אסור להינות ממנו
ואף אם הוא באופן שיש התר בשימושו מן הדין
אסור להשתמש בו מפני שיש בשימושו איסור חלול ה'
שאינו חס לכבוד שמים כיון שהוא שימוש ציבורי והעובד עושה במרד ר"ל
והנהנה ממעשיו מעיד ח"ו שאין ליבו כואב וכו' עכ"ל
 
חלק עליון תַחתִית