דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר


פותח הנושא
חיים ליצא
הודעות: 96
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 00:54
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר

שליחה על ידי חיים ליצא » 11 ספטמבר 2019, 10:56

כידוע לכול צורב שיש ראיות/פרטים/סוגיות שנמצאים במקום אחד שאיננו מרכזי לסוגיה זו והלומד סוגיה זו במקום אחר מפספס מקום זה 
באשכול זה יעלה כול אחד סוגיות כאלו וכן ראיות 


הרמב"ם בהלכות קושר [שבת פרק י] פוסק שחבל שאינו משמש למשהו מאוד מסוים הוא מוקצה 
והנה הלומד את סוגיית קושר עוסק בעיקר בהבנה מדוע הרמב"ם מסביר את הסוגיה בהקשר למוקצה ולא לשמא יבטל את הקשר בדלי כרש"י ואינו שם ליבו לדעת הרמב"ם שחבל שאינו משמש למשהו מסוים הוא מוקצה ולכורע יהיה הדין בכול כלי בכהי גוונא 

 


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 892
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר

שליחה על ידי במבי » 20 ספטמבר 2019, 14:58

על אביי נאמר "ידעינן ביה בנחמני דמכפין נפשיה (שבת לג)
ובביתו אף לחם שעורים לא נמצא (מו"ק כח.)

ומכנגד אמר "תיתי לי דחזינא ת"ח דשלים מסכתא עבידנא יומא טובה לרבנן" (שבת קיב)

ואחר שרואים באיזה קושי כלכלי הוא חי האמירה על מימון סעודה מקבלת משמעות עם מבט אחר !
(אך רש"י כותב במקום שהיה ראש ישיבה וא"כ הווה לאחר שהתעשר)


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 892
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר

שליחה על ידי במבי » 25 ספטמבר 2019, 09:27

כה תבכה בלילה (איכה א) ... "בלילה" - שכל הבוכה בלילה השומע קולו בוכה כנגדו
מעשה באשה אחת שכנתו של רבן גמליאל שמת בנה והיתה בוכה עליו בלילה, שמע רבן גמליאל קולה, ובכה כנגדה עד שנשרו ריסי עיניו, למחר הכירו בו תלמידו והוציאוה משכונתו (סנהדרין קד:)


ובמדרש מובא הסיפור ונוסף בו נתון חשוב מאד -

בלילה, למה בלילה לפי שאין קול הולך אלא בלילה לכך נאמר בלילה, א”ר איבו לילה מושך עמה קינה, מעשה באשה אחת שהיתה בשכונתו של רבן גמליאל והיה לה בן תשחורת ומת והיתה בוכה עליו בלילה, והיה רבן גמליאל שומע את קולה, והיה נזכר חורבן בית המקדש, והיה בוכה עמה עד שנשרו ריסי עיניו (איכה רבה א’ כ”ד).

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח