אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
יודע ספר
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 12 אוקטובר 2015, 00:48
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
סטטוס: לא מחובר

אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי יודע ספר » 04 מאי 2016, 11:43

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה: {ד} וַיַּרְא ה' כִּי סָר לִרְאוֹת וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי
נתעוררתי בקריאת הפסוקים הנ"ל מדוע סר משה לראות? מפשיטות המקראות נראה לכאו' שמה שסר לראות את המראה הגדול בתחילה לא היה משום גילוי וכו' אלא מצד 'סקרנות' לכאו', ואני מדגיש לכאו' מה טמון בזה??
יש לי בזה מהלך שעלה בדעתי בס"ד אבל ארצה לשמוע את דעת תלמיד החכמים כאן מאשר ידוע להם או ממה שיעלו במחשבתם.


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 950
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 251 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי יאיר » 04 מאי 2016, 12:00

אין לי מה לומר חוץ מזה שגם אני בדיוק השנה הסתפקתי בזה ואשמח לשמוע את את המהלך של כבודו. :)

[אולי היה למרע"ה צד שזה משהו ניסי ויש פה ענין אלקי?]


avraham
הודעות: 16
הצטרף: 03 מאי 2016, 14:18
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי avraham » 04 מאי 2016, 12:15

לכאורה זה ברור ממה שאמר "ואראה את המראה הגדול הזה" שהבין שזה גילוי אלוקי, שהרי מהו מראה גדול אם לא גילוי שכינה


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 950
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 251 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי יאיר » 04 מאי 2016, 12:21

ר' אברהם, ברוך בואך לשלום!


avraham
הודעות: 16
הצטרף: 03 מאי 2016, 14:18
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי avraham » 04 מאי 2016, 13:05

אנחנו מכירים?


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 950
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 251 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי יאיר » 04 מאי 2016, 13:16

אם אתה שואל כנראה שכן...


פותח הנושא
יודע ספר
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 12 אוקטובר 2015, 00:48
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי יודע ספר » 04 מאי 2016, 13:28

אני רוצה להסביר מה עלה בעניות דעתי כשראיתי שמתי לב לפסוקים אלו: את עיקר הדברים אמרתי אתמול באיזה שיעור שמסרתי, אני יציג את זה כאן בצורה אחרת קצת:
לא בטוח שאצליח להבהיר את עצמי כמו שצריך אבל אני ינסה.
עד כאן ההקדמה!
ולעניינינו משרע"ה אדון הנביאים וודאי לא היה עובד עבודה זרה עד אותה שעה, שהרי לא מצינו כן אלא אצל אברהם אבינו, משה רבינו גדל עם חינוך יהודי טהור, אחיו של אהרון, בן של עמרם ויוכבד, אח של מרים, משה רבינו ידע שיש מנהיג לעולם, ומסתמא גם עבד אותו, התפלל אליו, קיים את רצונו לפי תפיסתו וכו' וכו'. ואז זה קורה שמשה רבינו הולך ורואה מראה גדול ומוזר 'סנה בוער באש ואיננו אוכל' ומשה אומר לעצמו, רגע יש כאן שינוי הטבע, יש כאן התרחשות!! זה ברור, משה נותן לב להתבונן, בשביל משה ברור הוא שהיה ברור לו שגם הטבע מונהג ומושגח וכו' ע"י בורא העולם הקב"ה, אלא שמשה עדיין לא ראה מעודו מקום שבו זה התגלה למעלה מהטבע! מקום שהקב"ה מגלה לעולם אני כאן, מראה שהוא גדול, שהוא מקיף יותר ממה שנראה בחיי הטבע, מיד משה סר לראות, משה מבין שיש כאן מראה גדול, והוא נותן לב להתבונן על זה, ואז זוכה ומתגלה אליו הקב"ה.
למה???
למה הקב"ה לא נגלה אליו מיד?? למה היה צריך את ההתבוננות של משה, את הסקרנות לדעת וכו'???
כתוב כאן לענ"ד יסוד גדול שנוגע מאד לתקופתינו אנו!!
'לעולם אל תחכה שהקב"ה יתגלה אליך- תפנה אתה אליו'!!!
או במילים אחרות, 'גילוי אליהו' לא מגיע פתאום סתם כך, ביום בהיר, את הגילוי אליהו אתה יוצר!! אתה צריך להתבונן להתקרב ואז תוכל לראות.
וזה לא רק גילוי אליהו אלא כל גילוי בחיים, אדם יש לו איזה קושי בחיים לא הולך לו עם הילדים, לא עם הפרנסה, לא עם הכולל, לא ולא ולא ולא, והוא יושב ומחכה שהמצב ישתפר,,, מתי כבר זה יקרה, התשובה היא תחכה עד מחר כמו שאומרים שום דבר לא יזוז לבד, אם אתה לא תזיז את עצמך תקרב את עצמך לגילוי, הדברים לא יתגלו.
בעולם הבאבות וגזלני הכספים היום הדברים האלו הם ממש מופרכים, אנשים רגילים לבא לבבא לקבל ברכה מקסימום להדליק נר שעווה או לצעוף צעיף כל שהוא, והדברים כבר מסתדרים, זה לא אלוקי!!! זה לא רוחני!!! זו הראיה שהדברים האלו שקר אין בהם ממש. אין דבר כזה לקבל התגלות רוחנית כל שהיא ללא 'אסורה נא'!!!!!
ומי שיתבונן ברש"י על המקום יראה דבר נפלא!!!! אסורה נא- מפרש רש"י אני יעקור את רגלי מכאן ללכת לשם [זה לא הלשון אלא התוכן] מה רש"י רוצה????
את זה!!!!! אם לא תעקור רגליך מהמקום בו אתה נמצא, שום דבר לא יזוז לך, שום התגלות לא תאיר לך! תשאר תקוע מכאן ועד מאה ועשרים- התגלות לא באה ללא התבוננות ללא אסורה נא ואראה, ללא עקירת המקום בו אתה נמצא כעת. וגם פילוסופית זה נכון, כי אם תשאר באותו מקום אז כמו שהיא לא באה לפני כן למה שתגיע עכשיו??? משה רבינו ידע את הסוד שאם רואים מראה גדול- צריך להתבונן בו, צריך לעקור את ההבנה שהייתה עד היום של הסתכלות מבחוץ בשביל לזכות להבין מבפנים.
[ועכשיו נוסיף עוד נקודה ברורה בעניין זה- תראה מה כתוב כאן, משה רבינו רואה את הסנה שאיננו אוכל, ואומר לעצמו אסורה נא ואראה וכו', אולי תסביר לי מה לא ראית טוב עד עכשיו? הרי התורה אומרת שראית אז מה יש לך להתקרב??? התשובה כנ"ל כתובה ברש"י הוא לא התקרב הוא הסיר את רגליו מהמקום בו הוא נמצא!!! כי הוא הבין שיש כאן התגלות לא את הסנה את הפלא הוא הלך לראות אלא הלך לקראת ההתגלות האלוקית שמתגלית כאן]


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2921
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 415 פעמים
קיבל תודה: 563 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי יהודי » 04 מאי 2016, 15:05

איפה כבודו מוסר שיעורים? אולי נסור לשמוע.


לחזות בנועם
הודעות: 158
הצטרף: 10 ינואר 2016, 00:08
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי לחזות בנועם » 04 מאי 2016, 15:28

דברים נפלאים ומתוקים עד מאוד.
תוכן מוסרי מדהים!!!


אמסטרדם
הודעות: 14
הצטרף: 01 אפריל 2016, 18:00
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי אמסטרדם » 04 מאי 2016, 20:49

ברשות יודע ספר, אכתוב דבר דומה שתמהתי פעם. בפרשת מקץ כאשר בני יעקב ע"ה מפצירים בו שישלח את בנימין הוא מתרגז עליהם ושואל למה הגדתם להאיש שיש להם אח. וזה מפליא קצת ששואל (כדרך בני אדם) על דבר שכבר נעשה.


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 950
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 251 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי יאיר » 05 מאי 2016, 01:40

גם אני הסתפקתי בזה אבל לאחר מחשבה, לפי הפשט, יעקב מנסה לברר ולהבין מדוע אמרו כך (כי סבר בתחילה שסיפרו מיוזמתם ללא שישאל) ורצה לדעת ולברר מה הסיבה שאמרו כך, שמא יתבררו ויתלבנו פרטים חשובים.


כבוד שמים
משתמש ותיק
הודעות: 1049
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 133 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי כבוד שמים » 05 מאי 2016, 08:01

זה עדיין אינו מספיק לבאר את הנוסח "למה הרעותם", שזה נשמע שהוא כבר שפט את אמירתם לרעה.


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 950
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 251 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי יאיר » 05 מאי 2016, 08:37

ודאי, כי זה גרם לו לרעה שכעת חייבים להוריד את בנימין.

וכמו לאחר הריגת אנשי שכם "ויאמר יעקוב אל-שמעון ואל-לוי, עכרתם אותי, להבאישני ביושב הארץ, בכנעני ובפריזי; ואני, מתי מספר, ונאספו עליי והכוני, ונשמדתי אני וביתי".


פותח הנושא
יודע ספר
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 12 אוקטובר 2015, 00:48
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי יודע ספר » 05 מאי 2016, 09:41

הרב אמסטרדם שליט"א שאלה יפה! מעניין לראות בראשונים.
לתועלת ציבור המשתמשים בעתיד שיחפשו שאלה על פרשת מקץ ולא ימצאו את שאלתך היפה, אולי כדאי שתכתוב אותה באשכול בפ"ע עם הכותרת של השאלה למען יעמדו ימים רבים.


BB1234
הודעות: 35
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 16:04
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי BB1234 » 05 מאי 2016, 20:16

יודע ספר כתב:וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה: {ד} וַיַּרְא ה' כִּי סָר לִרְאוֹת וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי
נתעוררתי בקריאת הפסוקים הנ"ל מדוע סר משה לראות? מפשיטות המקראות נראה לכאו' שמה שסר לראות את המראה הגדול בתחילה לא היה משום גילוי וכו' אלא מצד 'סקרנות' לכאו', ואני מדגיש לכאו' מה טמון בזה??
יש לי בזה מהלך שעלה בדעתי בס"ד אבל ארצה לשמוע את דעת תלמיד החכמים כאן מאשר ידוע להם או ממה שיעלו במחשבתם.
זה ברור שמשה רבינו ראה שיש כאן מחזה רוחני כמבואר בפרוש בפסוקים שיש אש וקוצים והקוצים לא נשרפים והאש לא מתפשטת זה אומר שמדובר כאן באש רוחנית אש עליונה וזה משה רבינו רצה לראות.
כמובן שמותר לחדש מהלכים בדרך המוסר אך לא נראה לי שמותר לכתוב שמפשיטות המקרא נראה שמשה רבינו נגש לראות משום סקרנות.


אריך
משתמש ותיק
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי אריך » 05 מאי 2016, 22:52

אני חושב שיש סקרנות חיובית. היא הדוחפת את התינוק ואת הילד להכיר את העולם, והיא גם יכולה להניע אדם מבוגר להיכרויות והתנסויות חדשות. בקיצור, סקרנות היא כח בנפש ואפשר לעורר אותו לשטויות ואפשר לדברים חשובים.


פותח הנושא
יודע ספר
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 12 אוקטובר 2015, 00:48
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אסורה נא, למה? מתוך סקרנות? משרע"ה אדון הנביאים!!!

שליחה על ידי יודע ספר » 06 מאי 2016, 10:45

וזה לשון הרמב"ם יסודי התורה ב ב
וְהֵיאַךְ הִיא הַדֶּרֶךְ לְאַהֲבָתוֹ וְיִרְאָתוֹ. בְּשָׁעָה שֶׁיִּתְבּוֹנֵן הָאָדָם בְּמַעֲשָׂיו וּבְרוּאָיו הַנִּפְלָאִים הַגְּדוֹלִים וְיִרְאֶה מֵהֶן חָכְמָתוֹ שֶׁאֵין לָהּ עֵרֶךְ וְלֹא קֵץ מִיָּד הוּא אוֹהֵב וּמְשַׁבֵּחַ וּמְפָאֵר וּמִתְאַוֶּה תַּאֲוָה גְּדוֹלָה לֵידַע הַשֵּׁם הַגָּדוֹל [א]. כְּמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד (תהילים מב-ג) 'צָמְאָה נַפְשִׁי לֵאלֹהִים לְאֵל חָי'. וּכְשֶׁמְּחַשֵּׁב בַּדְּבָרִים הָאֵלּוּ עַצְמָן מִיָּד הוּא נִרְתָּע לַאֲחוֹרָיו וִיפַחֵד וְיוֹדֵעַ שֶׁהוּא בְּרִיָּה קְטַנָּה שְׁפָלָה אֲפֵלָה עוֹמֶדֶת בְּדַעַת קַלָּה מְעוּטָה לִפְנֵי תְּמִים דֵּעוֹת. כְּמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד כִּי (תהילים ח-ד) 'אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֵׂי אֶצְבְּעֹתֶיךָ' (תהילים ח-ה) 'מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ'. וּלְפִי הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ אֲנִי מְבָאֵר כְּלָלִים גְּדוֹלִים מִמַּעֲשֵׂה רִבּוֹן הָעוֹלָמִים כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ פֶּתַח לַמֵּבִין לֶאֱהֹב אֶת הַשֵּׁם. כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמִים בְּעִנְיַן אַהֲבָה שֶׁמִּתּוֹךְ כָּךְ אַתָּה מַכִּיר אֶת מִי שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם.

ועי' בפירוש שם ה"א בסו"ד שכתב: [וראה עוד כל דבריו שם]
ואמר שלמה (משלי א') יראת ה' היא ראשית דעת. ואמר באהבה אהבו את ה' חסידיו. ואמר אוהבי ה' שנאו רע. ולפי שלא תהיה יראה ואהבה אלא בידיעת ברואי השם צריך אדם להתבונן בברואיו הקדושים והטהורים. לפיכך הוצרך הוא לזכור כללים גדולים ממעשה רבון העולמים. וכללים אלו שזכר הגאון. מהם מה שהוא מבואר למראית העין. ומהם מה שנתבאר במופתים בחכמת הטבע ובחכמת התשבורת. לפיכך נאמין לדברי הגאון ז''ל שידע הדברים במופתים. והרוצה לידע המופתים על דבריו ישתדל בלימוד החכמות עד שידע ברואי השם על בוריין.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים